Men glöm inte vad jag skrev i #17 om att upptäcka JFBer/PSAer som löst ut.
 
wildeside
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men glöm inte vad jag skrev i #17 om att upptäcka JFBer/PSAer som löst ut.
https://www.fluxio.se/forum/fulel-och-hemska-fynd/9789-hemska-fynd.html/?limit=20&start=80#15867
Dom bilderna handlar mest om en fastighet som va i klass med torpet som jag bor i, det första jag gjorde här va att bryta all ström och gjorde en nyinstallation på all el, vatten och avlop innan jag flytta in när jag köpt det

"För en större inverterpump skulle jag i så fall generellt välja en egen JFB, Ian = 300 mA, typ F."

Så du tycker att jag ska göra avsteg från Nibes installations manual med en JFB Typ F på 300 mA?

Nya huset har en LLVP som sekundär(reserv) uppvärmning och braskamin.
 
Nä, det jag säger är att ha kontroll på JFBer som man inte vill ska lösa, typ larm eller mer störsäkra typer av JFBer som därmed är driftsäkrare utan att göra avkall på säkerheten.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det va ett bra förslag!
Jag hade inte en tanke på det.
Fastna nog i huvudet att Nibe rekommendera JFB till FLVP och tänkte inte vidare på det.
Dom brukar säga att är huvudet dumt så får kroppen lida, men här får man kanske säga att är huvudet tomt så får elcentralen lida😂
Fler JFB eller PSA vet jag inte om jag behöver som sagt dom avbrotten som varit har inte berott på mina centraler.
Ficklampor har vi på strategiska platser redan pga risken för strömavbrott och avsaknaden av gatubelysning utanför tomten när man ska rasta hundarna.
Stor kyl o frys? nä dom är normalstora så att vi får plats i huset.🙂
Huset är bara 100 kvm på bottenplan.
Kul att du uppskattar mina tankar om JFB/PSA.

Med "stor" kyl och frys menade jag att det var en separat enhet som är kyl (med egen sladd och stickpropp) och en annan enhet som är frys (med egen sladd och stickpropp). Dvs två olika "möbler". (inte en kombinerad där överdelen är kyl och underdelen är frys). Om det är två olika "möbler" skulle i vart fall jag, ifall det är en nybyggnad, dra en egen grupp till kylen (med egen PSA), och en egen grupp till frysen (med egen PSA). Detta även om de står bredvid varandra. Det kostar så lite så att göra detta nu.

I min nya lägenhet, har jag precis haft elektriker här som installerat tre st PSA i elcentralen. En för frysen, en för kylen och en för uttagen i elcentralen (som betjänar bredbandet).

På landet har jag ett befintlig hus där man får rätta sig efter befintlig installation. Hade jag byggt ny villa skulle jag överväga att ha bara ha PSA-er till allt och ingen JFB. Men de är dyra, så det blir ju att räkna på kostnaden.

I huset på landet Jag har tidigare råkat ut för tjuvutlöst JFB när vi inte varit hemma. Troligen pga åska eller ev strömavbrott. Inget kul att komma hem efter en resa och finna att innehållet i frysen smält. Golvet förstört av det som runnit ut. Golvet fick försäkringen ta hand om. Frysen orkade vi inte sanera så vi kasserade den och köpte en ny. Skadans omfattning berodde nog till viss del på att vi varit på resa i 4 månader...
 
Redigerat:
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
B Blueeye skrev:
Kul att du uppskattar mina tankar om JFB/PSA.

Med "stor" kyl och frys menade jag att det var en separat enhet som är kyl (med egen sladd och stickpropp) och en annan enhet som är frys (med egen sladd och stickpropp). Dvs två olika "möbler". (inte en kombinerad där överdelen är kyl och underdelen är frys). Om det är två olika "möbler" skulle i vart fall jag, ifall det är en nybyggnad, dra en egen grupp till kylen (med egen PSA), och en egen grupp till frysen (med egen PSA). Detta även om de står bredvid varandra. Det kostar så lite så att göra detta nu.

I min nya lägenhet, har jag precis haft elektriker här som installerat tre st PSA i elcentralen. En för frysen, en för kylen och en för uttagen i elcentralen (som betjänar bredbandet).

På landet har jag ett befintlig hus där man får rätta sig efter befintlig installation. Hade jag byggt ny villa skulle jag överväga att ha bara ha PSA-er till allt och ingen JFB. Men de är dyra, så det blir ju att räkna på kostnaden.

