De som rekommenderar stålbalk kan tänka om då jag inte tror TS är intresserad av att lägga på en miljon till på summan..

Dolda fel vägen tror jag blir väldigt riskabel att gå.
Däremot så är nog vägen enklare om ni hävdar att säljarna både känt till felet och försökt dölja det.

De tre ingjuta reglarna visar tydliga spår av en tidigare vägg.

Här kanske en annan juridisk väg öppnas då du inte får ändra delar av den bärande konstruktionen utan bygglov..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
De som rekommenderar stålbalk kan tänka om då jag inte tror TS är intresserad av att lägga på en miljon till på summan..

Dolda fel vägen tror jag blir väldigt riskabel att gå.
Däremot så är nog vägen enklare om ni hävdar att säljarna både känt till felet och försökt dölja det.

De tre ingjuta reglarna visar tydliga spår av en tidigare vägg.

Här kanske en annan juridisk väg öppnas då du inte får ändra delar av den bärande konstruktionen utan bygglov..
Då vi inte verkar få någon mer info från TS kan vi bara spekulera.

Jag tycker det ser ut som en fastskruvad bärlina till en altan som nu är riven inför dräneringsarbetet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett typiskt projekt som blir så stort att det förmodligen är lönsamt att göra det själv, till och med för hand. En miljon efter skatt motsvarar trots allt mer än 2 år arbetstid för en normal anställd. Att stämpa upp en sida av huset i taget, och bygga om källarväggar och sula låter så klart svårt men momenten är inget som behöver någon jättekompetens.

En konstruktör måste dock kolla på hur det borde se ut i källaren, det kan vara något annat som är fel som orsakat väggarnas kollaps.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Borra lite hål i plattan ner med armering + bygg en fin bur av armeringsjärn och gjut en ny förstärkning på insidan.

"Balkan approved" och 10 gånger billigare..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Borra lite hål i plattan ner med armering + bygg en fin bur av armeringsjärn och gjut en ny förstärkning på insidan.

"Balkan approved" och 10 gånger billigare..
plattan i en källare från 31 är väl typ 4 cm betong om man har tur
 
  • Gilla
  • Wow
Joak och 7 till
  • Laddar…
Städa ut allt gammalt skrot.
Täta sprickor och murfogar.
Om någon av väggarna riskerar bukta inåt kan du gjuta en kontrefor.
 
Redigerat:
ARJU ARJU skrev:
Då vi inte verkar få någon mer info från TS kan vi bara spekulera.

Jag tycker det ser ut som en fastskruvad bärlina till en altan som nu är riven inför dräneringsarbetet.
Du tittar på fel bild..
Det är i nästa inlägg från TS det syns
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Hej, har läst igenom alla svar och uppskattar verkligen råd och tankar. Det blir inget av med försärkringsärende - verkar vara vi som tabbat oss, och rejält därtill. Vissa läxor är hårdare än andra, men inget som inte går att fixa.

Nästa steg är att ta in konstrutör för beräkningar, varpå vi kan se över våra alternativ. Eventuellt kan vi vänta till våren med arbetet, och eventuellt behöver vi inte leja bort allt arbete. Uppdaterar när jag vet mer.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Johanvartaget och 52 till
  • Laddar…
E ehe17 skrev:
Hej, har läst igenom alla svar och uppskattar verkligen råd och tankar. Det blir inget av med försärkringsärende - verkar vara vi som tabbat oss, och rejält därtill. Vissa läxor är hårdare än andra, men inget som inte går att fixa.

Nästa steg är att ta in konstrutör för beräkningar, varpå vi kan se över våra alternativ. Eventuellt kan vi vänta till våren med arbetet, och eventuellt behöver vi inte leja bort allt arbete. Uppdaterar när jag vet mer.
Lycka till! Hoppas att ni kan få ner kostnaden rejält från den där miljonen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Först tänkte man "Ja, kök, badrum, två rum, öppna väggar, 1.5 Mkr är lite saftigt men inte helt orimligt antar jag". Sedan kom man till slutet av paragrafen
mexitegel mexitegel skrev:
Detta exklusive vitvaror och köksinredning och inga dyra ytskikt.
och satte kaffet i vrångstrupen. Vilket jävla rån!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Och det står inget i ert besiktningsprotokoll om sprickor i källarmuren och källarväggar som buktar inåt och att fördjupad undersökning krävs?

Men jag är inte förvånad över prisbilden, det har gått helt överstyr vad firmor vill ha betalt. Fick offert på 1,5Mkr för att renovera kök, badrum och två rum. Förvisso i gammalt timmer/plankhus och med två väggar skulle öppnas men inget avancerat alls. Detta exklusive vitvaror och köksinredning och inga dyra ytskikt.

När Ica-handlarna höjde priserna och tog ut miljonvinster blev de uppkallade till politiken. Byggfirmorna har betydligt högre avans men istället för självsanering när tiderna blir tuffare höjer staten rot-avdraget.
Rätt många byggfirmor som går i konkurs och många som konjunkturen till trots endast går några procent i vinst.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Först tänkte man "Ja, kök, badrum, två rum, öppna väggar, 1.5 Mkr är lite saftigt men inte helt orimligt antar jag". Sedan kom man till slutet av paragrafen

och satte kaffet i vrångstrupen. Vilket jävla rån!
Jag skulle ha tagit in fler offerter. Vårt kök kommer att gå på 0,5 mille inklusive vitvaror, inredning och renovering av en skorsten för 55 papp. Utförs just nu, så priset är inte ”före inflationen”.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bör man inte fylla tillbaka massorna så att inte väggen rasar under vinten, om inte TS gör något åt det i höst?
Risk för tjäle i gropen
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
U
Och vatten i gropen
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Nu är det inte puts jag tänkte mig som jag skrev i mitt senaste inlägg. Men dom drog på det precis som puts men vart stenhårt precis som betong.

Massan vart dessutom vattentät på utsidan och öppen på insidan så var defenetivt inte puts i den bemärkelsen som ni tror att jag syftade på. Dom drog på det med spruta.
Det kvittar vad exakt det är, det kommer inte hålla för jordtryck om det tillåts bli en faktor.
Liggfog och stötfog är det som gäller för att få bärighet.
Enligt min uppfattning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.