Ja, frågan är totalt sjuk... Detta är ingen trolltråd.

Jag har några lösa tegelstenar utomhus på fasaden, som jag hade tänkt åtgärda med fogmassa.
Svärfar har dock under ett besök här, fått för sig att ta en burk silikonfog för badrum och gå loss totalt på teglet. Två hela tuber!!
Det är inte bara ifyllt mellan de få tegelstenar som hade springor, men även utsmetat över själva teglet. Det ser helt sjukt ut! Och detta gjorde han utan tillstånd eller förvarning. Vit silikonfog dessutom, så det syns ordentligt.

Jag har kunnat pilla bort några större delar, men då tegel är rätt så poröst så har ju silikonet satt sig ordentligt. Har testat med en skruvmejsel men det verkar skada teglet.
Finns det något medel man kan använda för detta? Eller någon annan metod?
Snälla hjälp!!
 
Aceton fungerar väl. Teglet lär väl tåla det också gissar jag.
 
AXS
Aceton funkar inte tyvärr.

Det finns specialmedel som löser silikon, men det känns inte användbart under här fallet.

Blir nog att mekaniskt ta bort det, men tyvärr kommer teglet få annan färg och yta.
 
Prova och köp en mässing rotorborste till skruvdragaren och försök putsa bort de lätt
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
M
Jag har använt denna till att ta bort silikon från tegel, funkade fantastiskt mycket bättre än allt annat jag provade. 129kr på Jula.
En sprayburk märkt "Hagmans Silikonborttagning" för att avlägsna silikon. Den har en vit och röd etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...engoring/rengoring/silikonborttagning-623045/

Att burken sedan stod och läckte så den var helt utan gas när jag skulle ha den nästa gång är en annan historia.
 
AXS AXS skrev:
Aceton funkar inte tyvärr.

Det finns specialmedel som löser silikon, men det känns inte användbart under här fallet.

Blir nog att mekaniskt ta bort det, men tyvärr kommer teglet få annan färg och yta.
Jag har använt aceton med gott resultat. Dock bara på lite kladd från silikonapplicering i duschen. Så nog fungerar det. Men som du säger så är det nog bra att ta bort så mycket som möjligt mekaniskt först.

Sen så kom ju ett tips här i tråden om en specifik silikonborttagare, kanske det är ännu bättre efter att man grävt ut det mesta för hand först.
 
Tack allesammans! Det blir väl att försöka i den här ordningen:
1. Ta bort mekaniskt
2. Använd rotorborste så mycket som möligt
3. Silikonborttagningsmedel från jula
...och repetera tills huset ser bra ut igen.
 
M mnils skrev:
Jag har använt denna till att ta bort silikon från tegel, funkade fantastiskt mycket bättre än allt annat jag provade. 129kr på Jula.
[bild]
[länk]

Att burken sedan stod och läckte så den var helt utan gas när jag skulle ha den nästa gång är en annan historia.
Jag måste få verta, hur hamnade du i samma situation? 😮
Jag trodde det här var en unik fråga 😂
 
B
WhoInDaHouse WhoInDaHouse skrev:
Ja, frågan är totalt sjuk... Detta är ingen trolltråd.

Jag har några lösa tegelstenar utomhus på fasaden, som jag hade tänkt åtgärda med fogmassa.
Svärfar har dock under ett besök här, fått för sig att ta en burk silikonfog för badrum och gå loss totalt på teglet. Två hela tuber!!
Det är inte bara ifyllt mellan de få tegelstenar som hade springor, men även utsmetat över själva teglet. Det ser helt sjukt ut! Och detta gjorde han utan tillstånd eller förvarning. Vit silikonfog dessutom, så det syns ordentligt.

Jag har kunnat pilla bort några större delar, men då tegel är rätt så poröst så har ju silikonet satt sig ordentligt. Har testat med en skruvmejsel men det verkar skada teglet.
Finns det något medel man kan använda för detta? Eller någon annan metod?
Snälla hjälp!!
Den här tråden skulle bli mycket bättre med en bild på eländet 😁
 
B breakman skrev:
Den här tråden skulle bli mycket bättre med en bild på eländet 😁
Varför vill du ha en bild på TS svärfar?
 
  • Haha
  • Gilla
Filbert och 17 till
  • Laddar…
B
T TypRätt skrev:
Varför vill du ha en bild på TS svärfar?
Så jag vet vem jag absolut inte ska låta gå nära mitt hus.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Cilicone sprayen som nämndes några inlägg över här..blir mycket billigare att gå till en affär som säljer bilfärg, dom har silicone i enliters plastburk,och köp en vanlig pumpflaska.....
 
D Dr.E skrev:
Jag har använt aceton med gott resultat. Dock bara på lite kladd från silikonapplicering i duschen. Så nog fungerar det.
Var det på silikon som torkat ordentligt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Var det på silikon som torkat ordentligt?
Hmmm, minns ej säkert. Kanske var det fortfarande inte helt härdat. Det är klart, det blir väl en annan sak om det är genomhärdat kanske.
 
husägaren TS husägaren TS skrev:
Cilicone sprayen som nämndes några inlägg över här..blir mycket billigare att gå till en affär som säljer bilfärg, dom har silicone i enliters plastburk,och köp en vanlig pumpflaska.....
Det där är nog för att lösa/ta bort silikonolja. Funkar inte på härdat silikon. Silikonolja är det värsta som finns för billackerare. Finns i alla möjliga kroppsvårdsprodukter och ger hopplösa porer i den färdiga sprayningen. 😩
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.