Det är inte helt stopp. det sipprar sakta ut men jag kan definititvt inte ha tvättmaskinens utlopp där. Min golvbrunn är från 1970 och enligt rörmokaren så kunde han inte hjälpa mig. Han menade att han hade känt efter och fick bara lite grus med sig. För att fixa stoppet måste man lossa en bult och det kunde han inte. Ja förstår ju att bulten är igenrostad men jag kan inte vara den ende med det problemet. Själv försökte jag med bikarbonat och det menade rörmokaren att man aldrig skulle använda.
Nu undrar jag om det verkligen är kört med mitt avlopp.
 
  • Ett rostigt, rundat hål fullt med stillastående vatten, omslutet av steniga kanter och ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstigt om rörisen inte har någon utrustning för detta?
Jag har en liknande brunn i tvättstugan och fick bort stoppet genom att föra ned en tunn slang och böja den förbi vattenlåset och spola med varmvatten. Köpte ett kit på Biltema med en slang som kopplas på kranen. Tyvärr ganska kort men för mig räckte den till att lösa upp stoppet.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs..._UcRIEOqB6ldiuB5_Wtf2bGHMnhM1ORoaAjUzEALw_wcB

/M
 
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Den där pluggen är väl ofta i mässing så det är bara att ta en skiftnyckel och skruva loss, sedan kan du föra in ett rensband eller en styvare vattenslang och spola
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Dom där pluggarna kan sitta väldigt hårt. Man kan testa med en hylsa som psaaar och spärrskaft å se om det går annas kan man ju borra sönder den å slå bort den med hammare å ex huggjärn
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Typ 5-56 som drar sig lite eller snabbt värma med t.ex. propanlåga kan få det att släppa.

Går gängan sönder kan jag tipsa om att en helt vanlig vinkork fungerar lika bra... Och den fastnar inte på samma sätt.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Typ 5-56 som drar sig lite eller snabbt värma med t.ex. propanlåga kan få det att släppa.

Går gängan sönder kan jag tipsa om att en helt vanlig vinkork fungerar lika bra... Och den fastnar inte på samma sätt.
Precis, vi hade en vanlig kork i många år.
 
  • Gilla
Hogebo och 1 till
  • Laddar…
H Hogebo skrev:
Det är inte helt stopp. det sipprar sakta ut men jag kan definititvt inte ha tvättmaskinens utlopp där. Min golvbrunn är från 1970 och enligt rörmokaren så kunde han inte hjälpa mig. Han menade att han hade känt efter och fick bara lite grus med sig. För att fixa stoppet måste man lossa en bult och det kunde han inte. Ja förstår ju att bulten är igenrostad men jag kan inte vara den ende med det problemet. Själv försökte jag med bikarbonat och det menade rörmokaren att man aldrig skulle använda.
Nu undrar jag om det verkligen är kört med mitt avlopp.
Nejdå men det krävs lite våld.
Jag har knäckt två stycken fastrostade pluggar och den ena fick jag borra i först, sen tar man en rörtång och drar loss eländet.

Sedan tar man en högtryckspolslang och jobbar sig försiktigt in i ledningen, är det i det närmaste totalstopp så får man avbryta eftersom vattnet kommer bakåt upp i brunnen. Sen jobbar man metodiskt sig framåt med beaktande att en spolslang kan fastna.

Efteråt duger vad som helst som plugg.... det är ju inga tryck att tala om.
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Ska ge mig på detta nu i eftermiddag. Har köpt Biltemas spolslang. Återkommer...
 
H Hogebo skrev:
Ska ge mig på detta nu i eftermiddag. Har köpt Biltemas spolslang. Återkommer...
Jo den spolslangen har jag själv.

Sen behövs det en lite större rörtång för att knäcka/vålda upp pluggen samt kanske en borrning så pluggen blir svagare.
 
P paralun skrev:
Jo den spolslangen har jag själv.

Sen behövs det en lite större rörtång för att knäcka/vålda upp pluggen samt kanske en borrning så pluggen blir svagare.
Jag lyckades föra in Biltema slangen förbi vattenlåset så jag behövde inte bråka med pluggen...

/M
 
M mgranbom skrev:
Jag lyckades föra in Biltema slangen förbi vattenlåset så jag behövde inte bråka med pluggen...

/M
Min åsikt är att det är bättre pluggvägen.

