F
L lat skrev:
info@jula.se
magnus.sigurd@jula.se (han Àr Business Development Director men kommer sÀkert att vidarebefordra)
[bild]
Tack. 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Framför mig pÄ Bauhaus för ett tag sedan var det en som lÀmnat in en Ryobi grÀsklippare som inte fungerade. Tydligen hade serviceverkstaden inte gjort nÄgot och menade att den fungerade. Detta ville de ha 650 (tror jag) kronor för.
Kunden var inte helt nöjd direkt. Stannade lÀnge och ringde till och med verkstaden och pratade med dom. Till slut var det nÄgon ansvarig för detta pÄ Bauhaus som kom ut och sa att de stryker dessa 650:-, men dÄ fÄr han inte komma tillbaka med klipparen för andra fel. Lite mÀrkligt förvarande kan jag tycka.
Har de verkligenrÀtt att ta ut felsökningsavgift nÀr man reklamerar?
 
I Itaka skrev:
Har exakt samma erfarenhet av Jula betrÀffande den största av deras batteridrivna kedjesÄgar.

Handtaget över sÄgen sprack oprovocerat och gick av efter tre veckors jobb pÄ vedbacken.

SÄgen föll ned pÄ foten fortfarande igÄng.

Tack och lov för skyddsskor!

Vid inlÀmningen: "Klar garantigrej att fÄ en nytt handtag"

Vid uthÀmtningen en vecka senare: " 250 kronor ospecificerat och 250 kr i serviceavgift", annars ingen sÄg!.

Damen bakom disken kan bara betecknas som "surkÀrring" nÀr jag ifrÄgasatte Julas s.k. "garanti"!

Efter ett tidvis högljudd och delvis oförskÀmd "diskussion" retirerade damen till de bakre regionerna tillsammans med sÄgen.

Efter nÀstan en halv timme kom sedan en sommarvikarie tillbaka och lÀmnade sÄgen utan nÄgon mer kommentar.

Andra kunder uttryckte Äsikter om att de behandlats pÄ liknande sÀtt.

Aldrig mer Jula för min del!
Haha, de insÄg att de skÀmde ut sig!
MÄste bli ett slut pÄ dessa surkÀrringar!
 
  • Wow
john.h
  • Laddar…
Bergfjord Bergfjord skrev:
Jag upplevde liknande grej för 1 vecka sen.
Jag köpte en domkraft (Meec, 2.5 ton) som lÀckte lite olja. Reklamerade och fick svar att dem mÄste skicka till Julas verkstad och om det inte Àr garantiÀrende blir det en felsökningsavgift pÄ 250 kr.
Efter en mÄnad Àr verkstaden klar och det blir inget Äterköp utan domkraften Àr "fixad" med ett medföljande meddelande att man inte ska skruva upp slÀppskruven mer Àn ett varv. Man har ocksÄ fyllt pÄ olja och inget lÀckage konstaterat. Kostnad 250 kr.
Jag blir mycket frÄgande vad jag gjort för fel eftersom det inte gÄr pÄ garanti.
Jag har bara anvÀnt den pÄ normalt sÀtt, och inte skruvat slÀppskruven mer Àn ett halvt varv.
Testar domkraften pÄ plats och den börjar lÀcka olja direkt. DÄ fÄr jag tillbaka pengarna direkt.

Om jag inte testat den pÄ plats hade jag fÄtt betala 250 kr och vÀl hemma upptÀckt samma fel som jag lÀmnade in den för.
Oklart för mig vad Jula-verkstaden hÄller pÄ med.
De har fÄtt in klÄpare i "verkstaden".
 
redarn redarn skrev:
Om tillverkaren plomberat en skruv och skriver i manualen att förgasaren ska justeras pÄ verkstad sÄ blir det helt galet att sedan hÀvda att det Àr anvÀndarens ansvar att justera en helt nyköpt motor.

Om anvÀndaren fÄr betala för justering eller göra det sjÀlv efter en lÀngre tids anvÀndning Àr den biten inte fel.

