J Josth skrev:
Man slipper skriva ut ett fasligt antal "000" och har man fjärrvärme används alltid MWh för husets årsförbrukning.
Mjo, jag vet. Har arbetat inom kraft och värme över 25 år så jag har god koll på det, men för alla är det säkert inte lika solklart.

Mvh

Stefan
 
M Mercruiser skrev:
Ja, inte i närheten av mina huvudsäkringar i alla fall. Hur tänker du?
Det blir väl under 2A i snitt och de pallar nog de flestas huvudsäkringar. Hur tänker du?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir väl under 2A i snitt och de pallar nog de flestas huvudsäkringar. Hur tänker du?
Mitt fel, trodde det var 3 nollor till. Så summarum, helt normalt:)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så.

Hur som helst så är jag ganska fundersam över hennes totala årsförbrukning som ligger på ca 25 000 kWh per år.
Hon bor ensam i huset och har inte mycket mer än standard saker som diskmaskin, kyl/frys/ spis/ tv och en tvättmaskin. Inga mobiler eller datorer eller liknande. Hon är väldigt noga med att släcka lampor och liknande så är ingen direkt energislösare och som sagt hon använder knappt luftvärmepumpen.

Vad kan det vara som drar så mycket ström? Vitvarorna är inte direkt nya men dem är inte uråldriga heller och har pratat med släktingar och bekanta som har lägre förbrukning trots med många fler personer i hushållet.
Jag vet att hon har golvvärme i ett av badrummen , och jag har inte lyckats hitta något sätt att stänga av den , den står på trots att lampan är släckt därinne även nu mitt i sommaren.
Kan det vara denna som är boven?
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga för att lista ut vad problemet är och sänka förbrukningen ? Har varit i kontakt med hennes el bolag och dem tyckte det lät högt men mer kunde dem inte säga eller göra.
Eller är det kanske helt normalt med en sån här förbrukning , är själv inte så insatt då jag bor i lägenhet.
Tacksam för alla svar och för er tid!
Golvvärmen drar mycket. När jag körde min drog den 7-8 kwh/dygn bara den. Avstängningen på min sitter på termostaten. I annat fall får du ta säkringen.
Jag använder inte min gvv längre. Det funkar bra med tofflor på vintern.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
M Mercruiser skrev:
Mitt fel, trodde det var 3 nollor till. Så summarum, helt normalt:)
Javisst, kolla två gånger nästa gång innan du är spydig på internet ;)
Jag t o m rättade mig från milli till mega.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.