Hoppas du har en bra fredag.

Jag planerar att lägga bud på ett hus. Det är en villa med källare. Jag vill renovera källaren för en liten 1-rumslägenhet med ett litet pentry och toalett för uthyrning. Källarhöjden är 225 cm och här separat ingång, två dörren och stor fönster. Tillåter den här fastigheten att ha 2 kök? Kan jag också hyra ut till en person i källaren om det är okej att bo där.
 
BirgitS
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det lite tråkiga svaret är att det ofta inte går att få till en extra laglig lägenhet i dylika situationer. Rumshöjd och dagsljuskrav sätter stopp för det hela.
 
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
Källaren har separat ingång av 2 olika dörrar och stora fönster (markerade med rött på bilden). huvudentrén är bakifrån (markerad med orange pil på bilden). Källarhöjden är 225 cm. Min plan är att renovera med nya golv och göra allt helt nytt. Blir det ett problem även då?

Tvåvåningshus med garage, konst på väggen, entrédörr och fönster markerade.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det lite tråkiga svaret är att det ofta inte går att få till en extra laglig lägenhet i dylika situationer. Rumshöjd och dagsljuskrav sätter stopp för det hela.
Källaren har separat ingång av 2 olika dörrar och stora fönster (markerade med rött på bilden). huvudentrén är bakifrån (markerad med orange pil på bilden). Källarhöjden är 225 cm. Min plan är att renovera med nya golv och göra allt helt nytt. Blir det ett problem även då?
 
Är det en källare eller en våning?
 
D Dilato skrev:
Är det en källare eller en våning?
Det är Souterrängplanet med egen ingång.
 
J joker818 skrev:
Det är Souterrängplanet med egen ingång.
Vad blir resultatet om du använder denna definition:
Som våning räknar man källare om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden.
 
  • Två ritningar visar beräknad byggnadshöjd för en byggnad med måttangivelser för vind, våning och källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
BirgitS
J joker818 skrev:
Det är Souterrängplanet med egen ingång.
Då är det vanligen inte problem med utrymningsvägar och dagsljus.
Men det verkar som att minsta tillåtna takhöjd invändigt är 230 cm enligt någon av sidorna jag länkade till.
 
  • Gilla
joker818 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad blir resultatet om du använder denna definition:
Som våning räknar man källare om golvets översida i våningen närmast ovanför källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid byggnaden.
enligt bilden, eftersom höjden är 225 cm, kallas det våning. Men mäklaren annonserade ut den som Souterrängplan, så jag kollar efter gällande regler för källarrenovering

Hela källarvåningen behöver renoveras, så jag måste kunna hyra den för att göra ekonomiskt vettigt av köpet.
 
J joker818 skrev:
enligt bilden, eftersom höjden är 225 cm, kallas det våning. Men mäklaren annonserade ut den som Souterrängplan, så jag kollar efter gällande regler för källarrenovering

Hela källarvåningen behöver renoveras, så jag måste kunna hyra den för att göra ekonomiskt vettigt av köpet.
Eftersom den då inte är källare utan våningsplan så ska du väl inte leta regler för källare, det tillför väl inget?
 
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det vanligen inte problem med utrymningsvägar och dagsljus.
Men det verkar som att minsta tillåtna takhöjd invändigt är 230 cm enligt någon av sidorna jag länkade till.
Om utrymningsväg och dagsljus inte är problem, kan de ta en avvikelse med källarhöjden, eftersom skillnaden bara är 5 cm?

Dessutom ligger inte köket i bottenvåningen (våningen ovanför souterrängen) ovanför pentryt jag planerar att bygga i källaren, så vilka alternativ finns det för ventilation, finns det några vanliga rutiner för köksventilation?
 
Dett finns olika trådar på forumet om folk som bilar ut källare för att t.ex isolera, lägga golvvärme och eller sänka golvet.

Hur dyrt det blir beror på hur mkt man gör själv. Om det sen är berg nära under plattan så blir det antagligen oerhört dyrt eller väldigt tidskrävande.
 
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
Claes Sörmland
J joker818 skrev:
enligt bilden, eftersom höjden är 225 cm, kallas det våning. Men mäklaren annonserade ut den som Souterrängplan, så jag kollar efter gällande regler för källarrenovering

Hela källarvåningen behöver renoveras, så jag måste kunna hyra den för att göra ekonomiskt vettigt av köpet.
Du får renovera hur mycket du vill, finns inga begränsningar där. Men att lyckas få igenom ett bygglov för att ta källaren i bruk som en ny egen lägenhet är nog mer besvärligt om takhöjden inte finns där.

Du kan dock alltid hyra ut rum för inneboende.
 
  • Gilla
joker818
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Eftersom den då inte är källare utan våningsplan så ska du väl inte leta regler för källare, det tillför väl inget?
Tack för ditt svar och tydlig förklaring med bilder. Det som är förvirrande för mig är att om våninget enligt definitionen är en våning och inte källare, varför annonserade husmäklaren det som källare? Jag menar varför skulle han minska värdet genom att kalla det källare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.