Om justeringen ska göras av anvÀndaren vid uppstart av maskinen sÄ mÄste de ju skriva det i manualen, som de gör om att fylla olja, och lÀmna skruven oplomberad.
Dessutom Ă€r skruvarna nĂ€stan alltid för specialverktyg numera. Som skrivits tidigare, av miljöskĂ€l, men jag tror att man Àƕ rĂ€dda att 2t-motorerna ska gĂ„ för magert och med för lite olja. SĂ„ de Ă€r alltid fett stĂ€llda pĂ„ fabrik och efter en tids omkörning mĂ„ste de alltid stĂ€llas ner för att gĂ„ pĂ„ lĂ€gre varvtal.
Att i detta lÀge prata om nÄgot annat Àn kostnadsfri reklamation och justering mha nya verktyg man inte skickat med tills motorn gÄr bra, Àr ju rena maffiametoder.
 
T Troberg skrev:
Se till att tanka den med akrylatbensin. Jula vÀgrade mig garanti för att jag tankat med blyfri 95 med korrekt oljeinblandning, enligt instruktionerna i manualen...
Med motivationen?
 
B BĂ€sterortarn skrev:
Ganska enkelt egentligen. Man ska kunna anvÀnda en produkt utan att ha nÄgra specialkunskaper. Speciellt nÀr det Àr en konsumentprodukt, d.v.s. en produkt i det lÀgre prissegmentet sÄld av en butik med fokus pÄ privatmarknaden.

Om maskinen gÄr som skit och möjlig lösning inte framgÄr av bruksanvisningen sÄ ska det anses som befogat att lÀmna in maskinen för garantiÄtgÀrd. SÄ har skett i TS fall och sÄledes har TS uppfyllt sina skyldigheter och ska inte betala nÄgon felsökningsavgift. Om ARN hade kunnat ta Àrendet Àr jag 99% sÀker pÄ att dom hade kommit fram till samma sak.

Förövrigt Àr jag rÀtt sÀker pÄ att det Àr ett medvetet val av Jula att inte inkludera denna instÀllning i bruksanvisningen. För att minska ev. serviceÀrenden som beror pÄ att folk har pillat pÄ instÀllningar som dom inte fattar nÄgot om.
Ja, det Àr dÀrför de jÀvla specialskruvarna sitter dÀr.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jula har en mejselsats för justering av förgasare (149kr) och dÀr finns A-circle med som kanske passar om inte annat kanske Single-D passar.
[lÀnk]
[bild]
Haha, fÄ kan ju krÀva att fÄ den ocksÄ vid reklamation pÄ felstÀlld förgasare, om de nu tycker maskinen Àr felfri.
 
B barka skrev:
Efter mÄnga Ärs anvÀndande av bensindrivna motorsÄgar, köpte jag en batteridriven av Jula. Den fungerade bra, tills jag satte den i en sÄ kallad motorsÄgshÄllare, pÄ en liten skogsmaskin, likadan hÄllare som alla mina andra motorsÄgar suttit i. Man sticker alltsÄ ner sÄgsvÀrdet i hÄllaren, likt nÀr man sticker ner en kniv i en knivslida.
NÀr jag kört bara nÄgra meter, föll batteriet ur motorsÄgen. Jag satte dit det igen. Körde kort strÀcka, och batteriet föll ur. Efter en tredje gÄng var det uppenbart att mekanismen som skall hÄlla batteriet pÄ plats, tills man tar loss det för laddning, Àr för klent utformad. Julas kundtjÀnst var tveksamma om det skulle accepteras som ett garantiÀrende. Om inte, fick jag betala 250 kr för att de skulle ta emot sÄgen Àven om de inte gjorde nÄgot Ät den. HÀr tillade de ocksÄ att de inte kunde ta tillbaka den eftersom det var en sÄpass dyr sak. Och en personal menade att man inte fÄr transportera maskinen med batteriet pÄ plats.
Jag instÀmmer med trÄdstartaren. Jag tycker Jula rundar garantivillkoren, och den "nöjd-kund-policy" dom tidigare varit bra pÄ. Trist.
NÄn idiot frÄn typ Lettland mÄste ha hÄllit nÄn kurs för dem pÄ huvudkontoret i Skara.
Om hur man kan pissa pÄ kunder och bara strunta i dem.
I Lettland Àr det rÀtt vanligt att man bara blÄnekar till nÄgon som klagar och efter typ 10 minuters argumentation kallar pÄ vakter.
Man ska kÀnna sig liten Àr tydligen filosofin.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det syftas pÄ öppet köp?
Faktiskt smart. De kan ta tillbaka maskinen och du fÄr pengarna tillbaka iaf. Du behöver inte ange nÄgot skÀl men hÀr vore det ju pÄ sin plats.
 
