richardtenggren
H heimlaga skrev:
Genom att förvåra eller omöjliggöra normala rutinreparationer som vevlagerbyte och kolvringsbyte och topplocksrenovering och byta av brunna kabelknippor och sedan dessutom skapa nya system utan egentlig funktion men som ofta går sönder och sällan går att reparera så gör man bilarna till dyra engångsprylar som måste skrotas och bytas ut med allt tätare intervaller oberoende om ägaren vill det eller inte.
Gör du detta ofta?
Det känns lite lustigt att du anser att ovanstående saker är rutinreparationer, tror det är få som har den bilden.

Jag har kört vår V60 lite drygt ~23 kmil, vi har bytt bromsskivor och belägg, bakre topplagring (feldesignad) och en styrled, får väl ses som okej.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Moderna motorer är inte byggda för att repareras, så enkelt är det. Med bra skötsel går de x antal 10000 mil och sen är det tack och adjö.
Behöver man byta tidigare får man hoppas på att man har motorgaranti, eller att det finns skrotade bilar att plocka från..
 
H heimlaga skrev:
Jag tror du spanar i fel riktning.

Det är biltillverkarna som hackar bilarna. Genom att ha kvar kontrollen över redan sålda varor och utpressa bilägaren ekonomiskt.

Genom att förvåra eller omöjliggöra normala rutinreparationer som vevlagerbyte och kolvringsbyte och topplocksrenovering och byta av brunna kabelknippor och sedan dessutom skapa nya system utan egentlig funktion men som ofta går sönder och sällan går att reparera så gör man bilarna till dyra engångsprylar som måste skrotas och bytas ut med allt tätare intervaller oberoende om ägaren vill det eller inte.
Eftersom nybilsköparna ofta är pryltokiga med gott om pengar så går det att få upp föräljningssiffrorna mer och mer trots att allt färre egentligen har råd att köpa en ny bil.
Jag spanar nog i rätt rikting. Givetvis vill biltillverkare, apple, google mfl binda oss kunder till sig och få oss att bara anlita auktoriserade verkstäder, låsa in oss i ett ecosystem. Det är det som gör att man kastar in billiga tjänster man "bjuder" på eller säljer till lågt pris. För att få vår data och låsa oss i deras system.

Om du inte gillar det, så kan det vara. Jag tycker heller inte det är bra alla gånger. Framförallt ogillar jag Apple som gör att jag måste ha en iPhone för att ta emot meddelanden eller se var mina familjemedlemmar är. Med avsikt så "låser apple in" användare, både i mjukvara, tjänster och hårdvara. För att göra det jobbigt att en kollega eller familjemedlem kör android. Om man är ensam med android så upplever alla appleanvändare att det är android som är problemet. Om man ser från andra hållet så finns alla googles produkter på apple. Skulle google "låsa ut" apple så skulle nog många byta över till Android. Nå. Det var en parallell till telefonerna.

Jag tror på öppna lösningar, öppna APIer. Liksom jag tror på fri rörlighet, låga tullar osv. Allt som låser in folk leder till sämre lösningar på sikt då de begränsar den fria konkurrensen. Om jag väljer en iPhone ska det vara för att hårdvaran eller gränsssnittet är bättre. Inte att 5 av mina kompisar envisas att skicka iMessage som går ut i voiden för att jag kör android (jag har en gammal iPhone liggandes på hela tiden men utan SIM kort som jag bara har för att ta emot iMessage, tracka familjemedlemmar osv).
 
N Niq skrev:
Ja det är säkert ett utmärkt sätt. Tänkte mer på att man med tiden kanske vill uppgradera skärmen också.
Givet hur högupplösta skärmarna man monterar idag är har jag svårt att se något större behov av det. Det kommer vara tillräckligt bra väldigt länge. Det har ju aldrig varit enkelt att byta eller uppgradera integrerade komponenter och så lär det fortsätta att vara. Magkänslan säger att det är andra saker som ger dig huvudvärk om 25-30 år om du försöker hålla liv i en bil från idag, men vad vet jag....:)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Givet hur högupplösta skärmarna man monterar idag är har jag svårt att se något större behov av det. Det kommer vara tillräckligt bra väldigt länge. Det har ju aldrig varit enkelt att byta eller uppgradera integrerade komponenter och så lär det fortsätta att vara. Magkänslan säger att det är andra saker som ger dig huvudvärk om 25-30 år om du försöker hålla liv i en bil från idag, men vad vet jag....:)
Eftersom komponenter utgår och moderna bilar har allt mer avancerade komponenter som därmed har en kortare livscykel så kommer det sannolikt inte vara lika lätt att försörja med billiga reservdelar över en lång tid.

