Z Zlatje skrev:
exakt detta men det enda jag vill korrigera är punkt 3.
Jag smsade firman och sa att jag önskar få artnr på porten han installerat för att kunna beställa listen varpå han säger "nej nej jag löser en". Jag hade kontakt med GPE och allt de behövde från mig var artnr.
Då säger jag motsvarande "okej men då vill jag inte betala påslag" eftersom jag själv hade kunnat lägga en beställning på mail till GPE.

a) fakturan från Firma X stod det bara "portnamn xxxxx kr".


Jag VET att detta är mitt fel och slarv. Jag skulle helt enkelt inte lita på Firma X. Jag brukar alltid kräva pris på tjänster av denna anledningen men han installerar portar dagligen, så trodde genuint att priset stämde. Precis som man över telefon kanske frågar en elektriker vad det kostar att byta en säkring. Då tror man ju på det utan att kräva summan/offert på mail först. I alla fall när det handlar om småsummor.


Jag tycker helt enkelt att Firma X borde stå för överskottet då han vet att han "gjorde fel". Hans "sorry" är ju beviset på det. Nu har jag artnr på porten för jag tog reda på det genom listen artnr. Kommer aldrig kontakta eller rekommendera Firma X för personligen tycker JAG detta är oärligt beteende.
Hade det varit jag så hade jag plockat bort listen och lämnat den på hans uppfart. När han ringer så hade jag sagt sorry, det var inte det priset du gav mej.
 
H HEM2121 skrev:
Du påstår att det inte är sant det TS skriver, hur kan du skriva det? Du anklagar TS att ljuga, då får du presentera fakta på det. I annat fall är det förtal. Tycker att svarat TS har svarat och beskrivit utförligt hur det har gått till. Har du läst tråden? Det verkar iallafall inte som du har gjort det.
Jag har förtydligat några delar i TS ursprungsfrågeställning som är något oklara.
Vad som är sant är inget jag ifrågasätter, dock är Installatörens verkliga kostnad fortfarande oklar.
Prisbedömning lämnades till TS efter utförd beställning. (enligt TS). TS borde kanske lagt en limit utöver att inte acceptera påslag. Vi vet inte om kostnaden blivit högre om TS fått fram artikelnummer genom "gratisarbete" från installatören och sedan beställt själv.
Att begära att installatören ska utföra administrativt arbete utan ersättning för TS räkning är inte OK.
Däremot är det tydligt att TS övervägt att förneka att leverans överhuvudtaget förekommit enär det inte fins någon leveranshandling eftersom TS hämtade själv hos installatören.
Det är information TS själv lämnat i forumet.
Att TS anser att installatören ska arbeta gratis för TS räkning och ta fram information om reservdelens artikelnummer är tydligt i TS inlaga.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Lite be troende på hur hor full T M varit i sin kontakt med montör.
Hor full? Menar du hotfull?
Finns det något utöver din vilda fantasi som antyder att TS varit det minsta hotfull?

Där jag bor så finns det två företagare som erbjudit att man kommer hem till de för att hämta varor.

Den första är en person som har en färghandel, en bra bit från området. Han säger att vi grannar kan beställa av honom så kommer han hem till oss och levererar eller att vi hämtar hos honom så slipper vi åka bil 1,5 timme. Hotfullt?

Den andra slipar knivar professionellt. Kanske tycker han att det är hotfullt när kunder kommer hem till honom med stora knivar, men det är ju han själv som vill att vi kommer dit med dem?
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-k och 6 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Pris är garanterat an givet med moms i fakturan. Men om kund ringer 2-3 gånger om dagen och pressar montör kanske hen drar fram ett pris hen sett och för klarar att moms ska läggas på.

Ska hen köra av motor vägen för att ta fram kall kyl ator bör detta är 3 sekunder för kund?
Varför ska han köra av vägen anser du?

Lägga på ¼ på det ev. omomsade priset bör tom. en hantverkare klara när barnen gör det

Att priset ska anges inklusive moms kommer inte som någon överraskning för någon som är i branschen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jo för en företagare är det precis lika enkelt som för en kund. Det är samma matematik för båda.
Om man är för upptagen för att kunna räkna, men vet priset exklusive moms på en enskild artikel är 777 (fler än en artikel lär det inte vara för då blir nog addition också ett problem) så säger man helt enkelt "Jag sitter lite illa till men det blir strax under 1000 kr. Jag kan återkomma med exakt prisuppgift om du vill.". Den stora majoriteten av företagare klarar av det.
Ja, det hade varit opp ti malt.

Men jag frågar nej fort farande vad det hade ändrat i sak. Efter som ordern redan är skickad har en kostnad upp stått. Då kund inte brydde sej om pris först. Så ska hen betala pengar för ingen ting.

Nu säjer ni givet vis att denna kostnad ska företaget ta. Läro pengar. O s v.

Och så hade det troligen ock så blivit. För att montör försökte vara snäll och sörva kund på bästa sätt. Hen rår väl inte för priset. Allt har stigit! Svensk valuta har samma värde som kanin kortar i en ko Hage. Krig. O s v.
 
E El-Löken66 skrev:
Min tolkning av det hela är att T M kunden hela tiden jagar den stackars montören som gör allt för att hjälpa.

Givet vis var det fel att dra till med en gissning som var upp åt väggarna fel.

Men vad hade det ändrat i sak. Om priset stämt. Listen var ju redan be ställd!

Det hade troligen kostat 50 % av in köps priset att returnera detta.

Så min å sikt är.
Att man be höver göra andra sidan.

För att kunna be döma.

Och montör borde hän visat till kontoret, detta har hen tro ligen lärt sej nu.

Så fel kanske till 63 % kunds och 37 företagets.

