A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om det finns reservdelar betyder det väl att det går att byta. Som vanligt: "hur svårt kan det vara"? Behöver man inga specialverktyg eller kalibreringsutrustning borde väl alla med tummen på rätt plats klara av att byta. I bästa fall hittar man en instruktionsfilm på Youtube. :)
till dessa finns berörda element för ca750.- styck
en väldigt basic ugn från zanussi helt utan finesser så vad kan gå fel???
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
RasmusR RasmusR skrev:
Koppla loss kablarna när du mäter elementen. Kan vara så att du mäter över kretskortet när kablarna är på därav får du genomgång. Kom ihåg var de satt bara. Börja med varmluftselementet.
Har mätt på många ställen på baksidan av ugnen utan att hitta att det skulle vara något fel med något element.

Misstänker istället att det skulle vara något fel med sladdarna men har inte vågat mäta med strömmen igång än. Jag har stängt av strömmen till ugnen via säkringen, men sladden sitter i sin kontakt. Den digitala displayen stängdes av samtidigt som jag stängde av strömmen via säkringen. Flera av sladdarna på baksidan av ugnen ser lite oxiderade/mörka ut. När jag undersökte om en jordad sladd såg oxiderad ut så råkade jag nudda en annan ledning med sladden, varpå jordfelsbrytaren för hela lägenheten löstes ut (trots att ingen ström var kopplad till ugnen). Kan det ha varit restström från en kondensator eller liknande som gått till jorden och löst ut jordfelsbrytaren? Eller kan det vara risk för ström i ugnen trots att strömmen är avstängd via säkringen? Jag bor i en modern lägenhet (byggd 2016) med modern el.
Tror ni man behöver byta ut oxiderade/mörka sladdar, eller är det bäst att försöka mäta ev spänning i dem först när strömmen är påslagen?
 
G gausten skrev:
Har mätt på många ställen på baksidan av ugnen utan att hitta att det skulle vara något fel med något element.

Misstänker istället att det skulle vara något fel med sladdarna men har inte vågat mäta med strömmen igång än. Jag har stängt av strömmen till ugnen via säkringen, men sladden sitter i sin kontakt. Den digitala displayen stängdes av samtidigt som jag stängde av strömmen via säkringen. Flera av sladdarna på baksidan av ugnen ser lite oxiderade/mörka ut. När jag undersökte om en jordad sladd såg oxiderad ut så råkade jag nudda en annan ledning med sladden, varpå jordfelsbrytaren för hela lägenheten löstes ut (trots att ingen ström var kopplad till ugnen). Kan det ha varit restström från en kondensator eller liknande som gått till jorden och löst ut jordfelsbrytaren? Eller kan det vara risk för ström i ugnen trots att strömmen är avstängd via säkringen? Jag bor i en modern lägenhet (byggd 2016) med modern el.
Tror ni man behöver byta ut oxiderade/mörka sladdar, eller är det bäst att försöka mäta ev spänning i dem först när strömmen är påslagen?
Om jord och nolla får kontakt ned varandra så löser jordfelsbrytaren ut.
 
  • Gilla
gausten och 1 till
  • Laddar…
A
G gausten skrev:
Har mätt på många ställen på baksidan av ugnen utan att hitta att det skulle vara något fel med något element.

Misstänker istället att det skulle vara något fel med sladdarna men har inte vågat mäta med strömmen igång än. Jag har stängt av strömmen till ugnen via säkringen, men sladden sitter i sin kontakt. Den digitala displayen stängdes av samtidigt som jag stängde av strömmen via säkringen. Flera av sladdarna på baksidan av ugnen ser lite oxiderade/mörka ut. När jag undersökte om en jordad sladd såg oxiderad ut så råkade jag nudda en annan ledning med sladden, varpå jordfelsbrytaren för hela lägenheten löstes ut (trots att ingen ström var kopplad till ugnen). Kan det ha varit restström från en kondensator eller liknande som gått till jorden och löst ut jordfelsbrytaren? Eller kan det vara risk för ström i ugnen trots att strömmen är avstängd via säkringen? Jag bor i en modern lägenhet (byggd 2016) med modern el.
Tror ni man behöver byta ut oxiderade/mörka sladdar, eller är det bäst att försöka mäta ev spänning i dem först när strömmen är påslagen?
sladdarna blir sådana efter en tids användning
 
