Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Nej, jag frågar inte om siffra 800.
Jag undra var hen kan hitta samma list för det priset.
Det är inte trådens fråga. Frågan är om företaget behöver stå för 500-800 kr eller inte.
E El-Löken66 skrev:
Om du idag be ställer en spik så får du dokument ation till för bannelse. 100 sidor på 16 olika språk. Dessa har antingen T M slarvat bort. Eller struntat i att be om vid beställning. Var för är det montör krav att åter ställa dessa?
Det spelar ingen roll om det är 8 eller 10 år. Detta har T M valt att mörka.
TS har inte mörkat det alls. Den enda som pratat om när porten installerades är du. Kanske var det i somras.

Ja, man får med en massa dokumentation, ofta dokumentation som täcker en massa olika varianter, så det kan ju vara bra att veta vilken man har. Om det är så att TS fått sen informationen och slarvat bort den så är brukar företag kunna skicka den igen. Man kan faktiskt säga då "det här tar lite tid för oss att leta fram så vi vill ha x kronor för det.
E El-Löken66 skrev:
Fir man har lyckats leta upp nummer. Åkt ut och tittat. Slagit i gamla pärmar. Eller dator. Kvittar hur.
Ta betalt för det då? Säg det till kunden?
E El-Löken66 skrev:
Åka hem till en före tagare på helgen. Är som ett hot.
Knappast. Jag hade en bilmekaniker med firma hemma. Jag var där både kväll och helg efter överenskommelse.

Det är inte särskilt troligt att företagaren ringer TS och säger att varan kommit och sen utan att de kommit överens om något så letar TS upp företagarens hemadress och åker dit. Skulle det ändå vara så är det långt till ett hot.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte trådens fråga. Frågan är om företaget behöver stå för 500-800 kr eller inte.

TS har inte mörkat det alls. Den enda som pratat om när porten installerades är du. Kanske var det i somras.

Ja, man får med en massa dokumentation, ofta dokumentation som täcker en massa olika varianter, så det kan ju vara bra att veta vilken man har. Om det är så att TS fått sen informationen och slarvat bort den så är brukar företag kunna skicka den igen. Man kan faktiskt säga då "det här tar lite tid för oss att leta fram så vi vill ha x kronor för det.

Ta betalt för det då? Säg det till kunden?

Knappast. Jag hade en bilmekaniker med firma hemma. Jag var där både kväll och helg efter överenskommelse.

Det är inte särskilt troligt att företagaren ringer TS och säger att varan kommit och sen utan att de kommit överens om något så letar TS upp företagarens hemadress och åker dit. Skulle det ändå vara så är det långt till ett hot.
Jo. Det är i högsta grad trådens fråga. Har T M fått detaljen utan på slag eller ej.

Vi vet inte när porten installerades. Men var det i somras. Borde montörer ha det lätt till gängligt. Lik som T M.

Där av att det var flera år sen.

När du får nämnda dokumentation.
Kan du ringa in vilken modell som gäller. Om du inte kan ha detta mellan örenonen.

Jag har ock så meckat bil med mekaniker polare. Det betyder inte att hen tog med sin firma till mej. För det första kördes bilen aldrig in i huset. Ej heller luftar, kompresser och annat.

Utan mest kub skarpen.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Beställ själv nästa gång! Varför ska ngn göra det gratis åt Dig?
Det har framkommit i tråden att installatören vägrar berätta för TS vilken garageport han har köpt. Han får inte artikelnummer så han kan inte beställa själv.

Svårt att förstå beteendet men den närmsta förklaringen är nog att montören ville sälja den här listen själv med marginal. Jag kan inte se någon annan förklaring till att man skulle vägra uppge för en kund vilken garageport kunden köpt.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har framkommit i tråden att installatören vägrar berätta för TS vilken garageport han har köpt. Han får inte artikelnummer så han kan inte beställa själv.

Svårt att förstå beteendet men den närmsta förklaringen är nog att montören ville sälja den här listen själv med marginal. Jag kan inte se någon annan förklaring till att man skulle vägra uppge för en kund vilken garageport kunden köpt.
Vet du själv vilket märke på mjölk du köpte i augusti 2016?

