Hej!
Beställde fiber från Ip-only för drygt ett och ett halv år sedan då dom kom med erbjudande till fastigheter i området som inte hade fiber. Det var ett fast pris som gällde, frågade innan jag beställde om dom drog av på priset om man gjorde grävningen på tomten själv, men det var samma för alla oavsett. Grävde ändå själv då jag vet ungefär vilken kvalitet fibergrävare brukar lämna efter sig, och jag har tillgång till grävmaskin och material så ingen kostnad för mig.
Det enda dom behövde göra var att gräva upp utanför tomtgränsen och trycka i en fiberdukt i min slang och koppla ihop den i gatan med dukt som redan var förlagd för 15 år sedan.
Har tänkt betala hela summan utan att krångla, är bara glad att ha grävt själv och veta att det blev ordentligt gjort. Men har nu fått fakturan (se bild) och dom har så fint specificerat kostnaden för förläggningen på tomt (något dom inte utfört), är det nån mening att bestrida detta nu när dom specificerat fakturan så eller är det bara att betala och vara glad att man har fiber till kåken?
 
  • Faktura från GlobalConnect, anslutning till öppet fibernät, totalt belopp 25 900 kr, fakturadatum den 11 september 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Du har ju accepterat totalpriset så det är väl inget att bråka om.
Men de har gjort ROT-avdrag på ett arbete som inte existerar så det är ju skattebrott om man ska vara hård. De har dessutom som du säger noga specificerat det på fakturan.

Det hade jag bett dom fixa faktiskt. De gör ju avdraget i ditt namn.
 
  • Gilla
TSkoogh och 4 till
  • Laddar…
ok. De vill ju åt ditt rot och rut för att kunna erbjuda 25900. Då måste de speca rot och rutarbetet på fakturan. Arbetskostnaden är alldeles för hög mot det arbete de gjort så egentligen är det ju faktura och skattefiffel här om man ska hårddra det. Men de kör väl på schablonbelopp så alla får betalar lika. Jag hade nog bara betalat då risken annars är att du får betala fakturan utan rot/rut-avdraget.
 
  • Gilla
Folin och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har ju accepterat totalpriset så det är väl inget att bråka om.
Men de har gjort ROT-avdrag på ett arbete som inte existerar så det är ju skattebrott om man ska vara hård. De har dessutom som du säger noga specificerat det på fakturan.

Det hade jag bett dom fixa faktiskt. De gör ju avdraget i ditt namn.
Ja har absolut inte tänkt bråka, men eftersom dom specificerat det så blir det ju väldigt konstigt, och har haft samma tanke om rotavdraget även jag…
 
optimizer optimizer skrev:
ok. De vill ju åt ditt rot och rut för att kunna erbjuda 25900. Då måste de speca rot och rutarbetet på fakturan. Arbetskostnaden är alldeles för hög mot det arbete de gjort så egentligen är det ju faktura och skattefiffel här om man ska hårddra det. Men de kör väl på schablonbelopp så alla får betalar lika. Jag hade nog bara betalat då risken annars är att du får betala fakturan utan rot/rut-avdraget.
Bara tänk på att den som begår skattebrott här är TS. Så man ska ju tycka det är värt det i så fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Bara tänk på att den som begår skattebrott här är TS. Så man ska ju tycka det är värt det i så fall.
Fast det är ju GC som specat på fakturan vad som är deras arbetskostnad på TS fastighet.
 
optimizer optimizer skrev:
Fast det är ju GC som specat på fakturan vad som är deras arbetskostnad på TS fastighet.
Ja ett visst arbete har dom ju utfört, iform av att trycka i en dukt i tomröret jag lagt ner så någon form av arbete som är avdragsgillt har utförts men för 10400… verkar som det är säkrast att kontakta GC imorgon och ifrågasätta, för att slippa represalier från Skatteverket 😅
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Men det står ju inte specifikt att dom grävt på fakturan utan arbete.

Vad är fel på fakturan?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Monkeyonmyback och 2 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Men det står ju i specifikt att dom grävt på fakturan utan arbete.

Vad är fel på fakturan?
Nej det är sant, bara en väldigt hög kostnad för att dra i 25m fiberdukt i en redan förlagd slang.
Har inte sagt att något är fel ville bara höra tankar och åsikter från fler, och det har jag fått och min tanke angående Rot-avdraget dök även den upp!
Kommer kolla med GC att det verkligen stämmer så man inte gör sig skyldig till skattebrott…
 
J jämtlänning skrev:
Kommer kolla med GC att det verkligen stämmer så man inte gör sig skyldig till skattebrott…
Klart det är skattebrott eftersom deras fakturamall inte stämmer i ditt fall.
 
K Kane skrev:
Klart det är skattebrott eftersom deras fakturamall inte stämmer i ditt fall.
Då borde väl den egentligen aldrig stämma, då den faktiska kostnaden för arbetet alltid varierar beroende på hur förutsättningarna ser ut? Hos mig kanske det kostade dom 1000kr att utföra förläggningen, hos kund B 5000kr och kund C 15000kr
 
J jämtlänning skrev:
Då borde väl den egentligen aldrig stämma, då den faktiska kostnaden för arbetet alltid varierar beroende på hur förutsättningarna ser ut? Hos mig kanske det kostade dom 1000kr att utföra förläggningen, hos kund B 5000kr och kund C 15000kr
Så kan man se det. Nu var det ju dock ditt case som berördes där arbetskostnaden är långt i från mallen. Du kanske skall kolla med Skatteverket eftersom modellen använts vid många fiberinstallationer? Kanske är OK att slå ut kostnaderna lika för alla kunder.
 
H
J jämtlänning skrev:
Då borde väl den egentligen aldrig stämma, då den faktiska kostnaden för arbetet alltid varierar beroende på hur förutsättningarna ser ut? Hos mig kanske det kostade dom 1000kr att utföra förläggningen, hos kund B 5000kr och kund C 15000kr
Ring skatteverket och kontrollera först hur de ställer sig.
 
  • Wow
Peter787
  • Laddar…
GC skriver så här själva:
https://privat.globalconnect.se/rut-och-rot/

Och urklippt:
Varför kan inte rotavdrag användas vid befintlig kanalisation?
Om du redan har slangar eller rör, så kallad kanalisation, på den egna tomten och dessa används till installationen kan du inte få rotavdraget. Det är på grund av att vi då inte har utfört något rot-grundande arbete att ansöka om skattereduktion på. Du kan däremot fortfarande få rutavdrag för det installationsarbete som utförs i bostaden.
 
Sedan blir det trixigt med att dra i duct som också är en form av kanalisation.
Och sedan blåsa i fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.