DennisCA DennisCA skrev:
Borde göras lagkrav att all mjukvara i bilar måste vara opensource eller liknande.
Hum, system som hanterar självkörande av bilen, automatisk farthållare, linjeavkänning med återstyrning, olika system för att styra undan och bromsa, etc.
Här skulle då Nisse Hult kunna mixtra och dona i koden, eller?
Och den stackare som köper en "hemmafixad" bil begagnad.😎
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Absolut allt sådant kan göras. Men det har inte så mycket med styrning och kontroll av appen och dens funktioner att göra.

Mb tex har börjat skydda sina kamerainfästningar så andra tillverkare inte får kopiera dom. Det sägs att dom är patenterade men jag vet inte om det faktiskt är patent eller mönsterskydd eller något annat skydd. Men dom är iaf olagliga att kopiera.

Tesla tex delar inte med sig av något av sin programvara så det är bara dom som kan hantera datorerna i bilarna. Om du som icke auktoriserad Tesla verkstad ska byta vindruta måste du först köpa vindrutan från Tesla sedan byta den och sedan åka till Tesla och få kameran kalibrerad.
Vilken app, jag har ett antal i bilen?
 
A AndersS skrev:
Vilken app, jag har ett antal i bilen?
Den som du kan kontrollera bilen med från telefonen
 
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom biltillverkarna investerar mångmiljardbelopp i detta så funkar det inte att göra så. Lagkravet idag är ju att tillverkaren måste tillåta andra verkstäder att utbilda sig och använda märkesspecifika verktyg. Det bestämde marknadsdomstolen redan för 15år sedan i en tvist med Kia. Antagligen ett rätt rimligt upplägg om än inte perfekt.
Ja men gäller det också elbilar? Har hört att det bara gäller personbilar med förbränningsmotor men jag har inte lyckats kolla upp det.

Ju mer spårbara uppgifter dom stoppar in i bilens programvara desto mer kan dom begränsa vem som får tillgång.
 
N Niq skrev:
Ja men gäller det också elbilar? Har hört att det bara gäller personbilar med förbränningsmotor men jag har inte lyckats kolla upp det.

Ju mer spårbara uppgifter dom stoppar in i bilens programvara desto mer kan dom begränsa vem som får tillgång.
N Niq skrev:
Ja men gäller det också elbilar? Har hört att det bara gäller personbilar med förbränningsmotor men jag har inte lyckats kolla upp det.

Ju mer spårbara uppgifter dom stoppar in i bilens programvara desto mer kan dom begränsa vem som får tillgång.
Det vet jag inte.

Att man behöver begränsningar vartefter bilarna är mer och mer uppkopplade är ju inte så märkligt, antagligen bra, men det ska ju inte användas för att blockera en eftermarknad på service. Förr eller senare får vi säkert ett mer öppet ecosystem för elbilar, men just nu tror jag biltillverkarna är väldigt rädda för det när man ser att service-intäkterna försvinner snabbt. När man vant sig vid en ny situation för eftermarknaden törs man kanske satsa på öppnare lösningar, men det lär ta ett bra tag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det vet jag inte.

Att man behöver begränsningar vartefter bilarna är mer och mer uppkopplade är ju inte så märkligt, antagligen bra, men det ska ju inte användas för att blockera en eftermarknad på service. Förr eller senare får vi säkert ett mer öppet ecosystem för elbilar, men just nu tror jag biltillverkarna är väldigt rädda för det när man ser att service-intäkterna försvinner snabbt. När man vant sig vid en ny situation för eftermarknaden törs man kanske satsa på öppnare lösningar, men det lär ta ett bra tag.
Nej det är inte alls märkligt att det behövs. Själv tycker jag det är onödigt med ständigt uppkopplade bilar och mycket annat.

Det kan hända det kommer ett öppnare system. Kanske det kommer någon lagstiftning i något skede. Jag tror dock att som utvecklingen går just nu att tillverkarna försöker binda till sig försäljningen av delar med hjälp av mönsterskyddade och patenterade delar främst verkar det göras med elektronik. Jag skulle inte alls bli förvånad om det lanseras mera tjänster och funktioner som dom tar betalt för månadsvis eller årsvis. Systemen för att göra det byggs in i bilarna idag.
 