  • Gilla
gausten
  • Laddar…
G gausten skrev:
har inte vågat mäta med strömmen igång än.
Det borde inte vara några problem att mäta spänningen över elementen med ugnen i drift om man är "normalförsiktig" och inte har barn eller husdjur springande runt sig. Även en strömmätning borde vara enkel att rigga för att få en uppfattning om rimlig ström går igenom elementen. Här bör man dock kolla sin koppling och instrumentinställning noga innan man stoppar i sladden.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag hade utan att tveka dumpat denna ugn på återvinningen. Lägg pengarna på en bra ugn istället, har goda erfarenheter av tex Siemens med pyrolys etc. Funkar som ny efter ca 9 år.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag hade utan att tveka dumpat denna ugn på återvinningen.
Och jag tycker tvärtom. På bilden ser allt superfräscht ut förutom den något svedda isoleringen. Men elkopplingar och annat verkar vara mer eller mindre i nyskick utifrån vad man kan se på bilden. Jag hade försökt fixa den om det gick för rimliga pengar.
 
När jag läste beskrivningen så fick jag intrycket av att det var ganska många fel. Detta var basen för min bedömning att dumpa på återvinningen, underförstått att vart och ett av de uppräknade felen kan kosta en hel del att åtgärda.
 
H Harald Blåtumme skrev:
vart och ett av de uppräknade felen kan kosta en hel del att åtgärda.
Javisst kan det visa sig att det blir för dyrt för att det ska vara vettigt att laga. Absolut!
 
A
Jag förstår inte svårigheten med att byta övervärme och varmlufts element ingen neurokirurgi precis det här.

ELEMENT VÄRME-,RUND,230V, 2400 , 387 86 84-00/4
ELEMENT VÄRME-,ÖVRE,KOMBI,240V , 357 07 97-01/3

1200.- tillsammans
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Jag hade utan att tveka dumpat denna ugn på återvinningen. Lägg pengarna på en bra ugn istället, har goda erfarenheter av tex Siemens med pyrolys etc. Funkar som ny efter ca 9 år.
14tkr istf 1200.-
 
Jag tror jag har listat ut vad det är för fel på ugnen nu! Alla element fungerar, men en av sladdarna som går till varmluftselementet är trasig (testade att byta sladdar mellan elementen och då fungerade själva elementet igen)!

Problemet med över-/undervärmen verkar bero på energiregulatorn som stänger av elementen innan rätt temperatur har uppnåtts. Har dock dålig koll på hur energiregulatorer fungerar så om någon vill förklara skulle det uppskattas!

För att få ugnen att fungera som vanligt igen tror jag att det bara är att byta ut energiregulatorn och en av sladdarna som går till varmluftselementet.

Tycker ni det låter rimligt?
 
A
G gausten skrev:
Jag tror jag har listat ut vad det är för fel på ugnen nu! Alla element fungerar, men en av sladdarna som går till varmluftselementet är trasig (testade att byta sladdar mellan elementen och då fungerade själva elementet igen)!

Problemet med över-/undervärmen verkar bero på energiregulatorn som stänger av elementen innan rätt temperatur har uppnåtts. Har dock dålig koll på hur energiregulatorer fungerar så om någon vill förklara skulle det uppskattas!

För att få ugnen att fungera som vanligt igen tror jag att det bara är att byta ut energiregulatorn och en av sladdarna som går till varmluftselementet.

Tycker ni det låter rimligt?
Ugnen har ingen sk energiregulator utan antingen en vanlig termostat eller PTC
 
electroluxaren skrev:
Ugnen har ingen sk energiregulator utan antingen en vanlig termostat eller PTC
Ok, då är det kanske en termostat i så fall. Tyckte det liknande en energiregulator, men du har säkert rätt. Såhär ser den ut iaf: Innertillbehör till en apparat, kablar, elektronikkomponent, plast, metall, tekniskt, opersonligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
G gausten skrev:
Ok, då är det kanske en termostat i så fall. Tyckte det liknande en energiregulator, men du har säkert rätt. Såhär ser den ut iaf:[bild]
Termostat bara byt
 
  • Gilla
gausten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.