G
D djac skrev:
Det är rätt enkla fakta som iaktas, jag har inte sett upphovsmännen till budgeten ens vilja försöka vinkla det på annat sätt, detta är vägen framåt, klimatmålen tas istället bort och därmed missar vi dem inte heller.

Här är regeringens egen analys, som ligger helt i linje: "Till följd av beslut som fattats mellan den 1 juli 2022 och 1 juli 2023, beräknas utsläppen öka med 5,9–9,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter till 2030 men minska på lång sikt med upp till 1,8 miljoner ton till 2045 jämfört med vad som framgick i förra årets redovisning."

[länk]

Och.. trumvirvel, regeringen avser att fortsätta köpa fossilgas av Putin.
Klimatmålen... samma människor som såg till att R1, R2, O2 efter plex osv numera är stängda.
 
D
G OMathson skrev:
Klimatmålen... samma människor som såg till att R1, R2, O2 efter plex osv numera är stängda.
OK, vi har helt olika syn på grundfrågan, jag hyser inte bildningsförakt eller är klimatförnekare, bara för transparens.
 
D
RoTe RoTe skrev:
Hur många poäng på högskoleprovet behöver man för att bli lärare?
Berätta nu om skolan där man lär ut att alla ska vara döda om 20år istället, är det en skola med trosinriktning du har gått på?
 
RoTe
D djac skrev:
Berätta nu om skolan där man lär ut att alla ska vara döda om 20år istället, är det en skola med trosinriktning du har gått på?
Blev jobbigt när jag tog upp högskoleprovet va...
 
D
RoTe RoTe skrev:
Blev jobbigt när jag tog upp högskoleprovet va...
Inte alls, saknar relevans, men du öppnade med något intressant, något du har upplevt, det kan du väl berätta för oss om?
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
G
D djac skrev:
OK, vi har helt olika syn på grundfrågan, jag hyser inte bildningsförakt eller är klimatförnekare, bara för transparens.
Det tror jag inte, men att både stänga ner befintlig kk och höja priserna på fossilt mycket högre än andra länder gör bara Sverige sämre och i princip inget positivt för klimatet. Mp verkade vilja köra Sverige total i botten och visst det hade säkert gjort några promille för klimatet but for what?
Då vi inte eldar speciellt mycket fossilt för tex elproduktion är det nästan bara fossila transporter kvar, men att öka transportkostnaderna drastiskt gentemot andra länder skapar inflation, ännu lägre konkurrenskraft och andra eländen.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag skulle säga att det är högst troligt, opinionen för fred i Ukraina, då på Rysslands villkor växer i central och östeuropa.
Gör den ? vad baserar du det uttalandet på för fakta ?

Jag tror dessutom få är så korkade att dom tror att det existerar något som "fred på rysslands villkor", en sådan "fred" skulle innebära att ukraina upphör eller blir en lydstat och att ryssland i princip får ett frikort att invadera fler länder i forna östblocket, och i förlängningen utanför detta.

Det tror jag även riktigt korkade politiker förstår vid det här laget.

D djac skrev:
ECR-gruppen förväntas gå framåt efter nästa EU-val och de är mycket Rysslandsvänliga,
Är dom ? än en gång, baserar du detta på några fakta eller är det bara något du killgissar personligen ?

D djac skrev:
Putin kan säkert tänka sig att sponsra denna grupp ytterligare med billiga fossila bränslen. Mycket talar för att det blir så.
Det kan han säkert, men tror du på fullt allvar att övriga världen är beredda att glömma för det ? Vem tror du skulle lita på några som helst löften från moskva ?

Jag tycker att politiker i allmänhet är korkade, men riktigt så korkade tror inte ens jag dom är, och även om dom skulle vara det tror jag inte att det skulle gå att vinna val på en sådan politik.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
D djac skrev:
Du kan göra det mycket enklare för dig själv, om det säljs en ICE-bil så kommer den tankas med fossilt,
Jaså, om jag tankar den med E-fuel eller HVO då ?

