Antar att det inte är någon poäng i att köps och installera nu på slutet av säsongen?

När ska man göra det istället?
 
F Frågor skrev:
Antar att det inte är någon poäng i att köps och installera nu på slutet av säsongen?

När ska man göra det istället?
Köp när du tror dig hitta bästa dealen.

Begränsningkabel? Kolla om Tekniska Museet har något från utställningen att avyttra.
 
Köp och installera den när gräset växer och behöver klippas.
Priserna är relativt stabila skulle jag säga, ev. nya modeller kommer på marknaden vid våren.
 
M
Har nog ingen större betydelse när själva jobbet görs, men det kan ju underlätta att undvika när det är tjäle i gräsmattan=onödigt arbete.
 
P Pligg85 skrev:
Köp när du tror dig hitta bästa dealen.

Begränsningkabel? Kolla om Tekniska Museet har något från utställningen att avyttra.
Tjena,

Kul att du hjälper till! Det du var lite otydlig med var att om TS har stor plånbok och en stor plätt med gräs utan stora träd eller massa planteringar så kan TS titta på maskiner som inte behöver begränsningskabel. Men de hade du TS nog redan koll på? Annars kan vi guida dig.

Jag tror du kan göra kap nu på hösten om någon återförsäljare har en maskin på hyllan. Jag skulle gräva ner kabeln i år (då är det klart) förutsatt att du inte är igång och gräver ner växter och skapar planteringar av och till. Då skulle jag vänta till när jag har robotklipparen hemma..

Om man inte har ett problem med att skarva så finns också alternativet att lägga kabel omlott så det finns att ta av där man tänkt göra ”öar”.
 
Skit i pligg85. Den första kvalitetsroboten utan slinga kom q1 2023. Men det är inte alla som vill lägga 32 tusen på en robot. (våga vägra annat än hq)

Så för att svara vettigt på din fråga så skulle jag säga att du kan lägga den nästintill när som helst. Jag gjorde det på våren när marken torkat någorlunda och man slapp ligga i blöt mark. Tråden tar en säsong att växas över.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
R Rkarlsson skrev:
Så för att svara vettigt på din fråga så skulle jag säga att du kan lägga den nästintill när som helst. Jag gjorde det på våren när marken torkat någorlunda och man slapp ligga i blöt mark. Tråden tar en säsong att växas över.
Jag grävde ned min tråd, att lägga den ovanpå mattan med märlorna kändes lite B tyckte jag. Finns en maskin man kan hyra för jobbet om man inte orkar manuellt. Vissa har kört med större vinkelslip har jag hört. Sägs att (iaf. Husqvarna/Gardena) klipparen klarar känna av tråden ned till 20cm djup. Jag har lagt guiden och begränsningen under 5cm's plattor och det fixar klipparen att känna av.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag grävde ned min tråd, att lägga den ovanpå mattan med märlorna kändes lite B tyckte jag. Finns en maskin man kan hyra för jobbet om man inte orkar manuellt. Vissa har kört med större vinkelslip har jag hört. Sägs att (iaf. Husqvarna/Gardena) klipparen klarar känna av tråden ned till 20cm djup. Jag har lagt guiden och begränsningen under 5cm's plattor och det fixar klipparen att känna av.
Det får man såklart göra som man vill. Jag lade min ovanpå, den syns inte alls längre och är en bra bit under ytan. Redan första säsongen syntes knappt något.
Så det handlar om du vill göra det allra enklaste (ovanpå) eller lägga lite mer tid (gräva ner)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag som gräver nya land och gräver ner träd åtminstone varannat år ser nog framför mig att det är bättre för mig att lägga den på ytan. Då blir det inte lika meckigt att skarva och jobba för nya ytor. Grävandet lär förstås avta med åren då ytan försvinner. :)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Frågor skrev:
Antar att det inte är någon poäng i att köps och installera nu på slutet av säsongen?

När ska man göra det istället?
Kan väl vara en fördel att köpa på hösten om priserna är bättre. Då kan du ju också lägga ut begränsningsslingan nu och prova ut den utan att den blir inväxt i gräs lika snabbt. Jag upplevde att jag fick justera den ursprungliga läggningen på vissa ställen för att roboten skulle klippa perfekt.
 
