Behöver lite råd… Ska bygga ett mindre hus i 1,5 plan med förhöjt väggliv. Inspiration från sekelskiftet.

Funderar just nu mycket på fönstren. Jag vill ha flaggfönster och tycker om när de är av smalare och högre modell. Vill även att det övre fönstret är kvadratiskt. Se exempelbild.

Ni som har fönster av detta snitt eller har koll på proportioner - vilket modulmått ska fönstret ha för att bli snyggt? Eller beror det på fönstertillverkaren och hur breda karmar denne har?🤔
 
  • Sliten träfönsterram med flagande färg, två kupor, vit fasad, lite snö på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10x15 / 11x16 eller något liknande tycker jag är snyggt! Beror ju lite på hur högt du ska ha i tak, samt hur stort huset är. På en jättekåk är det inte ovanligt att fönstren är 18-20 hög.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
10x15 / 11x16 eller något liknande tycker jag är snyggt! Beror ju lite på hur högt du ska ha i tak, samt hur stort huset är. På en jättekåk är det inte ovanligt att fönstren är 18-20 hög.
Huset blir litet. 9x6 meter med vinkel och punschveranda och jag tänker 240 i takhöjd. Så då kanske 10x15 är ett bra alternativ? Får i så fall 90 cm över. Tänker man i så fall 20 över och 70 under?
 
Ja 70 från golv är en vanlig höjd förr. Blir ganska tajt med 20 ovanför om du vill ha lite bredare foder och taklist. Är det möjligt så hade jag höjt till 250 i takhöjd. Det gör ganska stor skillnad på känslan av rummen också.
 
  • Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
G GalliMattias skrev:
Huset blir litet. 9x6 meter med vinkel och punschveranda och jag tänker 240 i takhöjd. Så då kanske 10x15 är ett bra alternativ? Får i så fall 90 cm över. Tänker man i så fall 20 över och 70 under?
Jag tycker att fönstren ska linjerna med dörrens ovankant, kör man 21 höga dörrar dörr tycker iaf jag att det begränsar möjlig fönsterhöjd än hel del.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Ja 70 från golv är en vanlig höjd förr. Blir ganska tajt med 20 ovanför om du vill ha lite bredare foder och taklist. Är det möjligt så hade jag höjt till 250 i takhöjd. Det gör ganska stor skillnad på känslan av rummen också.
Den möjligheten finns absolut och jag har tänkt den flera gånger. Enda tveksamheten jag har är att huset ska se ”för högt” ut då det är litet med 100 cm förhöjt väggliv . Har 40 gr takvinkel. Men det kanske är såpass lite så det inte gör ngn större skillnad?
 
F fribygg skrev:
Jag tycker att fönstren ska linjerna med dörrens ovankant, kör man 21 höga dörrar dörr tycker iaf jag att det begränsar möjlig fönsterhöjd än hel del.
Sant! Det tänkte jag inte på, och det gäller ju även ytterdörr såklart. Har man fönster med modulmått 15 så hamnar man i så fall på bröstningshöjd 60 cm och det känns lite lågt eller?
 
F fribygg skrev:
Jag tycker att fönstren ska linjerna med dörrens ovankant, kör man 21 höga dörrar dörr tycker iaf jag att det begränsar möjlig fönsterhöjd än hel del.
Det löser man med ett överljus till dörren. Blir svårt att ha flaggfönster och normalhöga dörrar annars.

10x15 eller 11x16 på 72 cm brösthöjd (70 cm karmhöjd) och dörrar 8-9/21 ö överljus för att linjera överkant på allt.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det löser man med ett överljus till dörren. Blir svårt att ha flaggfönster och normalhöga dörrar annars.

10x15 eller 11x16 på 72 cm brösthöjd (70 cm karmhöjd) och dörrar 8-9/21 ö överljus för att linjera överkant på allt.
Är det inte bara
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det löser man med ett överljus till dörren. Blir svårt att ha flaggfönster och normalhöga dörrar annars.

10x15 eller 11x16 på 72 cm brösthöjd (70 cm karmhöjd) och dörrar 8-9/21 ö överljus för att linjera överkant på allt.
men blir inte överljuset bara 10 cm då? Är det inte lättare att köra 250 i takhöjd och köpa 22 höga höga dörrar?🤔
 
G GalliMattias skrev:
Den möjligheten finns absolut och jag har tänkt den flera gånger. Enda tveksamheten jag har är att huset ska se ”för högt” ut då det är litet med 100 cm förhöjt väggliv . Har 40 gr takvinkel. Men det kanske är såpass lite så det inte gör ngn större skillnad?
Jag hade inte tvekat på att höja takhöjden. Håller även med om överljus ovanför ytterdörr eller någon annan utsmyckning/krönlist ovanför dörren för att linjera med fönster. Gör ingenting om entrén upplevs lite ”pampigare”.
 
J Johnsvi skrev:
Jag hade inte tvekat på att höja takhöjden. Håller även med om överljus ovanför ytterdörr eller någon annan utsmyckning/krönlist ovanför dörren för att linjera med fönster. Gör ingenting om entrén upplevs lite ”pampigare”.
Det funkar ju att lösa, men jag tycker nog att det är snyggt när det livar även på innerdörrar.
 
Efter snabb googling så ser jag att 22 höga innerdörrar inte är lätt att hitta…
 
G GalliMattias skrev:
Sant! Det tänkte jag inte på, och det gäller ju även ytterdörr såklart. Har man fönster med modulmått 15 så hamnar man i så fall på bröstningshöjd 60 cm och det känns lite lågt eller?
Ska du ha radiatorer eller golvvärme?
Med raddar skulle jag tro att utbudet blir rätt begränsat med 60 cm bröstningshöjd.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska du ha radiatorer eller golvvärme?
Med raddar skulle jag tro att utbudet blir rätt begränsat med 60 cm bröstningshöjd.
Det blir värme i plattan!👍
 
G GalliMattias skrev:
Efter snabb googling så ser jag att 22 höga innerdörrar inte är lätt att hitta…
Nä, om du utgår från standard höjd 21dm på dörrar och linjerar ovankant på fönster och dörrar blir det nog enklast och snyggast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.