T Testarn skrev:
Tack!
Vid en snabb koll så ser det här ut att vara precis sådana tips som jag sökte!

Jag har sökt en del innan men bara hittat enkla guider om att sätta upp en router eller väldigt avancerade genomgångar av företagsnätverk.

Jag ska läsa igenom en gång till och se om det fungerar för mig.
Jo här har du den officiella versionen från Ubiquiti
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/9761080275607-UniFi-Network-Creating-Virtual-Networks-VLANs-
Sen är det viktigt att du kör en uppdaterad version av mjukvaran i din dator.
 
B b8q skrev:
Jag var just på en IT-säkerhetskonferens. Det HÄR är insideshumor:
Jag förstår hur du menar men samtidigt tycker jag det tyder på professionalism att inte använda ett krångligt lösenord om avsikten ändå är att "alla" ska kunna ansluta.

Jag vet inte hur många gånger jag blivit irriterad i exempelvis flygplatslounger där ett "superkrångligt" lösenord delats ut på små papperslappar till alla som önskar...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår hur du menar men samtidigt tycker jag det tyder på professionalism att inte använda ett krångligt lösenord om avsikten ändå är att "alla" ska kunna ansluta.

Jag vet inte hur många gånger jag blivit irriterad i exempelvis flygplatslounger där ett "superkrångligt" lösenord delats ut på små papperslappar till alla som önskar...
Varför ha ett lösenord alls i det läget...?
 
T Testarn skrev:
Varför ha ett lösenord alls i det läget...?
Vissa tekniska lösningar kräver att ett finns men annars håller jag med dig.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Walle85
Jag kör unifi, har flera VLAN uppsatta:

- LAN (trådat), kommer åt alla andra VLAN
- WLAN (WiFi), kommer åt IoT
- IoT, enheter på detta VLAN kommer inte åt några andra enheter, de kommer endast åt internet
- Data, separat VLAN för NAS, mestadels för att kunna limitera access och bandbredd
- Guest, fristående VLAN som endast kommer åt internet

Det går att få till det mesta, men är en del konfiguration att sätta in sig i.
Det som är struligast, enligt mig, är Chromecast (och liknande enheter) då det är specifika regler för multicast och IGMP snooping att sätta upp för att få det att lira.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
P paralun skrev:
Jo här har du den officiella versionen från Ubiquiti
[länk]
Sen är det viktigt att du kör en uppdaterad version av mjukvaran i din dator.
Jag tycker att den första länkens sida var lättare att förstå vid en första genomläsning. Den här är också mer specifik kring ett ämne och inte hela uppsättningen.
Sen är det ju alltid en "risk" med att försöka täcka in alla varianter/möjligheter, det blir lätt otydligt.

Tack!
 
T
Walle85 Walle85 skrev:
Jag kör unifi, har flera VLAN uppsatta:

- LAN (trådat), kommer åt alla andra VLAN
- WLAN (WiFi), kommer åt IoT
- IoT, enheter på detta VLAN kommer inte åt några andra enheter, de kommer endast åt internet
- Data, separat VLAN för NAS, mestadels för att kunna limitera access och bandbredd
- Guest, fristående VLAN som endast kommer åt internet

Det går att få till det mesta, men är en del konfiguration att sätta in sig i.
Det som är struligast, enligt mig, är Chromecast (och liknande enheter) då det är specifika regler för multicast och IGMP snooping att sätta upp för att få det att lira.
OK, det ger mig hopp om att det ska gå.

Det är ju rimligt att allt som är trådat kommer kommer åt "allt" och därmed får ett eget VLAN eller ingår i ett betrott wifi.

Jag ska grunna lite på behovsbilden och se om jag kan rita upp det för mig själv och sen blir det till att få lite tid när jag kan pula med det här och ingen annan behöver interwebs just då :)

Tack för att du delar med dig.
 
T Testarn skrev:
Det är ju rimligt att allt som är trådat kommer kommer åt "allt"
Varför skulle det som är anslutet med kabel per någon slags definition vara mer pålitligt än det som ansluter via radiosignaler? Jag ser ingen självklar rimlighet i detta. Varje ansluten enhet måste väl värderas säkerhetsmässigt/behovsmässigt helt oberoende av om den tekniska metoden för anslutning är kabel eller radio?
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Walle85
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det som är anslutet med kabel per någon slags definition vara mer pålitligt än det som ansluter via radiosignaler? Jag ser ingen självklar rimlighet i detta. Varje ansluten enhet måste väl värderas säkerhetsmässigt/behovsmässigt helt oberoende av om den tekniska metoden för anslutning är kabel eller radio?
Det beror på vad du ansluter och hur du hanterar dina portar. För mig så är allt som är smart home och media (saker jag inte 100% litar på) på separat IoT VLAN, oavsett om det är wifi eller kabel. Men min stationära dator och några få andra utvalda enheter är på ett VLAN som har full access för att kunna administrera allt. Sedan så kan man sätta upp att bara vissa MAC adresser får koppla upp till vissa portar samt att man kan stänga ner oanvända portar så att ingen annan kan koppla in sig utan att först aktivera porten.
 
