Det markerade med gult är min lilla etta på 35 kvm med 3 m i takhöjd. Mitt önskemål är att riva ut köket och förvandla den till ett litet sovrum.
Frågan är vart ska jag ha köket?
Ett alt är i hallen. Ett annat är i vardagsrummet vägg i vägg med toan.
Vilket tror ni blir snyggast? Det är en arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan med rumsetiketter såsom kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök, vit inredning, 3D-designapplikation, spis, skärbräda, vask, knivställ, trägolv, minimalistiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit interiör, kök, kamin, kylskåp, soffa, takfläkt i en app med gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytta kök i en lägenhet till ett annat rum är till 99% bara att glömma. Vill inte låta tråkig men det är bättre att köpa en annan lägenhet.
 
  • Älska
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stefan N Stefan N skrev:
Flytta kök i en lägenhet till ett annat rum är till 99% bara att glömma. Vill inte låta tråkig men det är bättre att köpa en annan lägenhet.
Det har väl varit lite av en pengamaskin i Stockholms innerstad förr. Eftersom man har kunnat få mer för än nyrenoverad minitvåa med ett kök i hallen eller vardagsrummet än för en nedgången etta med eget köksrum. Marknaden har helt enkelt tyckt kök har varit underordnat sovrum. Logiskt när man ändå äter lite sallad, pasta eller take away som huvudnäringskälla och endast lagar mat på riktigt någon gång på helgen då och då (när man inte är bortrest eller äter ute).

Men några saker ställer ju alltid till det:

1. Ventilationen. Det nya köket måste ju ha frånluft och det gamla köket som blir sovrum ska inte ha frånluft.
2. Avlopp. Det ska ju läggas med fall så golven måste ofta tas upp och man måste ha tur med att bjälklaget accepterar detta. Det är ju fallet även för TS.

Och så ska BRFens styrelse övertygas. Eller egentligen inte men de tror ofta det.

Jag är skeptisk till att bygga in kakelugnen i TS fall. Ser inte vettigt ut. Förutom det estetiska, brandsäkerheten?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du måste tänka på hur du ska kunna dra vatten, avlopp och imkanal till det nya stället där köket ska vara.

Vart går imkanalen idag?

Imkanal är frånluft från köket, nära spisen, den ska ta hand om ångan som kommer från matlagningen.
Det måste finnas en imkanal även om man har kolfiterfläkt.
En imkanal ska vara brandisolerad så fort den lämnar köket.
En imkanal är (normalt) skild från resten av bostadens frånluftssystem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Svårt att svara på, utan att veta mer om vad det är du vill uppnå och varför. Det är svårt att få till en tvåa på så liten yta, så hur du än gör kommer det bli kompromisser och kännas lite trångt.

Bilden där en gammal kakelugn står inklämd mitt i och lite bakom ett nödkök från miljonprogrammet får inte min röst. Bättre då att gå all in och riva ut kakelugnen, om målet är ett extra rum till varje pris.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
Du måste tänka på hur du ska kunna dra vatten, avlopp och imkanal till det nya stället där köket ska vara.

Vart går imkanalen idag?

Imkanal är frånluft från köket, nära spisen, den ska ta hand om ångan som kommer från matlagningen.
Det måste finnas en imkanal även om man har kolfiterfläkt.
En imkanal ska vara brandisolerad så fort den lämnar köket.
En imkanal är (normalt) skild från resten av bostadens frånluftssystem.
Ofta räcker det med en frånluft i köket om man installerar en kolfilterfläkt. I gamla lägenheter som denna (kakelugnen!) finns sällan en spiskåpa med imkanal som i senare tiders lägenheter utan det har sitter en ventil till en murad kanal ovanför vedspisen högst upp vid taket. Den har historiskt kallats för "imkanal" men är de facto som vilken frånluft som helst efter att vedspisen har slängts ut och elekrisk spis och kolfilterfläkt har installerats. Att förlänga den i lägenheten kräver inte brandisolering. Det kräver inte ens bygganmälan i Stockholms stad, har kollat för min förenings räkning.
 