A AndersS skrev:
Hum, system som hanterar självkörande av bilen, automatisk farthållare, linjeavkänning med återstyrning, olika system för att styra undan och bromsa, etc.
Här skulle då Nisse Hult kunna mixtra och dona i koden, eller?
Och den stackare som köper en "hemmafixad" bil begagnad.😎
Det finns ju redan idag open source system som styr just sånt här i t.ex. elbilar och annat, det är väl nåt som de flesta inte gör trots det är öppet och de flesta har noll intresse att göra annat än trimma bilen typ.

Poängen vore att det inte ska gå för biltillverkarna att låsa in en i ett ekosystem samt tillåta tredjeparts marknaden. Det finns alternativ till att göra källkoden open source. T.ex. alla funktion i en bil måste vara "öppna" eller standardiserade så att man inte kan låsas in. Sen borde man väl också göra något åt dessa problem som nämndes i videon jag länkade några sidor sen. T.ex. där man inte kan byta en komponent utan mjukvaran i bilen tvingar en byta hela systemet för annars vägrar den starta, sånt borde inte tillåtas. Det är också inte bra ur miljöperspektiv.

Nånting måste göras för att få bukt med det här iallafall, de lagar som nu finns räcker inte till på långa vägar. Det finns säkert många sätt och billtillverkarna kommer säkert skrika i högan sky men låt dem, det är en fajt som måste tas.
 
N Niq skrev:
Jag skulle inte alls bli förvånad om det lanseras mera tjänster och funktioner som dom tar betalt för månadsvis eller årsvis
Det verkar vara det huvudsakliga nya sättet att låsa in kunderna. Prenumeration på funktionen "Vindrutetorkare" eller "Farthållare". 30 år senare har det varit en jävligt dyr farthållare.

....men, jag tror det är som med allt annat, det tar ett tag innan nya saker svänger in och fungerar bra. Att ha mjukvara i bilarna är nytt för alla utom Tesla.
 
M
N Niq skrev:
Nä det är inte dyrt. Själv upplever vi inte att appen tillför så mycket. Funktionen att man kan se vart bilen är är ju iofs bra om man glömmer vart man parkerat eller om någon skulle stjäla bilen. Tycker mest det är onödigt med en app till som ständigt har koll på vart man är och vad man gör. Men alla tycker vi olika.
Jag använder sedan nån vecka tillbaka VOC-appen för att starta min värmare på morgonen. Vissa morgnar funderar jag på om jag behöver tanka på vägen till jobbet, i appen ser jag bränslenivån.

Onödigheten att kunna se vart bilen befinner sig, verkar ha undgått många att e-call med GPS-uppkoppling är EU-lagkrav sedan 2018 för nya bilar som säljs inom unionen.
https://teknikensvarld.expressen.se...nu-maste-alla-nya-bilar-i-eu-ha-ecall-615357/

N Niq skrev:
Hur mycket större risk är det att någon kan stjäla din bil genom att hacka din app eller göra så att din bil blir oanvändbar. Är ju inte så ovanligt med dataattacker där man blockerar ett företags hela datasystem. Är ju kanske mindre roligt om tex varenda Volvo vägrar starta för att någon hackat Volvos appsystem. Har väl inte hänt ännu men ju mer som blir uppkopplat och möjligt att fjärrstyra desto vanligare kommer det bli.
Jag kan bara svara för min bils funktion och där frikopplas VOC när motorn startar, så då kan man inte använda appen. Vidare har VOC-appen inget med bilens förmåga att kunna köra bilen eller starta motorn, det är nog Tesla du tänker på där man kan kontrollera vissa funktioner med telefonen som har med bilens förflyttning att göra.
 