Om du svarar ja. Så köper du troligen vara en sort. Det är möjligt att firman installerar olika sorters garage portar.
 
  • Wow
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Jo. Det är i högsta grad trådens fråga. Har T M fått detaljen utan på slag eller ej.

Vi vet inte när porten installerades. Men var det i somras. Borde montörer ha det lätt till gängligt. Lik som T M.

Där av att det var flera år sen.

När du får nämnda dokumentation.
Kan du ringa in vilken modell som gäller. Om du inte kan ha detta mellan örenonen.

Jag har ock så meckat bil med mekaniker polare. Det betyder inte att hen tog med sin firma till mej. För det första kördes bilen aldrig in i huset. Ej heller luftar, kompresser och annat.

Utan mest kub skarpen.
Fyfan man blir yr. Sök hjälp.
 
  • Gilla
  • Haha
Marcus-k och 4 till
  • Laddar…
E
F fsn skrev:
Fyfan man blir yr. Sök hjälp.
Om du är yr. Så bör du söka hjälp. 11 77. Men du är i fel tråd.
 
  • Haha
  • Älska
Pin och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vet du själv vilket märke på mjölk du köpte i augusti 2016?

Om du svarar ja. Så köper du troligen vara en sort. Det är möjligt att firman installerar olika sorters garage portar.
Men han vet ju vilken det är för han kunde ju beställa delen?🤔

Eller?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men han vet ju vilken det är för han kunde ju beställa delen?🤔

Eller?
Ja. Allt blev rätt. Om det tog en halv eller hel timme att leta fram detta vet vi inte.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Jag har ock så meckat bil med mekaniker polare. Det betyder inte att hen tog med sin firma till mej. För det första kördes bilen aldrig in i huset. Ej heller luftar, kompresser och annat.
Som vanligt läser du något som inte står.
Jag skrev att jag hade en bilmekaniker, inte en kompis som jag mekade med. Jag hoppas att du förstår skillnaden.

Hos min bilmekaniker körde jag inte heller in bilen i huset, däremot i garaget.

Det är inte automatiskt att se som ett hot att någon kommer hem till en företagare. Det vara vara, men måste verkligen inte vara.
När jag hade firma förut så hämtade kunder varor hos mig ibland om det fungerade bra för oss båda. Inte det minsta hotfullt.

Kanske gick det till så här:
Företagaren ringer till kunden och säger "Jag har fått hem din vara. Om du vill ha den i helgen så kan du hämta den hemma hos mig, annars kan du komma förbi firman i veckan.". Kunden svarar "Bussigt, jag hämtat gärna nu om det går bra. Jag är ändå ute i lite ärenden. Var bor du?"
Företagaren svarar "Det går bra. Jag är hemma till klockan X. Jag bor ..."

Sen kommer el-kortslutning in och skriker om hot.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Om du är yr. Så bör du söka hjälp. 11 77. Men du är i fel tråd.
Tbek sa. m ti ll aTT du har kub skapen att ge nå gr a råd i frå gan.
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Så ni tycker detta be teen de är ok.

T M Praktiskt taget hotar sej till en list. Var hittar du detta för 800?

Andra lister kan ske kostar så men inte just denna. Sen till kommer ju moms ett par hundra.

Priset är vid det till fället att jäm föra med retur. Kostar pengar och T M får inget.

Hen vill ha listen från Garage Port Experter. Var för ska då pris kollas upp. Var för ska alla hålla på att vela som ni gör i IT bransch en?

Jag vill ha en list.
Okej jag beställer.

När kommer listen?
Om två veckor.

Jag vet inte om jag vill ha den. Vad kostar?


Vad ska firman svara här menar ni? Tror ni dom vill ta kostnad för retur? Eller be hålla en o duglig list i laget?

Svaret kan ske inte var helt klock rent. Men det gick uppen braligen inte att få T M nöjd på något vis.
Gå och lägg dig och sov, du tillför inget idag heller.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det har framkommit i tråden att installatören vägrar berätta för TS vilken garageport han har köpt. Han får inte artikelnummer så han kan inte beställa själv.

