AXS
Men det borde inte lukta bara för att det kommer bajs dit. Kan det vara ett dåligt vattenlås?

Jag har bytt till självrengörande variant hemma och det blev stor skillnad mot det som var innan(med skadad packning).
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Det här är ett klassiskt problem om man anslutit med excentrisk koppling åt fel håll vid övergången från WC-stolen.
Har du någon bättre bild på rördragningen? Utifrån bilden tycker jag det ser ut som att man gjort precis tvärtom sett mot Säker vattens anvisning, men svårt att avgöra man skulle vilja ha en bild tagen lite närmare.
 
  • Tekniska ritningar av spillvattenledningsanslutning och dimensioneringsändring för rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
85MG och 5 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Det här är ett klassiskt problem om man anslutit med excentrisk koppling åt fel håll vid övergången från WC-stolen.
Har du någon bättre bild på rördragningen? Utifrån bilden tycker jag det ser ut som att man gjort precis tvärtom sett mot Säker vattens anvisning, men svårt att avgöra man skulle vilja ha en bild tagen lite närmare.
Precis vad din sista bild visar ska det vara lagt. Den lilla kanten mellan 110 och 75 röret fångar upp nästan allt som kommer från spolning av toaletten viket TS tyvärr inte fått gjort på rätt sätt!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Det här är ett klassiskt problem om man anslutit med excentrisk koppling åt fel håll vid övergången från WC-stolen.
Har du någon bättre bild på rördragningen? Utifrån bilden tycker jag det ser ut som att man gjort precis tvärtom sett mot Säker vattens anvisning, men svårt att avgöra man skulle vilja ha en bild tagen lite närmare.
endast dom bilder jag har. Tack för hjälpen 😊
Ett hörn av ett rått rum med synliga rör och kablar på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av rör och kablar i en rå och ofärdig inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, oskadade rörledningar och kablar, ruffig betongyta, vägg med flagnande puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserat utrymme med rörledningar, kabelhärvor och sliten betongvägg. Verkar vara ett tekniskt utrymme eller källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell miljö med olika rörledningar mot en betongvägg och dammigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörinstallationer och kablar i en rå betongvägg, byggnation eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation i orenoverat utrymme med rör, ventiler och en väggmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hm. Eftersom brunnen är tom på vatten när ditt "experiment" påbörjas så verkar det ju inte vara fel på fallet, brunnen töms på vatten som den ska. Det antyder att det snarare handlar om att något hindrer i stammen så att toavattnet inte hinner rinna bort som det ska. När spolade föreningen stammarna senast?
Har mejlat föreningen men ingen annan verkar ha problem det är bara jag så stammen är det väl inga problem. Jag använder väl samma stam som föreningen ?
 
Claes Sörmland
8 85MG skrev:
Har mejlat föreningen men ingen annan verkar ha problem det är bara jag så stammen är det väl inga problem. Jag använder väl samma stam som föreningen ?
Det kan betyda det. Men det kan också betyda att du har den mest känsliga avloppsgrodan så att en förträngning i stammen syns först hos dig.
 
8 85MG skrev:
Har mejlat föreningen men ingen annan verkar ha problem det är bara jag så stammen är det väl inga problem. Jag använder väl samma stam som föreningen ?
Som jag har förstått det är det föreningen som utfört ett stambyte och i samband med det renoverat alla badrum. Om det har upphandlats att det ska utföras enligt Säker vatten är det lätt att reklamera med de bilder du bifogat och hänvisa till bilden jag klippt in ovan. Google ”Säker vatten” och ladda hem branschrekommendationerna.

Oavsett vad är det spillvatten som går åt fel håll ett fel. Jag tycker det ser ut som en vanlig övergång snarare än en felvänd excentrisk övergång.
Det tillsammans med WC-anslutningen ”på hjässan” av grodan gör att spillvattnet går åt fel hål när du spolar i toaletten.

För att komma tillrätta med problemet finns annars inga genvägar, som jag ser det, än att bygga om grodan, tyvärr. Det går inte att laga utan att göra om hela tätskiktet.
En möjlig nödlösning skulle kunna vara att titta på en väldigt snålspolande WC-stol, de flesta stolar är det idag, men antar att det finns grader av det.

Problemet är att det större röret mellan WC-stolen och stammen är större än anslutningen mot brunnen. När det större röret fylls helt och hållet ligger dess vattengång en bit ovanför botten av vattengången i din brunn. Fallet från brunnen och/eller fallet mellan WC-stol och stam är för litet.

Man brukar inte kunnat bygga med alltför stort fall med spillvatten i golvet, höjden finns helt enkelt inte. Därav lösningen med excentrisk koppling enligt bilden ovan, för att förhindra att vattnet trycks upp i fel ände.

I min värld är det här inget du ska behöva acceptera, utan det behöver åtgärdas.
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
D Disktrasan skrev:
Som jag har förstått det är det föreningen som utfört ett stambyte och i samband med det renoverat alla badrum. Om det har upphandlats att det ska utföras enligt Säker vatten är det lätt att reklamera med de bilder du bifogat och hänvisa till bilden jag klippt in ovan. Google ”Säker vatten” och ladda hem branschrekommendationerna.

Oavsett vad är det spillvatten som går åt fel håll ett fel. Jag tycker det ser ut som en vanlig övergång snarare än en felvänd excentrisk övergång.
Det tillsammans med WC-anslutningen ”på hjässan” av grodan gör att spillvattnet går åt fel hål när du spolar i toaletten.