I huset på landet Jag har tidigare råkat ut för tjuvutlöst JFB när vi inte varit hemma. Troligen pga åska eller ev strömavbrott. Inget kul att komma hem efter en resa och finna att innehållet i frysen smält. Golvet förstört av det som runnit ut. Golvet fick försäkringen ta hand om. Frysen orkade vi inte sanera så vi kasserade den och köpte en ny. Skadans omfattning berodde nog till viss del på att vi varit på resa i 4 månader...
Tja, hur skall du märka att kylen eller frysen har löst sina PSA:er? Lösningen på problemet "frys som stinker" är fö, som Bo Siltberg påpekar övervakning. För varje frys som stannat pga JFB som löst ut, så går det tio som havererat av andra orsaker, och resultatet blir detsamma.

Men det har gått något slags troll i det här med rädsla för att JFB skall lösa ut och förstöra frysvaror. Detta trots att rekommendationerna att lägga dem utanför från början kom sig av att det var vitvarorna i sig som tjuvlöste JFBn för resten av huset (läckage och startströmmar var nämligen på helt andra nivåer än vad vi har idag) inte tvärtom. Så det var resten av huset man ville skydda från kyl/frys, inte tvärtom.

Att sätta PSA:er på allt skulle jag säga är en överloppshandling. Kostnaden blir alldeles för stor givet nyttan man får. Bättre i så fall att sektionera t ex ute/inne, eftersom utomhusgrupper typiskt inte är lika kritiska och också lever ett hårdare liv med ty åtföljande krypströmmar och JFB utlösningar. I en större anläggning så skulle man också kunna sektionera ytterligare inne, men gärna då uppdelat s.a. t ex en belysningsgrupp lever om den andra dör; om inte i varje rum, så iaf närliggande.

(Men för befintliga installationer så går det oftast bra att bara sätta en JFB på hela anläggningen, när något annat skulle leda till för stora ombyggnader. Jag har det så i en äldre villa och har, liksom det stora flertalet, inga som helst problem med det.)
 
  • Gilla
Ntek och 4 till
  • Laddar…
wildeside
Övervakning och larm har jag redan och kommer att ha på alla kritiska platser/utrustning i nya huset.
Men den biten tycker jag ligger utanför elcentralens fördelning.
Men tack för input om det med.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, hur skall du märka att kylen eller frysen har löst sina PSA:er? Lösningen på problemet "frys som stinker" är fö, som Bo Siltberg påpekar övervakning. För varje frys som stannat pga JFB som löst ut, så går det tio som havererat av andra orsaker, och resultatet blir detsamma.

Men det har gått något slags troll i det här med rädsla för att JFB skall lösa ut och förstöra frysvaror. Detta trots att rekommendationerna att lägga dem utanför från början kom sig av att det var vitvarorna i sig som tjuvlöste JFBn för resten av huset (läckage och startströmmar var nämligen på helt andra nivåer än vad vi har idag) inte tvärtom. Så det var resten av huset man ville skydda från kyl/frys, inte tvärtom.

Att sätta PSA:er på allt skulle jag säga är en överloppshandling. Kostnaden blir alldeles för stor givet nyttan man får. Bättre i så fall att sektionera t ex ute/inne, eftersom utomhusgrupper typiskt inte är lika kritiska och också lever ett hårdare liv med ty åtföljande krypströmmar och JFB utlösningar. I en större anläggning så skulle man också kunna sektionera ytterligare inne, men gärna då uppdelat s.a. t ex en belysningsgrupp lever om den andra dör; om inte i varje rum, så iaf närliggande.

(Men för befintliga installationer så går det oftast bra att bara sätta en JFB på hela anläggningen, när något annat skulle leda till för stora ombyggnader. Jag har det så i en äldre villa och har, liksom det stora flertalet, inga som helst problem med det.)
Att det skulle vara en överloppshandling att ha PSA på allt VID NYBYGGNATION håller jag inte helt med om. Tanken med att ha PSA på alla grupper medför bättre enhetlighet vid konstruktionen av elsystemet. Det är en kostnadsfråga. De (PSA-na) är dyra och en mer modest sektionering kanske det jag skulle vara tvungen att välja även vid nybyggnation.

Nu är ju inte TS inne på den linjen. Och jag ger inte TS några råd om att göra si eller så. Jag säger mera om hur jag skulle göra om jag byggde nytt.

Efter fadäsen med ruttnande mat (15 år sedan nu) har jag numera en PSA för kylen och en PSA för frysen, en JFB för allt annat i stora huset. Samt ytterligare sektionering med tex allt utomhus för sig och alla sidobyggnader för sig. Avloppspumpen för sig. Med mera.

Kyl har temperaturövervakning. Frys har temperaturövervakning. Avloppspumpanläggningen har larm vid spänningsbortfall och även vid andra fel.
Jag kan fjärravläsa värmepumparna och alla rumstemperaturer. Internetuppkopplingen är UPS-ad.
 