Antingen kan man tänka att tillverkarna bygger in en metod att nedgradera bilarna, riva bort stora delar av elsystemet. Men sannolikt finns inte drivkraften för detta och bilarna är helbilscertade så vissa funktioner går nog inte att nedgradera mer än till det lägsta steg som säljs.

Eller får man nog inse att en reservdel på en 15 år gammal bil kommer vara orimligt dyr.

Redan idag går många komponenter som går sönder ofta att reparera. Delar från skrotade bilar går i vissa fall att återanvända. Men är det komponenter som är felkonstruerade så att en viss komponent går sönder i förtid. Dessa kommer de då att råda brist på. Är det en enda komponent som är vital för fordonet men inte går att få fram kan det i princip leda till att man får skrota annars fullt fungerande fordon. Sannolikt kommer detta då lösas med att någon reparerar dessa enheter.

Jag tycker detta är ett stort problem och jag har inte svaret för hur man ska agera. Jag kan misstänka att vissa "nya" märken inte alls har den filosofin att man ska tillhandahålla reservdelar i 15 år efter att sista exemplaret av en viss modell lämnat linan, som många idag har som princip. Kanske tex en MG står utan reservdelar redan om ett par år? Då kommer andrahandsvärdet på bilarna droppa rejält. Har man en stor seriös importör av bilarna så kan vi anta att man även bryr sig om kunder med äldre fordon.

Jag tror att en anledning att Tesla är så dyra att försäkra är att (förutom de är motorstarka) de har (som jag förstår det) ett dyrt och ineffektivt reparationssystem med få möjligheter till reparationer utanför auktoriserad verkstad. Givetvis gör det att bilarna blir dyrare att reparera vid skador eller äga när de blir äldre. Vilket kommer återspeglas på begagnatvärdet. Men änslålänge verkar Teslas kvalite vara bra nog för att detta inte ska slå för hårt.
 
M Markarbetaren skrev:
Det där får du gärna konkretisera med exempel! Vad särskiljer att byta kolvringar/topplockspackning på en bil idag mot "förr"?

Visst har det sedan 15 år funnits rutiner som att koda in nytt startbatteri VW/Audi och liknande, men sånt löser ju eftermarknaden ganska fort med OBDII-scanners för 200kr.
Till exempel så har min "nya" Ford Transit Connect en inre botten i oljetråget som hindrar en från att komma åt lagren och oljepumpen underifrån utan att forst lyfta ur motorn och ta loss växellådan och kopplingshuset och den inre bottnen. För att få ur motorn måste hela motorrummet tömas. Där finns gott om delar som är extremt svåra att få loss hela med mina stora händer.
I min gamla Opel Kadett var det bara att skruva loss oljetråget och byta alltihop på några timmar. Det skulle också ha gått enkelt att dra ur den kolvarna utan att ta loss motorn ur bilen men det klarade jag mig undan. Två oljepumpsbyten och ett lagerbyte blev det på 350000 km. Tekniskt sett skulle motorn ha gått kanske 100000 kilometer till före motorrenovering med överdimensionskolvar och borrade cylindrar och sedan länge än.
Problemet var att reservdelarna tog slut till hela bilen så jag blev tvungen att pensionera den i förtid.

Startbatteri och lampor och sådant måste man kunna byta på vägkanten i hällregn med ficklampa utan att koda någonting. Sådant gjorde jag många gånger på kadetten. Annars blir det ju bara ett enda jäkla bogserande.

Med topplocksrenovering menade jag nya ventiler, frästa eller bytta ventilsäten och antingen nya eller uppborrade ventilstyrningar och nya tätningar. Normalt underhåll. Gjordes på kadetten en gång och i vintras gjorde jag det på traktorn. Det verkar inte som de moderna bilmotorerna tillåter sådant.