R Rkarlsson skrev:
Skit i pligg85. Den första kvalitetsroboten utan slinga kom q1 2023. Men det är inte alla som vill lägga 32 tusen på en robot. (våga vägra annat än hq)

Så för att svara vettigt på din fråga så skulle jag säga att du kan lägga den nästintill när som helst. Jag gjorde det på våren när marken torkat någorlunda och man slapp ligga i blöt mark. Tråden tar en säsong att växas över.
Missförstå mig rätt. (har haft Husqvarnas robotar sedan 2010 men vägrade sätta slinga på nya fastigheten och sålde dum-roboten i väntan på en smart) Slinga är inte en liten nackdel.

Köper man en robot nu eller 2024 så är det väl slingfri som gäller!? Det har ju kommit en hel del recensioner och tester under året och de imponerar.

Frågan är väl snarare hur priset är nu på hösten kontra våren 2024.

Om. Och endast om man envisas med att skaffa en dum-robot och priset är en faktor så skulle jag vänta till våren och köpa en bättre begagnad från alla som kommer uppgradera till en smart-robot.
 
P Pligg85 skrev:
Missförstå mig rätt. (har haft Husqvarnas robotar sedan 2010 men vägrade sätta slinga på nya fastigheten och sålde dum-roboten i väntan på en smart) Slinga är inte en liten nackdel.

Köper man en robot nu eller 2024 så är det väl slingfri som gäller!? Det har ju kommit en hel del recensioner och tester under året och de imponerar.

Frågan är väl snarare hur priset är nu på hösten kontra våren 2024.

Om. Och endast om man envisas med att skaffa en dum-robot och priset är en faktor så skulle jag vänta till våren och köpa en bättre begagnad från alla som kommer uppgradera till en smart-robot.
Om du köper kvalitetsrobot så är du uppe i ca 50 tusen för en komplett slingfri robot.

Slingan har ungefär noll problem, iallafall för mig. Och min kostade ca 16-18000 kr 2017.
Hade jag valt idag igen hade jag valt en robot med rimligt pris och där hamnar inte slingfria.

Så gör rätt så har man fortfarande problemfri robot trots slingor. Och den läggs med fördel när marken inte är för blöt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om du köper kvalitetsrobot så är du uppe i ca 50 tusen för en komplett slingfri robot.

Slingan har ungefär noll problem, iallafall för mig. Och min kostade ca 16-18000 kr 2017.
Hade jag valt idag igen hade jag valt en robot med rimligt pris och där hamnar inte slingfria.

Så gör rätt så har man fortfarande problemfri robot trots slingor. Och den läggs med fördel när marken inte är för blöt.
Luba kommer jag nog köpa. De är ju bland de bättre.

De ligger på 32000 kr om man köper en 3000m2.

Vad betalar du för en kvalitetsrobot med slinga typ Husqvarnas 430X med allt du behöver.

Jag sålde min 430X för mer 2022 än vad jag köpte den för 2016.
 
P Pligg85 skrev:
Köper man en robot nu eller 2024 så är det väl slingfri som gäller!? Det har ju kommit en hel del recensioner och tester under året och de imponerar.

Frågan är väl snarare hur priset är nu på hösten kontra våren 2024.

Om. Och endast om man envisas med att skaffa en dum-robot och priset är en faktor så skulle jag vänta till våren och köpa en bättre begagnad från alla som kommer uppgradera till en smart-robot.
Finns smartrobot som fixar en variationsrik och grön trädgård med massa planteringar? Dvs att ha en precision, under exempelvis en trädkrona, på <+- 2cm? Annars behövs ju en till maskin för handjagande vid kanterna. El lyfta upp maskinen då den kört fast bland hallonen.

Toppen om de finns!
 
Z Zeke_Varg skrev:
Hur mycket kostar smartroboten som har god precision under en stor trädkrona? Behöver man gå med annan maskin vid kanterna till planteringarna el hur väl på centimetrarna fixar den det? Trist om den trillar ner i hallonhäcken el skrapar i stenmuren.. man vill att den ska vända


Finns smartrobot som fixar en variationsrik och grön trädgård med massa planteringar? Dvs att ha en precision, under en trädkrona, på <+- 2cm? Annars behövs ju en till maskin för handjagande vid kanterna.

Toppen om de finns!
Precisionen finns, 1-3 cm. Mot murar och odlingar, stolpar och hinder behöver man i vilket fall köra med trimmer. Ut över stenläggningar kör man ju över med robot.

En stor fördel är att lägga ränder och få upp effektiviteten med att köra logisk klippning i långa slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.