Jag odlade mandelpotatis och någon rödskalig, Asterix eller Cherie tror jag. Sedan blandat köpt matpotatis som börjat grodda i kylen och blivit mjuk och potatisar som blev över från förra årets skörd (som jag tror var rocket och någon sort till). Jag är rätt rörig och orkar inte riktigt hålla koll på vilken sort som hamnar var.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Idag har våra äppelträd och robinior fått sig en rejäl klippning, i grevens tid innan JAS är till ända.

Vit husfasad, rött tegeltak, beskuren trädstam, kvällsbelysning, stentrappa, grönt häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med fruktträd, grill, staket, och hus i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett träd i en trädgård, gräsklippare vid sidan, staket, gräs, stenbeläggning, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis och 5 till
  • Laddar…
klosp11
Unikt namn Unikt namn skrev:
Flyttat lövhögar och hittat någon form av ägg? Undrar vad det är.

[bild]
var nyfiken med; google lens säger troligen spanskt skogssnigel 🙂
 
Provat nya röjsågen . Sthil fs460 jävlar vilken maskin . Lite skillnad i priser mot en vanlig kanske . Körde trimmern dock bara i riktig högt gräs på kanske 50 cm. Svusshh sa de bara
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tvätta teakbordet med högtryckstvätt efter sommarens nedfall, som nytt igen.

Träbord delvis ommålat, pensel, gräs i bakgrunden, utomhus, dagsljus, renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 11 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tvätta teakbordet med högtryckstvätt efter sommarens nedfall, som nytt igen.

[bild]
Okunnig fråga kanske, men får man inte in fukt i träet som riskerar att sabba det om man kör med högtryck?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Okunnig fråga kanske, men får man inte in fukt i träet som riskerar att sabba det om man kör med högtryck?
Nej ! Ingen risk.
För det första bordet står under bar himmel April-Okt och är helt blött vid regn.

Företaget Jotun färg i Norge har gjort tester med att högtryckstvätta panel och bräder och sedan mätt fukthalt och resultatet var den mängd fukt man kunde få in i panelbrädor med högtryckstvätt torkade bort på < 1 timma i solen
 
Redigerat:
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Okunnig fråga kanske, men får man inte in fukt i träet som riskerar att sabba det om man kör med högtryck?
Så länge man inte är för snabb med att lacka, täcka med plastad duk eller liknande är det inget problem.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Toppen, får väl dra fram den och köra över altanen ett par vändor så den får sig en uppfräschning!
 
Detta att man kan spola in vatten i trä med högtryckstvätt är en myt !!!

Den upprätthållas av målare och färgsäljare för att få mer jobb.
Dom förordar skrapa och borsta, för då kan dom måla över mögelprickar som är kvar i träet samma dag, det är därför dom kallar det för ”täckfärg”😉.

Gör man rätt så högtryckstvättar man till påsk och målar i och efter midsommar för bäst resultat för då är fuktigheten lägst i trävirket.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Plockat upp potatisen, en dag som denna när det faktiskt inte regnar på västkusten.

/Höghus

Tre korgar fyllda med potatis på gräsmatta; skördesäsong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Grävt lite. Vi har ett hörn i trädgården som var komposthög när vi flyttade in. Har gjort lite halvhjärtat försök att få till det. Har även varit som en grop där. Idag tänkte jag plana ut det lite, upptäckte då att föregående ägare dumpat all sten där när de grävde damm. Den lilla vagnen blev full.
Nåja nu ser det ut så här. Duger det åt Mediocrates duger det åt mig. Lite matjord på det där så får det duga
En svart skottkärra på gräs framför grönskande buskar och träd i ett soligt trädgårdsscenario.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grävt jordområde i en trädgård med grönska och verktyg, rimligen för anläggning av en ny plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tjuvtittat lite på majsen, men den är nog inte riktigt mogen än.
 
S saiter skrev:
Vilken sorts potatis odlar ni?
Är king Edvard fortfarande kung?

//AA
King Edvards är väl en av de absolut sämsta sorterna med avseende på sjukdomar. I fjol körde jag Carolus, i åtr Connect. Båda två stod emot bladmögel riktigt bra men jag tycker kanske Connect var lite gör mjölig (men gillar man King Evdars så stör kanske inte det).

Genrellt bör man satsa på de nyare sorterna som hemmaodlare, de äldre kräver nästan besprutning.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hämtade lite guld i den stora trädgården
Köksbänk med olika skålar fulla av trattkantareller och en skål med blandade svampar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.