Har beställt ny induktion spis som ersättning för befintlig induktion. Den gamla sitter med perilex men den nya kommer utan. Nu säger försäljaren att det är krav på fast installation för nya induktionsspisar. Kan inte hitta några sådana bestämmelser, däremot att perilex är krav vid nyinstallation.
Framdragen femledare, så nolla finns.
Frågan kom upp när jag föreslog att flytta över gamla spisens perilexkontakt till nya.
Nån som vet vad som gäller?
 
Skit i säljaren.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skit i säljaren.
Nu vill jag gärna tillrättavisa honom om det går 😁
Men annars är det givetvis elektrikern som har ordet.
 
Behövs ingen elektriker för att montera en perilex på spisen, det får man göra själv om man har nödig kunskap.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Såsom spisar och hällar vanligen levereras så har du rätt i att hushållsstandarden betraktar det som fast anslutning.

- Om spisen är avsedd för stickpropp så ska den också levereras med ansluten sladd och stickpropp! Spisar har inget undantag.
- Om man bara får med en sladd, lös eller ansluten i spisen, så tolkas det som att spisen är avsedd för fast anslutning och man får egentligen inte sätta en stickpropp på den. Här har spisar ett undantag, och det är att man inte behöver kunna ansluta sladden i spisen med spisen på plats.

På vilken nivå man ska kalla detta för krav är oklart. Det är ju i klass med frågan om man får klippa stickproppen och göra en fast anslutning. "Nationella regler" kan nog få lite utrymme här...

Var hittar du kravet att Perilexuttag gäller vid nyinstallation?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Såsom spisar och hällar vanligen levereras så har du rätt i att hushållsstandarden betraktar det som fast anslutning.

- Om spisen är avsedd för stickpropp så ska den också levereras med ansluten sladd och stickpropp! Spisar har inget undantag.
- Om man bara får med en sladd, lös eller ansluten i spisen, så tolkas det som att spisen är avsedd för fast anslutning och man får egentligen inte sätta en stickpropp på den. Här har spisar ett undantag, och det är att man inte behöver kunna ansluta sladden i spisen med spisen på plats.

På vilken nivå man ska kalla detta för krav är oklart. Det är ju i klass med frågan om man får klippa stickproppen och göra en fast anslutning. "Nationella regler" kan nog få lite utrymme här...

Var hittar du kravet att Perilexuttag gäller vid nyinstallation?
Hittar inget själv, det var säljarens uppgift.
 
Det stämmer ju så till vida att de inte får säga att den ska ha kontakt, för då ska den sitta på vid leverans. Men de får definitivt leverera med kontakt. Du får sätta dit en kontakt, men säljaren ska säga att den är för fast installation. Blev det rörigt nu?

Jag gissar på att du syftar på någon byggstandard som föreskriver att kök ska ha uttag för spis eller häll. Det är inte ett krav att följa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nya spisen är 230 V och har fas, nolla, jord. Uttaget är fem ledare och gamla spisen tror jag är 400 V (3x16 i Centralen)
 
D Dilato skrev:
Enligt EU:s regler ska alla nya spishällar och spisar som säljs ha en stickpropp för trefas med fem poler, exempelvis ett Perilex-uttag.
[länk]
Det vore välkommet, minst sagt. Men det är för bra för att tro på. Vi kanske är där om 30 år när EU lyckats enas om en trefasig stickpropp för hushållsändamål.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att stora delar av EU knappt har trefas till hushåll låter det som ett orimligt krav. En referens till regelverket skulle vara intressant.
 
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att stora delar av EU knappt har trefas till hushåll låter det som ett orimligt krav. En referens till regelverket skulle vara intressant.
Fråga källan:
kontakt@svenskaeljouren.se
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det vore välkommet, minst sagt. Men det är för bra för att tro på. Vi kanske är där om 30 år när EU lyckats enas om en trefasig stickpropp för hushållsändamål.
Och den blir säkert lika smidig o funktionell som DCL-kontakten blev👎
 
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Enligt EU:s regler ska alla nya spishällar och spisar som säljs ha en stickpropp för trefas med fem poler, exempelvis ett Perilex-uttag.
[länk]
Det var den infon jag tänkte på, men felaktigt skyllde på försäljaren. Sorry.
 
Kollade upp kopplingsschema på spisens baksida och det ska enligt elektriker inte vara nåt problem att koppla perilex. Bra för jag har ett golvbyte på gång så då kan jag flytta på spisen utan att koppla in elektriker ;)
 
  • Elkopplingsschema med färgkodning för 230V och 400V system, kabelanslutningar synliga, teknisk etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.