D Diana Ericsson skrev:
Det markerade med gult är min lilla etta på 35 kvm med 3 m i takhöjd. Mitt önskemål är att riva ut köket och förvandla den till ett litet sovrum.
Frågan är vart ska jag ha köket?
Ett alt är i hallen. Ett annat är i vardagsrummet vägg i vägg med toan.
Vilket tror ni blir snyggast? [bild][bild][bild]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har väl varit lite av en pengamaskin i Stockholms innerstad förr. Eftersom man har kunnat få mer för än nyrenoverad minitvåa med ett kök i hallen eller vardagsrummet än för en nedgången etta med eget köksrum. Marknaden har helt enkelt tyckt kök har varit underordnat sovrum. Logiskt när man ändå äter lite sallad, pasta eller take away som huvudnäringskälla och endast lagar mat på riktigt någon gång på helgen då och då (när man inte är bortrest eller äter ute).

Men några saker ställer ju alltid till det:

1. Ventilationen. Det nya köket måste ju ha frånluft och det gamla köket som blir sovrum ska inte ha frånluft.
2. Avlopp. Det ska ju läggas med fall så golven måste ofta tas upp och man måste ha tur med att bjälklaget accepterar detta. Det är ju fallet även för TS.

Och så ska BRFens styrelse övertygas. Eller egentligen inte men de tror ofta det.

Jag är skeptisk till att bygga in kakelugnen i TS fall. Ser inte vettigt ut. Förutom det estetiska, brandsäkerheten?
Min granne under mig har gjort ett kök i vardagsrummet vägg i vägg med toan där de har dragit avlopp o vatten. Så vår brf har godkänt det för dem så de vore konstigt om de inte godkände det i min lägenhet.
En annnan fråga är om det är värt att ha kakelugnen kvar då det inte fungerar och är promberad. Den är fin men känns så onödig på nåt sätt. Men är det värt det är frågan?

Alt att ha köket i hallen är tänkt då grannen bredvid mig har sin toa vägg i vägg med min hall o jag förmodar att man kan dra vatten o avlopp därifrån så som det ser ut i ritningarna.
 
Hep Hep skrev:
Svårt att svara på, utan att veta mer om vad det är du vill uppnå och varför. Det är svårt att få till en tvåa på så liten yta, så hur du än gör kommer det bli kompromisser och kännas lite trångt.

Bilden där en gammal kakelugn står inklämd mitt i och lite bakom ett nödkök från miljonprogrammet får inte min röst. Bättre då att gå all in och riva ut kakelugnen, om målet är ett extra rum till varje pris.
Jag vill så gärna ha ett eget sovrum.
Ps kakelugnen är promberad och kommer aldrig fungera. Är det värr att ha kvar den för den är snygg eller ska man ta bort den helt o ha ett finare kök i vardagsrummet?
 
Claes Sörmland
D Diana Ericsson skrev:
Min granne under mig har gjort ett kök i vardagsrummet vägg i vägg med toan där de har dragit avlopp o vatten. Så vår brf har godkänt det för dem så de vore konstigt om de inte godkände det i min lägenhet.
Ja likabehandlingsprincipen gör att det då inte borde vara några problem med föreningen.

Det är lite en smakfråga om man kan acceptera köksavlopp på toastammen. Om det inte är en och samma stam redan i din lilla lägenhet?

Ofta behöver man renovera badrummet när man flyttar köket för att komma åt avloppet och få en genomföring genom tätskiktet i badrummet som är fackmässigt.

D Diana Ericsson skrev:
En annnan fråga är om det är värt att ha kakelugnen kvar då det inte fungerar och är promberad. Den är fin men känns så onödig på nåt sätt. Men är det värt det är frågan?
Om den ändå är plomberad så är den ju bara dekoration. Om kanalen i skorstenen fortfarande är hel så går den att använda som frånluft från det nya köket i rummet. Kanalen har ju varit frånluften från det rummet sedan huset byggdes. Så är det löst hos vissa i min förening som har flyttat sina kök till rum med kakelugn.
 
