Har nyligen köpt en enplansvilla och har jag börjat installera kabel vartefter jag har renoverat och fixat med huset.

Först och främst har jag skissat upp en simpel ritning på hur jag har tänkt att nätverket ska se ut.


Som ni ser så kommer fiber in i sovrummet till vänster. Problemet med det är att det sovrummet endast har tele jack att dra kabel i medans rummet åt höger har tele och antenn uttag i rummet vilket gör det mycket enklare att dra kabel i ledningarna.

Därför har jag börjat med att dra internet kabel (blå) från fiber dosan till "sambandsrummet"

sedan drog jag två stycken installations kabel (gul) till väggen jag hade tänkt ha tv:n på och sedan ut till tvättstugan. Ute i tvättstugan vill jag ha en Accesspunkt för WIFI samt POE så jag kan ha minst en kamera.

Jag vill gärna köra Ubiquiti då jag läst mycket bra om det.
Min fråga är då är detta en bra lösning samt vad behöver jag för hårdvara? Om möjligt så vill jag gärna ha Elko då jag kör Elko till resten av huset. Det jag vet att jag behöver är någonting att koppla in installationskablarna i, alltså vägguttag? Sen router/switch/accespunkt? RJ45 kontakter och keystone grejer?

30 meter patchkabel i CAT6A har jag liggandes men inga kontakter. Det är normal tjocklek på den kabeln.

Kabeln jag valde för att dra är denna. Det föll på den då jag kände att jag vill dra cat6A för att framtidssäkra samt att det var en SLIM kabel så det var möjligt att dra flera kablar i telerören som är väldigt tighta.
https://webshop.multitech.se/deltaco-u-utp-cat6a-installation...

Fungerar dessa då jag har slim kabel ?
https://www.elbutik.se/product.html/elko-modularjack-tl-croco...

I sambandsrummet fungerar denna att sätta installations kablarna i för att sedan dra patchkabel till hårdvaran?
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/elmaterial-och-energi/e...
Jag är ganska vilse oh behöver vägledning.

Tack på förhand
 
  • Plantekning av en leilighet med mål, møblering og notater angående internettinstallasjoner og utstyrsplasseringer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
B Byggarmike skrev:
Kabeln jag valde för att dra är denna. Det föll på den då jag kände att jag vill dra cat6A för att framtidssäkra samt att det var en SLIM kabel så det var möjligt att dra flera kablar i telerören som är väldigt tighta.
[länk]
Kabeln är säkert ganska smidig att dra och ralativt billig, men den uppfyller inte kraven för CAT6a då den endast är 28awg, så om ”framtidssäker” var det viktiga då var det inte ett jättebra val. Dock klarar även cat6 10gbps på kortare distanser.
 
C Cerb skrev:
Kabeln är säkert ganska smidig att dra och ralativt billig, men den uppfyller inte kraven för CAT6a då den endast är 28awg, så om ”framtidssäker” var det viktiga då var det inte ett jättebra val. Dock klarar även cat6 10gbps på kortare distanser.
Ja, men i vilken verklighet kommer det krävas mer än så. Ska man skicka 4k video okomprimerat över ethernet kanske men vem gör.det?
 
H hapazard skrev:
Ja, men i vilken verklighet kommer det krävas mer än så. Ska man skicka 4k video okomprimerat över ethernet kanske men vem gör.det?
Jo, men väljer man cat6a för ”framtidssäkerhet” så tillför det ju verkligen 0 om man inte ens köpte en kabel som utfyller kraven för det. Då hade man istället kunnat välja vilken cat6 kabel som helst till lägre pris.
 
C Cerb skrev:
Jo, men väljer man cat6a för ”framtidssäkerhet” så tillför det ju verkligen 0 om man inte ens köpte en kabel som utfyller kraven för det. Då hade man istället kunnat välja vilken cat6 kabel som helst till lägre pris.
Jag förstår vad du menar, Och ja den uppfyller inte helt kraven. Mer går att läsa här tex
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverkskablage/patch-cat.6a-utp-slim-lszh/

Mao så räcker kabeln för mina behov av POE oså 😁
 
Hej. Finns en hel del frågetecken här.
Men som jag förstår det så har du en fiberkonverter där inkommnade fiber körs vidare på Ethernet intill sambandsrummet där du planerar ha router & Switch. Sedan har dragit kabel till TVn och en kabel från TVn ut till tvättstugan?
Är det någonstans där det är dragit dubbla kablar eller är det bara en Ethernet på varje ställe?
Var vill du sätta AP exempelvis? Jag antar att du inte bara vill ha en AP i tvättstugan? Då blir ju det ju ingen vidare täckning i andra rum.
Det bästa är ju om det går att dra kabel från den gröna punkten till resp "slutpunkt". Dvs där du vill ha en AP samt kanske TVn då. Och ev rum där du vill ha fasta uttag (stationär dator).
En annan sak som kan vara bra att tänka på är om du ska köra IPTV så borde du ha utrustning med stöd för VLAN hela vägen från fiberkonvertern fram till TVn.
Vad har du för uppkoppling? 1000? 100?
Kommer du köra någon NAS eller liknane där det krävs bra kapacitet i det interna nätet, eller ska det bara distrubera din internetuppkopppling till diverse devices?
Mycket frågor :)
 
