P Puffen Ingarö skrev:
Tror det är det absolut finaste av sand, partikelstorleksmässigt alltså.
Konsistens som slippasta/karborundum.
Jag har heller inte sett det här problemet tidigare men det kan ju vara att man byter tvättmaskin av andra skäl innan det byggts upp till sån mängd att det blir ett problem.
Såvitt jag ser finns det inget som tätar ordentligt för att förhindra att det byggs upp, typ packbox etc.
Det ligger ju i linje med tillverkares önskan idag att en produkt ska ha en begränsad livslinje, alternativt vara någon form av prenumerationstjänst.
Silt tänker du nog på i så fall, det är det som stannar på huden när du släpper sanden. Det dammar också fruktansvärt när det är torrt.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
hsd
Zeoliter används bland annat i tvättmedel där de har till uppgift att byta ut sina egna Na+-joner mot vattnets Ca2+-joner och då göra hårt vatten mjukare.
Zeoliter är en grupp vattenhaltiga, kristallina aluminiumsilikater som omfattar cirka 60 naturligt förekommande mineral och ett hundratal syntetiska motsvarigheter. Zeoliter tillhör tektosilikaterna. Zeoliter ser ut som ett lerigt pulver och består av alkali-aluminiumsilikater med porös struktur.
 
MultiMan
Jo, zeoliter är ett problem. Det var bl a därför jag frågade om dosering, tvättmedelsmärke och temperatur för att andra (och trådskaparen) skulle kunna lära sig något av det och kanske förändra beteende.

Tyvärr fick jag inget svar på det utan en åsikt om planerat åldrande istället.

Tvättprogram som använder mer vatten (t ex Hygien på Siemens som jag använder) eller trycka in knapp för extra sköljningar kan också hjälpa.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det var bl a därför jag frågade om dosering, tvättmedelsmärke och temperatur för att andra (och trådskaparen) skulle kunna lära sig något av det och kanske förändra beteende.
Jag har också gegga i maskinen.

Jag växlar mellan flytande och pulver, har kollat vattenhårdhet i kommunen och följer doseringsanvisningarna på förpackningen.

Jag använder Via Color pulver och A+ flytande.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
MultiMan
Tack för den informationen. Jag har ingen gegga och har till 90% enbart kört Lidl:s eget tvättmedel (1/5 flytande 4/5 pulver) sedan de startade i Sverige. Använder alltid Comfort sköljmedel. Som jag nog redan skrev blandar jag temperaturer med minst 1/3 60+. Använder till typ 3/4 Hygienprogrammet som både har högre vattennivå, håller angiven temperatur under längre tid och sköljer mer.

Enda gången jag kortvarigt hade gegga i avloppsslangen var vid några tillfällen då jag köpte okänt tvättmedel i bulk från god vän. Samma tvättmedel blekte fläckvis även allt som kom i dess väg, så det var ingen hit.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, zeoliter är ett problem. Det var bl a därför jag frågade om dosering, tvättmedelsmärke och temperatur för att andra (och trådskaparen) skulle kunna lära sig något av det och kanske förändra beteende.

Tyvärr fick jag inget svar på det utan en åsikt om planerat åldrande istället.

Tvättprogram som använder mer vatten (t ex Hygien på Siemens som jag använder) eller trycka in knapp för extra sköljningar kan också hjälpa.
Jag lagar bara. Den som tvättar är varken trådskapare eller hemma. :-D
 
MultiMan MultiMan skrev:
Tack för den informationen.
Så du hade inga tips?
 
Har tagit mig an mitt första lödningsprojekt. En ledsen leksaksmotorsåg. Fick ihop det och kedjan snurrar, men det sitter inte särskilt bra. Har insett att spetsen på min begagnade lödstation är helt kass, så jag skall köpa en ny spets på Kjell. Vilken av de på länken är mest all round för en amatör? Antar att det blir mest denna typ av lödning. Något annat jag borde köpa när jag ändå är där? Sånt metalltrassel? Något särskilt lod?

https://www.kjell.com/se/produkter/...spets-till-40570-40745-och-40746-05-mm-p40572
En närbild av en lodspets, möjligen varm, med lödtenn kvar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektronikprojekt på träbord: Uppdelad plastenhet, lodstation, motorsågsmodell, anteckningar, löddejärn, transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hobbs hobbs skrev:
Vilken av de på länken är mest all round för en amatör?
Det är alltså trådar mot lödöron du skall löda? I så fall tror jag på en av de större. 3mm kanske. Små spetsar kan inte överföra lika mycket värme. Stora spetsar är klumpiga om man skall löda dit små ytmonterade komponenter på ett kretskort.
 
A Avemo skrev:
Det är alltså trådar mot lödöron du skall löda? I så fall tror jag på en av de större. 3mm kanske. Små spetsar kan inte överföra lika mycket värme. Stora spetsar är klumpiga om man skall löda dit små ytmonterade komponenter på ett kretskort.
Ja, eller i just detta fall är det tråd mot någon form av tråd-komponent, men tänker att jag inte kommer gå på kretskorten i första taget. Så någon av de två längst till vänster? Eller den platta/breda?

