nino nino skrev:
Man skulle ju vilja ha en lika lättskruvad bil som Volvo 145 men med dagens bekvämligheter 🙂
…men om du skaffar tex en golfkombi från 2015 med en liten motor i, så är du inte speciellt långt från det, men i modern tappning. Några fler sensorer osv finns det ju som måste fungera, men du kan köpa billiga verktyg (diagnos) för att hantera detta.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man skulle ju vilja ha en lika lättskruvad bil som Volvo 145 men med dagens bekvämligheter 🙂
Eller utan, helst. AC förstås, men annars nej tack.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Intressant hur olika det kan vara, efter nästan sju år med "självstyrning" och autofarthållare är det något jag inte väljer bort.😃
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…men om du skaffar tex en golfkombi från 2015 med en liten motor i, så är du inte speciellt långt från det, men i modern tappning. Några fler sensorer osv finns det ju som måste fungera, men du kan köpa billiga verktyg (diagnos) för att hantera detta.
Är det verkligen det? Jag tror det var nånstans 2013 jag fick min första Golf7 och tycker de är lite onödigt komplexa och verkar inte så smart byggda och lättmekade?

Däremot gillade jag bilen storleks och körmässigt. Trevlig att köra.
 
richardtenggren
DennisCA DennisCA skrev:
Eller utan, helst. AC förstås, men annars nej tack.
Just AC fanns väl även på 14x(?), om än ovanligt? 🤓
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Moderna batterier har ofta övervakning. Många moderna "enklare" sensorer som tidigare varit analoga har tex SENT eller LIN protokoll där man kan läsa ut serienr och kräva att det gifts in i bilen. Mer komplexa enheter har sen länge CAN. Med ökade krav på säkerhet kommer det nog bli vanligare, speciellt allt som har med emissioner eller säkerhet att göra. Och många enheter, styrvinkelgivare, telematikenheter, radar och kameror kräver både ingifte och kalibrering / parametersättning till aktuellt fordon.
LIN är väl tyskarnas ersättningsprotocoll för can-bus? SENT är väl can-bus med enkelriktad signalväg?
Som jag skrev, nya batterier ska ibland kodas för att BMS'en ska kunna reglera generatorns laddningscykel och spänning. Det enda som möjligtvis händer om man struntar i detta är att batteriet livslängd blir lite kortare, men det är som sagt ingen panikgrej som behöver göras vid vägkanten i ösregnet😏.

Generellt så har man i alla år haft diskussionen med hur krångligt det kommer att bli den dagen bilarna styrs av datorer. Har vi inte facit redan på detta? Det kommer prylar hela tiden för än det ena än det andra. Grejor på Ebay som flippar bort Adblue när det slutar fungera, ta bort DPF-varningen, släcka MIL för att gå igenom besiktningen. Jag ser inga som hellst konstigheter med att Harry runt hörnet i framtiden kommer kunna laga Lidar, Flir och allt vad som sitter i bilarna.
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
…men om du skaffar tex en golfkombi från 2015 med en liten motor i, så är du inte speciellt långt från det, men i modern tappning. Några fler sensorer osv finns det ju som måste fungera, men du kan köpa billiga verktyg (diagnos) för att hantera detta.
Jag hävdar fortfarande att felsökning är lättare idag med en OBDII-grunka än vad det var på tiden med brytarspetsar och membranförknasare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
T TommyC skrev:
9-3 eller 9-5?
9-3
 
M Markarbetaren skrev:
Jag hävdar fortfarande att felsökning är lättare idag med en OBDII-grunka än vad det var på tiden med brytarspetsar och membranförknasare.
Och jag håller med dig.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag hävdar fortfarande att felsökning är lättare idag med en OBDII-grunka än vad det var på tiden med brytarspetsar och membranförknasare.
Kanske. Men det är fortfarande en rätt komplex bil. En Volvo 140 tror jag man kom otroligt långt med en skruvmejsel och en skiftnyckel, typ.
M Markarbetaren skrev:
LIN är väl tyskarnas ersättningsprotocoll för can-bus? SENT är väl can-bus med enkelriktad signalväg?
Som jag skrev, nya batterier ska ibland kodas för att BMS'en ska kunna reglera generatorns laddningscykel och spänning. Det enda som möjligtvis händer om man struntar i detta är att batteriet livslängd blir lite kortare, men det är som sagt ingen panikgrej som behöver göras vid vägkanten i ösregnet😏.

