I Ironside skrev:
Ang det där med motoreffekt, har för mig att reglerna inte gäller grovdammsugare så isåfall kanske man kan köpa en sådan om det nu finns någon smidig.
Köpte en beg proffsdammsugare, en sån där rund Volta som alla städare använder, tyvärr är även de drabbade och hade en 900W motor.
 
G G.L. skrev:
Köpte en Electrolux med det speciella handtaget men bytte ut det till ett tradionellt böjt rör som är lättare att hålla i. Bytte också ut det otympliga munstycke till typ Twitter. Nu är det lätt att dammsuga.
Precis, om man dammsuger annat än golv är det där handtaget värdelöst.
 
Bra test. Samtidigt vill jag som konsument ta lite ansvar och köpa eu-producerad vara, så då blir det inte många kvar. För övrigt instämmer jag med övriga som klagar på Electrolux, går bara sönder.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Jobbat med både försäljning och reparationer av dammsugare även att det var några år sedan. Men Miele är det märke som håller absolut bäst år efter år.

Designen kan tyckas vara tråkig, man skulle även kunna säga att den är ganska tidlös. Inte mycket har ändrats på designen på den Miele min mamma har sedan tidigt 90 tal eller den jag köpte 2003 när jag flyttade hemifrån. Funkar kanon fortsatt även att den bara används som komplement till Robotarna.

Mieles 3st 360graders hjul gör ju att den kan användas åt alla håll.

Cat & Dog är ju bara ett annat munnstycke och filter(?) så att den blir dyrare än andra. Just nu köper man vanliga C3 för 2499kr, dvs billigare än test vinnaren.
C3 är ju en större dammsugare än Electroluxen så man jämnför ju olika typer av dammsugare. Då blir ju resultatet inte rättvist…
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
R
Synd att ni inte testade någon påslös dammsugare. Jag har en påslös Miele sedan ett par år, den bästa dammsugare jag någonsin haft. Hur lätt som helst att tömma. Otroligt skönt att slippa köpa påsar.
 
Hade ingen aning om att eko-designkraven snöper dammsugare, eller är det tillverkarna som snöper sina produkter i rädsla för dåligt rykte eller straffbeskattning?

Eko-design är väl i grunden bra, men inte om resultatet blir att funktionen försämras påtagligt.

Som vanligt i "bäst i test-test" så är resultatet helt beroende av hur man värderar olika egenskaper, och vilka som finns med resp inte. Det man alltid saknar är kvalitet och hållbarhet tillsammans med reparerbarhet och reservdelstillgång. Alla som försöker hålla liv i bra produkter som är värda att reparera istf att köpa en helt ny produkt vet hur svårt det kan vara att hitta reservdelar efter sisådär 10 år.

Vi har en Miele som väl är någonstans runt 15 år gammal. Den fungerar utmärkt. Är på 1600 W, och det behövs när man ska suga upp kattsand utanför lådan. Om nya dammsugare endast levererar halva den effekten så gäller det att hålla liv i vår gamla.

Vår påsindikator är mekanisk. Ju mindre elektriska och elektroniska detaljer desto bättre. De är alltid en svag länk när det gäller hållbarhet/funktion över tid.

Reagerade på att kortaste sladdlängd var 11,2 m! Vår är uppskattningsvis någonstans mellan 5 och 7 m. Hade längre sladd varit bra? Ja, ibland, men det har ingen nämnvärd betydelse för mig. Om man sedan betänker att sladd väger och att sladdhärvor över 5 m är besvärliga att hantera så är det ett tveeggat svärd.

Orsaken att det blev en Miele var att jag ville ha den mest robusta dammsugare som fanns. Det finns inget som gör mig så arg som att dammsuga. 😡 Därför måste en dammsugare i vårt hem klara brutal misshandel, år ut och år in. Dvs med hög hastighet skrovsurfa över riktiga (1 dm höga) trösklar, braka in i dörrposter och möbler samt att kraftfullt ryckas fram från stillastående med handtaget/röret så dammsugarslangen och dess infästningar påfrestas till bristningsgränsen. Försäljaren rekommenderade Miele då den hade metallförstärkningar... Det är kvalitet, hållbarhet/robusthet och användarvänlighet för mig. 🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
I
chaser chaser skrev:
Cat & Dog är ju bara ett annat munnstycke och filter(?) så att den blir dyrare än andra. Just nu köper man vanliga C3 för 2499kr, dvs billigare än test vinnaren.
C3 är ju en större dammsugare än Electroluxen så man jämnför ju olika typer av dammsugare. Då blir ju resultatet inte rättvist…
Är inte dog&cat speciellt filter med för allergiker?
 
Jag håller koll på Blocket och liknande ifall det skulle dyka upp en sån som jag har i fint skick, och samla på mig för framtiden.
Anledningen är att den här för mig har optimal funktion.
Tyst, stark (1800w) liten, lätt, perfekt böj på handtaget och vettiga munstycken.
Jag använder dammsugaren till mycket mer än bara golven.
En blåvit dammsugare med slang och munstycke på ett textilbelagt golv vid träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Jag håller koll på Blocket och liknande ifall det skulle dyka upp en sån som jag har i fint skick, och samla på mig för framtiden.
Anledningen är att den här för mig har optimal funktion.
Tyst, stark (1800w) liten, lätt, perfekt böj på handtaget och vettiga munstycken.
Jag använder dammsugaren till mycket mer än bara golven.
[bild]
Liknar delvis vår Electrolux Oxygen Z5530 på 1600 W, svensktillverkad och troligen minst 20 år gammal.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Åsa Lund
Undrar om Electrolux verkligen kan friskriva sig från konsumentköplagens tvååriga garanti? 🤔
 
Har robot så inte lika noga vad för dammsugare man har då :)
 
I
T TheGame skrev:
Har robot så inte lika noga vad för dammsugare man har då :)
Vi har också en robotdammsugare och det är förvånansvärt bra på att städa de "öppna" ytorna. Men det finns en hel del den inte kommer åt och vissa fall krävs det bättre sugkraft för att klara jobbet, särskilt när man har 2 katter och 2 barn som vi har.
 
Vi har Mielen i testet. Visst den låter men den är också grymt bra på att får upp inte bara damm utan grus som lätt kommer in i lgh när man har barn.

Haft både Philips och Electrolux innan och de har inte varit lika bra.

Det enda jag kan klaga på att stora mängder damm fastnar i borstarna på golvmunstycket.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
EU har strypt effekten i vår hemelektronik, och framförallt på dammsugare, vilket märks då ingen av de testade överstiger 1000 watt. Min gamla dammsugare hemma ligger på 2200 watt. Jag kör aldrig på max dock, eftersom munstycket då sugs fast för hårt i golvet och det låter för mycket. Men tar man bort munstycket o vill suga rent i svåråtkomliga springor, kanske i bilen, då är det bra med lite mer kraft.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
Köpte en beg proffsdammsugare, en sån där rund Volta som alla städare använder, tyvärr är även de drabbade och hade en 900W motor.
Ja tyvärr. Vi har en Activa HT25.0 som är en kopia av den legendariska Nilfisk GD930 som vi är mycket nöjda med, men vår är på 1200W och numera är de strypta till 800...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.