Samma Ford Transit Connect 2005 har också ett bränslesystem som är så gott som omöjligt att lufta utan en speciell vakumpump som bara finns poå märkesverkstäder och naturligtvis i form av hembyggda versioner. Ren idioti när man har bytt bränsteslangar eller städat ur tanken eller åtgärdat rost ovanför tanken. Ett vanligt filterbyte somman borde göra varje år blir ett dyrt och stort projekt. Har man kört slut på bränste måste bilen bogseras för man kan inte bara tanka och lufta och köra. Jag blev förbannad i höstas och byggde om systemet och satte in en handdriven matarpump men dit gick det flera dagars arbete i att reda upp idiotin.

Sedan 2005 har ju bilarna blivit ännu värre!
 
M
N Niq skrev:
Antalet specialverktyg man behöver samt alla sensorer man behöver nolla eller koda om så fort man lossat dom. Finns det billiga scanners som klarar att koda in saker?
Vilka sensorer avser du då? Mig veterligen är en sensor inte aktiv när man gör bilens elsystem spänningslöst. Kan inte se på vilket sett en sensor skulle behöva "kodas om" för att den tagits bort och satts tillbaka/bytts ut. Kan du ge exempel?

Att koda om diverse saker går alldeles utmärkt att göra själv. Jag har OBD11 till min VW 2017, kan göra det mesta med den utom förändra bilens motormjukvara såklart. Jag har t.ex. avaktiverat start/stop från tändningspåslag, alltid tända bakljus, sidostrålkastarna fram tänds när backen läggs i, bakljusen är tända när bakluckan är öppen. Jag kan ställa hur ofta duschen på strålkastarna ska aktiveras, hur länge duschen ska vara igång, koda in nytt startbatteri, det är några 100-tal olika saker man kan programmera. Tror den kostade 700kr. Köptes när jag skulle byta bromsar bak och inte ville köra fultricket för att släppa på elektriska handbromsen.

Till Volvon finns det Vida för 1500kr, finns även billigare kinesiska att köpa. Har inte förkovrat mig så mycket då mitt intresse inte är så stort längre.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Till exempel så har min "nya" Ford Transit Connect en inre botten i oljetråget som hindrar en från att komma åt lagren och oljepumpen underifrån utan att forst lyfta ur motorn och ta loss växellådan och kopplingshuset och den inre bottnen. För att få ur motorn måste hela motorrummet tömas. Där finns gott om delar som är extremt svåra att få loss hela med mina stora händer.
I min gamla Opel Kadett var det bara att skruva loss oljetråget och byta alltihop på några timmar. Det skulle också ha gått enkelt att dra ur den kolvarna utan att ta loss motorn ur bilen men det klarade jag mig undan. Två oljepumpsbyten och ett lagerbyte blev det på 350000 km. Tekniskt sett skulle motorn ha gått kanske 100000 kilometer till före motorrenovering med överdimensionskolvar och borrade cylindrar och sedan länge än.
Problemet var att reservdelarna tog slut till hela bilen så jag blev tvungen att pensionera den i förtid.
Många bilar har olika konstruktionslösningar, min gamla 240 med Strombergförgasare tyckte jag var rena dyngan. Gick ojämnt och var allmänt piss att köra, värsta bilen jag ägt. Min V40 från 2001 med 320hk som jag mappade motorstyrningen själv gick perfekt i 10,000 mil innan jag sålde den. Jag knäckte en drivaxel, det var det enda, annars bara den gick och gick, bytte inte ens startbatteri dom 8 åren jag hade den.
H heimlaga skrev:
Startbatteri och lampor och sådant måste man kunna byta på vägkanten i hällregn med ficklampa utan att koda någonting. Sådant gjorde jag många gånger på kadetten. Annars blir det ju bara ett enda jäkla bogserande.
Jag har aldrig hört talas om att man byter startbatteri vid vägkanten, men okej då. Det går alldeles utmärkt att byta startbatteri på en modern bil utan att behöva koda nånting. Kodningen är till för att nolla BMS'en så generatorn ska ladda korrekt. Inget som kräver akut tillsyn. Lampor till belysning, behöver man knappast tänka på idag. Båda mina bilar närmar sig 6 års ålder och gått +10.000 mil, jag har inte bytt en lampa förutom nått positionsljus på folkan som är halogen. Xenon fram på folkan och Led på Volvon, Led sägs hålla bilens livslängd, inga H4 som går sönder 3ggr om året. Tro det eller ej men vissa saker blir bättre och bättre, Ledstrålkastare på en bil ger bortåt 6-8ggr mer ljus än halogen på vägen.