T Tjalve_85 skrev:
Hej. Finns en hel del frågetecken här.
Men som jag förstår det så har du en fiberkonverter där inkommnade fiber körs vidare på Ethernet intill sambandsrummet där du planerar ha router & Switch. Sedan har dragit kabel till TVn och en kabel från TVn ut till tvättstugan?
Är det någonstans där det är dragit dubbla kablar eller är det bara en Ethernet på varje ställe?
Var vill du sätta AP exempelvis? Jag antar att du inte bara vill ha en AP i tvättstugan? Då blir ju det ju ingen vidare täckning i andra rum.
Det bästa är ju om det går att dra kabel från den gröna punkten till resp "slutpunkt". Dvs där du vill ha en AP samt kanske TVn då. Och ev rum där du vill ha fasta uttag (stationär dator).
En annan sak som kan vara bra att tänka på är om du ska köra IPTV så borde du ha utrustning med stöd för VLAN hela vägen från fiberkonvertern fram till TVn.
Vad har du för uppkoppling? 1000? 100?
Kommer du köra någon NAS eller liknane där det krävs bra kapacitet i det interna nätet, eller ska det bara distrubera din internetuppkopppling till diverse devices?
Mycket frågor :)
Hej!

Många frågor som jag knappt själv har något vettigt svar på, Men jag ska försöka svara.

Stämmer bra att fiberkonvertern kommer sitta i det vänstra rummet. Där blir den kopplad vidare till sambandsrummet. Vad den ska kopplas in i är jag osäker på, Men en router som ger ut Wifi vore väl klokt tänker jag? behövs ens en switch där? Här har jag många funderingar och jag vet inte vad som är vettigast.

Från sambandsrummet markerat gult går det två kablar, En slutar vid tv:n och den andra kabeln fortsätter in i tvättstugan. Där är väl tanken att ha ett internetuttag till tv.
Den andra kabeln som slutar i tvättstugan vore bra om den kunde tillämpas till WIFI(AP) samt POE för en kamera. Vad är alternativen där?

Idag finns ingen plan på att köra IPTV utan jag vill bara ha stabilt internet till TV.

Har kollat på NAS och det vill jag ha. Dels för kameror men också för att lagra diverse filer.
 
bump
 
B Byggarmike skrev:
Hej!

Många frågor som jag knappt själv har något vettigt svar på, Men jag ska försöka svara.

Stämmer bra att fiberkonvertern kommer sitta i det vänstra rummet. Där blir den kopplad vidare till sambandsrummet. Vad den ska kopplas in i är jag osäker på, Men en router som ger ut Wifi vore väl klokt tänker jag? behövs ens en switch där? Här har jag många funderingar och jag vet inte vad som är vettigast.

Från sambandsrummet markerat gult går det två kablar, En slutar vid tv:n och den andra kabeln fortsätter in i tvättstugan. Där är väl tanken att ha ett internetuttag till tv.
Den andra kabeln som slutar i tvättstugan vore bra om den kunde tillämpas till WIFI(AP) samt POE för en kamera. Vad är alternativen där?

Idag finns ingen plan på att köra IPTV utan jag vill bara ha stabilt internet till TV.

Har kollat på NAS och det vill jag ha. Dels för kameror men också för att lagra diverse filer.
Ok men om du försöker svara på följande frågor:
1. Vilka klienter har jag som behöver kabel? (Stationära datorer, tv-boxar, NAS etc. Strunta i nätverksprylar) och var finns dessa i huset?
2. Var behöver jag ha Wifi-täckning (för laptops, telefoner, plattor, robotdammsugare etc etc). Hela huset? Delar av trådgården osv.

När du vet svaret på ovan frågor så gör du en enkel skiss av ditt hus och tänker ut var du skulle behöva sätta Wifi sändare för att få bra täckning överallt där du vill. Samt att du placerar ut dina trådade devices. När du gjort det så måste du börja fundera på hur du kan dra kabel till dessa platser. Hur kablarna kan dras bestämmer var du behöver switchar och var du ska sätta router osv.
 
Den här fiberkonvertern har den bara en port ut till routern eller är det ett antal portar tex data,tv, telefon?
Om så är fallet så kan det vara en fördel att även dra en extra kabel för tv kanske du inte beöver den för din nuvarande leverantör men bra att ha draget om man byter i framtiden och tv levereras på egen port i konvertern.
 

Bästa svaret

Tja, i vilken ände skall man börja när man bygger nätverk i ett befintligt hus?
Vilka är dina krav @Byggarmike ? Planer för huset, mål och begränsningar?
Drar du nya rör eller återanvänder du tele-rör som därmed sätter begränsningar?
80-talshus brukar/kan ha reglar lodrät vilket gör att man kan sätta nya uttag och släppa ner kabel från vinden inne i väggen utan att öppna den.
Äldre hus kräver att men helt eller delvis öppnar vägen, lappar igen och tapetserar.

