Hep Hep skrev:
Jag har ingen koll på vilka hus du äger och bryr mig inte. Däremot har du rätt många gånger skrivit om att du bor i Frankrike och så skriver du väldigt mycket negativt och direkt felaktigt om hur det är i Sverige.
avundsjuka låter det som
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag handlar ofta och regelbundet online och relativt ofta med hemkörning/hemleverans). (Någon gång är det enda alternativet!?)

När jag valt hemleverans har kostnaden för det varierat mellan 0 - 150 ungefär. Inte så sällan har det varit 0! Bl a för leverans av 20kg varor!
(Har också sett priser på ung 250, men har inte använt hemlev då.)

När jag beställer på nätet ser man direkt om man kan beställa varan - och det beror inte på ens postnummer etc.

Det har nästan alltid fungerat bra (kan just nu inte komma på något annat).

Så har vi IKEA... Jag har genom åren ofta handlat där.
Om man inte själv åker till ett varuhus och hämtar och plockar varorna så finns problemen:
1. På IKEAs hemsida/onlinehandel så kan en del varor inte beställas, dvs man måste åka till ett varuhus som har dom.
2. Om man köper online så kan man vid utcheckning få reda på att vissa varor inte levereras till ens postnummer.
3. Man kan också då få veta att vissa varor inte levereras pga för liten order. Men man får inte veta vad som bestämmer om en order är tillräckligt stor. Antog att ordersumman avgör men inte ens det förklaras. Efter jag testat med att lägga till varor kunde jag beställa de som tidigare inte gick. Det kunde vara typ en skål eller skrivunderlägg som inte kunde levereras när jag bara beställt en säng och madrasser men kunde levereras när jag lade till en säng mm.
4. Kostnaden för hemleverans är 799:- oavsett hur lite man beställer eller om det behövs inbärning eller ej! OBS att alternativet leverans till postombud ofta inte finns! Dvs det som alla andra onlinebutiker inte har någon som helst problem med.
5. Om man vill spara pengar och problem genom att hämta själv genom alternativet beställning för avhämtning så kan man ofta behöva åka till flera olika IKEA-varuhus. Eftersom man av flera skäl inte vill det så blir det inget köp av vissa varor.
6. Om man gör som i 5 så får man vara beredd på att IKEA i sista minuten kommer på att viss(a) varor inte finns där så de blir avbeställda.

Jag handlar på IKEA för vissa varor som bara de har eller som de är billigast på (m h t kvalitet).
Men onlinehandeln är enormt störig. Visst storhetsvansinne.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hela IKEAs leveranskedja, eller kanske leveransfilosofi, är ju uppbyggd på ett annat sätt.

Man kan ju inte boka en restad produkt, eller ens bevaka den(!). Den kommer när(om) den kommer.


Tar väl tid att vända den gnetande atlantångaren.

Ett annat exempel är ju HM, som totalt misslyckats med sin postorderverksamhet.... och det under många många år trots att det är uppenbart att det är en stor del av framtiden.
Bevaka ska gå iallafall. Under pandemin bevakade jag garderobsinredning till Pax som dök upp i lager ett halvår efter påbörjad bevakning. Jag fick mejl när det fanns i lager (online) och kunde då beställa. Men det kanske är annat ifall man vill bevaka varuhusens lager.
 
  • Gilla
Byggarlurva
  • Laddar…
mins när jag köpte tv spel från cdon och leverans gick på flera hundra
 
M maria01 skrev:
mins när jag köpte tv spel från cdon och leverans gick på flera hundra
Med leverans till Frankrike? 😉

Jag minns när jag beställde en digitalbox till TVn från ett franskt företag. När den gick sönder nästan direkt skulle den på retur till Frankrike på felsökning. Innan dess inväntade de en full container på Arlanda. Mitt tålamod brast och jag kontaktade konsument Europa. Tiden var inte skälig och jag bombade den med mail och kopierade konsument Europa. Ingen respons.
Hittade på nätet andra med samma problem och en hade postat kontaktuppgifter till företagsledningen och ägarfamiljen Rosenblum. Jag kontaktade dem och hotade med konsument Europa. Nästa dag hade jag pengar på mitt konto och köpet hävdes. 😎

Nu finns inte pissföretaget mer, i konkurs. 😀

Tyvärr hade de toppbetyg på pricerunner vilket väl var riggat/sponsrat. Flertalet klagomål till SVT plus och Konsumentverket då de inte följde svensk konsumentköplag.