Att uppkopplade bilar är ett säkerhetsproblem är självklart. Det har redan visats och givetvis kommer det vara ett tacksamt mål för hackers i framtiden. Lösningen på det är förstås att ha så god säkerhet man praktiskt kan ha, inte att låta bli att ha uppkopplade bilar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lösningen på det är förstås att ha så god säkerhet man praktiskt kan ha, inte att låta bli att ha uppkopplade bilar.
Med tanke på vilka tider vi har så är "så god säkerhet man praktiskt kan ha" inte nog, det vi kallar "främmande makt" har för stora möjligheter att släcka fordonsparken vid det man brukar kalla "ett skymningsläge".
Lägg till värmepumpar, låssystem...
 
M Markarbetaren skrev:
Jag använder sedan nån vecka tillbaka VOC-appen för att starta min värmare på morgonen. Vissa morgnar funderar jag på om jag behöver tanka på vägen till jobbet, i appen ser jag bränslenivån.

Onödigheten att kunna se vart bilen befinner sig, verkar ha undgått många att e-call med GPS-uppkoppling är EU-lagkrav sedan 2018 för nya bilar som säljs inom unionen.
[länk]


Jag kan bara svara för min bils funktion och där frikopplas VOC när motorn startar, så då kan man inte använda appen. Vidare har VOC-appen inget med bilens förmåga att kunna köra bilen eller starta motorn, det är nog Tesla du tänker på där man kan kontrollera vissa funktioner med telefonen som har med bilens förflyttning att göra.
Jag ser bränslenivån när jag sätter mig i bilen. Alla är olika varken min fru eller jag tycker att appen tillför speciellt mycket. Inga problem att programmera värmaren direkt i bilen.

Vet inte exakt vad man göra och inte med voc. Men om du tex förhindrar att bilen startar så är ju inte appen frikopplad eller att dörrarna inte går att låsa upp. Även om appen frikopplas normalt sett så har det ju inte så stor skillnad om dom redan lyckats hacka sig in i din bil då kan dom ju styra om den ska kopplas ifrån eller inte och dom behöver inte appen mera alls då för bilen är ju uppkopplad även utan app.

Så jo det finns risker även om dom i dagsläget är små.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att uppkopplade bilar är ett säkerhetsproblem är självklart. Det har redan visats och givetvis kommer det vara ett tacksamt mål för hackers i framtiden. Lösningen på det är förstås att ha så god säkerhet man praktiskt kan ha, inte att låta bli att ha uppkopplade bilar.
Vad är den stora fördelen med att ha bilar som är uppkopplade konstant?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Med tanke på vilka tider vi har så är "så god säkerhet man praktiskt kan ha" inte nog, det vi kallar "främmande makt" har för stora möjligheter att släcka fordonsparken vid det man brukar kalla "ett skymningsläge".
Lägg till värmepumpar, låssystem...
Det är inte skäl att låta bli.

Man behöver dock förbereda för en sådan situation.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Det finns ju redan idag open source system som styr just sånt här i t.ex. elbilar och annat, det är väl nåt som de flesta inte gör trots det är öppet och de flesta har noll intresse att göra annat än trimma bilen typ.

Poängen vore att det inte ska gå för biltillverkarna att låsa in en i ett ekosystem samt tillåta tredjeparts marknaden. Det finns alternativ till att göra källkoden open source. T.ex. alla funktion i en bil måste vara "öppna" eller standardiserade så att man inte kan låsas in. Sen borde man väl också göra något åt dessa problem som nämndes i videon jag länkade några sidor sen. T.ex. där man inte kan byta en komponent utan mjukvaran i bilen tvingar en byta hela systemet för annars vägrar den starta, sånt borde inte tillåtas. Det är också inte bra ur miljöperspektiv.

Nånting måste göras för att få bukt med det här iallafall, de lagar som nu finns räcker inte till på långa vägar. Det finns säkert många sätt och billtillverkarna kommer säkert skrika i högan sky men låt dem, det är en fajt som måste tas.
Finns så mycket man skulle kunna standardisera på bilar idag som skulle ha väldigt lite påverkan på bilens funktioner. Men det är inget som tillverkarna har något intresse för. Skulle man tex ha standardiserade fästen till vindrutetorkarna så skulle man troligen spara ett antal ton plast varje år samt en massa energi.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.