K karlmb skrev:
Med motivationen?
Ingen motivation, de bara vÀgrade ge sig.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
LÀmnade in en röjsÄg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först dÄ).

SÄgen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hÀmtas ut. Man visade en video (som nÄt sorts bevis) som visade att röjsÄgen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlÀmningen ocksÄ.

Vid godsutlĂ€mningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och dĂ€rför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlĂ€mnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lÀmna in den en gÄng till om jag var missnöjd, men dÄ kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en stĂ€llskruv pĂ„ förgasaren Ă€ndrats – tydliga tecken pĂ„ skruven. (En stĂ€llskruv som man mĂ„ste ha ett specialverktyg till).
SÄgen fungerade helt ok - Àven med slyklinga efter förgasarjusteringen .
IfrÄgasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel pÄ förgasaren vilket de ÄtgÀrdat och sedan blev sÄgen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - sĂ„ Ă€r det sÄ  inget att göra nĂ„t Ă„t.” Bara att gilla lĂ€get.

Jula tar alltsÄ betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare fÄr man ju dessutom erbjudande pÄ webben i efterhand att recensera sÄvÀl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
En gÄng i tiden stod Jula för kvalité.
Nu Àr det bara en bunt giriga charlataner som driver verksamheten.
Beat them!
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag har haft sÄ mycket problem med Jula att jag köper inget mer frÄn dem. Jag gÄr till Bauhaus numera.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r en lysande strategi att göra sina kunder förbannade pĂ„ det egna företaget. 😀😉
AlltsÄ Jula har ju haft mig som "vip"kund i mÄnga Är och jag blev ofta inbjuden pÄ kundkvÀllar med vickning och dylikt. Har handlat vÀldigt mycket dÀr och vart nöjd en nöjd kund som alltid tyckt att jag har fÄtt bra valuta för mina pengar. Men det blev det slut med nÀr jag fick ett dÄligt bemötande i kundtjÀnsten. Utan att gÄ in pÄ detaljer sÄ handlade det om att en drivrem bara höll i tvÄ timmar pÄ min nyinköpta maskin.
Nu var jag visserligen inte företagskund lÀngre men spenderade fortfarande fler tusenlappar varje Är hos dom. Pengar som nu gÄr till nÄgon annan. Jag klippte sönder mina tvÄ kundkort i butiken och krÀvde att bÄda mina kundprofiler (privat och företag) skulle tas bort frÄn deras kundregister med omedelbar verkan. Drivremmen som jag istÀllet köpte frÄn en firma som tillhandahÄller standard daycoremmar hÄller fortfarande 8 Är senare och mÄnga hundratals driftstimmar. Min kostnad dÄ var runt hundralappen. Julas kostnad har till dags dato vart nÄgonstans 5-50 tusen i förlorad intÀkt.

Det hÀr var första och enda gÄngen jag har haft nÄgon reklamation hos Jula men jag har förstÄtt av bekanta att det inte Àr nÄgon engÄngsföreteelse. Jag förstÄr att det blir fÀrre och fÀrre bilar pÄ Julas parkering.
 
  • Gilla
Casper BĂ€cklund och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
En gÄng i tiden stod Jula för kvalité.
Nu Àr det bara en bunt giriga charlataner som driver verksamheten.
Beat them!
Njau.. Jula har kvar mixen av dyrare maskiner och billiga maskiner.

Sen Àr mitt intryck att alla butikskedjor har blivit hÄrdare i sina bedömningar av reklamationer och det mÄste ju bli sÄ eftersom marginalerna Àr mycket smÄ för alla. Sen har de ju statistik pÄ varenda pryl och det förefaller som att ofta kan det vara kunden som anvÀnt en maskin pÄ fel sÀtt.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.