C cpalm skrev:
Själv vet jag att det är ett problem efter att själv ha gjort två kontanttillträden. ;)
kan man göra det ? kan du överföra pengar själv till säljare ?
 
M
ntthuthuy87 ntthuthuy87 skrev:
tack för ditt svar , jag har samma problem nu med nordea bank , hur du fixade det ? folk sa att jag kan överföra pengar direkt till säljares konto men mäklare vill inte .
Mäklarna vill ju inte det, men om du kan få med säljaren till banken och få nycklarna direkt efter du överfört pengarna på din bank så är det ok tycker jag. Vi har köpte mark på detta sätt och banken tar ju alla kopior på köparbrevet också, så det kändes ändå säkert. Dessutom hade vi inte någon mäklare inblandad i början så vi kollade ju upp att hen verkligen ägde marken mm, men sen till köparbrevet så betalade vi en mäklare för det och hon dubbelkollade allt. Men ett annat kontantköp vi gjort så fick vi tyvärr betala vår bank 5000kr för att kunna använda Tambur och boka tid för att få det gjort.
 
M mattiasborger skrev:
Jag hade begärt att ta ut pengarna i sedlar och lagt upp på mäklarens skrivbord. Så länge det inte uttryckligen stod i kontraktet att betalning ska ske via Tambur är väl kontanter ett godkänt betalmedel?
du är så cool , jag har samma problem när banken vill inte hjälpa mig med kontanttillträde och mäklare vill inte att jag överföra själv till säljares konto ? hur du kan fixa det ? tack
 
C
ntthuthuy87 ntthuthuy87 skrev:
kan man göra det ? kan du överföra pengar själv till säljare ?
Jag menade alltså att jag gjort två affärer med kontanttillträde. Som banken fixade alltså, inte jag själv.

I princip skulle du kunna föra över pengarna själv till säljarens konto, men en tillträde är mer än en pengaöverföring. Även om köparen inte lånar pengarna kvitterar mottagarens bank omgående att panten är löst (om säljaren har belånat bostaden) och transaktionen görs på ett sätt så att det kan backas tillbaka om något är fel. Vilket är viktigt för köparen. Så inget att rekommendera och jag tror inte en mäklare normalt skulle gå med på det heller.
 
Postväxel brukar funka…….
Men kanske är knepigt om säljaren har lån?
 
Claes Sörmland
I princip så fungerar ju en vanlig banköverföring till säljaren från köparens sida några dagar före tillträdet. Och sen är det upp till säljaren att lösa panterna på tillträdesdagen, köparen har ju fullgjort sin del av avtalet.

Det som kan vara lite skrämmande för köparen är ju om säljaren inte fullgör sin del den dagen. Det är ju denna praktiska risk, att säljaren kan vara ohederlig som man löser genom att mäklaren håller i pengarotationen på tillträdesdagen via betalsystemet Tambur.

Annars har väl mäklaren inte mycket att säga till om i affären? Eller finns det vanligen klausuler i köpeavtalet som ger mäklaren viss makt även över säljarens betalningsmetod?
 
  • Gilla
ntthuthuy87
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Taxture skrev:
Postväxel brukar funka…….
Men kanske är knepigt om säljaren har lån?
Svårigheten är väl snarare att hitta en bank som utfärdar en postväxel idag tänker jag.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Annars har väl mäklaren inte mycket att säga till om i affären? Eller finns det vanligen klausuler i köpeavtalet som ger mäklaren viss makt även över säljarens betalningsmetod?
Det brukar, mig veterligen, inte stå något specifikt alls om detta i avtalet.
Att mäklaren dikterar villkoren är mer en praktisk realitet, och det blir troligen knepigt om man avviker från detta. I synnerhet om inte både säljare och köpare är överens om det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Det brukar, mig veterligen, inte stå något specifikt alls om detta i avtalet.
Att mäklaren dikterar villkoren är mer en praktisk realitet, och det blir troligen knepigt om man avviker från detta. I synnerhet om inte både säljare och köpare är överens om det.
Det är väl just det man har en mäklare till. En rätt onödig roll egentligen för en fastighetsaffär rent tekniskt men som finns där välklädd, förtroendeingivande och gärna lite snygg och som ska hålla båda parter (och banken som lånar ut) på gott i övertygelsen att allt kommer att gå bra trots att miljoner ska flyttas och upplånas.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Lite uppdatering om någon annan googlar sig hit.
Länsförsäkringar ville ha 5000 kronor. Skandiabanken 0. Swedbank ville inte ens röra vid det trots att säljaren hade sina lån hos dem och vi köpte genom deras fastighetsbyrå.

Men alla hade som krav att man skulle ha större delen av sitt engagemang hos dem. Dock oklart hur länge man måste haft det.

Så det blev Skandiabanken naturligtvis. Fick skicka in "otvättade pengar"bevis. Lönespecs och kontoutdrag från sparkonto i vårt fall.
Dock en relativt låg köpesumman, 550 000.
 
M
Martin Svensson7 Martin Svensson7 skrev:
Lite uppdatering om någon annan googlar sig hit.
Länsförsäkringar ville ha 5000 kronor. Skandiabanken 0. Swedbank ville inte ens röra vid det trots att säljaren hade sina lån hos dem och vi köpte genom deras fastighetsbyrå.

Men alla hade som krav att man skulle ha större delen av sitt engagemang hos dem. Dock oklart hur länge man måste haft det.

Så det blev Skandiabanken naturligtvis. Fick skicka in "otvättade pengar"bevis. Lönespecs och kontoutdrag från sparkonto i vårt fall.
Dock en relativt låg köpesumman, 550 000.
Kan tillägga att Swedbank gör det för 4000kr om mäklaren har samarbete med dom. SBAB och SEB tar båda 5000kr. Hade du Skandiabanken från början föresten?
 
  • Gilla
Martin Svensson7
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Kan tillägga att Swedbank gör det för 4000kr om mäklaren har samarbete med dom. SBAB och SEB tar båda 5000kr. Hade du Skandiabanken från början föresten?
Min fru har och har haft länge. Jag har haft Länsförsäkringar ett par år.
 
NDK NDK skrev:
Hej
Jag fick samma problem att banken nekade kontant tillträde.
Hur löser man det?
Kan man ta lån och sen betala tillbaka om en månad?
Kan man göra någonting mot banken?
Har haft samma problem med seb överförde pengarna till en annan bank helt jävla sjukt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.