Generellt så har man i alla år haft diskussionen med hur krångligt det kommer att bli den dagen bilarna styrs av datorer. Har vi inte facit redan på detta? Det kommer prylar hela tiden för än det ena än det andra. Grejor på Ebay som flippar bort Adblue när det slutar fungera, ta bort DPF-varningen, släcka MIL för att gå igenom besiktningen. Jag ser inga som hellst konstigheter med att Harry runt hörnet i framtiden kommer kunna laga Lidar, Flir och allt vad som sitter i bilarna.
Det var länge sen jag var nere på den nivån att jag vet hur LIN och SENT mm funkar i detalj. LIN är rätt långsamt (mot CAN) och passar för tex fönsterhissar - få noder och låg hastighet / respons men billigt att imlemetera, SENT är vad jag förstår betydligt snabbare men inget busssystem utan ämnat för sensorer och inte aktuatorer, dvs enkelriktat.

Men oavsett. Det medger att man låser en specifik sensor till ett fordon, givetvis inte svårt att "knäcka" men adderar lite extra arbete vid ett "fulbyte".

Tvånget att "låsa ihop" styrenheter kommer givetvis öka med ökade krav på säkerhet. Så jag tror bosse på hörnet kommer få det lite jobbigare att fixa med detta. Men lika mycket som jag tror att man kommer fortsätta knäcka bilarnas system så tror jag det kommer finnas de som tillhandahåller olika lösningar på att koppla bort funktioner eller montera piratdelar. Om sen tillverkare likt tesla kan "banna" eller blacklista fordon som gjort en "fullagning", liksom Apple kan slå av funktioner om man monterar piratdelar, det kan man spekulera i. Kanske utökas kraven på att det ska gå att montera piratdelar.

Jag har en gammal volksvagen som är ca 60 år gammal. För ett par veckor sen tog jag fram den efter att den stått i sådär 13 år. Fick blåsa rent soppaledningen men sen gick den igång, till och med på den gamla soppan.

Bytte olja, nytt batteri, nya tändstift, ny fläktrem och justerade tändning och förgasare (vilket nog var onödigt). Till min hjälp hade jag tändstiftsnyckel, en lampa (för tändjustering), en skruvmejsel, en fast nyckel och en skiftnyckel. Den gick sen igenom besiktningen utan anmärkning. Nu finns lite annat att fixa, framförallt sånt som inte var fixat när jag ställde av den. Men det visar att komplexiteten var lägre. På dessa bilar har jag gjort det mesta själv, haft dem helt i bitar och plockat ihop igen, inte motor och växellåda som jag hitills inte tagit isär. Men typ allt annat. För motor och växellåda behövs faktiskt några specialverktyg.

Säg den bil från 2023 som efter 50 år kan stå mer än 10 år och sen fungera!
 
M Markarbetaren skrev:
Vilka sensorer avser du då? Mig veterligen är en sensor inte aktiv när man gör bilens elsystem spänningslöst. Kan inte se på vilket sett en sensor skulle behöva "kodas om" för att den tagits bort och satts tillbaka/bytts ut. Kan du ge exempel?

Att koda om diverse saker går alldeles utmärkt att göra själv. Jag har OBD11 till min VW 2017, kan göra det mesta med den utom förändra bilens motormjukvara såklart. Jag har t.ex. avaktiverat start/stop från tändningspåslag, alltid tända bakljus, sidostrålkastarna fram tänds när backen läggs i, bakljusen är tända när bakluckan är öppen. Jag kan ställa hur ofta duschen på strålkastarna ska aktiveras, hur länge duschen ska vara igång, koda in nytt startbatteri, det är några 100-tal olika saker man kan programmera. Tror den kostade 700kr. Köptes när jag skulle byta bromsar bak och inte ville köra fultricket för att släppa på elektriska handbromsen.