Enda gången då jag varit riktigt förbannad på en kundtjänst. De vägrade fatta att utan boxen gick det inte att titta på tv och jag kunde inte vänta ett par tre månader på att de skulle felsöka och sedan kanske reparera och returnera. Möjligen ett par månader ledtid till på det.

Boxfan var dessutom redan använd, det fanns inspelat material på hårddisken och inställningarna var på Spanska. 😲
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Vi har bara handlat på IKEA med hemkörning en gång. Då besökte vi närmsta varuhus och beställde till vårt fritidshus på Gotland en specifik dag två månader framåt i tiden. Döm om vår förvåning när speditören dök upp på utsatt tid och samtliga kollin fanns med (det var hundratals paket). Sommaren 2020 skedde detta.
Speditören hade även med sig en medarbetare för lossa vårt kök. De är alltid två, fått levererat av dem i andra sammanhang. Aldrig varit med om det hemmavid som är landsbygd i Bergslagen.

Betvivlar dock inte att IKEA generellt är mindre bra på hemkörning men i och med att vi endast har sex mil till närmaste varuhus får det vänta tills nästa gång det ska köpas kök vilket förhoppningsvis aldrig sker.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Helt ärligt förstår jag inte kritiken mot Ikea. Har senaste halvåret renoverat för ca 2 miljoner sek och det som verkligen fungerat smärtfritt har vart ikea.

365 dagars ågnerrätt med pengarna tillbaka, Inget trilskande eller bråk vid reklamation. Vid återlämande samma sak.

Deras planera kök tjänst är superbra samt gratis.

Handlat inredning och möbler även hos såkallade premium företag och blviit skrämmande dåligt bemött. Dock tar Menta fönster priset som abslout sämsta leverantör under hela den rotrenovering av 250 m2 sekelskiftsvilla vi gjort under dessa 6 månader. Ikea hamnar lätt på topp 5 av dom som levererat material till denna renovering,
 
  • Gilla
Byggarlurva och 2 till
  • Laddar…
Edit: Uppdatering inlägg 2023-08-11

Jag var i kontakt med Ikea tidigare denna vecka. Med anledning av de uppkomna problemen har de meddelat att de kommer att återbetala oss för de möbler vi inte har beställt men ändå betalt för (dvs utan retur). Vi behöver dock själva ansvara för att ta bort produkterna, inklusive de som levererades skadade. För oss är detta en acceptabel lösning.

Det blir intressant att följa upp om återbetalningen verkligen sker. När jag granskar orderhistoriken ser jag att produkterna, även produkter jag inte har begärt retur för, redan är markerade som returnerade till IKEA under juli. Detta har inte skett. Systemet indikerar att en återbetalning redan har gjorts, trots att vi inte mottagit några pengar.
Det är lite rörigt.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gallimattias_ Gallimattias_ skrev:
Mina Erfarenheter med IKEA

Jag gjorde en beställning av skrymmande möbler till vårt landställe, beläget flera timmar bort. För att möta IKEAs krav om närvaro vid leverans, har vi varit tvungna att ta ledigt från jobbet vid flera tillfällen kombinerat med en lång resa.

Här är en översikt av vår erfarenhet:

  1. Prisjustering vid REA: Efter att ha upptäckt att flera av de beställda produkterna sänkts i pris på grund av en sommarrea, kontaktade vi IKEA. De lovade att justera priset.
  2. Första Leveransen: Vid första leveransen mottog vi felaktiga produkter – vissa var överflödiga medan andra saknades. När vi tog kontakt, insåg vi att vårt ärende felhanterats vid prisjusteringen. Vi saknade produkter, medan andra levererades i dubbel upplaga. Det hade blivit fel när de replikerat ordern för att matcha rea-priserna. Dessa felaktiga produkter hade vi betalat för och jag är angelägen om att få tillbaka pengarna för dyra möbler vi aldrig beställt.
  3. Andra Leveransförsöket: Efter att ha bekräftat leveransen (dagen innan), reste vi återigen till landstället. Men leveransen kom inte. En produkt visade sig vara slut i lager vilket ingen hade informerat oss om, och vilket kundtjänst kände till när vi bekräftade leveransen.
  4. Tredje Leveransförsöket: Vi bekräftade leveransen igen. Denna gång kom delar av beställningen, men returhanteringen misslyckades. Kundtjänst hade gjort fel.
  5. Fjärde Leveransförsöket: Ingen dök upp. Efter samtal med IKEA fick vi reda på att ännu ett misstag hade begåtts.
  6. Kommunikationsproblem: Under processen upptäckte vi att IKEAs kundtjänst outsourcas till en tredje part, vilket kan ha bidragit till de många missödena. Detta medför även att kundtjänst saknar befogenhet, och är dåligt tränade. Det finns ingen ansvarig att tala med, och de är ovilliga att hitta lösningar som hade kunnat förenkla. (t.ex. express-leverans en annan dag än tisdag/onsdag, eller att hämta retur utan att någon är på plats). När man går igenom orderkedjan online är det kaos. Kundtjänst har lagt in returer på varor som inte ska returneras. De har lagt in information om fullständiga returer, med återbetalning, som inte skett. När vi kontaktar kundtjänst är kedjan så lång, att de behöver 15 minuter med hissmusik, innan de kan återta samtalet.
  7. Nuvarande status: Vi innehar fortfarande produkterna vi inte beställt - och vi har inte erhållit ersättning. Våra alternativ, trots alla historiska misstag, är fortfarande att ta ledigt för att ta emot en ny (misslyckad?) retur. Alternativt kan vi hyra lastbil och köra själva på helgen.
Ett kortare estimat av den tid vi lagt ner:
  • Telefonsamtal: 16 samtal à 30 minuter = 8 timmar.
  • Bilresor: Antal misslyckade leveransförsök x 6 timmar. Om vi utgår från 4 misslyckade leveranser, har vi ägnat 24 timmar åt resor.
Sammanfattning: Den totala tiden vi spenderat på denna process uppgår till 32 timmar. För att inte nämna den tid vi förlorat genom att ta ledigt från arbetet. Trots vår proaktivitet har processen varit extremt frustrerande. Den tid och energi vi lagt ner på det som borde ha varit en enkel beställning känns både slöseri och nedslående.

Övrigt: Om vi visste vad som skulle ske, hade vi hyrt lastbil och kört varorna själv (trots merkostnad). Men eftersom vi betalat för leverans, ingår retur.
Åh vad jobbigt. Jag har beställt från Ikea till sommarstugan vid tre tillfällen. Inget har saknats och det har kommit i tid. Har t o m fått tunga saker inburet, trots att jag inte köpt den tjänsten. Nu vill jag dock poängtera att det är väldigt lätt att bära in i mitt hus (ligger vid vägen och inga trappor)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har fåt hjälp men sen fick jag höra att dom fåt order att inte hjälpa till så det var bara åka hem igen 4 timmar resa hade diskbråck då
Varför åka och handla tunga saker öht om du har diskbråck?
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
V Vindens skrev:
Kul att städa upp några tusen småbitar med glas när man har småbarn
Du kan väl ändå inte skylla på IKEA att du valt att ha småbarn?
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
Unikt namn
D Dilato skrev:
Du kan väl ändå inte skylla på IKEA att du valt att ha småbarn?
Ikea gjorde sängen eller soffan barnet tillverkades i. 😉
 
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
B Byggarlurva skrev:
Varför åka och handla tunga saker öht om du har diskbråck?
för dom vägra leverera och jag behövde sakerna direkt. hantverkarna vänta

och det löjliga var ju att dom körde ut med trucken men fick inte lasta det på mit flak hade tat mindre en 1 sekund
 
Gallimattias_ Gallimattias_ skrev:
Mina Erfarenheter med IKEA

Jag gjorde en beställning av skrymmande möbler till vårt landställe, beläget flera timmar bort. För att möta IKEAs krav om närvaro vid leverans, har vi varit tvungna att ta ledigt från jobbet vid flera tillfällen kombinerat med en lång resa.

Här är en översikt av vår erfarenhet:

  1. Prisjustering vid REA: Efter att ha upptäckt att flera av de beställda produkterna sänkts i pris på grund av en sommarrea, kontaktade vi IKEA. De lovade att justera priset.
  2. Första Leveransen: Vid första leveransen mottog vi felaktiga produkter – vissa var överflödiga medan andra saknades. När vi tog kontakt, insåg vi att vårt ärende felhanterats vid prisjusteringen. Vi saknade produkter, medan andra levererades i dubbel upplaga. Det hade blivit fel när de replikerat ordern för att matcha rea-priserna. Dessa felaktiga produkter hade vi betalat för och jag är angelägen om att få tillbaka pengarna för dyra möbler vi aldrig beställt.
  3. Andra Leveransförsöket: Efter att ha bekräftat leveransen (dagen innan), reste vi återigen till landstället. Men leveransen kom inte. En produkt visade sig vara slut i lager vilket ingen hade informerat oss om, och vilket kundtjänst kände till när vi bekräftade leveransen.
  4. Tredje Leveransförsöket: Vi bekräftade leveransen igen. Denna gång kom delar av beställningen, men returhanteringen misslyckades. Kundtjänst hade gjort fel.
  5. Fjärde Leveransförsöket: Ingen dök upp. Efter samtal med IKEA fick vi reda på att ännu ett misstag hade begåtts.
  6. Kommunikationsproblem: Under processen upptäckte vi att IKEAs kundtjänst outsourcas till en tredje part, vilket kan ha bidragit till de många missödena. Detta medför även att kundtjänst saknar befogenhet, och är dåligt tränade. Det finns ingen ansvarig att tala med, och de är ovilliga att hitta lösningar som hade kunnat förenkla. (t.ex. express-leverans en annan dag än tisdag/onsdag, eller att hämta retur utan att någon är på plats). När man går igenom orderkedjan online är det kaos. Kundtjänst har lagt in returer på varor som inte ska returneras. De har lagt in information om fullständiga returer, med återbetalning, som inte skett. När vi kontaktar kundtjänst är kedjan så lång, att de behöver 15 minuter med hissmusik, innan de kan återta samtalet.
  7. Nuvarande status: Vi innehar fortfarande produkterna vi inte beställt - och vi har inte erhållit ersättning. Våra alternativ, trots alla historiska misstag, är fortfarande att ta ledigt för att ta emot en ny (misslyckad?) retur. Alternativt kan vi hyra lastbil och köra själva på helgen.
Ett kortare estimat av den tid vi lagt ner:
  • Telefonsamtal: 16 samtal à 30 minuter = 8 timmar.
  • Bilresor: Antal misslyckade leveransförsök x 6 timmar. Om vi utgår från 4 misslyckade leveranser, har vi ägnat 24 timmar åt resor.
Sammanfattning: Den totala tiden vi spenderat på denna process uppgår till 32 timmar. För att inte nämna den tid vi förlorat genom att ta ledigt från arbetet. Trots vår proaktivitet har processen varit extremt frustrerande. Den tid och energi vi lagt ner på det som borde ha varit en enkel beställning känns både slöseri och nedslående.

Övrigt: Om vi visste vad som skulle ske, hade vi hyrt lastbil och kört varorna själv (trots merkostnad). Men eftersom vi betalat för leverans, ingår retur.
Gallimattias_ Gallimattias_ skrev:
Jag var i kontakt med Ikea tidigare denna vecka. Med anledning av de uppkomna problemen har de meddelat att de kommer att återbetala oss för de möbler vi inte har beställt men ändå betalt för (dvs utan retur). Vi behöver dock själva ansvara för att ta bort produkterna, inklusive de som levererades skadade. För oss är detta en acceptabel lösning.

Det blir intressant att följa upp om återbetalningen verkligen sker. När jag granskar orderhistoriken ser jag att produkterna, även produkter jag inte har begärt retur för, redan är markerade som returnerade till IKEA under juli. Detta har inte skett. Systemet indikerar att en återbetalning redan har gjorts, trots att vi inte mottagit några pengar.
Det är lite rörigt.
Edit: Uppdatering inlägg 2023-06-18
  • Vid det tidigare samtalet, 2023-08-11, menade IKEA att de inte anlänt för retur den 9 augusti, eftersom de råkat boka fel dag. I samband med detta kom vi överens om återbetalning (enligt tidigare uppdatering) och att de skulle avboka kommande felaktiga retur (eftersom vi inte kan vara på plats denna dag).
  • Idag ringer Bring, och menar att de är på plats för att göra retur. Ikeas kundtjänst har därmed låtit felbokningen vara, och speditören har åkt dit. Rörigt. Notera att retur kan inte kan ske, eftersom vi inte är där, trots att kolli står framlyfta.
  • Vi får se hur det går med återbetalningen. Den har fortfarande inte skett.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Edit: Uppdatering 2023-09-24.

Frustration. Som noterat i föregående inlägg från 2023-08-11, lovade IKEA kundtjänst att återbetalning skulle ske. Ingen betalning har skett och under förra veckan droppar ett SMS ner i min telefon. IKEA meddelar att de håller inne på utbetalning tills dess att upphämtning skett.

Ohjälpsamhet. Idag ringde jag kundtjänst. Ikea kundtjänst meddelade att dragit tillbaka löftet om utbetalning och att de kan boka ett nytt upphämtningsförsök. När jag påtalade den tidigare överenskommelsen var de helt otillmötesgående. När jag påminde dem att jag inte beställt varan, de många misslyckade upphämtningsförsöken och restiden vi lagt sa de väl i princip "taskigt läge" och repeterade förslaget kring att boka nytt upphämtningsförsök. Vi är tillbaka på ruta noll.
 
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.