Mats-S
R Richard E skrev:
Du hade fått en maskin som är bättre och håller högre kvalitet samt att den håller bra många fler år än kinamaskinerna på Jula Biltema mfl.
Vad som är bra nog är till 100% beroende på ens egna behov. Därför är det totalt meningslöst påstående att "kinamaskinerna" bara är skit. "Bra nog" är tyvärr ofta ett bortglömt kriteria när man diskuterar verktygsval 🤔
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F
C Carsten Sjölin skrev:
Berättar bara var kompetensnivån ang 2-taktsmotorer ligger...
Finns inget svar vad som tankades i trimmern.
Trimmers är till 99% justerade för alkylatbensin , man bör knqppt köra drm på något annat i heller med tanke pa att avgasröret är under armen...
Och tja, vet du skillnaden på en 4-taktare och 2-taktare så blir jag imponerad....
Trams, kryp tillbaka till serviceavdelningen eller bakom din reklamationsdisk hos Jula
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
🤬🤬
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
1 123abc skrev:
Jula har en mejselsats för justering av förgasare (149kr) och där finns A-circle med som kanske passar.
[länk]
Aha, alltså köpa ett verktyg av Jula för att utföra Julas sk "garantiservice" som de annars tar 250 kr för. Knappast - då betalar jag hellre mer och köper verktyget från annat håll.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Så tråkigt att läsa. Det där med att recensera och det som oftast syns först på hemsidorna är bara det positiva. Fult gjort av Jula.
 
F frasen_36 skrev:
Aha, alltså köpa ett verktyg av Jula för att utföra Julas sk "garantiservice" som de annars tar 250 kr för. Knappast - då betalar jag hellre mer och köper verktyget från annat håll.
Det är ditt val jag tipsade endast om "specialmejseln", nu vet du vad den kallas.
Jag har inte lämnat några åsikter om den bedrövliga hanteringen av reklamationen.
Produktbilden är bra då den visar de olika typerna.
Svartvit bild av uppsättning cykelverktyg med olika utformade ändar och påskrifter på handtagen.
 
  • Gilla
WaldenWoods och 3 till
  • Laddar…
Har iofs bara haft bra upplevelser av reklamationer på Jula. Även gamla maskiner som precis legat innanför treårsintervallet, har fått ut nya på direkten.

Litet annat om man ser att en nyinköpt maskin inte fungerar. Av denna tråd har jag lärt mig att åberopa 30-dagarsgarantin, och att undvika detta att maskinen ska in på "service" med godtycklig bedömning. Jag ska ha en ny maskin eller pengarna tillbaks helt enkelt. Bra att veta, tack.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Släpp det och gå vidare i livet. Köp från andra företag framöver. Jag kommer inte köpa något som har värde från tex Biltema, Jula då jag att produkten kommer gå sönder inom ett år. Man får oftast vad man betalar för "dessvärre".
Jag har köpt Bilyemas grejor. Vinkelslip och borrmaskin. Fungerar utmärkt för hemanvändning. De flesta av deras "riktiga" verktyg är det absolut inget fel på. Även de dyrare märkena har haft kvalitetsproblem. Bara för att en produkt har ett känt märke så är mycket monterat i lågprisländer, t.ex Kina.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
1 123abc skrev:
Det är ditt val jag tipsade endast om "specialmejseln", nu vet du vad den kallas.
Jag har inte lämnat några åsikter om den bedrövliga hanteringen av reklamationen.
Produktbilden är bra då den visar de olika typerna.
[bild]
Tack👍
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Frågan är varför du inte justerade förgasaren själv? Krävs bara en specialmejsel som kostar typ 80 spänn.
Varför gjorde inte bara kundservice i butiken det? Löst direkt. Eller är det så att alla inte kan?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
har svårt och tro dom säljer avföring på Jula
F...n tro'et..?
 
K koolla skrev:
Varför gjorde inte bara kundservice i butiken det? Löst direkt. Eller är det så att alla inte kan?
Hade du köpt en Husqvarna el Stihl i en vettig maskinbutik hade de fixat det på plats, på minuten. Dessa butiker lämnar inte ut maskiner utan att de är kontrollerade så att de har full funktion. Där kan du vanligen komma tillbaka efter inkörningsperioden och få förgasarinställningarna finjusterade, gratis.

Köper man maskiner på Jula etc, du kan inte räkna med att det finns kompetens på plats för att ordna ens de enklaste förgasarusteringar. Denna kompetens flyttas över till dig som slutkonsument, ofta med ytterst mager dokumentation från tillverkaren, eller att det blir en ändlös reklamationsloop av icke-fungerande maskiner mot inkompetenta "serviceavdelningar".

Nyttja dessa 30.dagars-garantier elller vad de erbjuder full ut, alltid. Icke acceptabelt att lämna in en ny maskin på service, du ska ha en ny eller pengarna tillbaka från Jula och dylika ställen.
 
Jula är schyssta, En tryckluftsdriven excenterslip på Jula hade ett fabrikationsfel som jag åtgärdade genom att byta ut en mutter typ. Fick halva beloppet som presentkort.
"Detta är en produkt du skulle reklamerat när du upptäckte att det var fel på den. Det är ju ärofullt att du själv tog dig an reparationen av slipen men vi betalar inte ut ersättning för utfört arbete.

Dock tycker jag att du rättade till varan på ett bra sätt så jag erbjuder dig ett presentkort på halva värdet, 350 kr!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.