Till Volvon finns det Vida för 1500kr, finns även billigare kinesiska att köpa. Har inte förkovrat mig så mycket då mitt intresse inte är så stort längre.
Jag vet inte exakt vad som skulle behövas göras med dator om jag tar bort toppen på en några år gammal bil. Men jag är övertygad om att något behöver göras. Saker som jag behöver göra regelbundet är att läsa in ny programvara i regnsensorer och ljussensorer. Bmv tappar bort allt möjligt om kopplar ifrån det en stund. Tex Airbag och fönsterhiss.

Försökte läsa lite på deras hemsida men lite oklart vad man kan göra men jag läste bara lite snabbt. Men kan du med den läsa in ny programvara i tex en regnsensor?
 
M Markarbetaren skrev:
Många bilar har olika konstruktionslösningar, min gamla 240 med Strombergförgasare tyckte jag var rena dyngan. Gick ojämnt och var allmänt piss att köra, värsta bilen jag ägt. Min V40 från 2001 med 320hk som jag mappade motorstyrningen själv gick perfekt i 10,000 mil innan jag sålde den. Jag knäckte en drivaxel, det var det enda, annars bara den gick och gick, bytte inte ens startbatteri dom 8 åren jag hade den.

Jag har aldrig hört talas om att man byter startbatteri vid vägkanten, men okej då. Det går alldeles utmärkt att byta startbatteri på en modern bil utan att behöva koda nånting. Kodningen är till för att nolla BMS'en så generatorn ska ladda korrekt. Inget som kräver akut tillsyn. Lampor till belysning, behöver man knappast tänka på idag. Båda mina bilar närmar sig 6 års ålder och gått +10.000 mil, jag har inte bytt en lampa förutom nått positionsljus på folkan som är halogen. Xenon fram på folkan och Led på Volvon, Led sägs hålla bilens livslängd, inga H4 som går sönder 3ggr om året. Tro det eller ej men vissa saker blir bättre och bättre, Ledstrålkastare på en bil ger bortåt 6-8ggr mer ljus än halogen på vägen.


Jag ska inte uttala mig om det går eller inte byta säten på moderna motorer men frågan är om sånt är nödvändigt på moderna motorer. Bränslet (både diesel och bensin) har blivit renare idag, förbränningen är avsevärt förbättrad med lamdastyrning även på del/fullast (för bensinarna) och direktinsprutning med högtryck som ger finfördelat bränsle. Kvaliteten på ventiltätningarna är nog helt annat idag när kylningen har förbättrats avsevärt med elstyrda fläktar istället för viskokopplingar så motorerna slipper gå varma och tätningarna förvandlas till backelit.

Jag tror mycket av det som vi gjorde med motorerna i bilarna för +20 år sedan inte är gällande idag, man behöver helt enkelt inte.
Hur gör man för att få 320 hk i en gammal v40?

Bytt xenon lampor på den bil jag själv kör nu var också tvungen att byta ballasterna. På fruns förra bil behövde jag också byta xenonlamporn.Led lampor ser jag många där någon led slutat fungera. Nej dom behöver kanske inte bytas lika ofta men slutpriset när dom behöver bytas är troligen mer än att byta en H4/H7 en gång i året.
 
D Drburr skrev:
9-3
Ok, originaloken är skräp, jag är dock inte säker på om det gäller alla årsmodeller. Min 9-3 2005 hade fått oket vänster fram bytt före 7500 mil (då jag köpte bilen) och det högra byttes vid drygt 12000 mil. Det finns reparationssatser med ny kolv och packningar om man har tid och ork att renovera, annars brukar nya ok vara ganska billiga.
 
  • Gilla
Drburr
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur gör man för att få 320 hk i en gammal v40?
Vem vill ha det? En gammal V40 är oftast så rostig att det bara är att köra den till skroten 😆
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vem vill ha det? En gammal V40 är oftast så rostig att det bara är att köra den till skroten 😆
Markarbetaren skrev att han haft det så jag blev nyfiken på vad som krävs för att lyckas
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.