Så var det dags även för mig att redovisa vad alla snälla människors input har lyckats leda oss fram till. Jag gissar att man nog ställt 40 frågor här och jag kan verkligen ärligt säga att köket inte alls blivit lika bra utan den hjälp vi fått här. Den har varit helt ovärderlig.

Bilderna är rätt små, men jag tänkte att folk inte vill ladda bilder hur länge som helst :)

Lite text tänkte jag försöka lägga ut till varje bild. Delbilderna är numrerade från vänster till höger, uppifrån och ner, som ett gammalt klassiskt skolfoto:

Klar1:

1 & 2: Ett par bilder hur köket såg ut innan, ett kök byggt -67, ganska fräscht men oerhört opraktiskt, helt omöjligt att laga mat mer än en person i taget, så ville vi INTE ha det.

4 & 5: Den vänstra visar hur köksplaneringen var tidigare, den högre ungefär hur vi ville ha det. Sätta igen en dörr mot hallen och ta upp ett stooort hål mot matrummet. Massor med bänkyta och en trevlig köksö att äta och umgås vid.

3 & 6: Ett par skisser från Ikeas köksprogram, nästan sista versionen... Det som ändrades var att hällen flyttades 20 cm vänster.

Klar2:

1-5: Rivning helt enkelt, inte mycket att säga om det

6-7: Ett dörrhål behövde flyttas 30 cm och här åker väggen och börjar byggas upp igen, fast på andra sidan... Väggarna är 80 mm STENHÅRD betong, inget kartonghus här inte...

Klar3:

3: Efter den lilla uppvärmningen ovan så blev det ordentlig väggrivning, konstruktören föreslog lösningen där vi först satte upp balkar på båda sidor om väggen som bultades fast...

1: ...därefter revs väggarna bort och balkarna var vackert kvar, så vi inte riskerar tak i skallen.

2: Samma ställe som bild 3, fast med väggen borta, och lådan runt balken påbörjad.

4: Mycket skräp blev det...

Klar4:

1-3: Dags att fixa fram vatten, avlopp och el till köksön, en snygg ränna sågades upp och fylldes med nyttigheter, därefter fick Sara äran att gjuta igen det.

4-6: Först primer, sedan klinker (60 kr/kvm i polen...) och till sist lite fog och extremt mycket rengöring.
 
  • klar1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klar5:

1-4: Efter golv kommer tak, här sänks taket med plåtreglar (efter tips här) och sedan gips på det och i med spottarna.

Klar6:

1-2: Det gamla dörrhålet mot hallen byggdes igen med en väldig massa el i, trodde aldrig elektrikern och jag skulle få ordning på det, men nu är det ström överallt i alla fall...

3-6: Vänster om kylen kom vi fram till att bygga en "låda" som innehåller två nischer för att ställa kokböcker, lite vin och annat trevligt i, först reglar, sedan mdf invändigt och på framsidan. På sidan mot kylen blir det gips, längst ner ett urtag för vatten och el till kylen.

Klar7:

1: Mycket stommar blir det, fast det jobbigaste var att ha dem någonstans innan de kom på plats...

2: ...vilket påbörjades, och som en kul grej så...

3: ...märkte jag att markeringen för där vitrinskåpet skulle börja, som gjordes när köket rivits ett par månader tidigare, passade hyffsat (markeringen till vänster om texten "vitrin")

4-6: Nu börjar man nästan se att det är ett kök det ska bli och inte en massa garderober i ett rum...

Klar8:

1: Bänkskivor på plats (38 mm ek), även urtag för ho och häll fixat.

2: Så var det dags för luckor och lådor. Ikea Abstrakt Vit.

3: Köksön fick stå på lite rejälare doningar än de svarta platsbenen.

4: Lite mer "vit"-varor på plats, ugn och micro från Whirlpool.

5-7: Kakling och fogning, samt våra öppna små hyllor monterade på väggen.
 