För att komma tillrätta med problemet finns annars inga genvägar, som jag ser det, än att bygga om grodan, tyvärr. Det går inte att laga utan att göra om hela tätskiktet.
En möjlig nödlösning skulle kunna vara att titta på en väldigt snålspolande WC-stol, de flesta stolar är det idag, men antar att det finns grader av det.

Problemet är att det större röret mellan WC-stolen och stammen är större än anslutningen mot brunnen. När det större röret fylls helt och hållet ligger dess vattengång en bit ovanför botten av vattengången i din brunn. Fallet från brunnen och/eller fallet mellan WC-stol och stam är för litet.

Man brukar inte kunnat bygga med alltför stort fall med spillvatten i golvet, höjden finns helt enkelt inte. Därav lösningen med excentrisk koppling enligt bilden ovan, för att förhindra att vattnet trycks upp i fel ände.

I min värld är det här inget du ska behöva acceptera, utan det behöver åtgärdas.
Tre badrum får vatten läckage I bostadsrättsföreningen en utav de badrummen är mina som blir drabbad. Föreningen kontaktar försäkringen, försäkringen anlitar HRB, 3 badrum tog 7 månader att fixa har haft sån problem med dom. Vet du vart jag kan vända mig till ? Skickade mejl till föreningen men de tror att jag är rörmokare kolla vad de har skrivit i mejlet, jag skrev vad som hade hänt så får jag detta svar tillbaka. Vet inte ens vad jag ska svara sitter här som ett frågetecken.


Hej Mete,

Tråkigt att höra, vi har inte fått några andra klagomål angående detta. Så ska det ju inte behöva vara.

Tänker, för att kontrollera vad som kan vara fel. Är ventilen till ventilationen tillräckligt öppnad? Är dom övriga ventilerna i lägenheten öppnade? (om dom är stängda så bidrar det till att fukt i lägenheten stannar kvar) Har du kontrollerat duschbrunnen och att den fungerar som den ska (vattenlås osv)?
 
P
Punkta ner vad du kontrollerat och skicka den där filmen du tog till dem. Det låter som att ditt mail till dem varit otydligt med vad som är problemet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
8 85MG skrev:
"
Tråkigt att höra, vi har inte fått några andra klagomål angående detta. Så ska det ju inte behöva vara.

Tänker, för att kontrollera vad som kan vara fel. Är ventilen till ventilationen tillräckligt öppnad? Är dom övriga ventilerna i lägenheten öppnade? (om dom är stängda så bidrar det till att fukt i lägenheten stannar kvar) Har du kontrollerat duschbrunnen och att den fungerar som den ska (vattenlås osv)?"
Det är snarare en styrelseledamot (?) som inte direkt har svart bälte i VVS-kunskap.
Du: "Hjälp, det kommer bajs i golvbrunnen i duschen när jag spolar i toaletten!"
Styrelseledamoten: "Har du kollat ventilationen?"

Finns det någon mer kompetent person i föreningen att kontakta?
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är snarare en styrelseledamot (?) som inte direkt har svart bälte i VVS-kunskap.
Du: "Hjälp, det kommer bajs i golvbrunnen i duschen när jag spolar i toaletten!"
Styrelseledamoten: "Har du kollat ventilationen?"

Finns det någon mer kompetent person i föreningen att kontakta?
Hahaha du har rätt jag sa att det vart fukt i badrummet då och då sorry mitt fel. Det va därför hon påpekade ventilationen. Men ärligt talat så är styrelsen me en klass för sig 🤣🙈
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Punkta ner vad du kontrollerat och skicka den där filmen du tog till dem. Det låter som att ditt mail till dem varit otydligt med vad som är problemet.
Jag mejlade nu faktiskt med video och bilder tack för hjälpen ni är bäst ❤️
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag misstänker att grundproblemet är just hur rören är lagda, men jag har inte heller svart bälte i VVS-kunskap, så jag lämnar den insatta dialogen till andra medlemmar.

Däremot: En gång i tiden bodde jag i en lägenhet i ett lite äldre hus, men med relativt nyrenoverat badrum. Kombinationen av äldre rörsystem med taskig lutning och moderna, snålspolande toaletter var ingen höjdare. Det blev vid "normalspolning" inte tillräcklig skjuts för att nummer 2 skulle ta sig hela vägen till stammen. Vilket gjorde att man hade ett bokstavligt bajshinder halvvägs till stammen nästa gång man skulle spola. Och då fick vi också toalettvatten som sköljde omkring i golvbrunnen.

Om du också sitter i samma sits, så kan eventuellt att spola ordentligt med vatten åtminstone avhjälpa delar av problematiken. Men som sagt - ett nyrenoverat badrum ska inte bete sig sådär, så du borde försöka gå till botten med det där problemet.
 
  • Gilla
85MG
  • Laddar…
Jag tycker inte rören ser så katastrofalt lagda ut så det bör rimligen bero på att det är stopp nånstans mellan toan och stammen. En del överdriver användandet av toa papper och det behövs inte så mycket innan det bygger på om det blir liggande och torkar.
 
Och som någon redan påpekat men knappt blivit komenterat.
Även om det åker upp vatten från toaletten hela vägen fram till golvbrunnen så ska det inte börja lukta så länge inte hela vattenlåset fungerar som det ska. Verkar ju knappast som att det borde gurgla i vattenlåset av det lilla som åker åt fel håll på videon.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.