Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 m…
Dessa siffror säger mig att banken tror att det först går upp lite, för att sedan sjunka. Den lilla uppgången kan jag hantera och även tycka att det är värt att inte vara låst till en bank. Så, för mig blir det fortsatt rörligt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
I
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visst prickar du dom så. Men statistiskt sett gör ingen det och därför är det bättre med rörligt
Generellt är det så om man inte har någon som helst aning men ibland kan det vara ganska uppenbart, som i början av denna uppgång. Vi band precis innan uppgången till runt ca 1.5% på 4 år men ja, vanligen kör vi rörligt med sådant som vi inte har någon som helst känsla för.

Idag är det mer osäker känsla, jag lutar nog mer åt att det kommer gå ner något om ett par år. Högst troligt hade jag kört rörligt om man nu inte lyckats fått tummen ur och bundet tidigare. Att binda en del av sitt lån kan vara komplicerat, ibland blir rörliga delen låst hos banken vilket kan innebära onödigt hög ränta.
 
Jag satt med 0.99 procent i ränta när den började gå upp .

Alla experter sa lugn lugn ingen ide att binda, räntan kommer inte gå upp.

Dum nog som jag var låg jag kvar med rörligt...

Det har inte visat sig varit en så bra affär.

Jag hade helt tiden tänkt binda direkt räntan började öka men dum som jag var lyssnade jag på så kallade experter.

Framöver blir det att gå på magkänslan, just nu säger den att inte binda mer än på max 1 år
 
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D
Excel Excel skrev:
Allt rörligt om du har marginal, vi närmar oss räntetoppen. Risk för att lågkonjunkturen ligger runt hörnet (kanske till och med deflation).
Önsketänkande vill jag påstå, inte i närtid blir det någon deflation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M
Påminner lite om eldiskussionen i vintras. Många som valde säkra upp dyra kontrakt genom att låsa på +150öre. Sedan årsskiftet har inte elpriset i se3 varit över 1 krona i månadsmedel. Klara förlorare hittills.

Att binda räntan idag, nära toppen, tveksamt om det är en bra ide. Samtidigt, för en annan känns det ändå billigt då jag genom åren upplevt att allt under 6% är okej. Vi har nog blivit bortskämda sista åren tyvärr.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag satt med 0.99 procent i ränta när den började gå upp .

Alla experter sa lugn lugn ingen ide att binda, räntan kommer inte gå upp.

Dum nog som jag var låg jag kvar med rörligt...

Det har inte visat sig varit en så bra affär.

Jag hade helt tiden tänkt binda direkt räntan började öka men dum som jag var lyssnade jag på så kallade experter.

Framöver blir det att gå på magkänslan, just nu säger den att inte binda mer än på max 1 år
Vi band på 0,99 hösten 2020 på 3 år. Det har vi tjänat en rejäl slant på. Men snart hinner verkligheten ikapp. Nu blir det förstås rörligt ett slag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%

/Jocce
Förra inflationsbeskedet för några dagar sedan var förvisso kraftigt fallande inflation men under hösten kommer den inte falla särskilt mycket mer. Eller snarare, det kommer inte synas att den faller, och nästa större nedgång blir under första halvåret 2024.

ECB och FED är klara eller nästan klara med räntehöjningar men riksbanken har riktigt svårt att höja mindre än ECB gör.

Inflatioinen I Sverige (KPI-F 4,7 & HICP 4,5) är nu något lägre än i Euroområdet (HICP 5,2)

Så det kommer nog en höjning idag och möjligtvis en till i år, men den är det stopp.

Sen bedömer jag att räntan kommer sjunka från sommaren 2024 för att inflationen inte ska bli för låg.

Man träffar aldrig en topp eller botten exakt. Kommer inte ge någon jätteskillnad att binda på ett år eller rörligt i ett år.

Längre än så skulle jag inte binda.

Om en ränteskillnad så liten som 0,17%-enheter är viktig för din ekonomi så skulle jag bundit på ett år då det är en ganska billig försäkring, själv klarar jag mig och oftast blir det billigare med rörligt.

Detta är väl inga jätteskillnader mot vad många andra uttryckt i tråden.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
Vi band på 1,41%, 2 år - mycket bra deal då (lite med just inställningen, att lägre blir det knappast).
3 mån låg f.ö. ngt högre då, så direkt från start blev det en besparing, och två år på nyköpt hus är inte så problematiskt ur bidnnignssynpunkt.

Nu i Oktober går de lånen ut....då blir det en "smäll" på drygt 2,5%-enheter upp...
Det är också en nackdel med att binda, när dom går ut kan man få en rejäl smäll istället för en gradvis anpassning.

