BirgitS
Kanske läge att köra med rensband från golvbrunnen hela vägen till stammen, kanske börjar bli lite avlagringar någonstans.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske läge att köra med rensband från golvbrunnen hela vägen till stammen, kanske börjar bli lite avlagringar någonstans.
Får åka imorgon till biltema och köpa en rensband. Tack för svaren.

BirgitS
P paralun skrev:
Eller anlita en spolfirma.
Det borde väl mer vara något för föreningen att göra, för om det behövs är det väl problem i stammen.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde väl mer vara något för föreningen att göra, för om det behövs är det väl problem i stammen.
Jo kan så vara men en spolning behövs med all sannolikhet och inget rensband...

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Ser det inte ut som om golvbrunnen är lägre än allt annat? Men då de gått till 75 för att få lite fall i alla fall. Jag är extremt tveksam till den som gjort det där. :)

• Gilla
85MG och 2 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ser det inte ut som om golvbrunnen är lägre än allt annat?
Jo visst 17 är den det, ser jag nu. Ser ut som att alltihop lutar åt fel håll.

• Gilla
Kortealboga och 2 till
  • Laddar…
Ser det inte ut som om golvbrunnen är lägre än allt annat? Men då de gått till 75 för att få lite fall i alla fall. Jag är extremt tveksam till den som gjort det där. :)
Håller med dig tycker oxå att det lutar åt fel håll. På pekade det men de sa att det är rätt vad kan man säga

Claes Sörmland
Hopplöst att se på ett foto hur det lutar. Måste kollas med vattenpass eller laser.

Och helt fel kan det ju inte luta, då skulle det inte gå att duscha utan att vatten stiger.

• Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Kolla föreningens stadgar. Det är inte säkert du sk rensa avloppen själv. Brukar dock vara så att medlemmen själv är ansvarig för rens fram till stammen.

Claes Sörmland
M Masthugg skrev:
Kolla föreningens stadgar. Det är inte säkert du sk rensa avloppen själv. Brukar dock vara så att medlemmen själv är ansvarig för rens fram till stammen.
En annan vanlig lösning är att gränsen går vid golvbrunnen, d v s att bostadsrättshavaren ansvarar för rengöring av golvbrunnen samt dess klämring men underhållet av själva brunnen och avloppsrören i golvet ligger på bostadsrättsföreningen.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
8 85MG skrev:
Testade precis när jag släppte ut vattnet kom det lite vatten i duschen brunnen inte lika mycket vatten när jag spolar toaletten. Tror att jag får grannens skit med 🙈 Skickar video när jag spolar
[video]
Hm. Eftersom brunnen är tom på vatten när ditt "experiment" påbörjas så verkar det ju inte vara fel på fallet, brunnen töms på vatten som den ska. Det antyder att det snarare handlar om att något hindrer i stammen så att toavattnet inte hinner rinna bort som det ska. När spolade föreningen stammarna senast?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Är det inte precis detta dag en riskerar om man inte kopplar in toan med ett Y på stammen?
Hälften av skiten går uppströms innan det vänder?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
BirgitS
O [old rusty] skrev:
Är det inte precis detta dag en riskerar om man inte kopplar in toan med ett Y på stammen?
Hälften av skiten går uppströms innan det vänder?
Även en del vatten från handfatet går fel väg.

• Gilla
85MG och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även en del vatten från handfatet går fel väg.
Och det kan väl vara ett symptom eller?

Nu är jag ju inte vvsare, men när jag la eget i källaren så läste jag ju en del, är det inte bara felmonterat. WC ska väl inte gå rakt ner i liggande stam för då går spolningen åt båda håll och skit och papper riskerar bygga upp och orsaka stopp?

https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2012/juni/anslutning-av-grenror-till-wc/
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_188_1212179.pdf

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.