Lägenhet. Renoverade badrummet mindre än 1 år sedan. hade lukt i badrummet då och då men hittade inte vart lukten kom ifrån nu har jag hittat vad felet är. Bajs i dusch brunnen.🙈 jag öppna brunnen, lyfte upp vattenlås och spolade toaletten det rinner fram vatten till dusch brunnen. Vad gör jag ? När de Renoverade badrummet så kändes fallet för lite. Kan det vara stopp i rören så att vattnet åker till duschbrunnen? Sorry, är dyslektiker om det är fel stavat

Tack för hjälpen
 
  • Förfallna betongväggar, rör och kablar i trångt, opolerat tekniskt utrymme eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan vara begynnande stop i rören mellan toaletten och gatan, men då borde t.ex. även några liter vatten från handfatet komma upp i duschen och det borde ta lång tid för vattnet att rinna ut från golvbrunnen, eller så anslöt man toaletten på ett olämpligt sätt mot det liggande avloppsröret under golvet.

Kan du förklara vad din bild ska visa?
 
  • Gilla
hampouspous
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det kan vara begynnande stop i rören mellan toaletten och gatan, men då borde t.ex. även några liter vatten från handfatet komma upp i duschen och det borde ta lång tid för vattnet att rinna ut från golvbrunnen, eller så anslöt man toaletten på ett olämpligt sätt mot det liggande avloppsröret under golvet.

Kan du förklara vad din bild ska visa?
Tack för svaren 😊 bilden visar, stora röret som sticker upp längst till vänster det är där toaletten sitter mitten så sticker det ut ett litet rör där är det handfatet längst ut till höger så är det duschen. När man handspollar toan så går vattnet till duschbrunnen med. tror att trycket inte pallar ? Ett modernt badrum med toalett, handfat, duschhörna, tvättmaskin och gröna mattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men det där går ju inte: är avstickaren på y-delen utgående avlopp men rakt rör från toaletten till brunnen? Klart att det spolas upp i golvbrunnen då.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
B
Ser ut som golvbrunnen är monterad typ 90 grader fel med utloppet. Det där ser svårt ut att åtgärda nu. Ingen quickfix.

Är det en firma som gjort detta?
 
Ser tyvärr ut att vara förminskning från 110 till 75mm till utgående avlopp vilket förvärrar det ytterligare. Dvs mellan toa och golvbrunn är det 110mm dimension så vid spolning pressas allt upp mot golvbrunnen eftersom det är mer motstånd mot utgående avlopp.
 
Alltså, avloppet ut ur badrummet är väl ändå 110-röret som går ut till vänster i bilden? 75-röret som går åt höger gissar jag är för tvättmaskinen.

Problemet är väl att toan är monterad direkt på en 89-graders gren vad det ser ut. Kanske går att bila upp bara under toan och fixa om man är lite klyftig.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa på att det blåa längst till vänster är utgående avlopp.
 
Claes Sörmland
Rör i oordnad källare med betongvägg, ojämnt golv och synlig rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ser ut som golvbrunnen är monterad typ 90 grader fel med utloppet. Det där ser svårt ut att åtgärda nu. Ingen quickfix.

Är det en firma som gjort detta?
Haft sån jävla problem med företaget, ursäkta språket. 3 badrum får vatten läckage i bostadsrätt föreningen en utav dom badrum är mitt badrum huvud rören som hade spruckit eller vad det var det tog 7 månader att fixa tre badrum. Bostadsrättsföreningens försäkring anlitade HRB jag rekommenderar absolut inte det företaget. Haft sån problem med dom. Golvplattor i pågående installation med orange plattsättningssystem hörnklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med trasig kakel, samlas hög med krossad kakel på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med glasdörrar, takdusch, grå kakelväggar, och blå skyddsplast på väggen, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
joakim_j joakim_j skrev:
Alltså, avloppet ut ur badrummet är väl ändå 110-röret som går ut till vänster i bilden? 75-röret som går åt höger gissar jag är för tvättmaskinen.

Problemet är väl att toan är monterad direkt på en 89-graders gren vad det ser ut. Kanske går att bila upp bara under toan och fixa om man är lite klyftig.
Det borde stämma det lilla röret är för tvättmaskinen skickar bild så kommer du förstå bättre tack för hjälpen. 😊 Ett modernt badrum med toalett, handfat, dusch, tvättmaskin och gröna mattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]
Ok, då är det lite bättre men ändå problematiskt med rakt rör 110 mot golvbrunnen. Ger inget motstånd. Frågan är om man kan strypa ned det innuti röret på något sätt.
 
  • Gilla
Tillbyggare 165
  • Laddar…
BirgitS
8 85MG skrev:
Tack för svaren 😊 bilden visar, stora röret som sticker upp längst till vänster det är där toaletten sitter mitten så sticker det ut ett litet rör där är det handfatet längst ut till höger så är det duschen. När man handspollar toan så går vattnet till duschbrunnen med. tror att trycket inte pallar ?
Händer det något i golvbrunnen eller med toalettens vattennivå när du släpper ut ett fullt handfat?
Ta gärna kontakt med de som bor i de andra två lägenheterna där badrummen gjordes om.
 
A anis16 skrev:
Ok, då är det lite bättre men ändå problematiskt med rakt rör 110 mot golvbrunnen. Ger inget motstånd. Frågan är om man kan strypa ned det innuti röret på något sätt.
Kan det här funka ? Webbsida visar Faluplast Prevent 2 lukstopp, 5-stjärnor, kostar 379 kronor inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Händer det något i golvbrunnen eller med toalettens vattennivå när du släpper ut ett fullt handfat?
Ta gärna kontakt med de som bor i de andra två lägenheterna där badrummen gjordes om.
Testade precis när jag släppte ut vattnet kom det lite vatten i duschen brunnen inte lika mycket vatten när jag spolar toaletten. Tror att jag får grannens skit med 🙈 Skickar video när jag spolar
 
  • Ledsen
  • Wow
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.