Tänkte mig 34x70 som bärläkt, men ser att en tryckad 28x120 är billigare. Skulle man kunna köra med de som bärläkt eller är det för lite? Tänker om 34x70 kanske motsvarar 28x120 i hållfasthet. Takstolsmåttet påverkar ju bärläktens dimension till det positiva.

snözon 3
taklutning 38 grader
cc600 takstolar.
 
N Niklaspe skrev:
Tänkte mig 34x70 som bärläkt, men ser att en tryckad 28x120 är billigare. Skulle man kunna köra med de som bärläkt eller är det för lite? Tänker om 34x70 kanske motsvarar 28x120 i hållfasthet. Takstolsmåttet påverkar ju bärläktens dimension till det positiva.

snözon 3
taklutning 38 grader
cc600 takstolar.
Vad ska du belägga taket med?
 
P Putte 9497 skrev:
Vad ska du belägga taket med?
Ett nytt plåttak 1 kupigt.
cc måttet är 400 på bärläkten.
skall läkta på befintligt plåttak. De plåttaket kommer ju också "bära" mellan takstolarna där nya läkten läggs.
 
Tänker varför dimensionen på bärläkt i snözon 3 är 45x95. Med cc 600 på takstolarna och cc 400 måttet mellan läkten blir det ett styvt så man borde kunna gå ned till 28x70 i läkt eller 34x70 tex.

Om huvudanledningen av grov läkt är för att taket inte ska va mjukt.
 
Rickard.
Med 60cc på takstolarna kan du gå ner på samma dimension som om det var råspont om du vill, det är ingen skillnad i hållfastheten.

Undvik tryckimpregnerat...
 
Varför vill man undvika tryckt? Är det kvaliteten på virket?
 
Rickard.
N Niklaspe skrev:
Varför vill man undvika tryckt? Är det kvaliteten på virket?
Jag är inte 100% på att det är verkligt problem men stål rostar lätt tillsammans med tryckimpregnerat pga kopparn och takplåt och farmarskruv är inte lika rostskyddade som trallskruven.

Onödig risk och ingen fördel enkelt enkelt.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Tips på nån träskruv/kombiskruv som kan dra i träregel med plåt under?
 
E
N Niklaspe skrev:
Tips på nån träskruv/kombiskruv som kan dra i träregel med plåt under?
Vad är anledningen att du ska lägga det på bef plåttak? Det är ju duken under som är själva tätskiktet på taket och inte pannorna.
 
Lindrigt slippa slita bort befintliga plåten, dubbla tak = mindre risk för läckage.
+ jag får dubbla kondensskydd.

Hade du tips på skruv för bärläkt genom plåt - skruv?
 
E
N Niklaspe skrev:
Lindrigt slippa slita bort befintliga plåten, dubbla tak = mindre risk för läckage.
+ jag får dubbla kondensskydd.

Hade du tips på skruv för bärläkt genom plåt - skruv?
Problemet är ju att du får skruvhål rakt ner i takstolarna men att du inte kan få dom täta. Så om en panna går sönder så är samtliga infästningspunkter potentiella källor för läckage.

Eller tänkte du bara hänga det nya taket i plåten på det gamla taket?
 
Ska inte dit några pannor!! Ska dit ett nytt plåttak! Vill ha tips på skruv som fäster igenom regel och sen plåt!

Majoriteten av den nya bärläkten komma träffa gamla bärläkten samt kommer jag lägga ströläkt i Dalarna på bef talet så kommer inte va några läckage …..
 
Går det inte med vanlig utomhusskruv då? Plåten är väl så pass tunn att spetsen går igenom den?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
prövade med en c4 4,5x60 men satt dåligt!!
Gick lätt dra igenom!
Tror de är för hög gångstigning! Man skulle haft nå farmarskruv med försänkt skalle typ.
 
Vad då satt dåligt? Drog du genom bärläkt, plåt och ner i råspont/takstol? Isåfall är ju en 60 för kort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.