Borde jag även sätta krympslang på detta när jag gör om det?
Elektronikkomponenter, lödning, kablar, motor, vit plast, inre delar av en apparat eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hobbs hobbs skrev:
Så någon av de två längst till vänster? Eller den platta/breda?
Jag föredrar mejselformade spetsar. Och det är ju ingen av dem på bilden. Jag tänkte på någon av de två till vänster. Men den snedskurna platta fungerar säkert också till ditt ändamål.

Har du så tunn krympslang låter det som ett utmärkt skydd.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Nu var det dags för mig att överarbeta ett projekt igen. Den här släpvagnen började bli ganska sliten.
Släpvagn med verktyg, höstlöv, parkerad i grönt område under solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höstlöv på mörkt trägolv vid betongvägg, tecken på höst och övergång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När plywooden kom loss blev det uppenbart att det inte var enda problemet. Så det var bara att fortsätta montera isär.
Öppen släpvagn, demonterad, stödhjul, trädgård, grönska, staket, grusväg, övergivet byggmaterial.

Jag har varit på och svetsat här tidigare. Men det har inte hållit.
Svetsad metallremsa på balk, löv och gräs i bakgrunden, utomhus reparation eller förstärkning.
Metallbarriär med rost, nedslitet, på vägkant bredvid grus och grönska.
Två metallbitar svetsade tillsammans, rostig yta, gulbruna färger, blandad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baklyktorna har ett jackningsbart kontaktdon som brukar ställa till problem.
Rostig skruv, elsladd kopplad till metallkåpa, bakgrund av gräs och löv, del av reflektor synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bort med det, dit med en förskruvning och koppla det fast i stället.
Rostig metallkonstruktion med hål, plastlock och ansluten kabel mot grönsaksbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet elektriskt kopplingsfack för fordon, med glödlampor, kablar och kontaktdon, något oorganiserat.

Flakplywood är ganska dyr. Därför trodde optimisten inom mig att det var bättre att köpa billig plywood på Byggmax och skarva ihop för att sedan belägga med glasfiber som yta. Jag började allvarligt att ifrågasätta det förståndiga i det beslutet när epoxin tog slut och jag fick köpa mer. Massor av jobb och kanske en aning billigare i slutet.
Släpvagn parkerad på gräs, sidouppfällbar, träpaneler, mot skogsbakgrund, klar himmel, dagsljus, löv på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu är det så dags att ångra sig. Sprickorna i plåten är svetsade och den nya plywooden är på plats.
Tom släpvagn i skogsmiljö, grön gräs, löv, solig dag, skogsbakgrund, tidig höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 11 till
  • Laddar…
Detta är ju inte HLR men service gör ju att man slipper HLR i framtiden.

I går torkade jag bort smuts (fanns knapp någon) och oljade in vår gamla Husqvarna Automatic CL-21a från 1958. Det är imponerande med all denna mekanik och rörliga delar som fortfarande saknar glapp eller missljud. Jag är ju inte någon motormänniska -hade inte moppe- men visst gillar jag kvaliteten och känslan i konstruktionen.

Det är totalt 22 anvisade punkter att olja.

Jag sydde också på två hällor på ett par av mina vadarbyxor så det blir enklare att hänga dem på tork. En gammal symaskin av märket Husqvarna med en flaska symaskinsolja framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Symaskinsnål, tyg och spänne, sömnad, närbild, hantverk, industriell maskin, snedstegband, kreativt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
Min ständiga följetong i denna tråden, diskmaskinen packade ihop igen i går kväll. Låsbygeln till luckan gick av.

En snabb tur till byns vitvaruförsäljare för att köpa reservdel gav inget så det fick bli att tillverka själv.

Två metall spännen mot rostig bakgrund, enkla former, industriella objekt, förmodligen delar av utrustning eller verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett underspänne för vittinge tegel fick bli donator av hård, 3mm rostfri ståltråd. Varmbockning för att klara de små radierna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 17 till
  • Laddar…
Byggde just om ett par ljuskuber för trädgården från LED till LED (från lågspänning till 230 E27 Zigbee med RGB). Det tog 30 minuter då jag redan hade beställt E27-socklarna i somras.

Original hade de ett fåtal färgnyanser och dessutom så hade de röda dioderna gett upp i bägge kuberna redan pga fukt (jag hade inte rödskala igång ett tag och när jag skulle byta färg fungerade inte rött längre).

När jag skruvade isär dem så fick jag dessutom 6st AA NiMH batterier att använda till annat (kuberna var uppladdningsbara också för att man skulle kunna ha dem i poolen, jag har ingen pool).

Hursomhelst så var det gott om oxider på både kretskort, komponenter och skruvar, något som ju blev elektroniken död till slut.

Jag använde gummiknapparna som genomgång för sladdstället och limmade fast kablar och tidigare genomföringar med multibond. Nu väntar jag bara på att allt skall torka. Några av de bäst investerade 30 minutrarna i mitt liv utifrån utfall.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.