Hej,

Vi har byggt en 3x9 m stor pergola på vårt trädäck som från början var tänkt att målas vit och valde därför virke som inte är tryckimpregnerat. Nu har jag ändrat mig och vill istället ha den trären och grånad - helst genom att behandla den med järnvitriol + pigment. Precis innan jag skulle sätta igång slog det mig att obehandlat virke ju inte är beständigt mot fukt/mögel etc och nu står jag lite handfallen. Idag införskaffade jag Nitors Träskydd Altan som ju innehåller kiseldioxid som också har en grånande effekt - men även skyddar träet.

Nu till mina frågor:
1. Kan man behandla med järnvitriol och sedan använda Träskydd eller vice versa? Kiseldioxiden tar mycket längre tid att bli grått och jag vill gärna åt effekten omgående (har Herdins järnvitriol + aktivator)

2. Läste här: https://www.byggahus.se/naturliga-trafasader-traslagen-och-behandlingarna#n9754-sida-3 att man kan ha obehandlat trä t ex på fasader och dylikt, men att trall utsätts mycket för alla möjliga påfrestningar och därför ska vara tryckimpregnerad eller skyddas på annat sätt. En pergola är ju vertikal och blir inte lika blöt som ett trädäck - kan det kanske av den anledningen vara ok att använda obehandlat virke i pergolan? Tänkte iofs ha klättrande växter, så kanske blir samma sak ändå i det fallet.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra och vore så tacksam för hjälp!
 
Nå, är den redan byggd är det ju sent att ändra virkes valet. Jag tror att det kommer att gå jättebra med obehandlat virke och hålla länge,förmodligen kommer det snart en regnsommar då du ångrar att du byggde pergola och sen bygger du kanske om den till en altan med tätt tak;) .
 
F fribygg skrev:
Nå, är den redan byggd är det ju sent att ändra virkes valet. Jag tror att det kommer att gå jättebra med obehandlat virke och hålla länge,förmodligen kommer det snart en regnsommar då du ångrar att du byggde pergola och sen bygger du kanske om den till en altan med tätt tak;) .
TACK. Jag kör så, så får vi se hur det slutar :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Måla med diskret lämplig färg. Och underhållsupprepa efter (ett större) antal år.
 
S
Den kommer nog spricka upp i limfogarna.

Jag målade lite limträ i carporten och altanen med varmgrå linoljefärg. Carport med altangolv och en hängande äggformad stol bredvid en soffa, alla målade med varmgrå linoljefärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.