H heimlaga skrev:
Med topplocksrenovering menade jag nya ventiler, frästa eller bytta ventilsäten och antingen nya eller uppborrade ventilstyrningar och nya tätningar. Normalt underhåll. Gjordes på kadetten en gång och i vintras gjorde jag det på traktorn. Det verkar inte som de moderna bilmotorerna tillåter sådant.
Jag ska inte uttala mig om det går eller inte byta säten på moderna motorer men frågan är om sånt är nödvändigt på moderna motorer. Bränslet (både diesel och bensin) har blivit renare idag, förbränningen är avsevärt förbättrad med lamdastyrning även på del/fullast (för bensinarna) och direktinsprutning med högtryck som ger finfördelat bränsle. Kvaliteten på ventiltätningarna är nog helt annat idag när kylningen har förbättrats avsevärt med elstyrda fläktar istället för viskokopplingar så motorerna slipper gå varma och tätningarna förvandlas till backelit.

Jag tror mycket av det som vi gjorde med motorerna i bilarna för +20 år sedan inte är gällande idag, man behöver helt enkelt inte.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
D
Isakare Isakare skrev:
Har inget bra svar, men konstigt om det bara är en sida.
Har du kollat temperaturen på följarna efter åkt en stund ??
Man kan ju misstänka att ena oket ligger på lite grann.
Tätningen runt kolven i oket har 2 funktioner, hålla tätt och dra tillbaka kolven nån tiondels mm när man släpper bromsen.
Om det krupit in rost bakom kan oket kännas ok när man trycker in kolven, men funktionen att dra tillbaka upphört.
Repsatser till oken är inte dyrt, och ganska enkelt att byta.
Får ta och kika på kolven, låter som något som skulle kunna ställt till det med en ny osliten skiva. Tackar!
 
D
T TommyC skrev:
Du skriver inte vilken modell och årsmodell av Saab det gäller. Den sista generationen av 9-3 som kom 2003 har bromskolvar fram av komposit. Det var en dålig idé, kolvarna sväller med tiden och då släpper de inte trycket mot klossarna. Om du snurrar på hjulet så känner du om det snurrar lätt eller inte. Knarr/knak uppstår i många gummibussningar när dessa åldras. Knackande ljud brukar vara stabilisatorstagen som glappar, fatta mitt på och ryck kraftigt in/ut så både känns och hörs eventuellt glapp. Förutom plastkolvarna så har de flesta bilar samma problem med bromsar och hjulupphängningar i vårt tråkiga vinterklimat.
Ska ta mig en till titt på kolvarna, ljudet kom direkt när nya skivor kom på, fanns inte innan. En 2007:a är det.
 
M Markarbetaren skrev:
Många bilar har olika konstruktionslösningar, min gamla 240 med Strombergförgasare tyckte jag var rena dyngan. Gick ojämnt och var allmänt piss att köra, värsta bilen jag ägt. Min V40 från 2001 med 320hk som jag mappade motorstyrningen själv gick perfekt i 10,000 mil innan jag sålde den. Jag knäckte en drivaxel, det var det enda, annars bara den gick och gick, bytte inte ens startbatteri dom 8 åren jag hade den.

Jag har aldrig hört talas om att man byter startbatteri vid vägkanten, men okej då. Det går alldeles utmärkt att byta startbatteri på en modern bil utan att behöva koda nånting. Kodningen är till för att nolla BMS'en så generatorn ska ladda korrekt. Inget som kräver akut tillsyn. Lampor till belysning, behöver man knappast tänka på idag. Båda mina bilar närmar sig 6 års ålder och gått +10.000 mil, jag har inte bytt en lampa förutom nått positionsljus på folkan som är halogen. Xenon fram på folkan och Led på Volvon, Led sägs hålla bilens livslängd, inga H4 som går sönder 3ggr om året. Tro det eller ej men vissa saker blir bättre och bättre, Ledstrålkastare på en bil ger bortåt 6-8ggr mer ljus än halogen på vägen.


Jag ska inte uttala mig om det går eller inte byta säten på moderna motorer men frågan är om sånt är nödvändigt på moderna motorer. Bränslet (både diesel och bensin) har blivit renare idag, förbränningen är avsevärt förbättrad med lamdastyrning även på del/fullast (för bensinarna) och direktinsprutning med högtryck som ger finfördelat bränsle. Kvaliteten på ventiltätningarna är nog helt annat idag när kylningen har förbättrats avsevärt med elstyrda fläktar istället för viskokopplingar så motorerna slipper gå varma och tätningarna förvandlas till backelit.