En vän till mig gjorde en liknande rokad.

Då hon har tummen mitt i handen har hon haft hantverkare för allt (som även varit ansvariga för fixa ventilation och VA)

500.000. Nu har hon två meter yta i köket ink häll och diskho. (Köket är i hallen nu)

Detta var innan Pesten och Ukrainakriget. Så man kan nog med gott samvete lägga på minst 20%

Edit: Det blev förvånansvärt snyggt. Jag skulle nog prioriterat lite mer köksyta men hon är ju nöjd.
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 1 till
  • Laddar…
Med 3 meter i takhöjd så är det uppåt man skall bygga. Jag skulle ha valt en loftsäng med lagring och skrivbord under. I vardagsrummet skulle kakelugnen åka ut då det är en hel köksmodul till som ryms på den platsen. Hallen som den är ser funktionell ut, att placera köket där skulle nog förstöra mer än det löser. Det man kan behöva ta hänsyn till är var man skall ansluta avloppsstammen från köket. Det kan resultera i att man även måste göra om badrummet eller höja golvet.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Att bygga uppåt är en klok idé. Att göra en stor ombyggnad av kök kan bli rätt dyrt och tveksamt om det ökar värdet på bostaden lika mycket. Du bör även diskutera med din förening till exempel angående kakelugnen. Formellt är den troligen ett fastighetstillbehör där föreningen bör godkänna förändringar.
 
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Du bör även diskutera med din förening till exempel angående kakelugnen. Formellt är den troligen ett fastighetstillbehör där föreningen bör godkänna förändringar.
Det brukar stå i stadgarna vem som ansvarar för eldstad respektive rökkanal. Det vanligaste upplägget är att bostadsrättshavaren ansvarar för kakelugnen medan föreningen ansvarar för dess rökkanal. Ansvarsgränsen går in ett sånt fall där kakelugnens stos går in i murstocken.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det brukar stå i stadgarna vem som ansvarar för eldstad respektive rökkanal. Det vanligaste upplägget är att bostadsrättshavaren ansvarar för kakelugnen medan föreningen ansvarar för dess rökkanal. Ansvarsgränsen går in ett sånt fall där kakelugnens stos går in i murstocken.
Om det är så kan ju kakelugnen tas bort av innehavaren då den inte tycks ha en fungerande kanal. I vår förening, som har ett skyddsvärde (minns inte färgen) så har vi inskrivet att man inte får ta bort kakelugnar. Vi har både ugnar med fungerande kanaler och sådana med avklippta kanaler. Men jag vet inte om detta skulle hålla juridiskt om någon vill ta bort en kakelugn. Själv tycker jag att det vore tråkigt av kulturhistoriska skäl.
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Om det är så kan ju kakelugnen tas bort av innehavaren då den inte tycks ha en fungerande kanal. I vår förening, som har ett skyddsvärde (minns inte färgen) så har vi inskrivet att man inte får ta bort kakelugnar. Vi har både ugnar med fungerande kanaler och sådana med avklippta kanaler. Men jag vet inte om detta skulle hålla juridiskt om någon vill ta bort en kakelugn. Själv tycker jag att det vore tråkigt av kulturhistoriska skäl.
Jag tror det kan hålla juridiskt, i alla fall nu efter senaste ändringen av bostadsrättslagen där just kulturhistoriska skäl kan vara grund för en tillståndsplikt för olika åtgärder.

Men det är nog knepigt att lägga hela underhållsansvaret för kakelugnar på bostadsrättshavarna och sen försöka styra hur underhållet ska gå till från styrelsehåll. Vill man att styrelsen ska kontrollera detta är det enklast att föreningen också ansvarar för hela underhållet genom att det införs i stadgarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.