D djac skrev:
om det säljs en elbil så tankas den aldrig med fossilt.
Jaså, om elen producerats med kol eller olja då ? räknas det inte eftersom det varit el i mellanledet ?

D djac skrev:
Om du sänker priserna så stimulerar du konsumtion, ju mer fossilt bränsle som säljs ju mer utsläpp.
Fast om folk redan kör så lite dom kan då ?

Jag skulle förbruka exakt lika mycket bensin per månaden om dom sänkte priset med 5:- litern i morgon tex.

Det är väl bara korkade miljöpartister som tror att högre pris == lägre utsläpp.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
GlennB GlennB skrev:
Gör den ? vad baserar du det uttalandet på för fakta ?

Jag tror dessutom få är så korkade att dom tror att det existerar något som "fred på rysslands villkor", en sådan "fred" skulle innebära att ukraina upphör eller blir en lydstat och att ryssland i princip får ett frikort att invadera fler länder i forna östblocket, och i förlängningen utanför detta.

Det tror jag även riktigt korkade politiker förstår vid det här laget.



Är dom ? än en gång, baserar du detta på några fakta eller är det bara något du killgissar personligen ?



Det kan han säkert, men tror du på fullt allvar att övriga världen är beredda att glömma för det ? Vem tror du skulle lita på några som helst löften från moskva ?

Jag tycker att politiker i allmänhet är korkade, men riktigt så korkade tror inte ens jag dom är, och även om dom skulle vara det tror jag inte att det skulle gå att vinna val på en sådan politik.
Jag kan väl bara uppmana dig om att följa med i europeisk nyhetsförmedling, precis som när det vankas nationella val så följs detta av medier och deras rapportering är offentlig, detsamma gäller de "fredsströmningar" som sprids i Europa, vi är i ett ganska unikt hörn där samsynen är stark, så ser det inte ut om du rör dig söderut.

Att jag sen förmodligen håller med dig i dina uppfattningar förändrar tyvärr inte saken.
 
D
GlennB GlennB skrev:
Jaså, om jag tankar den med E-fuel eller HVO då ?



Jaså, om elen producerats med kol eller olja då ? räknas det inte eftersom det varit el i mellanledet ?



Fast om folk redan kör så lite dom kan då ?

Jag skulle förbruka exakt lika mycket bensin per månaden om dom sänkte priset med 5:- litern i morgon tex.

Det är väl bara korkade miljöpartister som tror att högre pris == lägre utsläpp.
I Sverige produceras inte el på det sättet så där kan du somna om och även om det vore så så är det effektivare att använda elbil än fossilbil.

Att du inte tror på att priset spelar någon roll för konsumtionen kan jag inte hjälpa dig med, det finns gott om varor du kan använda för att förstå sambanden men frågan är om du vill bli upplyst eller om det är bekvämare att inte veta?
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror nog mer som nötegårdaren.
Jag har faktiskt lite svårt att tro på någon växande marknad för fossil energi. Visst växer det i en del länder fortfarande, t.ex. Kina och en del länder som kommer ifrån en låg utvecklingsgrad. Men även Kina visar ju tydligt att de vill öka mest i fossilfri energi, men det räcker inte till, till den hastighet de vill öka sin elproduktion.
Och de flesta länder i världen har ju redan hoppat på tåget som lämnar fossilperrongen.
Och de flesta politiker och ledare har också ändrat mindset.

Men det finns å andra sidan en risk för ett långsammare avskaffande av fossil energi.
Jag tror det är mer där vi ser skillnaden mellan olika scenarier, går avvecklingen fort, eller långsamt.
Tråkigt nog verkar jag ha fel.
https://sverigesradio.se/artikel/storbritannien-gor-en-u-svang-om-klimatatgarder

Inte tråkigt för att jag har fel (inte så värst mycket iaf), utan att det är en tråkig och dålig vändning.
Och det har väl hörts lite annat i denna riktning också, från andra länder.
Ja det är ju galet - nu tror jag dock inte att det i sig hejdar fortsatta satsningar på fossilfri energiproduktion, men det är dock ett dåligt budskap att släppa fram.

