U UrbOls skrev:
Ja, skrev till Länsstyrelsen om det kontraproduktiva i kravställningen och uppmanade dom att lyfta frågan.
Ja, jag gjorde samma och fick svar att de får många frågor gällande detta krav och att det presenterat uppåt. Sen vet man inte så mycket mer.
 
  • Gilla
UrbOls
  • Laddar…
Man vill väl helt enkelt maximera "bang for the buck" av bidragen, det sparas mer energi om någon som inte har en LLVP gör det. Så bättre att ge ett större bidrag till en mindre grupp istället för att a frikostigare regler och mindre bidrag för samma totalkostnad.

Handlar ju till sist om att sänka effekt och strömförbrukning så mycket som möjligt för av given kostnad, de handlar inte om välgörenhet.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Man vill väl helt enkelt maximera "bang for the buck" av bidragen, det sparas mer energi om någon som inte har en LLVP gör det
Nu förenklar du väl? I och för sig inte om du jämför ett och samma hus men inte med nödvändighet om du jämför två olika hus.
 
Redigerat:
U UrbOls skrev:
Nu förenklar du väl? I och för sig inte om du jämför ett och samma hus men inte med nödvändighet om du jämför två olika hus.
Ja, såklart, men om man ska göra en utrending på varje enskilt hus försvinner pengar till det med noll energieffektivisering som följd.. man måste förstå vad syftet med bidraget är.. det är inte absolut rättvisa utan att skapa så stor förändring som möjligt till så liten kostnad som möjligt.
 
A ajn82 skrev:
det är inte absolut rättvisa utan att skapa så stor förändring som möjligt till så liten kostnad som möjligt.
Jag förstår att det inte handlar om absolut rättvisa, vad jag vänder mig mot är påståendet att man genom att exkludera LLVP åstadkommer "så stor förändring som möjligt till så liten kostnad som möjligt".

Ett litet energieffektivt hus med elpanna får bidrag men tex ett dåligt isolerat tvåplanshus med elpanna och LLVP på ovanvåningen får inget stöd. Stödet är lika i båda fallen medan den största förändringen finns att hämta i tvåplanshuset.

Som skattebetalare ser jag helst att så stor förändring som möjligt till så liten kostnad som möjligt men jag är tveksam till att regelverket åstadkommer det. Låt oss hoppas att jag har fel.
 
Jag fick svar nu.

Fick avslag då min Elpanna en gång i tiden har varit en kombipanna för oljedrift. Men den har inte varit godkänd för detta ändamål sedan 94, inga oljeledningar eller oljetank. Det är ju de facto ingen combipanna längre och har inte varit på 20 år.

Läser på hemsidan nu och de har adderat texten

Svart text på vit bakgrund, fråga och svar om bidrag för konvertering, kombipanna, olja, ved, el.



Det är ju så urbotat jävla korkat att påstå att det inte spelar någon roll om Oljedelen fungerar för att det är ändå olja som är den primära värmekällan, hur kan det vara det om den inte fungerar ?

Tips på hur jag går vidare?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag fick svar nu.

Fick avslag då min Elpanna en gång i tiden har varit en kombipanna för oljedrift. Men den har inte varit godkänd för detta ändamål sedan 94, inga oljeledningar eller oljetank. Det är ju de facto ingen combipanna längre och har inte varit på 20 år.

Läser på hemsidan nu och de har adderat texten

[bild]



Det är ju så urbotat jävla korkat att påstå att det inte spelar någon roll om Oljedelen fungerar för att det är ändå olja som är den primära värmekällan, hur kan det vara det om den inte fungerar ?

Tips på hur jag går vidare?
Var finns informationen om att den slutade att vara godkänd för detta 1994? Är det uppgifter du själv tillhandahållit?
 
S skanfals skrev:
Var finns informationen om att den slutade att vara godkänd för detta 1994? Är det uppgifter du själv tillhandahållit?
Precis, när vi flyttade in så var oljepannan urkopplad och senaste godkända besiktning var 1994 enligt anteckningar på systemet. Detta angav jag i ansökan.
 
  • Gilla
skanfals
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är ju de facto ingen combipanna längre och har inte varit på 20 år.
"Intressant" att även funktionsodugliga komponenter räknas pss som fullt fungerande komponenter. Även en funktionsoduglig LLVP är en värmepump som om den är yngre än 10 år hindrar bidrag. Men den kan (måste man) ju plocka bort till skillnad från din panna.

Om du skaffar oljetank och drar ledningar så kan du väl använda den som kombipanna? Är det så dom resonerar?
 
U
Viktor.J Viktor.J skrev:
Precis, när vi flyttade in så var oljepannan urkopplad och senaste godkända besiktning var 1994 enligt anteckningar på systemet. Detta angav jag i ansökan.
Jag skrev inget om vår förra panna mer än ”elpanna från Nibe byttes ut mot LVVP…”
 
Fick svar efter ca två veckor att bidraget bifalles. Jag valde att sätta in en LLVP och en värmepumpsberedare från nibe. Hade oavsett bidrag eller ej köpt LLVP så nu får jag en värmepumpsberedare för en bråkdel av ordinarie kostnad tack vare bidraget, Samt berättigar mig för nästa steg i bidraget med isolering/fönster osv.
 
  • Gilla
Il pane och 2 till
  • Laddar…
A
B Byggarmike skrev:
Fick svar efter ca två veckor att bidraget bifalles. Jag valde att sätta in en LLVP och en värmepumpsberedare från nibe. Hade oavsett bidrag eller ej köpt LLVP så nu får jag en värmepumpsberedare för en bråkdel av ordinarie kostnad tack vare bidraget, Samt berättigar mig för nästa steg i bidraget med isolering/fönster osv.
Har inte läst så mycket om detta.
Om jag redan har en ny LLVP och vill sätta in en värmepumpsberedare, godkänns jag bidrag för det då?
 
A Anders99999999 skrev:
Har inte läst så mycket om detta.
Om jag redan har en ny LLVP och vill sätta in en värmepumpsberedare, godkänns jag bidrag för det då?
Om pumpen är köpt och installerad efter mitten av november 22 och framåt så kan du söka bidrag om ditt hus värms upp med direktverkande el som primär värmekälla. då måste du installera en värmepumpsberedare utöver LLVP för att vara berättigad för bidraget.
 
Om du har kvitto på att din LLVP är från tidigast 8 november 2022 så ska det gå bra.
 
A
J Josth skrev:
Om du har kvitto på att din LLVP är från tidigast 8 november 2022 så ska det gå bra.
Den är från 2019. Är det kört då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.