pacman42 pacman42 skrev:
Jag googlade lite och hittade nya helsvarta solpaneler på 400W för 1295kr/st vid köp av helpall (36st). Avhämtning i en butik norr om Göteborg. För det priset skulle man nästan kunna lägga upp några på taket ändå, sedan måste ju resten av jobbet göras också...
..samt att några 36 paneler får jag inte in på mitt hus, inte ens hälften.

Jag har dock flera grannar som har lämpliga tomter för montering på bergssida och liknande. Får nog tipsa dem.
Du kan använda de extra som markiser ;)

En tegelbyggnad med solpaneler på taket, dagtid, inga synliga personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi vet att kiselbaserade kretsar håller i många decennier. Vi har IC-kretsar som är betydligt äldre än så som fortsatt fungerar utan problem. (Trettio år sedan är trots allt så sent som 1993...)

Vi vet också att solceller kan hålla så länge eftersom vi har många exempel på det. Vi kan också modellera hur de åldras och dessa modeller stämmer väl överens med uppmätta data som står att läsa för alla och en var i de av mig citerade forskningsrapporterna. Så vi har lämnat "jag tror"-territoriet för ganska länge sedan.

Trettio år är helt enkelt inte särskilt länge för den här sortens "elektronik." Och 80% är tillräcklig marginal. Men man brukar typiskt inte ge längre garantier eftersom det blir så långa tider, och andra material kan börja ge med sig. Att själva cellerna håller den tiden råder det däremot ingen större tveksamhet kring. Det är känd materia. Monokristallina celler håller säkert betydligt längre än så; 50 år skulle inte förvåna mig.
Jovisst håller elektronik, utmaningen är mer att ett tak måste bytas innan solcellerna vilket är en komplikation.
Sen ser det ut som att vi har en större andel solcellsägare som monterat på äldre tak och jag är ganska säker att det blir prisavdrag om en fastighet ska säljas och en besiktning visar på att taket sannolikt måste bytas.
 
P paralun skrev:
Jovisst håller elektronik, utmaningen är mer att ett tak måste bytas innan solcellerna vilket är en komplikation.
Sen ser det ut som att vi har en större andel solcellsägare som monterat på äldre tak och jag är ganska säker att det blir prisavdrag om en fastighet ska säljas och en besiktning visar på att taket sannolikt måste bytas.
Hur mycket extra kostar det att byta ett tak med solceller på säg ena sidan ?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket extra kostar det att byta ett tak med solceller på säg ena sidan ?
Jo det är nog en större summa pengar som behövs för det extramomentet inkl kompetens.
 
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket extra kostar det att byta ett tak med solceller på säg ena sidan ?
Tak byter man själv, gjort flera ggr. Med solceller ingen aning.... chansar😉
 
P paralun skrev:
Jo det är nog en större summa pengar som behövs för det extramomentet inkl kompetens.
Gissa går ju, men knappast avgörande för de flesta…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gissa går ju, men knappast avgörande för de flesta…
Nej men jag är säker på att kommer att bli ett problem inkl att husägare med solceller och gamla tak får svårare att sälja sitt hus.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej men jag är säker på att kommer att bli ett problem inkl att husägare med solceller och gamla tak får svårare att sälja sitt hus.
Och jag bettar emot.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Det är förbluffande vilka krafter man ger små företeelser.
[bild]
Men om man subventionerar solcellerna på detta sätt så ÖKAR ju fossilt på vintern, det är problemet! Inte subventionen i sig.
 
O
Nissens Nissens skrev:
Har du något enda exempel på konsumentelektronik som håller i 30+ år?

Tror du på fullt allvar att den tekniska utvecklingen kommer att stå stilla i 30 år framåt?

Vad är din prognos vad gäller nya fenomen som SMR:s påverkan på framtida elpriser?

Just det…
Älskar ändå din syn på världen.

Att det är omöjligt att ha konsumentelektronik som klarar 30 år men en helt outvecklad produkt som skapar radioaktivt avfall ska kunna installeras som att det vore mjukglassmaskiner.
 
  • Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Om SMR seglar upp om 10 år som du säger så blir det förödande för dsolceller eftersom elpriserna för alltid kommer att bli mycket låga.

Vad du hoppas betyder absolut ingenting.
Varför tror du elen från SMR skulle bli billig och exakt var får du det ifrån?
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Nej men jag är säker på att kommer att bli ett problem inkl att husägare med solceller och gamla tak får svårare att sälja sitt hus.
Vad får du allt ifrån? Är du teknisk analfabet?🤣🤣
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Just gamla bilar har rätt begränsat med elektronik.
Elektronisk bränsleinsprutning fanns på 60-talet och kom på bred från under slutet av 70-talet på grund av ökade utsläppskrav.
1988 blev det krav på att bilar sålda i Kalifornien skulle ha en standardiserad anslutning för elektronisk felsökning (det som senare blev OBD) . Tror du man löste det utan elektronik?
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Men om man subventionerar solcellerna på detta sätt så ÖKAR ju fossilt på vintern, det är problemet! Inte subventionen i sig.
Varför skulle det göra det, att man håller igen lite på sommaren är ju bara bra, det betyder inte att man ökar i motsvarande grad på vintern? Kanske missförstod.
 
G
D djac skrev:
Varför skulle det göra det, att man håller igen lite på sommaren är ju bara bra, det betyder inte att man ökar i motsvarande grad på vintern? Kanske missförstod.
Man ökade ju elförbrukning på sommaren för att kunda få tillbaka kWh på vintern utan att betala, det är det som är problemet, svårt att spara el billigt och miljövänligt, alltså blir det fossilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.