Om uteluft och inneluft har samma temperatur så strävas det alltid efter utjämning, om utetempen är varmare än innetempen med högre luftfuktighet så blir det ett stort tillflöde av fukt i allt trä, och naturligtvis tvärtom.
Skall man vädra görs det med fördel när det är väsentligt svalare ute än inne med samma eller lägre relativa fuktighet, då fuktas inneluften av.
En avfuktare rekommenderas alltid om det är hög luftfuktighet inne, över 70% relativ är ett mått jag använder när avfuktaren går i källaren på sommaren då ingen värme är på i kåken.
Bonus är en sval och torr källare som inte har den där "källarkänslan" som lätt blir när den varma och fuktiga uteluften kyls ner och blir ännu fuktigare, relativt sett.
 
P Peter Petterson skrev:
Tjena tjena!!!

Lagt in nytt golv på 3 plan i huset.
Snickarna har vart ner till bjälklaget, monterat nya reglar på dom gamla för att rikta golvet.

Limmat och skruvat efter konstens alla regler.
Förfräst golvspånskiva samma sak där limmat och skruvat efter konstens alla regler.

Aluplåtar med rätt avstånd imellan monterat.

Golvet vad dom säger oxå lagt med nog spalt mot väggar,trösklar osv.

Nu till problemet golvet Lixom flyter på en luftkudde nästan precis överallt. Både utefter lister och mitt på golvet.

Vid portaler där det är som tightas så knakar och knarrar golven som har rest sig ordentligt.

Kortfogar har börjat få stora springor och är inte tighta på många ställen.

Stora stora bekymmer med andra ord.

Någon som har förslag på vad som är fel och lösningar.

Jag misstänker för lite spel ut efter väggar och att golv ligger i spänn?
Hej :)
Kanske inte har nått specifikt råd.. men gör en liten input då jag och mina golv har en udda relation ..

Jag hatar sviktande golv, nu menar jag inte att golvet ska vara stumt (för det är det enbart om man har en betongplatta, med klinker uppepå..) men "gungigt".. och "gropigt".. och "upphöjt".. och jag har haft dem (har..) alla.

Olika hus, olika problem..

Alla val är inte rätt för alla hus.. oavsett hur rätt man gör. Gamla hus fungerar inte alltid bäst enligt "konstens alla moderna regler". De kan reagera helt annorlunda på vissa saker..

Kan säga såhär.. vi har reglat om kök, bad, hall och sovrum än så länge.. skulle gjort vardagsrum i höst.. men hantverkarna har mycket och göra.

För oss handlade det om att det var lite stora avstånd mellan golvbjälkarna. Klinker och lite flytspackel på sina håll (inkl stora möbler) har tyngt ner allt.. så för oss handlade det om att göra stöttor i källaren (ej inredd)... och få allt att sluta sjunka.. och sedan rikta upp det som sjunkit .. (vi fäste nya reglar på sidorna av de gamla).

Jag överdimensionerar allt.. så jag har bett dem sätta extra reglar/kortlignar också.. så jag tror vi har cc30i köket numer..

Men iaf, för oss var det stolpar/bärande väggar som krävdes under bjälklaget (funkar såklart att ha större dimensioner på golvreglarna..om man kommer åt att få in dem.. och ge dem stöd från väggarna..men just för oss var det lättare att ställa dit några stolpar o stålbalkar)

Ingen verkar vilja göra vårt "passagerum" (mycket el, va värme o fiber som går i taket/golvet under).. och det pannan där måste kunna gå och tas ut.. så antagligen blir det ett par flyttbara stämpar som trycker upp det befintliga golvbjälklaget.. skulle pannan behöva tas ut. så går det!

När det kommer till själva ytskiktet.. så är det rörligare än man kan tro.. många gamla hus har en liten list utanför golvlisten (jag och officiella namn.. hmm.. men kan den kallas kvartslist?).. för att dölja träets rörelse/springor .. vissa perioder på året..

Vi har det..där vi inte har det.. har vi springor helt enkelt (lite bättre där vi faktiskt gjort om golven, men som sagt .. gamla hus.. har hyss för sig.. och även om golven är "plana" så är inte väggarna helt släta (?)..

Både laminat o trä rör sig ju dessutom.. och golvvärme gör miljön annorlunda också...(specielt om man slår av den antar jag /den inte är igång ibland)..

