MrJay
R Robin K skrev:
Fast plattan är knappast ojämn pga torrsprickor. Låter som det är en klåpare som lagt betongen snarare.
Japp, klåpare
 
D Daniel 109 skrev:
Frågan är om du ska prata om okunskap. Torr betong brinner inte, den brinner inte snabbare av att den torkar. Betong brinner av fukten.
Vad snackar du om egentligen?
Naturligtvis brinner inte torr betong. När den är torr, har den brunnit färdigt. Genom att hålla betongen blöt, förlängs tiden till den är torr, och därmed färdigbrunnen.

Men du får görna tala om varför du tror att man vattnar?
 
Torkning och härdning är två helt olika saker. Blanda inte ihop dessa. Betong härdare INTE långsammare av att vara blöt.

Edit: Man vattnar för att betongen inte ska torka innan den är tillräckligt härdad.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vem har sagt att den ska slipas? Vi hade ett skämt till bolag som "gjöt" vår platta och sedan drog illa kvickt när de märkte att den torkade lite för snabbt. Det närmaste slipning de kom var att sloda med 110-rör. Tog mig bara 4 månader att fixa till deras misstag och kostade lika mycket som gjutningen.
Det bästa sättet för hantverkare att förtå är att kräva ersättning för felaktigt utförda jobb, eller hålla inne en större del av kontraktssumman. men då är det viktigt att ha ett avtal gärna med "formuleringar om fackmannamässigt" utfört eller som jag använder 2Enligt tillverkarens rekommendationer". Har flera gånger tryck uppdet i näsan på hantverkare när det blivit fel och varje gång "det hade jag ingen aning om..."
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A AG A skrev:
Täckning har ju inte med hållfasthet att göra. Man täcker bara för att det inte ska spricka. Vilket det kan göra om betongen brinnet för fort. När man täcker med plast tar det längre tid vattnet att avdunsta, och därmed längre brinntid.

Orsaken till att hantverkare inte täcker, är tyvärr okunskap. Det är dessvärre fruktansvärt hur dålig kunskapen är bland många byggare. Särskilt när det kommer till betong.
Som exempel kan jag nämna att jag hade fuktskada i tvättstugan. PEAB var anlitade av försäkringsbolaget. PEAB ville ta en genväg, och bygga med trä, istället för att gjuta upp golvet. På min fråga om varför, blev svaret att ingen där kunde gjuta. De hade haft en kille, men han hade slutat.
Från Thomas betong:
Sprickorna kan ibland upptäckas redan några timmar efter gjutning. De kan sedan växa i storlek och ge problem med den färdiga konstruktionen. När sprickorna blir stora blir det ett estetiskt problem. Ibland kan det även bli problem med konstruktionens beständighet och livslängd
 
H Hocke68 skrev:
Från Thomas betong:
Sprickorna kan ibland upptäckas redan några timmar efter gjutning. De kan sedan växa i storlek och ge problem med den färdiga konstruktionen. När sprickorna blir stora blir det ett estetiskt problem. Ibland kan det även bli problem med konstruktionens beständighet och livslängd
Varför berättar du detta för mig. Vad har jag sagt som talar emot det? Som byggnadsingenjör, med inriktring på betongkonstruktion, vet och förstår jag mer än väl hur det fungerar.
 
A AG A skrev:
Täckning har ju inte med hållfasthet att göra. Man täcker bara för att det inte ska spricka. Vilket det kan göra om betongen brinnet för fort. När man täcker med plast tar det längre tid vattnet att avdunsta, och därmed längre brinntid.

Orsaken till att hantverkare inte täcker, är tyvärr okunskap. Det är dessvärre fruktansvärt hur dålig kunskapen är bland många byggare. Särskilt när det kommer till betong.
Som exempel kan jag nämna att jag hade fuktskada i tvättstugan. PEAB var anlitade av försäkringsbolaget. PEAB ville ta en genväg, och bygga med trä, istället för att gjuta upp golvet. På min fråga om varför, blev svaret att ingen där kunde gjuta. De hade haft en kille, men han hade slutat.
Jag tror att det var ovanstående inlägg som fick flera läsare, inklusive mig, att fundera på dina kunskaper. Din skrivning kanske var ett "olycksfall i arbetet" som vi missförstod.

Det jag reagerade på var ditt påstående att "Täckning har ju inte med hållfasthet att göra", eftersom en öppen eller dåligt täckt och vattnad gjutning visst kan påverka betongens hållfasthet negativt (som Daniel påpekade)
 
  • Gilla
Hocke68
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför berättar du detta för mig. Vad har jag sagt som talar emot det? Som byggnadsingenjör, med inriktring på betongkonstruktion, vet och förstår jag mer än väl hur det fungerar.
Menar du seriöst att du är utbildad på betong och ändå tror att torkning och härdning är samma sak? Eller missförstod jag fullständigt vad du menade med den här meningen?
A AG A skrev:
Genom att hålla betongen blöt, förlängs tiden till den är torr, och därmed färdigbrunnen.
 
Betongens tekniska egenskaper förbättras väsentligt av en förlängd och gynnsam härdning.
En förlängd härdning förlänger dock betongens uttorkning vilket är till nackdel när det är bråttom att komma ner i rf inför tex mattläggning, tätskikt etc.
Krav på härdning, metod och dess längd framgår i SS-EN 13670 samt SS137006.
Normalt används E kapitlen i antingen Ama hus el. Anl. vid betongarbeten som hänvisar till ovanstående standarder.
Vid dimensionering enligt Eurokod 2 / Boverkets författningssamling (EKS12) är det krav att EN 13670 tillämpas vid uppförandet.
SS-EN 13670 är grundkrav i Sverige, vid lite vassare anläggningsprojekt spetsar man till och styr upp härdningen ännu mer.
 
  • Gilla
Hocke68 och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Så plattan skulle flytspacklas?
När jag arbetade som byggpraktikant på, Gbg:s då 1973 största byggentreprenör, Kullenbergs, så fick jag i "hedersuppdrag" att på lördagar och söndagar vattna nygjorda btg-plattor. (Jag fick skapligt extra betalt.) Där lärde jag mig att man vattnar tills man ser att vattnet inte försvinner. Ingen platta där fick sprickor. Själv har jag privat aldrig täckt utan vattnat både gjutningar och cementputs på nämnda sätt och aldrig fått sprickor.
 
  • Gilla
Hocke68 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas Buskhagen skrev:
När jag arbetade som byggpraktikant på, Gbg:s då 1973 största byggentreprenör, Kullenbergs, så fick jag i "hedersuppdrag" att på lördagar och söndagar vattna nygjorda btg-plattor. (Jag fick skapligt extra betalt.) Där lärde jag mig att man vattnar tills man ser att vattnet inte försvinner. Ingen platta där fick sprickor. Själv har jag privat aldrig täckt utan vattnat både gjutningar och cementputs på nämnda sätt och aldrig fått sprickor.
Sen har ju betongen utvecklats något enormt sedan dess, men annars har du rätt
 
S santos skrev:
Sen har ju betongen utvecklats något enormt sedan dess, men annars har du rätt
Kan utveckla?😃, betongen har bara blivit sämre med mer cement och vatten per kubik.. Lös konsistens, snabb uttorkning, krossballast, mindre dmax mm. Cement och vatten är den krympande fasen som orsakar sprickor, stenskelettet är den mothållande fasen.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.