Men som de säger i inslaget jag länkar till, detta är inte heller någon quick fix.
Lägg gärna några minuter och lyssna på inslaget.
 
D djac skrev:
I Sverige produceras inte el på det sättet så där kan du somna om och även om det vore så så är det effektivare att använda elbil än fossilbil.
Eftersom elektronerna i elnätet ”samlas i en gemensam påse” då vi är kopplade mot kontinenten via våra export- och importmöjligheter så är det ofta en sanning med en viss modifikation, men svenska elkraftproduktionsanläggningar är oftast inte eldade med bränslen av fossilt ursprung.

Här blir det dock möjligen lite jobbigt om man börjar fundera på var de stora sopförbränningskraftvärmeverken (fan vilket långt ord) får sin bränsleråvara från….. Såväl svenskt som importerat restavfall är tämligen nedlusat med ingredienser av fossilt ursprung.

Mvh


Stefan
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tråkigt nog verkar jag ha fel.
[länk]

Inte tråkigt för att jag har fel (inte så värst mycket iaf), utan att det är en tråkig och dålig vändning.
Och det har väl hörts lite annat i denna riktning också, från andra länder.
Ja det är ju galet - nu tror jag dock inte att det i sig hejdar fortsatta satsningar på fossilfri energiproduktion, men det är dock ett dåligt budskap att släppa fram.

Men som de säger i inslaget jag länkar till, detta är inte heller någon quick fix.
Lägg gärna några minuter och lyssna på inslaget.
Förmodligen har britterna uppmärksammat att de inte kommer hinna utöka elproduktionskapaciteten i den omfattning som behövs för att kunna fullfölja omställningen från gas/olja i tid?!

Mvh

Stefan
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tråkigt nog verkar jag ha fel.
[länk]

Inte tråkigt för att jag har fel (inte så värst mycket iaf), utan att det är en tråkig och dålig vändning.
Och det har väl hörts lite annat i denna riktning också, från andra länder.
Ja det är ju galet - nu tror jag dock inte att det i sig hejdar fortsatta satsningar på fossilfri energiproduktion, men det är dock ett dåligt budskap att släppa fram.

Men som de säger i inslaget jag länkar till, detta är inte heller någon quick fix.
Lägg gärna några minuter och lyssna på inslaget.
Maken till agendadrivet inslag får man leta efter. Först inslag om en satsning på oljeborrning utanför Skottland, sen intervjua en miljöpartist i södra England om det.

Lite som att göra ett inslag om vargar i Värmland och följa upp med att intervjua en vegan på Södermalm om vad hen tycker.

Sen kör man det i repeat på ett par frågor till med samma modus operandi. Det enda överraskande i inslaget var att någon faktiskt var välvilligt inställd till kärnkraft, inte bara sol och vind.

- - -

Med det sagt tror jag att du och jag och andra som pekar på fossilkraftens bortre parentes kommer få rätt. Det verkar också, utöver ett tydligt säkerhetspolitiskt mål vara vad den brittiska energipolitiken fortfarande anges syfta till. Floskel- och nationalismvarning, men ”cheap, clean and British” säger de själva utöver att ta upp problemet med att vara beroende av petroleumdiktaturer (jag läste bara inledningen).

Så näe, att ett land (eller för den delen flera) anpassar sin politik och sänker tvångstakten när saker faktiskt ska hända snarare än när man lovar något långt bort i framtiden ser jag inte som särskilt avgörande. Däremot kan man nog lära av att det verkar vara lättare att beskatta det man tycker är dåligt än att subventionera det man tycker är bra.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.