Sicket skit *rent ut sagt*..

Men oavsett skit o problem.. så låter 1 miljon + .. som någon räknat med både hängslen, livrem, flytväst och livbåt...

Att ta bort jordmassorna kommer göra väggen väldigt instabil nu.. det stödet som fanns är ju borta.. så nu bör ni vara försiktiga och ha koll på alla rörelser.

Som andra nämnt, ta dit någon kunnig på området.. inte en sådan som "vill göra jobbet".. utan mer en oberoende konsult. Som kanske kan tipsa, titta.. komma med bokstavliga råd om vad som måste göras.. vad man kan göra och varför vissa saker hänt. Sen efter det.. kan ni gå tillbaka till era byggare/hantverkare (eller alt ta in fler offerter - när ni vet vad som måste göras)

Känns inte som det borde vara omöjligt att räta upp skiten.. så att säga.. men man måste ju göra rätt och börja i rätt ände.

En fråga, är hela källaren i liknande skick? eller är det speciefikt den där delen?.. syns några andra konstigheter (sprickor osv .. i ytskikt/golv) .. och bonusfråga (som du kanske redan sagt nått om men.. ska ni använda källaren.. eller vill ni bara att huset inte ramlar ihop.. ?)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det första jag tänker på är att får dit balkar från vägg tiill vägg och sedan stående bakar som trycker ut väggen. Fårde gå gå utmärkt att slamma upp allt på utsidan så det håller sig rakt. Bort med balk och sedan putsa på insidan. Det är ju såfall jordtrycket som gjort det och det minskar ju om markfirman gör rätt. Buktade väggen innåt redan innan man började att gräva?
Återfyllning med skumglas på utsidan så man blir av med det mesta av jordtrycket. Balk på insidan är kanske ingen katastrof att låta sitta kvar?
 
Snigla Snigla skrev:
Sicket skit *rent ut sagt*..

Men oavsett skit o problem.. så låter 1 miljon + .. som någon räknat med både hängslen, livrem, flytväst och livbåt...

Att ta bort jordmassorna kommer göra väggen väldigt instabil nu.. det stödet som fanns är ju borta.. så nu bör ni vara försiktiga och ha koll på alla rörelser.

Som andra nämnt, ta dit någon kunnig på området.. inte en sådan som "vill göra jobbet".. utan mer en oberoende konsult. Som kanske kan tipsa, titta.. komma med bokstavliga råd om vad som måste göras.. vad man kan göra och varför vissa saker hänt. Sen efter det.. kan ni gå tillbaka till era byggare/hantverkare (eller alt ta in fler offerter - när ni vet vad som måste göras)

Känns inte som det borde vara omöjligt att räta upp skiten.. så att säga.. men man måste ju göra rätt och börja i rätt ände.

En fråga, är hela källaren i liknande skick? eller är det speciefikt den där delen?.. syns några andra konstigheter (sprickor osv .. i ytskikt/golv) .. och bonusfråga (som du kanske redan sagt nått om men.. ska ni använda källaren.. eller vill ni bara att huset inte ramlar ihop.. ?)
För det första - tack. Vi är som sagt väldigt medvetna om våra misstag, och det är skönt med er som ser situationen för vad den är utan att dra igång med "ni skulle ha"-harangen.

Just nu är vi mer intresserade av att rädda huset, källaren är tänkt att användas som just källare. Det är inte alla väggar och inte heller hela väggar som är i riktigt dåligt skick, så vi ska ta ditt och andras råd om att leta vidare efter offerter från olika hantverkare. Oavsett kommer det gå vägen, om än med mer huvudvärk och något längre tidshorisont än tänkt.

Hoppas kunna ge uppdateringar snart.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
1 miljon för att dränera ett hus låter heeelt sjukt i mina öron!!?
Dom ska ju inte byta husgrunden utan ”bara” dränera
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Ni borde gjort en egen besiktning innan köp. Inget av det som framkommit nu är tyvärr dolt fel, du skriver att väggen buktade inåt redan innan. En murad vägg, vilket är en jättesignal.
Byggår -31 betyder att allt från tak till avlopp, el och vattenledning passerat sin normala livstid och en mkr kommer inte att räcka på långa vägar.
Ta in ett kvalificerad besiktningsföretag snabbt och gå igenom allt, inte bara grunden. Dessutom en kvalificerad konstruktör angående vad som måste göras angående den dåliga grunden. Är det så allvarliga sättningar att solen lyser in i sprickor finns ju rasrisk.
När ni har en bättre överblick, gör omtag angående vad som måste göras angående grundförstärkning inkl drän. Och ta in fler anbud. Titta på referenser, inte bara pris.
Hoppas det löser sig.
Miljonen var tänkt för bottenvåningen enbart. Konstruktör är kontaktad och hoppas på besked snart, har vi tur kan vi bo kvar under arbete. Tack för råd!
 
  • Gilla
Riverground och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
K Kent Henell skrev:
1 miljon för att dränera ett hus låter heeelt sjukt i mina öron!!?
Dom ska ju inte byta husgrunden utan ”bara” dränera
Rekommenderar dig att läsa tråden långsamt igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
Hitta någon annan företag. Det ser inte så farligt ut som det låter
 
E ehe17 skrev:
Jag har sett liknande lösningar när jag kollat runt online, ska höra mig för. Väggen buktade inåt innan gräv.
Utan att bortse från er undersökningsplikt så tycker jag att ni har haft lite väl mycket otur. Utan att blanda in jurister så skulle ni kunna ta kontakt med säljaren och diskutera detta, att en grundmur buktar så (och kanske håller på att rasa) kan inte vara okänt för denne. Sista bilden som du laddade upp ser det verkligen ut som att en stabiliserande vägg är borta. Men jag avråder från att gå den juridiska vägen, det tar mycket energi och tid och utslaget är ovisst.