Jag tror mycket av det som vi gjorde med motorerna i bilarna för +20 år sedan inte är gällande idag, man behöver helt enkelt inte.
En del har blivit bättre men inte så fra som folk låtsas.
Jag som färdas på skrotarna ser vilka mängder av bilar med relativt lindriga fel som skrotas samtidigt som motsvarande bilar i körskick kostar betydande summor. Väldigt ofta skrotas de för att de har fått något enkelt fel som inte går att reparera utan att plocka sönder halva bilen när det som borde göras inte är tillgängligt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Man skulle ju vilja ha en lika lättskruvad bil som Volvo 145 men med dagens bekvämligheter 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vilka sensorer avser du då? Mig veterligen är en sensor inte aktiv när man gör bilens elsystem spänningslöst. Kan inte se på vilket sett en sensor skulle behöva "kodas om" för att den tagits bort och satts tillbaka/bytts ut. Kan du ge exempel?

Att koda om diverse saker går alldeles utmärkt att göra själv. Jag har OBD11 till min VW 2017, kan göra det mesta med den utom förändra bilens motormjukvara såklart. Jag har t.ex. avaktiverat start/stop från tändningspåslag, alltid tända bakljus, sidostrålkastarna fram tänds när backen läggs i, bakljusen är tända när bakluckan är öppen. Jag kan ställa hur ofta duschen på strålkastarna ska aktiveras, hur länge duschen ska vara igång, koda in nytt startbatteri, det är några 100-tal olika saker man kan programmera. Tror den kostade 700kr. Köptes när jag skulle byta bromsar bak och inte ville köra fultricket för att släppa på elektriska handbromsen.

Till Volvon finns det Vida för 1500kr, finns även billigare kinesiska att köpa. Har inte förkovrat mig så mycket då mitt intresse inte är så stort längre.
Moderna batterier har ofta övervakning. Många moderna "enklare" sensorer som tidigare varit analoga har tex SENT eller LIN protokoll där man kan läsa ut serienr och kräva att det gifts in i bilen. Mer komplexa enheter har sen länge CAN. Med ökade krav på säkerhet kommer det nog bli vanligare, speciellt allt som har med emissioner eller säkerhet att göra. Och många enheter, styrvinkelgivare, telematikenheter, radar och kameror kräver både ingifte och kalibrering / parametersättning till aktuellt fordon.

Jag har också en "kopia" av DICE/VIDA till Volvo. Och en Tech2 till Saab. Privat har jag bara ägt en Skoda som bruksbil, till den skaffade jag aldrig nåt OBD då jag bara hann ha den ett kort tag. Tidigare hade jag VW som bil via jobbet, då ville jag inte in och pilla. Idag har jag renuailt zoe som bruksbil och till den funkar ett enklare blåtands OBD att göra det jag hittills behövt göra (läsa ut SOH/SOC, gifta in däcktrycksensorer osv). Vad som går att göra när nya lagkrav kommer vet jag inte, jag misstänker många av de billiga verktyg man fått tag på kommer vara mindre tillgängliga. Samtidigt kommer ju lagkrav för att förenkla och standardisera enklare diagnoser. Jag tror att det kommer bli lättare göra enklare diagnoser men svårare att göra det "unika". Så jag håller där med Heimlaga att vi blir mer i händerna på OEM verkstäder med mer komplexa fordon. Det kommer krävas så dyr utrustning att göra svårare jobb att få verkstäder kan hålla sig med det, iallafall om de vill klara av många bilmärken. Troligen tar de då bara enklare servicejobb men inte mer avancerade reparationer. I andra änden kommer nog dyka upp metoder och utbytesdelar för tex Teslas oreparerbara delar som är svindyra att reparera, då som en speciallösning att en verkstad tex "bara" jobbar med att byta / renovera vissa dyra delar på tex en Tesla (och inte alls gör service eller blandjobb på samma bil).
 
D Drburr skrev:
Ska ta mig en till titt på kolvarna, ljudet kom direkt när nya skivor kom på, fanns inte innan. En 2007:a är det.
9-3 eller 9-5?
 
nino nino skrev:
Man skulle ju vilja ha en lika lättskruvad bil som Volvo 145 men med dagens bekvämligheter 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.