Kortskarvar hade vi problem med på ett laminatgolv i förra huset.. det var "fel" på golvet har jag för mig.. (alla kortsidorna reste ragg brukade vi säga..). Så DET skulle kunna vara ett "annat problem".. (än springor mot väggarna menar jag).

Om du har "uppbuktningar" på golvet, speciellt mitt i rummet.. så skulle jag anta att något ligger i spänn.. någonstans.. kolla bakom alla lister.. om du "inte har springa" någonstans.. (följ golvbrädorna från upphöjningen mot vägg...)

Men du kan också ha otur.. vi hade ett värmerör under golvspånet som tryckte upp golvet.. :/
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
TRJBerg
P Peter Petterson skrev:
Golvläggaren tror det är fel på golvet, golvleverantören har inte bemödat sig med att återkoppla än.

Jag känner att en Oberoende bes man får ta tag i det så får dom andra rätta sig i ledet efter hans utlåtande 🤷‍♀️
Osäker här, men är det inte Byggmax du ska reklamera hos?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Osäker här, men är det inte Byggmax du ska reklamera hos?
Har reklamerat hos dom samt beställt oberoende besiktning av golvbranchens godkänd bes man!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det fenomen som du upplever brukar inträffa när parketten har en något högre fukthalt på ovansidan jämfört med undersidan. Ovansidans sträcka blir aningen längre och en liten båge bildas. Långsidornas klickskarvar håller emot så därför rör bara golvet sig ut mot väggarna vid belastning för att sedan bilda samma båge igen. Däremot kortskarvarna kan gå isär vid belastning, särskilt när man går fram och tillbaka över golvet vid en bågbildning. Dom arbetar sig ur position när dom ligger i vinkel mot bågen.
Så eftersom ni varit så noga och ambitiösa kanske golvet blir bra när det antagit en jämn fuktkvot(?). Kortskarvana då? Dom kan man slå ihop med hjälp av två vacuumhandtag som man fäster var sin sida om skarven. Pressa och använd gummiklubba. Dock måste man ta höjd för att kortskarvanas styrka kan ha försvagats och därmed lättare kunna glida ifrån varandra i framtiden.
Hoppas allt blir bra i slutändan!
 
  • Gilla
MrBusch och 5 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Det fenomen som du upplever brukar inträffa när parketten har en något högre fukthalt på ovansidan jämfört med undersidan. Ovansidans sträcka blir aningen längre och en liten båge bildas. Långsidornas klickskarvar håller emot så därför rör bara golvet sig ut mot väggarna vid belastning för att sedan bilda samma båge igen. Däremot kortskarvarna kan gå isär vid belastning, särskilt när man går fram och tillbaka över golvet vid en bågbildning. Dom arbetar sig ur position när dom ligger i vinkel mot bågen.
Så eftersom ni varit så noga och ambitiösa kanske golvet blir bra när det antagit en jämn fuktkvot(?). Kortskarvana då? Dom kan man slå ihop med hjälp av två vacuumhandtag som man fäster var sin sida om skarven. Pressa och använd gummiklubba. Dock måste man ta höjd för att kortskarvanas styrka kan ha försvagats och därmed lättare kunna glida ifrån varandra i framtiden.
Hoppas allt blir bra i slutändan!
Hej!

Tack för ett vad som verkar ett riktigt bra svar, Är detta nu något man kan förvänta sig av golvet varje gång det blir sommar och hög RF?
Är det något som på något vis är reklamerabart för mig som kund, Golvet motsvarar ju inte det man kan förvänta sig med tanke på nedlagt jobb samt pengar?
 
Nylagt golv med låg RF sen slår det om till hög RF under lång tid, öppna fönster och skyddspapp det är närmast logiskt att det kan bli dylika problem. Så vid kommande fuktiga säsonger när man är inbodd och material i golv och väggar antagit samma fuktkvot uppstår inte samma höga differens på över/undersida, utan kan då expandera ”jämt” ut mot väggarna.
Om det är skillnad på olika golv/kvalitet och dess rörelse kan jag för lite om. Men första steget är ju som du har tänkt; att få en dokumenterad analys att utgå ifrån.
För som det verkar: Ni har gjort allt rätt och lite till, då måste slutresultatet vara ett felfritt golv!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Hej!

