F
S sblixten skrev:
Nja, bara för att en manual hänvisar till en serviceverkstad behöver det inte vara ett garantiärende. Kan ju även vara normal service som behövs på produkten, men som rekommenderas att göras hos serviceverkstad.
Men nu kanske vi pratar om olika saker och jag svänger ut lite för mycket från ämnet i tråden, för i TS fall håller jag med att det bör vara ett garantiärende.
Nu pratar vi inom garantitid och normalt slitage och inget annat.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Det är gjort i inlägg #80
 
F
T Troberg skrev:
Jag säger som en av Balearerna: "Men orka...".
Det beror väl på…. För 500kr så knappast. En tokrasad motor på en 3000kr röjsåg, troligtvis. Om inte för att visa vem som bestämmer.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Maskiner går inte att köpa Jula, katastrofdåliga märken med kass kvalité. (Ja, det finns enstaka undantag)
Tja, köpte en grå Meec borrhammare för ca 5 år sedan. Den har varit med om mycket skit och funkar fortfarande. Lite som en bonus för varje jobb den klarar.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Har också haft liknande erfarenhet av jula när jag reklamerade en kompostkvarn. Den funkade dåligt efter 6 månader stannade och höll på. Lämnade in och en vecka senare fick jag sms att den fanns att hämta. Blev chockad när de sa den var felfri och de skulle kosta 250 kr. Jag vägrade och de lyckades trolla bort dessa 250. Väl hemma så hade produkten samma fel trots att service sagt den var ok. Jag filmade hur den betedde sig och åkte tillbaka, hade turen att killen i kundtjänst tyckte "näe så ska de inte vara" och jag fick pengarna tillbaka. Deras serviceavdelning hade troligtvis provat produkten utan belastning och sisådär 5 sekunder..
 
F frasen_36 skrev:
Jag har ganska bra erfarenhet av att ställa in hög & låg inställningar på mina motorsågar, gräsklippare och har man ställt in dem rätt från början behöver man sällan röra dem så länge man kör med samma sorts bränsle. Men som jag skrivit upprepade gånger så är det i detta fall en annan inställning på denna. Det finns inga hög&låg-skruvar. Det finns bara EN på förgasaren och den kräver specialverktyg. Skruven är varken spårskruv, torx eller insex. (Sen finns det en stoppskruv för gaswiren men den har ju inget med bränsleblandning att göra.)
Ja det var ingen vanlig luftskruv. Det där tror inte jag är en luftblandningsinställning över huvud taget. Måste ut och kolla i garaget hur mins er ut, jag har en som man kan skruva på i alla fall.
I mina ögon förändras läget, om det inte finns en åtkomlig justerskruv som man dessutom kan härleda i manualen. och sågen gick från kass till Ok, så hade det börjat ryka i mina öron också. Inte ok.

Även om det bara rör sig om 250:-, dra ett mail högre upp. Tror inte detta är ett företag som vill sabba sitt rykte för dom penarna. Kan rent av vara att de blir glada, och behöver ta en liten info runda med en debiteringsivrig personal.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där är en grov övergeneralisering. Bägge affärerna har både "skit" och klart prisvärda produkter.
har svårt och tro dom säljer avföring på Jula
 
S Stefan1972 skrev:
Fast frågan är om en förgasarjustering faller under garantifrågor? Det kan man ju råka ut för ändå beroende på vad man kör med för bränsle och vad den är justerad med från fabrik.
Om den inte är rätt justerad när den säljs är det ett fel som ska reklameras. Sedan blir det mer glidande ifall det ska vara det efter 6 månader eller så om den ändrat beteende.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Trist! Köpte ungefär samma (röda?) röjsåg med massa tillbehör. Direkt från Jula och första gången jag startade den så gick den så fett så att den knappt svarade på gas…… varvtalet så lågt så kopplingen fick ej verktygen att rotera…… obrukbar…. tvungen att själv trimma in förgasaren på min nyköpta maskin…. Dåligt! Det var nog exakt det de gjorde på din…. Dessutom låter maskinen som fan och kan knappast användas i tätbebyggt område…..
 
  • Ledsen
frasen_36
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Kan du posta en bild på skruven? Man blir ju nyfiken.
Det gjorde jag i #80
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Exakt samma hände mig: maskinens förgasare helt felställd vid leverans…. Jag pillade till det själv - men det skall inte behövas
 
Har exakt samma erfarenhet av Jula beträffande den största av deras batteridrivna kedjesågar.

Handtaget över sågen sprack oprovocerat och gick av efter tre veckors jobb på vedbacken.

Sågen föll ned på foten fortfarande igång.

Tack och lov för skyddsskor!

Vid inlämningen: "Klar garantigrej att få en nytt handtag"

Vid uthämtningen en vecka senare: " 250 kronor ospecificerat och 250 kr i serviceavgift", annars ingen såg!.

Damen bakom disken kan bara betecknas som "surkärring" när jag ifrågasatte Julas s.k. "garanti"!

Efter ett tidvis högljudd och delvis oförskämd "diskussion" retirerade damen till de bakre regionerna tillsammans med sågen.

Efter nästan en halv timme kom sedan en sommarvikarie tillbaka och lämnade sågen utan någon mer kommentar.

Andra kunder uttryckte åsikter om att de behandlats på liknande sätt.

Aldrig mer Jula för min del!
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
T TIG-aren skrev:
Exakt samma hände mig: maskinens förgasare helt felställd vid leverans…. Jag pillade till det själv - men det skall inte behövas
Och det ska inte göras enligt Julas egna lagstiftning.
 
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Men, alltså, en röj- eller motorsåg kan man ju behöva justera förgasarn på från gång till gång. Så har jag blivit lärd iaf, vet inte om det beror på olika lufttryck eller nåt, men jag tycker att jag får skruva på förgasarn ibland för att den ska gå bra på hög-och lågvarv. Men att det ska behövas ett specialverktyg för att göra det, nä Jula, gör om och gör rätt.
 
F frasen_36 skrev:
Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).

Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.

Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.

Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.

Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."

Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.

Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.

Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Jag upplevde liknande grej för 1 vecka sen.
Jag köpte en domkraft (Meec, 2.5 ton) som läckte lite olja. Reklamerade och fick svar att dem måste skicka till Julas verkstad och om det inte är garantiärende blir det en felsökningsavgift på 250 kr.
Efter en månad är verkstaden klar och det blir inget återköp utan domkraften är "fixad" med ett medföljande meddelande att man inte ska skruva upp släppskruven mer än ett varv. Man har också fyllt på olja och inget läckage konstaterat. Kostnad 250 kr.
Jag blir mycket frågande vad jag gjort för fel eftersom det inte går på garanti.
Jag har bara använt den på normalt sätt, och inte skruvat släppskruven mer än ett halvt varv.
Testar domkraften på plats och den börjar läcka olja direkt. Då får jag tillbaka pengarna direkt.

Om jag inte testat den på plats hade jag fått betala 250 kr och väl hemma upptäckt samma fel som jag lämnade in den för.
Oklart för mig vad Jula-verkstaden håller på med.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.