Svårt att förstå beteendet men den närmsta förklaringen är nog att montören ville sälja den här listen själv med marginal. Jag kan inte se någon annan förklaring till att man skulle vägra uppge för en kund vilken garageport kunden köpt.
Kanske installatören har den informationen på "annat ställe" och behöver kontrollera, ev med Garageportexperten, och i det skedet är det enkelt att lägga beställningen utan ytterligare administration, i så fall ett smidigt och rationellt "beteende". Allt är inte helt enkelt.
Det förekommer många gissningar I tråden som inte på något vis svarar på TS grundfråga: kan TS smita från betalningen, gärna med hjälp av osanning.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Fairlane
B Bernt Ö97 skrev:
Kanske installatören har den informationen på "annat ställe" och behöver kontrollera, ev med Garageportexperten, och i det skedet är det enkelt att lägga beställningen utan ytterligare administration, i så fall ett smidigt och rationellt "beteende". Allt är inte helt enkelt.
Det förekommer många gissningar I tråden som inte på något vis svarar på TS grundfråga: kan TS smita från betalningen, gärna med hjälp av osanning.
Så kan detta vara. Då kan jag tycka att företagaren kan lämna över artikelnumret till TS så denne kan beställa reservdelar själv i framtiden.
Det bästa hade såklart varit om man kollat upp priset innan beställning, så hade vi inte haft detta läge. Nu gjorde man ju tyvärr inte det så då är väl frågeställningen om TS ska betala fullt pris, 800 kr (uppskattat pris) eller inget genom att låtsas att inget levererats.
Alternativet 0 kronor kan vi stryka direkt, det är riktigt dumt på alla sätt.
Alternativet 800 kr kan jag förstå. Jag köper inte riktigt tanken att ett "oklart" innan prisuppgiften ska göra att det inte ska vara en ett uppskattat pris. Det skulle kunna ge märkliga effekter när man levererar offerter med prisuppskattningar, man klämmer in ett litet oklart eller liknande och så gäller det inte som prisuppskattning.
Alternativet fullt pris är ändå det jag lutar åt, då man trots att la beställningen långt innan prisuppgiften gavs.

Jag kan dock förstå TS irritation. Hade företagaren varit lite smart så hade han aldrig nämnt något pris, nu skapades en falsk förväntan som resulterade i en besviken kund.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Så kan detta vara. Då kan jag tycka att företagaren kan lämna över artikelnumret till TS så denne kan beställa reservdelar själv i framtiden.
Det bästa hade såklart varit om man kollat upp priset innan beställning, så hade vi inte haft detta läge. Nu gjorde man ju tyvärr inte det så då är väl frågeställningen om TS ska betala fullt pris, 800 kr (uppskattat pris) eller inget genom att låtsas att inget levererats.
Alternativet 0 kronor kan vi stryka direkt, det är riktigt dumt på alla sätt.
Alternativet 800 kr kan jag förstå. Jag köper inte riktigt tanken att ett "oklart" innan prisuppgiften ska göra att det inte ska vara en ett uppskattat pris. Det skulle kunna ge märkliga effekter när man levererar offerter med prisuppskattningar, man klämmer in ett litet oklart eller liknande och så gäller det inte som prisuppskattning.
Alternativet fullt pris är ändå det jag lutar åt, då man trots att la beställningen långt innan prisuppgiften gavs.

Jag kan dock förstå TS irritation. Hade företagaren varit lite smart så hade han aldrig nämnt något pris, nu skapades en falsk förväntan som resulterade i en besviken kund.
800 plus moms plus 15% i så fall. Så 1150. OM det nu är att se som pris uppgift. Om nu säljare sa 800 plus moms. Så hör kund vara 800.
 
Det är här såna här saker som gör att jag numera begär prisuppgifter på allt över tusenlappen skriftligt på papper och om motparten grymtar så antingen så säger jag att antingen får jag den skriftliga bekräftelsen eller så går jag någon annanstans. Telefonsamtal spelas alltid in automatiskt och appen ger mig frågan när samtalet är slut om det skall sparas. Använder en gammal beta version av ACR som funkar bra för mig men det finns gott om andra inspelningsappar. Att låta försäljare och hantverkare göra antaganden om priser och kostnader är att tigga om problem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.