Tack för ett vad som verkar ett riktigt bra svar, Är detta nu något man kan förvänta sig av golvet varje gång det blir sommar och hög RF?
Är det något som på något vis är reklamerabart för mig som kund, Golvet motsvarar ju inte det man kan förvänta sig med tanke på nedlagt jobb samt pengar?
Jag tror det kan finnas faktorer här som skapat en perfekt mix för att ställa till problem för er.

Jag har de tre somrar vi bott i vårt hus aldrig upplevt så hög luftfuktighet som denna sommar. Ffa senaste veckan har trampolinen i hallen jag nämnde tidigare varit värre än någonsin. Och det krävdes inte mer än senaste dygnet med lägre temp och lägre rh för att allt skulle lägga sig.

Det är dock också möjligt att golvet tagit permanent skada och blir extra känsligt vid höjd rh även framgent.

Bifogar sida ur Kährs läggningsinstruktioner. Känns som ert bygge under denna fuktiga tid med papp och öppetstående fönster kan ha orsakat problemen som orsakat konvex form på brädorna som kanske inte kommer gå tillbaka

Bemärk även att man belyser att golven ska läggas sist av alla arbeten. Möjligt att Barlinek har samma skrivelse i instruktionen och då blir det nog svårt att ställa krav mot dem
 
  • Svensk text om fukt, träegenskaper, diagram och tabeller. Inomhusklimat och byggmaterial relaterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Jag tror det kan finnas faktorer här som skapat en perfekt mix för att ställa till problem för er.

Jag har de tre somrar vi bott i vårt hus aldrig upplevt så hög luftfuktighet som denna sommar. Ffa senaste veckan har trampolinen i hallen jag nämnde tidigare varit värre än någonsin. Och det krävdes inte mer än senaste dygnet med lägre temp och lägre rh för att allt skulle lägga sig.

Det är dock också möjligt att golvet tagit permanent skada och blir extra känsligt vid höjd rh även framgent.

Bifogar sida ur Kährs läggningsinstruktioner. Känns som ert bygge under denna fuktiga tid med papp och öppetstående fönster kan ha orsakat problemen som orsakat konvex form på brädorna som kanske inte kommer gå tillbaka

Bemärk även att man belyser att golven ska läggas sist av alla arbeten. Möjligt att Barlinek har samma skrivelse i instruktionen och då blir det nog svårt att ställa krav mot dem
Men i det du bifogar står det ju vädra gärna :) Golvet har ju lagts efter att all spackling av väggar redan utförts. Golvet lades i juli precis när målaren gick på 5 veckors semester, Sedan täcktes det och snickarna fortsatte med montering av nya innerdörrar,Lister,foder,Nytt kök,Nya fönster osv allt medans golven var täckta med mjölkpapp.

Golven lades ju under rätt RH förhållanden men efter dom blivit lagda har ju ingen sprungit med RH mätare. Målaren kom tillbaka efter semestern och började hänga tapet samt måla väggar. Taken var reda målade.

Jag vet inte vad kunnat göra annorlunda eller om jag som beställare har något vidare ansvar i denna fråga? Jag har ju betalat för att få golv inlagda, Undergolv bytta samt bjälklaget riktat och ny isolering insprutad.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
S
Av allt att döma har du lagt golvet enligt konstens alla regler. Jag börjar bli lite småtrött på kommentarer om att man när man bygger något måste månen stå i sjunde fasen, det ska vattnas 3 dl på femte timmen men inte sjätte, och skägget ska ligga bakom trettonde stenen, annars är det naturligtvis så att inget funkar som tänkt.

Ps hoppas du kan stå emot dessa krafter och få ett golv som funkar som tänkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Spårat spån på cc60? Ska inte det ligga på minst cc30? Just för att förhindra svikt så skivan är väldigt svag i fräsningen, va kan det vara, 5-7mm spån kvar?
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
S Stbk skrev:
Spårat spån på cc60? Ska inte det ligga på minst cc30? Just för att förhindra svikt så skivan är väldigt svag i fräsningen, va kan det vara, 5-7mm spån kvar?
Nej!

CC 30 gäller i badrum och där har vi inga problem. Den renoveringen har nog gått mest smärtfritt av alla utrymmen
S Stbk skrev:
Spårat spån på cc60? Ska inte det ligga på minst cc30? Just för att förhindra svikt så skivan är väldigt svag i fräsningen, va kan det vara, 5-7mm spån kvar?
nej det gäller i endast i badrum med CC30.

