När man som gör-det-självare läser om hur man bäst gör för att gjuta eller putsa någonting, oavsett vad det är, så är alltid instruktionen "Täck över med plast så snart som möjligt för att hindra uttorkning och minska risken för sprickbildning" alternativt "Vattna och/eller täck i ett par dygn.".

Har själv alltid varit noga med att täcka putsningar och betonggolvsgjutningar med plast ganska omgående. Det är ju inget svårt och tar bara typ 5 min att rulla ut.

Men nästan varenda hantverkare som ska gjuta någonting säger "nej det behövs inte".

Varför sådan skillnad på instruktionerna från tillverkare/gör-det-själv-manualer och hantverkare med mångårig erfarenhet? Är det som hantverkarna säger, att det är onödigt? Kan det ha att göra med vad man ska göra efteråt? De flesta hantverkare verkar ju gilla att flytspackla, då kanske det inte behövs?
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
N NightRider skrev:
När man som gör-det-självare läser om hur man bäst gör för att gjuta eller putsa någonting, oavsett vad det är, så är alltid instruktionen "Täck över med plast så snart som möjligt för att hindra uttorkning och minska risken för sprickbildning" alternativt "Vattna och/eller täck i ett par dygn.".

Har själv alltid varit noga med att täcka putsningar och betonggolvsgjutningar med plast ganska omgående. Det är ju inget svårt och tar bara typ 5 min att rulla ut.

Men nästan varenda hantverkare som ska gjuta någonting säger "nej det behövs inte".

Varför sådan skillnad på instruktionerna från tillverkare/gör-det-själv-manualer och hantverkare med mångårig erfarenhet? Är det som hantverkarna säger, att det är onödigt? Kan det ha att göra med vad man ska göra efteråt? De flesta hantverkare verkar ju gilla att flytspackla, då kanske det inte behövs?
Ganska enkelt.
Den hållfasthet som behövs är mycket mindre än den som de finns förutsättning för så om man tappar lite gör de inget.

Skulle man däremot dimmentionera på gränsen så behöver stegen följas...
Dessutom sånt som inte syns behöver inte se fint ut heller...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ganska enkelt.
Den hållfasthet som behövs är mycket mindre än den som de finns förutsättning för så om mm tappar lite gör de inget.

Skulle man däremot dimmentionera på gränsen så behöver stegen följas...
Dessutom sånt som inte syns behöver inte se fint ut heller...
Täckning har ju inte med hållfasthet att göra. Man täcker bara för att det inte ska spricka. Vilket det kan göra om betongen brinnet för fort. När man täcker med plast tar det längre tid vattnet att avdunsta, och därmed längre brinntid.

Orsaken till att hantverkare inte täcker, är tyvärr okunskap. Det är dessvärre fruktansvärt hur dålig kunskapen är bland många byggare. Särskilt när det kommer till betong.
Som exempel kan jag nämna att jag hade fuktskada i tvättstugan. PEAB var anlitade av försäkringsbolaget. PEAB ville ta en genväg, och bygga med trä, istället för att gjuta upp golvet. På min fråga om varför, blev svaret att ingen där kunde gjuta. De hade haft en kille, men han hade slutat.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Jag tror du får skilja på hantverkare och betong:are. Någon som jobbar med att göra plattor hela dagarna kommer att täcka en nylagd plattan med plast. En "hantverkare" kanske inte gör det.
 
  • Gilla
Rejäl och 12 till
  • Laddar…
När våra hantverkare gjorde plattan så var det noga på bevattning.

Det var i slutet av september. Jag som hade 5 minuter till bygget tog iofs på mig att vattna istället för att de som hade 50 minuters enkel resa skulle göra det.

Hade jag inte gjort det så kanske det inte varit så noga om de åkt på det själva 😆
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att betongare allt oftare använder krympspärr eller membranhärdare som sprutas på ytan direkt efter glättning. Det ersätter till stor del behovet av att plasta och/eller vattna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
MrJay
Från en i branschen: De allra flesta byggnadsarbetare bryr sig inte ett dugg om dig och din platta, 5min moment anses vara jobbiga och skall helst undvikas - även om det innebär 4h extra jobb för nästa hantverkare som skall rätta till deras fel.