Nu har vi "betalt" som att lånen varit på 3% under hela lågränteperioden, så lite finns i kassan att ta av, men ändå.

Den nya bindingstiden komemr bli 3-mån. Vi får nästan samma rabatt på en 1-åring, men det blir ändå ngt dsyrare, och jag tror på en räntehöjning till, men kanske mer på sänkningar senare, om konjukturen på riktigt svänger...inte riktigt läge att binda just nu tror jag.
 
M
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag säger som de flesta att rörligt lönar sig i längden. Tog en titt för ett par år sedan, före nuvarande bergochdalbana. Det är ju ganska enkelt att sammanställa en banks historiska räntor och sen utföra en beräkning på vad totaltkostnaden för lånet blir om man väljer rörligt eller binder. Vill minnas att det var en handfull månader under en 30årsperiod där det i längden lönade sig lite grann att välja bundet. Resterande tjänade man på rörligt och ganska stort i de flesta fallen.

Nu har det ju förstås VARIT ett antal månader där man fortfarande kunde binda på låg ränta och där den rörliga sen stack upp. Men det är ungefär som elpriserna och solceller, man kan ju inte komma EFTER rusningen och göra klippet.

Det är dock inte så enkelt som att tänka att om rörlig är 4% i år, 5% nästa år så kan jag lika gärna binda på 4,5% för två år. De pengar jag får behålla på 4% nivån i år kan jag investera och/eller få ränta på och därmed blir det något bättre än att ha 4,5% hela tiden. Dessutom betalar jag 4% när lånet är som störst och 5% när det är mindre. Inte så jäkla stora skillnader men i längden och med ränta på ränta så spelar det en ganska stor roll.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
RB har inget uppdrag att försvara kronkursen - det släpptes för mååånga år sedan.

För övrigt tycker jag mig se att inflationen stannat av om man tittar på nuvärdet och inte tittar 12mån bakåt.
Så du ser ingen som helst koppling mellan inflation och kronkurs?

Vi har fått en tillfällig nedgång på grund av sjunkande priser på energi och därmed mat, när det senaste halvårets kronförsvagning börjar märkas kommer inflationssiffrorna ticka uppåt igen.
 
M mnils skrev:
Så du ser ingen som helst koppling mellan inflation och kronkurs?

Vi har fått en tillfällig nedgång på grund av sjunkande priser på energi och därmed mat, när det senaste halvårets kronförsvagning börjar märkas kommer inflationssiffrorna ticka uppåt igen.
Jag uppfattar att riksbanken i alla fall håller med dig @mnils och tittar en hel del på kronkursen då de har sådana här seminarier dagen efter räntebeskedet i morgon.

https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/kalender/kalender-2023/2023-09-22/
 
Satt med 0,95% rörligt vid årsskiftet 2020-21. Tog beslutet att binda allt 5 år till 1,19% då jag ansåg att det var en billig försäkring. För en gångs skull lyckades man pricka rätt 😊. Förhoppningsvis har räntan gått ner till lånen skrivs om januari 2026.
 
  • Gilla
redarn och 2 till
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har idag lån på ca 3.1 miljoner, hus köpt för 7.9 miljoner förra våren / sommaren.

Hur tänker ni gällande att binda lån eller inte just nu?

Vårt erbjudande just nu är
3 mån - 4.60%
1 år - 4.77%
2 år - 4.59%
3 år - 4.69%
5 år - 4.33%

/Jocce
För 3 år sen så var alla övertygade om att räntan skulle vara mycket låg under lång tid. Så blev det inte. Nu är alla överens om att räntan kommer vara hög under lång tid🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P PS74 skrev:
För 3 år sen så var alla övertygade om att räntan skulle vara mycket låg under lång tid. Så blev det inte. Nu är alla överens om att räntan kommer vara hög under lång tid🤔
Alla?

Jag rekommenderade bindning på upp till tio år för snart två år sedan.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ig-raenta-nov-2021.433279/page-2#post-4463319

(jag hade vid tillfället inga lån och har nu rörlig ränta sedan några veckor)
 
  • Gilla
Niklaspe och 1 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Alla?

Jag rekommenderade bindning på upp till tio år för snart två år sedan.

[länk]

(jag hade vid tillfället inga lån och har nu rörlig ränta sedan några veckor)
Ok. Du exkluderad😄 men jag gissar att du förstår jag jag syftar på. När alla(läs väldigt många) är övertygade om ett visst händelseförlopp i framtiden så brukar det ju bli så att just det inte inträffar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.