Där har vi dock kört med hela spånskivor och elektrisk golvvärme för att även ha ljumna golv under sommaren som torkar upp golven effektivt samt CC30!
 
  • Modernt badrum med dubbla handfat, spegel och väggbelysning under installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum, grå marmorplattor, glasduschvägg, svarta detaljer, takdusch, infällda spotlights, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Det fenomen som du upplever brukar inträffa när parketten har en något högre fukthalt på ovansidan jämfört med undersidan. Ovansidans sträcka blir aningen längre och en liten båge bildas. Långsidornas klickskarvar håller emot så därför rör bara golvet sig ut mot väggarna vid belastning för att sedan bilda samma båge igen. Däremot kortskarvarna kan gå isär vid belastning, särskilt när man går fram och tillbaka över golvet vid en bågbildning. Dom arbetar sig ur position när dom ligger i vinkel mot bågen.
Så eftersom ni varit så noga och ambitiösa kanske golvet blir bra när det antagit en jämn fuktkvot(?). Kortskarvana då? Dom kan man slå ihop med hjälp av två vacuumhandtag som man fäster var sin sida om skarven. Pressa och använd gummiklubba. Dock måste man ta höjd för att kortskarvanas styrka kan ha försvagats och därmed lättare kunna glida ifrån varandra i framtiden.
Hoppas allt blir bra i slutändan!
Det här låter som det absolut mest kloka svaret på dina bekymmer.

Utmaningen är väl att det bara är över tid som man vet att det är löst sas.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Men i det du bifogar står det ju vädra gärna :) Golvet har ju lagts efter att all spackling av väggar redan utförts. Golvet lades i juli precis när målaren gick på 5 veckors semester, Sedan täcktes det och snickarna fortsatte med montering av nya innerdörrar,Lister,foder,Nytt kök,Nya fönster osv allt medans golven var täckta med mjölkpapp.

Golven lades ju under rätt RH förhållanden men efter dom blivit lagda har ju ingen sprungit med RH mätare. Målaren kom tillbaka efter semestern och började hänga tapet samt måla väggar. Taken var reda målade.

Jag vet inte vad kunnat göra annorlunda eller om jag som beställare har något vidare ansvar i denna fråga? Jag har ju betalat för att få golv inlagda, Undergolv bytta samt bjälklaget riktat och ny isolering insprutad.
Vad det verkligen står är att det är viktigt att luftfuktigheten inne inte överstiger 60%. Har man vädrat under denna sommaren och dessutom under långa perioder har man definitivt gjort inneklimatet till långt över 60% rh, som man sen stängt in när fönster och dörrar stängts. Det är också ett äldre hus med självdrag? Då lär innemiljön ha varit suboptimal för golvbrädorna under långa perioder, det är svårt att bortse från.

Det står ju uttryckligen också att all målning ska ske innan läggning av golv.

Det blir ju fånigt att som nån i en kommentar ovan klanka ner på de som försöker hitta förklaringsmodeller till varför det blivit som det blivit. Uppenbarligen finns det en möjlig förklaring här. Det ska ju inte behöva bli så, kanske hade ett annat golv stått pall. Men nu har ju trots allt situationen uppstått och den rimliga förklaringsmodellen verkar vara långa stunder med för hög luftfuktighet i huset. Vem ansvaret då faller ner på? Det kan man verkligen fundera på.
 
Hoppas det löser sig för dig!
Vi hade bekymmer med golv från Byggmax i hall och två rum på övervåningen för knappa 10 år sedan. Väldigt kännbara skarvar som om de gått isär, och tomt på trä under ytskiktet så det fjädrade ner på ett ställe.
BM hävdade att det var för torr luft, trots att vi har badrum med dusch och bad i anslutning till hallen samt att ett äldre Barlinek golv i vårat sovrum inte uppvisade samma problem.

BM hävdade att dom väntade in svar från leverantör och att det förmodligen skulle bli svårt osv...
Jag stod på mig och hävdade min rätt och att jag handlat av BM och inte av deras leverantör, minns inte om ARN behövde nämnas.

Efter en tid fick jag nytt golv inlagt på deras bekostnad. Snickaren som rev ut och la in det nya hittade bitar där kort och långsida inte var vinkelräta bla. Inga bekymmer med det nya golvet.
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.