Det är få byggare som verkligen bryr sig och gör allt by-the-book. När du gör saker för dig själv följer du minsta lilla regel och är jättenoga, tyvärr kan du inte förvänta dig samma sak av folk du anlitar, det är därför man måste ha någon på plats som ser till att allt blir gjort
 
  • Gilla
Roger Fundin och 34 till
  • Laddar…
B
Har läst en del forskningsrapporter på ämnet, och konstaterar att det förlänger livslängden en del att se till att hålla det fuktigt och täcka. Till en låg kostnad. Men det blir ju kommande generationer som har nytta av åtgärden, då livslängden är långt bortom garantiperioden.

Så det är snarast så att beställaren får ställa det som krav för stt få byggarna att göra "rätt".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror du får skilja på hantverkare och betong:are. Någon som jobbar med att göra plattor hela dagarna kommer att täcka en nylagd plattan med plast. En "hantverkare" kanske inte gör det.
Farsan är betongare, och jag har varit med på rätt många plattor. Aldrig täckt över. Men de har heller aldrig blivit sprickor.
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Farsan är betongare, och jag har varit med på rätt många plattor. Aldrig täckt över. Men de har heller aldrig blivit sprickor.


Det har det säkert gjort :) men han kanske var duktig på att beställa betong efter klimat .. de betongare jag känner täcker jämt .. även om dom säger att sprickorna bara är kosmetiska
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror du får skilja på hantverkare och betong:are. Någon som jobbar med att göra plattor hela dagarna kommer att täcka en nylagd plattan med plast. En "hantverkare" kanske inte gör det.
Det tråkiga är att inte ens alla betongare gör det.. men att många amatörer tar sig tiden.. inte lätt att hitta bra folk.
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Aldrig täckt och aldrig heller fått någon spricka, gjuter ett par gånger om året.
Sen skulle jag inte heller börja gjuta mitt i värmen i juli.
Har faktiskt aldrig heller sett någon plasta på ett större bygge.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Det är väl lite så också att man får påminna sig om att hantverkarna ofta kanske var de allra mest skoltrötta lågt motiverade killarna i klassen. Har ju antagligen inte skett något mirakel sedan dess som gjort att de blivit noggranna som killarna i rutig instoppad skjorta som läste ingenjörsutbilding efter gymnasiet. Tyckte man inte att byggarkillarnas alster i grundskolan var så imponerande kanske man inte ska förvänta sig jättemycket bättre resultat i vuxen ålder heller även om det så klart finns många undantag.

Har sedan jag köpte hus haft ett par hantverkarupplevelser och samtliga med enstaka undantag har varit skrattretande dåliga. Kommer dra mig så långt det bara är möjligt för att anlita hantverkare i framtiden. Undantaget vissa plåtslagare med yrkesstolthet och även haft en kyltekniker som tog sitt jobb på något så när allvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
N NightRider skrev:
När man som gör-det-självare läser om hur man bäst gör för att gjuta eller putsa någonting, oavsett vad det är, så är alltid instruktionen "Täck över med plast så snart som möjligt för att hindra uttorkning och minska risken för sprickbildning" alternativt "Vattna och/eller täck i ett par dygn.".

Har själv alltid varit noga med att täcka putsningar och betonggolvsgjutningar med plast ganska omgående. Det är ju inget svårt och tar bara typ 5 min att rulla ut.

Men nästan varenda hantverkare som ska gjuta någonting säger "nej det behövs inte".

Varför sådan skillnad på instruktionerna från tillverkare/gör-det-själv-manualer och hantverkare med mångårig erfarenhet? Är det som hantverkarna säger, att det är onödigt? Kan det ha att göra med vad man ska göra efteråt? De flesta hantverkare verkar ju gilla att flytspackla, då kanske det inte behövs?
Beror på vad som gjuts, nej stora plattor täcks aldrig och inte plintar heller.
Men ska du tex gör en bänkskiva så täcker man betongen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Det tråkiga är att inte ens alla betongare gör det.. men att många amatörer tar sig tiden.. inte lätt att hitta bra folk.
Finns ingen anledning att försöka täcka en hel platta som ska lappas och slipas efter någon timma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.