  • klar5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sjöholm94
  • Laddar…
Till sist så blev det även ett kök av det, det kändes under perioder inte som det skulle bli så, men nu är det klart, och vi är SÅ nöjda. Hittills har vi inte hittat några nackdelar, men vi har inga barn ännu och inser att planeringen kan bli annorlunda då, men det tar vi den dagen. Nu njuter vi av stora ytor och myser lite sådär lagom självgott åt våra lösningar som vi är nöjda med:

Klar10: Så här ser köket ut från matrummet, en ganska bra överblick, köket är totalt ca 18,5 kvm.

Klar11: För att få lite känsla för hur matdelen ligger så är fotot taget från köket och ut mot matrummet där man får sitta om man är fler än tre eller vill sitta på annat än barstolarna.

Klar9:

1: Till sist lite detaljer vi är väldigt nöjda med, för det första bytte vi ut Ikeas originalgångjärn och köpte nya på Theofils i malmö, så vi kunde få riktiga Blum-dämpare till istället. Grym kvalitets- och "lyx"-känsla som definitivt var värt de hundringar extra det kostade.

2-3: Jalusiskåp utan botten med eluttag i. Perfekt att ha som på bilden vattenkokare, brödrost etc. inne i dem, dra upp jalusin och ut med maskinen, bara att köra. De ska kompletteras med timer oxå, så man slipper ha ström på hela tiden.

4: Powerport, en av två, beställda från Tyskland (e-bay), funkar klockrent, tar ingen plats längst in i hörnskåpen, mer eller mindre nödvändigt när man har så lite överskåp.

5: Högtalare och spottar i det sänkta taket. Lite vardagslyx med musik direkt ur taket, högtalarna är av "marintyp" för att klara lite fukt och annat i köket.

6: Till sist lite mer vardagslyx, brevid den vanliga blandaren är det en kolsyrekran från Aga, perfekt komplement till ismaskinen i side-by-siden.
 
  • klar10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klar9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken lycka att få till ett så fin kök :D:D:D:D: Bara att njuta.... Och jag håller med dig, forumet är verkligen till STOR hjälp många ggr.
 
Superfint kök!
Snyggt jobbat!
 
Ja herrejävlarr vad bra det blev. Tror minsann att jag ska sno ett par ideéer :).
 
esox, Då blir JAG glad :) Har du frågor så skriv gärna ett PM om du undrar över något.
 
A
Jätte fint, men varför har ni en ho i köks ön, när ni inte har spis där?
 
Superfint! Vilket härligt kök det blev!
 
Det är SÅ praktiskt med en extra ho måste jag säga. Min erfarenhet är att det är diskhon som oftast är en trång sektor när man är flera som lagar mat. En ska skala potatis och en ska diska av en kniv och en ska tvätta av händerna osv, superskönt att det inte blir så trångt. Vi hade många funderingar på hur vi skulle göra, det var ju lite extrajobb att dra fram vatten, men det var definitivt värt det tycker vi.
 
Fint kök med smart lösningar å stora ytor.
vart hittar men den där el mojängen som du har i ena hörnet....sån måste jag ha!! =)
 
elmojängen = popup skarvdosa
Finns på kvik sist jag var där, kostar skjortan för att egentligen vara en simpel förgreningsdosa. (2100:- sist jag såg den)
 
A
yens skrev:
Det är SÅ praktiskt med en extra ho måste jag säga. Min erfarenhet är att det är diskhon som oftast är en trång sektor när man är flera som lagar mat. En ska skala potatis och en ska diska av en kniv och en ska tvätta av händerna osv, superskönt att det inte blir så trångt. Vi hade många funderingar på hur vi skulle göra, det var ju lite extrajobb att dra fram vatten, men det var definitivt värt det tycker vi.
Antar att jag är för van att klara mig själv i köket. :)
 
esox71 skrev:
Ja herrejävlarr vad bra det blev.
Kunde inte uttryckt mig bättre själv ;) Särskilt väggarna blev SÅÅ snygga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.