Sen jobba lugnt och metodiskt och låt inte slangen bara dra iväg, håll koll på hur långt du är in i ledningen.
 
Finns fyrkantshylsor i olika storlekar om man vill ha rätt hylsa.
Te.x https://www.ellbergs.se/product/hyl...MIy_GUi5u-gQMV_FJBAh1MBwudEAQYAiABEgLFKvD_BwE

Här är exempel på koniska proppar man brukar använda vid trasig rensplugg.
https://www.dahl.se/produkt/gummipropp-konisk-15-11mm-kuntze-606710

Och här en bild på ungefär hur din brunn ser ut i genomskärning.
Schematisk teckning av avlopp med benämnda delar: renspropp, avlagringar, hår, ludd, sand, grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske även prova hälla på en hink vatten snabbt och hårt så du får lite mer tryck än från tvättmaskinen.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Jag har köpt biltemas slang och spolar sakta men säkert. Fyller även på med varmvatten från vattenkokare med jämna mellanrum. Sakta men säkert blir det bättre. Kommer en del sand och slem i retur som jag rensar för hand. Nu efter några timmar så är det mycket bättre men inte helt perfekt. Fortsätter imorgon.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
När det väl är löst och flödet hyffsad tillbaka igen så kan man prova med gripens förebyggande avloppsrens - även om den är till 95% koksalt (som fördelningsmedium av de aktiva substanserna) så innehåller den enzymer och bakterier/sporer som ger sig på fetter, tvålrester och hår mm. i avloppsvägen, bryter ned och håller dem bättre öppna.

Detta skall skvättas i då och då med någon liter vatten efter - tätare i början och sedan typ 1 gång i vecka för avlopp som används dagligen och gärna på kvällen efter att all användning av avloppen har upphört för längre verkanstider innan det används igen.

Har inte provat det mycket (och var rätt skeptisk) men redan efter en dos i duchkabinen på kvällen där det börja gå lite trögt i avloppet så var det klart märkbart förbättring till i princip samma flöde som en manuell rensning, dagen efter igen - är inte så road av att rensa i dess vattenlås och golvbrunnens dito, så går det att förlänga intervallerna med en kapsyl pulver då och då så gör jag det gärna! och det är förstås hår av olika slag som börja filtrera och snart är full av bös av tvål/champo/fetter och hudrester från duschen som sätter igen...

samma gäller för diskho och handfat där bös och fetter samlas med tiden i rörväggarna och vattenlåsen.

Denna produkt är inte avsedd för att akut lösa en propp utan skall användas innan det blir en propp, så att det aldrig blir en propp, typ...
 
X xxargs skrev:
När det väl är löst och flödet hyffsad tillbaka igen så kan man prova med gripens förebyggande avloppsrens - även om den är till 95% koksalt (som fördelningsmedium av de aktiva substanserna) så innehåller den enzymer och bakterier/sporer som ger sig på fetter, tvålrester och hår mm. i avloppsvägen, bryter ned och håller dem bättre öppna.

Detta skall skvättas i då och då med någon liter vatten efter - tätare i början och sedan typ 1 gång i vecka för avlopp som används dagligen och gärna på kvällen efter att all användning av avloppen har upphört för längre verkanstider innan det används igen.

Har inte provat det mycket (och var rätt skeptisk) men redan efter en dos i duchkabinen på kvällen där det börja gå lite trögt i avloppet så var det klart märkbart förbättring till i princip samma flöde som en manuell rensning, dagen efter igen - är inte så road av att rensa i dess vattenlås och golvbrunnens dito, så går det att förlänga intervallerna med en kapsyl pulver då och då så gör jag det gärna! och det är förstås hår av olika slag som börja filtrera och snart är full av bös av tvål/champo/fetter och hudrester från duschen som sätter igen...

samma gäller för diskho och handfat där bös och fetter samlas med tiden i rörväggarna och vattenlåsen.

Denna produkt är inte avsedd för att akut lösa en propp utan skall användas innan det blir en propp, så att det aldrig blir en propp, typ...
Vete tusan det här med kemikalier? i mitt fall i källaren så det ena avloppet är i ett gammalt pannrum, en rejäl sörja av sot, grus o sten när jag började spola. Det andra är från en tvättstuga och den ledningen var packad med tvättmedelsrester och grunx. Men spolslangen fixade det här med lite tålamod, numera så spolar jag någon gång per år så är det problemfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.