Hej,

jag har blivit informerad av entreprenören för min badrumsrenovering att jag behöver ha en förhöjningssockel till min tvättmaskin då den står för nära duschen (tolkade det som det har med elsäkerhet att göra). Min tvättmaskin är av mindre modell, bredd 60 cm och djup 47.5 cm. Problemet är att det verkar otroligt svårt att hitta en förhöjningssockel som inte är gjord för en tvättmaskin i standardstorlek (dvs cirka 60x56 cm). Jag har ett väldigt litet badrum så varje centimeter räknas.

Är det någon som har tips på tillverkare som gör en mindre variant? Det är alltså något sånt här jag är ute efter (fast modell mindre): https://www.elon.se/vitvaror/tvatt-tork/tillbehor-tvatt-tork/elvita-zsxj-801a
 
Kravet är 10 cm så den funkar.
 
Staggelito Staggelito skrev:
Typ en sån här kanske funkar. Är kanske lite låg.
[länk]
Tackar! Jag har kollat på liknande justerbara varianter men har fått för mig de är av rätt låg kvalitet (säljs oftast från kina på t.ex. Amazon, ebay m.m.). Den här har ju dock ett par bra recensioner så kan helt klart vara värt ett försök, den är ju inte särskilt dyr heller.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kravet är 10 cm så den funkar.
Hej Bo! Precis det är min uppfattning också att 10 cm är kravet. Jag pratade dock med en vän till familjen som är elektriker och enligt honom behövdes maskinen inte alls förhöjas så som den skulle stå nu, det viktiga var att det är rätt avstånd och höjd till eluttaget där den ska kopplas in. Är det någon här som har en annan uppfattning? Bifogar en skiss på hur tvättmaskinen ska placeras, den är inte helt överensstämmande med verkligheten utan tvättmaskin kommer i princip stå dikt an duschväggen. Har lite svårt att tolka zon-indelningarna.
 
  • Skiss av badrum med planerad placering av tvättmaskin nära dusch och symboliserade elanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sockel krävs endast om det är en dusch utan kar, och där TM är placerad mindre än 120 cm från duschhuvudet. Det betraktas då som ett enda stort kar som TM står i. Därför behöver den upp 10 cm för att hamna i område 1. Dessutom måste TM anslutas fast, inte med stickpropp.

Nu säger du duschvägg, och det kanske i praktiken innebär ett kar som man står i. Då behöver man bedöma ifall det är område 1 eller 2 utanför, eller om det t.o.m kan betraktas som oklassat område.

Område 2 råder 60 cm utanför kanten på ett kar. Det är underförstått där att man står i karet när man duschar och att man normalt inte sprutar vatten utanför karet i ansenlig mängd. Det kan man även betrakta att duschväggar uppfyller. Lämpligen ser man till att inte duscha TM!

För att det ska blir oklassat område direkt utanför duschen bör det vara helt torrt. Man ska inte kunna använda duschen med dörren öppen. Duschdörrar som fälls inåt brukar vara ett bra exempel på att uppnå detta. Skjutdörrar är värre. Dom ska då sluta tätt på golvet. Man ska också ifrån duschen inte kunna nå fram till TM, eller uttag.

För TM spelar det ingen roll om det är område 2 eller oklassat område. Det får anslutas med stickpropp i båda fallen. Uttaget måste däremot vara placerat i oklassat område.

Här finns bilder på två exempel:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-12

I bilden till vänster finns inget kar eller duschvägg, men kanske ett draperi. TM kommer att bli duschad. Det är solklart område 1, så TM måste där upp på en sockel vilken den på bilden inte har.
I bilden till höger finns duschväggar som viks inåt även om de syns dåligt. Där kanske man kan betrakta att TM står i område 2.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stort tack för det utförliga svaret!
 
A Askedal123 skrev:
Hej,

jag har blivit informerad av entreprenören för min badrumsrenovering att jag behöver ha en förhöjningssockel till min tvättmaskin då den står för nära duschen (tolkade det som det har med elsäkerhet att göra). Min tvättmaskin är av mindre modell, bredd 60 cm och djup 47.5 cm. Problemet är att det verkar otroligt svårt att hitta en förhöjningssockel som inte är gjord för en tvättmaskin i standardstorlek (dvs cirka 60x56 cm). Jag har ett väldigt litet badrum så varje centimeter räknas.

Är det någon som har tips på tillverkare som gör en mindre variant? Det är alltså något sånt här jag är ute efter (fast modell mindre): [länk]
Hej, jag letar också en liten sockel som passar maskin b 60 d 40, nyfiken om du hittade någon sån mvh Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.