A AndersS skrev:
GC skriver så här själva:
[länk]

Och urklippt:
Varför kan inte rotavdrag användas vid befintlig kanalisation?
Om du redan har slangar eller rör, så kallad kanalisation, på den egna tomten och dessa används till installationen kan du inte få rotavdraget. Det är på grund av att vi då inte har utfört något rot-grundande arbete att ansöka om skattereduktion på. Du kan däremot fortfarande få rutavdrag för det installationsarbete som utförs i bostaden.
Tack, skulle ha kollat där själv givetvis🤦‍♂️

Får helt enkelt be dom ta bort rotavdraget då, för att slippa trubbel med Skatteverket.
 
Sedan kan man fundera från en hypotes. I GC avtal ingår grävning på fastighet som ingående i arbetet som ska göras vid leverans.
Kommer någon att kontrollera om en enstaka fastighet själv gör det arbetet!
Entreprenör som utför arbetet kan ha fastpris/fastighet och ska betalas.
Det är även schablonkostnad.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sedan kan man fundera från en hypotes. I GC avtal ingår grävning på fastighet som ingående i arbetet som ska göras vid leverans.
Kommer någon att kontrollera om en enstaka fastighet själv gör det arbetet!
Entreprenör som utför arbetet kan ha fastpris/fastighet och ska betalas.
Det är även schablonkostnad.
Det är ju ganska sannolikt att entreprenören har fastpris per tomtgrävning således är ju kostanden för GC samma oavsett.

Men det blir ju ganska knasigt när kostnaden som är specificerad på min faktura är densamma oavsett om man gräver själv eller entreprenören men man är inte berättigad Rot avdrag när man gör det själv.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Blir ditt eget beslut om du vill gå vidare med GC eller acceptera fakturan.😉
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Blir det eget beslut om du vill gå vidare med GC eller acceptera fakturan.😉
Ja jag har mailat dom redan, för att komma inom ramen av 8dagar från fakturadatum. Får höra vad dom säger, men kommer inte bråka om dom inte drar av på priset utan dom får ställa en ny faktura utan rotavdrag, har ingen lust att riskera nått strul med Skatteverket för småpengar.

Men sammanfattningen av alla svar verkar vara att deras schablonfakturering med Rot/rut-avdrag inte blir helt klockren alla gånger 😅
 
Redigerat:
H
J jämtlänning skrev:
Ja jag har mailat dom redan, för att komma inom ramen av 8dagar från fakturadatum. Får höra vad dom säger, men kommer inte bråka om dom inte drar av på priset utan dom får ställa en ny faktura utan rotavdrag, har ingen lust att riskera nått strul med Skatteverket för småpengar.

Men sammanfattningen av alla svar verkar vara att deras schablonfakturering med Rot/rut-avdrag inte blir helt klockren alla gånger 😅
Alla fakturor ser säker likadana ut, dvs samma pris för alla, det är bara fel att de har specat det så. Be dem skriva om fakturan så det står bara arbetskostnad. Alt. Får de ta bort den kostnaden för tomtarbetet eller reducera det priset.
 
J
Det är väl allmänt känt i branchen att de bolag som gör avdrag för Rot vid fiberinstallation avsiktligt flyttar över en stor del av kostnaderna till just grävningen, schakt på tomtmark. En del lycksökare påstod ju att man hade ett antal starka män som handgrävde all schakt på tomtmark för att motivera detta. Skattefiffel med andra ord.
 
optimizer optimizer skrev:
Fast det är ju GC som specat på fakturan vad som är deras arbetskostnad på TS fastighet.
Ja men arbetet har aldrig utförts och juridiskt är det TS som gör avdraget, firman bara skickar in underlag.