B Blueeye skrev:
Att det skulle vara en överloppshandling att ha PSA på allt VID NYBYGGNATION håller jag inte helt med om. Tanken med att ha PSA på alla grupper medför bättre enhetlighet vid konstruktionen av elsystemet. Det är en kostnadsfråga. De (PSA-na) är dyra och en mer modest sektionering kanske det jag skulle vara tvungen att välja även vid nybyggnation. (Min kursivering)
Just. En överloppshandling mao. Som jag skrev; den lilla ökningen i driftsäkerhet man uppnår motiverar inte på långa vägar den ganska stora extra kostnaden.

Och eftersom du har övervakning på kyl/frys så behövs inga PSA:er för dessa grupper. Du mäter ju redan det viktiga, nämligen om frysen/kylen faktiskt fryser och kyler. Frys klarar sig dessutom i något/några dygn utan ström, och kylda matrester i flera timmar, så det är sällan någon ko på isen.

Det hade tvärtom varit bättre om du låtit dem dela några grupper eftersom det skulle ökat din chans att faktiskt märka när PSA:n till kyl/frys löst ut.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B Blueeye skrev:
Att det skulle vara en överloppshandling att ha PSA på allt VID NYBYGGNATION håller jag inte helt med om.
Jag skulle nog kunna tänka mig kraftigare ordval än överloppshandling för detta. Långt frän vettigt generellt sett.
 
Om ni har bra finanser sätt en självåterställande och sjäkvtestande jordfelsbrytare för viktiga laster.

Hoppas de går ner i pris över tid. Sist jag kollade var de hyfsat dyra.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, hur skall du märka att kylen eller frysen har löst sina PSA:er? Lösningen på problemet "frys som stinker" är fö, som Bo Siltberg påpekar övervakning. För varje frys som stannat pga JFB som löst ut, så går det tio som havererat av andra orsaker, och resultatet blir detsamma.

Men det har gått något slags troll i det här med rädsla för att JFB skall lösa ut och förstöra frysvaror. Detta trots att rekommendationerna att lägga dem utanför från början kom sig av att det var vitvarorna i sig som tjuvlöste JFBn för resten av huset (läckage och startströmmar var nämligen på helt andra nivåer än vad vi har idag) inte tvärtom. Så det var resten av huset man ville skydda från kyl/frys, inte tvärtom.

Att sätta PSA:er på allt skulle jag säga är en överloppshandling. Kostnaden blir alldeles för stor givet nyttan man får. Bättre i så fall att sektionera t ex ute/inne, eftersom utomhusgrupper typiskt inte är lika kritiska och också lever ett hårdare liv med ty åtföljande krypströmmar och JFB utlösningar. I en större anläggning så skulle man också kunna sektionera ytterligare inne, men gärna då uppdelat s.a. t ex en belysningsgrupp lever om den andra dör; om inte i varje rum, så iaf närliggande.

(Men för befintliga installationer så går det oftast bra att bara sätta en JFB på hela anläggningen, när något annat skulle leda till för stora ombyggnader. Jag har det så i en äldre villa och har, liksom det stora flertalet, inga som helst problem med det.)
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, hur skall du märka att kylen eller frysen har löst sina PSA:er? Lösningen på problemet "frys som stinker" är fö, som Bo Siltberg påpekar övervakning. För varje frys som stannat pga JFB som löst ut, så går det tio som havererat av andra orsaker, och resultatet blir detsamma.

Men det har gått något slags troll i det här med rädsla för att JFB skall lösa ut och förstöra frysvaror. Detta trots att rekommendationerna att lägga dem utanför från början kom sig av att det var vitvarorna i sig som tjuvlöste JFBn för resten av huset (läckage och startströmmar var nämligen på helt andra nivåer än vad vi har idag) inte tvärtom. Så det var resten av huset man ville skydda från kyl/frys, inte tvärtom.

Att sätta PSA:er på allt skulle jag säga är en överloppshandling. Kostnaden blir alldeles för stor givet nyttan man får. Bättre i så fall att sektionera t ex ute/inne, eftersom utomhusgrupper typiskt inte är lika kritiska och också lever ett hårdare liv med ty åtföljande krypströmmar och JFB utlösningar. I en större anläggning så skulle man också kunna sektionera ytterligare inne, men gärna då uppdelat s.a. t ex en belysningsgrupp lever om den andra dör; om inte i varje rum, så iaf närliggande.

(Men för befintliga installationer så går det oftast bra att bara sätta en JFB på hela anläggningen, när något annat skulle leda till för stora ombyggnader. Jag har det så i en äldre villa och har, liksom det stora flertalet, inga som helst problem med det.)
Håller med om kyl/frys. Har du den på samma jfb som belysningen så upptäcker du fort om den löser. Så ofta är det ju faktiskt inte.

De dagar man åker bort, jordfelsbrytaren löser, och frysen är full med oxfilé är lätträknade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.