Iofs så kanske ni har köpt huset av ett dödsbo med friskrivning? Och utan budgivning till ett förmånligt pris? Om det är så kanske ni har tagit höjd för överraskningar och känner att huset är värt det.

Mvh
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
redarn redarn skrev:
Det ser ut som om att felet var upptäckbart men besiktningsmannen gjort ett dåligt jobb.

Har ni ”köpt in er” på säljarens besiktning med en köpargenomgång så kan det vara att ni kan få ersättning då besiktningen sannolikt varit undermålig.

(om å andra sidan besiktningen varit fullgod så skulle det vara ett dolt fel, men som väggarna buktar synligt från insidan så borde väl en besiktningsman anmärkt på den saken)

Säljarens dolda-fel försäkring skyddar inte er, den skyddar säljaren mot era krav.

ingen kul situation ni hamnat i, hoppas det löser sig.
Jag hoppas för TS skull att det går att lösa med dolda fel försäkringen om det går att hävda att besiktningsmannen varit slarvig.

Problemet som jag ser det är att säljarens besiktningsman har ingenting att vinna genom att anmärka på en såhär tydlig sak då det bara belyser något som inte kan klassas som dolt fel.

Egentligen borde man se över hela den där delen av besiktningsbranschen, det borde vara kriminellt att vilseleda köpare med säljarbesiktningar utan att mäklaren sett till att köparen vet vad det innebär.

Mäklare brukar ju dessom vara pigga på att påpeka hur onödigt det är att göra en en besiktning eftersom det finns en redan.
 
S SueCia skrev:

Problemet som jag ser det är att säljarens besiktningsman har ingenting att vinna genom att anmärka på en såhär tydlig sak då det bara belyser något som inte kan klassas som dolt fel.
Har ni ”köpt in er” på säljarens besiktning med en köpargenomgång så kan det vara att ni kan få ersättning då besiktningen sannolikt varit undermålig.
Genom att köpa in sig på besiktningen blir besiktningsmannen ansvarig gentemot köparen och har plötsligt mycket att vinna på att vara noggrann.

(Ja, även jag skulle föredra ett justerat system)
 
Claes Sörmland
Denna fixering vid "ansvar". Jag tror man hamnar helt fel om man tänker att besiktning primärt handlar om det.

Idén med att köpa in en tjänst av en besiktningsman är inte att försöka köpa sig ansvarsfrihet för underhållet när man köper ett gammalt hus. Det handlar i grund och botten om att man har så låg kompetens i frågan att man bedömer att en enkel genomgång av huset med en medarbetare på ett besiktningsföretag kan ge en ökad kunskap om huset. Det är detta som man betalar för, inte för att slippa ansvar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
ARJU ARJU skrev:
Då vi inte verkar få någon mer info från TS kan vi bara spekulera.

Jag tycker det ser ut som en fastskruvad bärlina till en altan som nu är riven inför dräneringsarbetet.
Det är denna bild som det syftas på, inte de sista bilderna i första inlägget.
Källare med betongväggar, rörledning längs vägg, trätrappa, golvet markerat med röd linje, gula markeringar på vägg och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där man ser både glappet i botten och toppen mellan trippelregeln och väggen som föreslår att den är ditsatt efter väggen börjat kalva.
I golvet ser det även ut som spår av någt som skulle kunna varit en gammal innervägg som eventuellt tidigare hjälpt till bära ytterväggen.
Hittar man orginalritningen kanske det går att se om det tidigare fanns en vägg där.

Hoppas det löser sig för TS. Sjukt tråkigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är denna bild som det syftas på, inte de sista bilderna i första inlägget.
[bild]

Där man ser både glappet i botten och toppen mellan trippelregeln och väggen som föreslår att den är ditsatt efter väggen börjat kalva.
I golvet ser det även ut som spår av någt som skulle kunna varit en gammal innervägg som eventuellt tidigare hjälpt till bära ytterväggen.
Hittar man orginalritningen kanske det går att se om det tidigare fanns en vägg där.

Hoppas det löser sig för TS. Sjukt tråkigt.
Tack så mycket! Ja, man vill ju gärna undvika att hamna där så tänkte försöka undersöka så gott det går. Helst hoppas kunna få dit en besiktningsman innan köp….

Här är bilder på hur källaren ser ut. Ska fota mer idag. Någon som kan utläsa något redan här?
 
  • Tomt rum, gulaktigt golv, vitmålade väggar, litet fönster, radiator, sliten interiör, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, garage eller verkstad, ofärdiga väggar, takbjälkar, material på golvet, dörr till trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heinzlarsson
  • Laddar…
namnbyte
Byggtok Byggtok skrev:
Tack så mycket! Ja, man vill ju gärna undvika att hamna där så tänkte försöka undersöka så gott det går. Helst hoppas kunna få dit en besiktningsman innan köp….

Här är bilder på hur källaren ser ut. Ska fota mer idag. Någon som kan utläsa något redan här?
Inte för att vara den, men jag vill tro att TS har så mycket problem och huvudvärk just nu att denne förmodligen gärna vill hålla sin tråd ren utan att någon får den att spåra ut till annat än TS källare.

Är nog bättre om du skapar en egen tråd...
 
  • Gilla
ehe17 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.