Å ena sidan verkar du bestämt dig då kabeldragningen bestämmer hur du då måste fortsätta…
(Jag förstår tex om frun skulle vilja ha tv 📺 i köket, men tvättstugan. 🤔 😀 ).

Du fick egentligen bra synpunkter och frågor före mitt inlägg, men här har du fått lite förslag och exempel på olika vägar att gå.

Är ”sambandsrummet” ett kontor där det finns annan IT-utrustning? Om inte, eller om det blir sovrum i framtiden, så kanske tvättstugan har plats för ett mediaskåp med plats för router, switch, PoE injektor/switch , NAS, Unifi Controller, SmartHem-grejer etc?
För att göra nedlagt arbete framtidssäkert bör kabeldragningen i huset vara flexibel, dvs ETT centralt korskopplingsskåp med en patchpanel och två utp kablar till varje rum/uttag.

Men… håll det enkelt, så enkelt som möjligt, men inte så enkelt att det inte fungerar…😇

Om du väljer en godtycklig konsumentrouter så viss kan den ge dig Wi-Fi, men du nämner Unifi vilket tyder på att du vill bygga något bra från början och som går att bygga ut. Går du all-in på Unifi, Ubiquiti/kameror/disk mm så tar grejerna plats.

Så börja med en Unifi USG (som router) + en switch i sambandsrummet, en Unifi AP i taket mitt i huset och en PoE-switch i tvättstugan.

AP = en kvalitets AP som täcker hela huset.

Ritning av en lägenhet med möbler, mått, och anteckningar för internetinstallation och kameraplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alt2. En mer klassisk lösning med stjärnnät.
Vet inte om det är lämpligt eller möjligt och det är ju något man får fixa innan man eller i samband med man renoverar rummen. Enplanshus har ju en vind som förenklar kabeldragning. 😀
Principskiss

R = router, röd kabel = WAN, blå = LAN, (gul = IP-TV)

Planritning med anteckningar, färgade linjer, möbler, måttenheter, och inkommade fiber anslutning markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alt 3. Mitt förslag, lite sent kanske, men framtidssäker/utbyggnadsbart om man vill dra kabel till AndroidTV/IP-TV-box, spelkonsol etc. Eller testa olika produkter och koncept.

Grovplan för en lokal med påritade nätverksinstallationer, möbler och ytmått. Markerat för fiber och accesspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid M placerar du något mediaskåp i väggen. Antar att det är garderober på andra sidan väggen.
I mediaskåpet placerar du patchpanel och switch. Ev en ren router utan Wi-Fi tex USG eller EdgeRouter, men inga rackmonterade grejer.
NAS och inspelningsprylar för kameror tar antagligen mer plats än man har i en vägg eller vill offra/stjäla av en garderob i sovrummen.

Om Routern R är en Wi-Fi-router kan man patcha ut den (två kablar) till platsen för AP (Wi-Fi Accesspunkten). Konsumentroutrar är ofta prisvärda och rätt placerade kan de ge bra täckning och fart. Tex ASUS eller TP-link som kan byggas ut med AP eller Mesh-noder. TP-Link har OneMesh för sina Wi-Fi-routerns som då låter flera av deras repeters/extenders bli Mesh-noder (med eller utan kabel). ASUS AiMesh routrar tycker jag har många oväntade begränsningar och kompatibilitetsproblem och inte är något man ska planera för att uppgradera till. Bättre då med 2-3 pack Mesh-noder (även ASUS).
En konsument-Wi-Fi-router med USB3 port kan ha många funktioner, men har inte lika bra Wi-Fi mottagning som en ren AP (tex en Roaming AP typ Unifi).

Sen är ju frågan om prioriteringar, vem som är ”projektledare” och har makten…man kanske inte väntar med att flytta in innan man dragit trådat nätverk i hela huset…😢utan fixar/renoverar så man trivs.

Vill man nörda till det ordentligt kan man lägga in VP-rör grova nog för villafiberpatch och flytta även mediaomvandlaren.
Fiberboxen sitter dock där den sitter (ömtålig pryl med tunn fiber inuti).

4:e alternativet är väl PowerLine pluggar för att ersätta utp kablar, det kan fungera bra men det blir sällan lika stabilt. 500Mbit/s ena dagen och ingen kontakt nästa.

5:e alternativet. Krångla inte till det. Köp något självkonfigurerande.
Man köper en multipack Mesh-noder (med router inkluderat och gärna med stöd för trådat mellan noderna).

För inspiration, se fototråden med nätverkslösningar, men där är nog det mesta overkill…
Fotoöversikt. https://www.byggahus.se/k/?t=192990
Tex https://www.byggahus.se/forum/threads/foton-pa-era-naetverksloesningar.192990/page-57#post-5060553
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.