raveper raveper skrev:
Vart har parodierna tagit vägen? Allt verkar bara handla om långburk..
TS: Hej! Jag har denna ofta återkommande fråga. Har ni något svar som inte är lika återkommande?

Svar: 14 långburk!

TS: Attans.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Drygt, av min drickas pris är väl bara 1/5 moms?
Det beror på om du räknar procenten i burken eller när du pissar ut fulölen.
 
P Pin skrev:
Det också. En fjärdedel av fulölen är moms
Otur för dig. Min fulöl består bara av en femtedel moms! Men det finns en lösning även för dig!

När du ska köpa dina sju flak tar du ett extra, alltså åtta totalt. Sen råkar du glömma de två som innehåller momsen innan du kommer till kassan. Vips har du mosfri öl! Mums.

En extra bonus är att du bara dricker sex flak, Socialstyrelsen blir nöjd, och du mår bra dagen efter!
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det beror på om du räknar procenten i burken eller när du pissar ut fulölen.
Pocenten i burken är nog bara fjärdedelen av momssatsen, svensk korthylsa med klenöl.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Otur för dig. Min fulöl består bara av en femtedel moms! Men det finns en lösning även för dig!

När du ska köpa dina sju flak tar du ett extra, alltså åtta totalt. Sen råkar du glömma de två som innehåller momsen innan du kommer till kassan. Vips har du mosfri öl! Mums,

En extra bonus är att du bara dricker sex flak, Socialstyrelsen blir nöjd, och du mår bra dagen efter!
Som jag redan svarat i tråden kan du inte läsa ordentligt!! Det beror på om det är ingående eller utgående moms. Jag, och Östermalmgren, som är företagare drar av momsen både på fulöl och champagne från andra regioner än den äkta. Det är grundskolematematik. Oavsett hur sossarna förstört skolan. Samma procent du häller in kommer ut. Fast den ena är 20 och den andra 25. Kanske dessa fem procent som skapar välståndet och tillväxten?
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Otur för dig. Min fulöl består bara av en femtedel moms! Men det finns en lösning även för dig!

När du ska köpa dina sju flak tar du ett extra, alltså åtta totalt. Sen råkar du glömma de två som innehåller momsen innan du kommer till kassan. Vips har du mosfri öl! Mums,

En extra bonus är att du bara dricker sex flak, Socialstyrelsen blir nöjd, och du mår bra dagen efter!
Shit vad komplicerat. Jag tar nog och köper en färdig altansoffa istället.
 
Alfredo Alfredo skrev:
När du ska köpa dina sju flak tar du ett extra, alltså åtta totalt. Sen råkar du glömma de två som innehåller momsen innan du kommer till kassan.
Jag har fått i mig ett par små öl så försök inte få mig att börja räkna flak, jag har nog med procenten.

Fråga @El-Löken66 istället, han har nog koll även på detta.
 
P Pin skrev:
Jag, och Östermalmgren, som är företagare drar av momsen både på fulöl och champagne från andra regioner än den äkta.
Dryga dig inte bara för att du tydligen har fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina vänner. Ni lyder under samma momsregler som alla andra. När ni dricker ölen är det ingående moms och när ni pissar utgående.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Shit vad komplicerat. Jag tar nog och köper en färdig altansoffa istället.
App app app
Om det är en altan krävs bygglov. Men du menade kanske trädäck? Det är inte lämpligt att däcka efter fulöl dock. Fixa soffan först.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade vi inte konstaterat att man alltid köper sju pall, eller var det flak, eller lastbilsflak??? Få vad glömsk man blir efter lite långburk. @Nötegårdsgubben vi behöver experthjälp här,
Sju flak om man har en granne och inte emellanåt vill verka ogin ja. Sju pall går ju rimligen också jämnt ut på 14 långburk, så det torde också gå bra – om man själv och grannen pallar.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Fulkemisten
P Pin skrev:
Min granne har aldrig varit inne i sitt hus så länge vi bott här, de vistas utomhus.
Ok jag har en riktig parodi. Baserad på verkligheten... min syster bor nån kilometer från mig. Hon brukar promenera hit nån gång i månaden på vår/sommar/hösthalvåret. På riktigt blir hon arg över att som hon räknar till kanske 5 procent vistas utomhus i trädgården om det är fint väder. De förtjänar inte att ha hus enligt henne.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dryga dig inte bara för att du tydligen har fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina vänner. Ni lyder under samma momsregler som alla andra. När ni dricker ölen är det ingående moms och när ni pissar utgående.
Jag dricker med lägre moms i Genève och Luxemburg sen pissar jag i sosseland. 19 procent in och 20 ut. Med stor omsättning blir man rik på marginalen. Detta är 19:20 regeln som gäller för företagare. Om man vara tar ut lön upp till gränsen för statlig skatt pissar man på sossestaten också.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P Pin skrev:
App app app
Det går nog bra med en apparat.
 
Nu tror jag man behöver 14 långburkar för att köpa ett soltak...en gåta! 🤓
 
kashieda kashieda skrev:
De nya standardglasen kan bli större.
Fick med mig ett standardglas från oktoberfesten i Munchen.
Förstår inte problemet med fyra standard glas
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.