Walle85 Walle85 skrev:
oavsett om det är wifi eller kabel.
Ja det var det jag försökte säga. Alltså att det är irrelevant om det ansluts med wifi eller sladd. Det är andra egenskaper som avgör hur en "enhet" ska behandlas.
 
Walle85
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det var det jag försökte säga. Alltså att det är irrelevant om det ansluts med wifi eller sladd. Det är andra egenskaper som avgör hur en "enhet" ska behandlas.
Precis, men man kan som regel utgå från att smarta hemmet prylar, speciellt de från no name företag från Kina, inte är att lita på i samma utsträckning. Så de kan man ha isolerat på ett eget VLAN.
Enkel setup är enligt mig två VLAN, ett för allt man litar på och ett för IoT. IoT kan bara nå ut till internet och svara tillbaka på anrop från huvud VLAN. Huvud VLAN kan nå både internt, IoT VLAN samt router.
Nästa steg är att kanske lägga till gäst VLAN med begränsad bandbredd samt isolerat. Steget efter det är att ha gästnätverksportal för inlogg samt ge access till t.ex. Chromecast från gäst VLAN.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det som är anslutet med kabel per någon slags definition vara mer pålitligt än det som ansluter via radiosignaler? Jag ser ingen självklar rimlighet i detta. Varje ansluten enhet måste väl värderas säkerhetsmässigt/behovsmässigt helt oberoende av om den tekniska metoden för anslutning är kabel eller radio?
Absolut! Så är det ju, men baserat på hur vi lever och de gäster vi har samt de enheter de har med sig osv så gör jag ändå antagandet att den som kommit in i vårt hus och får vår tillåtelse att koppla in sig med sladd är att lita på (åtminstone tillräckligt för att inte tro att de avsiktligt och med onda avsikter har med sig virus eller försöker komma åt saker de inte ska komma åt)

När det gäller wifi som når utanför huset och även delas med barnens bekanta så finns en större risk att det är någon med "onda" avsikter eller bara är nyfiken på vad som finns tillgängligt.

Därav min tanke att ethernetanslutningar kan vara med på det "säkra" nätet.

Hela ursprungstanken med att se över mitt hemmanätverk var ju att ha ett gästnät som vi kan dela ut till besökare som sen kan komma åt Chromecast och trådlösa högtalare (Sonos) samtidigt som vi som bor i huset ska kunna åt dessa enheter utan att behöva byta nät.
Sen, när jag kollade på hur det hä,r kom det upp svar kring segmentering med VLAN och så vidare. Det här är ju inget jag kan eller riktigt förstod hur det skulle göras så efter att ha sökt lite mer på nätet, lite läsning och videotittande så ställde jag frågan här då jag tänkte att här finns personer med intresse och kunskap :)
 
Walle85
Personligen så har jag tagit inspiration från dessa två kanaler på Youtube, finns flertalet bra videos de gjort för att sätta upp diverse saker i unifi man kan dra lärdomar av.

Mactelecom Networks
Crosstalk Solutions
 
T Testarn skrev:
Därav min tanke att ethernetanslutningar kan vara med på det "säkra" nätet.
Fast även "opålitlig-iot-spionerande-kinakrafs" kan vara ansluten med kabel.

Det jag försöker säga är att bara för att något ansluts med kabel är det inte per definition mer pålitligt. I praktiken är det kanske ofta så, men det är ändå en olämplig faktor att basera säkerhetsbeslut på.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag tycker att den första länkens sida var lättare att förstå vid en första genomläsning. Den här är också mer specifik kring ett ämne och inte hela uppsättningen.
Sen är det ju alltid en "risk" med att försöka täcka in alla varianter/möjligheter, det blir lätt otydligt.

Tack!
Jovisst, om jag själv funderar över något så söker jag då alltid efter bra guider och det brukar sluta med flera inkl om det finns hos tillverkaren i det här fallet Ubiquiti.
Sen efter att noga studerat guiderna så sätter man igång med "meckandet".
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.