Det är väl rätt uppenbart att det är skattebrott att hitta på utförda arbeten och få tillbaka skatt på det?
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
J jämtlänning skrev:
Ja ett visst arbete har dom ju utfört, iform av att trycka i en dukt i tomröret jag lagt ner så någon form av arbete som är avdragsgillt har utförts men för 10400… verkar som det är säkrast att kontakta GC imorgon och ifrågasätta, för att slippa represalier från Skatteverket 😅
Det där såg väl helt ok ut ?
Ifrån skatteverket kan jag inte se att dom skule anmäkra: Om nu entrepenören tar 10400 för att slänga ned kabel och duk (och du är ok med det) så är det ju arbetskostnaden: Hur jobbigt det var att gräva torde inte ha med saken att göra ?
 
  • Gilla
Lello7 och 1 till
  • Laddar…
GC har troligtvis inget vetskap om ts fastighet och vad som ts grävt kontra utförande entreprenör.
Entreprenören skickar bara in uppgifter om att fastigheten är färdig, eller kan t.o.m. vara en underentreprenör som är själva grävfirman. Fakturorna från GC är identiska för fastigheterna i område och kan stämma om de har fastpris/fastighet från GC till entreprenör. Så GC har faktiskt en kostnad för arbetet, då varje fastighet ersätts till samma kostnad där sedan entreprenören hanterar "gungor och karuseller" mellan de fastigheter som ska grävas i deras uppdrag. Sedan kan ÄTA förekomma för GC/entreprenör om det finns avtalat.

Så allt är inte så självklart.😉
 
  • Gilla
S.Czapnik
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där såg väl helt ok ut ?
Ifrån skatteverket kan jag inte se att dom skule anmäkra: Om nu entrepenören tar 10400 för att slänga ned kabel och duk (och du är ok med det) så är det ju arbetskostnaden: Hur jobbigt det var att gräva torde inte ha med saken att göra ?
Så tolkar jag det också.
Rotavdrag är för arbetskostnaden ?
Isåfall är det korrekt.

Eller är det bara rätt till rotavdrag om grävning utförs?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Och som jag noterade att entreprenör har ett fast pris/fastighet.
GC betalar entreprenör.
GC har avtal med fastighetsägare.
Så inte så självklart om fakturan är felaktig, det är ett arbete med fast pris som ts fått utfört.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
J jämtlänning skrev:
Ja har absolut inte tänkt bråka, men eftersom dom specificerat det så blir det ju väldigt konstigt, och har haft samma tanke om rotavdraget även jag…
hej

ja, det är ju fel för du får ju för mycket rot på dig, de är rätt fräcka. när vi installerar är det schablon 2h RUT för en anslutning. tomten är ju så lite det har vi inte ens tagit med, men nu när jag ser detta verkar det ju som de kör en rövare....

risken är ju att du gör dig skylldig till ROT-bedrägeri, du borde kontakta dem och säga de måste strycka allt som har med ROT på tomt att göra, MEN eftersom de kör fastpris, så får de ju justera upp första punkten...

men bra tokigt blev det allt
 
B Boan skrev:
hej

ja, det är ju fel för du får ju för mycket rot på dig, de är rätt fräcka. när vi installerar är det schablon 2h RUT för en anslutning. tomten är ju så lite det har vi inte ens tagit med, men nu när jag ser detta verkar det ju som de kör en rövare....

risken är ju att du gör dig skylldig till ROT-bedrägeri, du borde kontakta dem och säga de måste strycka allt som har med ROT på tomt att göra, MEN eftersom de kör fastpris, så får de ju justera upp första punkten...

men bra tokigt blev det allt
Varför för TS för mycket ROT på sig ?
Han har ju betalat en faktura med en viss akostnad för arbete - och den medför rätt till ROT.
Enligt fakturan ser det ju rätt ut - finns inget i den som säger attrr det skulle vara fel: Huruvida det är lite grävt på tomten innan eller inte har väl inte skatteverket med att göra ?

Fakturan säger "Arbete" - och det får man dra rot på.
 
J jämtlänning skrev:
kommer inte bråka om dom inte drar av på priset utan dom får ställa en ny faktura utan rotavdrag,
Fakturan utan ROT-avdrag kommer vara på 29 800 kr. Jag vet vilken faktura jag skulle betala.-)
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.