Lite be troende på hur hor full T M varit i sin kontakt med montör.
Varje inlägg du skriver hittar du bara på mer och mer. Hotat, gjort inbrott i hans bostad, jagat honom 2-3 gånger om dagen? Go eller?
 
  • Gilla
  • Älska
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Jag har förtydligat några delar i TS ursprungsfrågeställning som är något oklara.
Vad som är sant är inget jag ifrågasätter, dock är Installatörens verkliga kostnad fortfarande oklar.
Prisbedömning lämnades till TS efter utförd beställning. (enligt TS). TS borde kanske lagt en limit utöver att inte acceptera påslag. Vi vet inte om kostnaden blivit högre om TS fått fram artikelnummer genom "gratisarbete" från installatören och sedan beställt själv.
Att begära att installatören ska utföra administrativt arbete utan ersättning för TS räkning är inte OK.
Däremot är det tydligt att TS övervägt att förneka att leverans överhuvudtaget förekommit enär det inte fins någon leveranshandling eftersom TS hämtade själv hos installatören.
Det är information TS själv lämnat i forumet.
Att TS anser att installatören ska arbeta gratis för TS räkning och ta fram information om reservdelens artikelnummer är tydligt i TS inlaga.
Det tar 10 sekunder att ta reda på artnr, vilket han ändå vägrade ge ut till mig utan han försökte väl få lite snabbt betalt. Vad är nästa steg? Ta betalt för att svara på telefon också?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Ta betalt för att svara på telefon också?
Absolut inte! Det är reserverat för advokater!
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja, det hade varit opp ti malt.

Men jag frågar nej fort farande vad det hade ändrat i sak. Efter som ordern redan är skickad har en kostnad upp stått. Då kund inte brydde sej om pris först. Så ska hen betala pengar för ingen ting.

Nu säjer ni givet vis att denna kostnad ska företaget ta. Läro pengar. O s v.
Om du läser mitt inlägg #148 så ser du åtminstone min syn på det hela. Sitt ner när du läser så ramlar du inte omkull när du inser att din gissning är galen som vanligt.
E El-Löken66 skrev:
Och så hade det troligen ock så blivit. För att montör försökte vara snäll och sörva kund på bästa sätt. Hen rår väl inte för priset. Allt har stigit! Svensk valuta har samma värde som kanin kortar i en ko Hage. Krig. O s v.
De flesta saker har blivit dyrare ja, men inte mer än dubbelt så dyrt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
men inte mer än dubbelt så dyrt.
Vetefåglarna när det gäller flygbiljetter... 😢
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, det hade varit opp ti malt.

Men jag frågar nej fort farande vad det hade ändrat i sak. Efter som ordern redan är skickad har en kostnad upp stått. Då kund inte brydde sej om pris först. Så ska hen betala pengar för ingen ting.

Nu säjer ni givet vis att denna kostnad ska företaget ta. Läro pengar. O s v.

Och så hade det troligen ock så blivit. För att montör försökte vara snäll och sörva kund på bästa sätt. Hen rår väl inte för priset. Allt har stigit! Svensk valuta har samma värde som kanin kortar i en ko Hage. Krig. O s v.
Full redan, fast klockan bara är åtta på lördag kväll?
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
E
Z Zlatje skrev:
Varje inlägg du skriver hittar du bara på mer och mer. Hotat, gjort inbrott i hans bostad, jagat honom 2-3 gånger om dagen? Go eller?
Ja, vi vet ju inte.
Bara spekulerar.
Finns alltid två kinder på äpplet.

Men då vet vi nu.

Din garage montör miss skötte sej.
Och du gjorde rätt.

Det är fullt möjligt.
 
H
B Bernt Ö97 skrev:
Jag har förtydligat några delar i TS ursprungsfrågeställning som är något oklara.
Vad som är sant är inget jag ifrågasätter, dock är Installatörens verkliga kostnad fortfarande oklar.
Prisbedömning lämnades till TS efter utförd beställning. (enligt TS). TS borde kanske lagt en limit utöver att inte acceptera påslag. Vi vet inte om kostnaden blivit högre om TS fått fram artikelnummer genom "gratisarbete" från installatören och sedan beställt själv.
Att begära att installatören ska utföra administrativt arbete utan ersättning för TS räkning är inte OK.
Däremot är det tydligt att TS övervägt att förneka att leverans överhuvudtaget förekommit enär det inte fins någon leveranshandling eftersom TS hämtade själv hos installatören.
Det är information TS själv lämnat i forumet.
Att TS anser att installatören ska arbeta gratis för TS räkning och ta fram information om reservdelens artikelnummer är tydligt i TS inlaga.
Installatören har satt upp porten TS, dvs. utfört ett arbete till TS, TS frågar efter artikelnummer på listen, leverantören vägrar att ta fram det artikelnummer till TS, det kallas service. Det tar ingen lång stund att plocka fram TS faktura ur datorn eller pärmen. Vilket installatören hade tjänat på i längden, nöjd kund som sedan rekommenderar installatören till andra. Nu blir det badwill istället för goodwill för installatören.
Förmodar att inte installatören inte har sina fakturor i låda utan någon som helst ordning. I så fall har installatören andra problem som inte ska belasta kunder.
 
  • Gilla
  • Wow
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har ett avtal! Helt odiskutabelt ett avtal!
Dårskap. De har en löst sammansatt förhoppning om ett slutresultat där ingen av parterna varit överens, eller för den delen haft fakta på bordet.
 
Robert63 Robert63 skrev:
Dårskap. De har en löst sammansatt förhoppning om ett slutresultat där ingen av parterna varit överens, eller för den delen haft fakta på bordet.
Ska vi tolka detta som att du också helt felaktigt anser att det inte existerar ett avtal mellan parterna?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.