Efter att ha återgärdat rotorstoppet på min Heru 130S mha denna utmärkta tråd så var det nu ett par veckor senare dags för lagren i fläktarna att ge upp.
Jag har läst diverse trådar här på forumet hur man byter lager men mina fläktar ser inte riktigt ut som "alla andras". Jag fattar inte hur jag skall få ur axeln så att jag kan knacka bort och byta lagren?
Första bilden, fläkten från undersidan, låsbrickan borttagen.
Bromsskiva och bromsok på bil, metallisk, industriell, "Made in France", svart slang, träskruvar på ytterkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra bilden, fläkten från ovansidan. Här är det några hål som ett tag fick mig att tro att man skulle behöva någon speciell avdragare som typ till vinkelslipen.
Centrifugalfläkt i orange med svart motor, metallblad och elektroniska komponenter, teknisk utrustning i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Orsak rotorstopp. Var fan inte lätt att ta bort den där lilla plutten av remmen:rofl: fick kämpa.
En hand håller en patron framför öppen elektronisk enhet och tavelhals i mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har min Heru 130s i stående montage med elkontakter ovanpå. Det gör att rotomotorn glider ned. Rotormotorn är ju på ovansidan av aggregatet och dras nedåt av rem och gravitation? Eller fattar jag fel?

Kan jag göra något för att den inte ska glida ned?

Jag är överlag besviken på aggregatet, det har krånglat nästan varje år sedan montering. Jag hade förväntat mig att det skulle stå och snurra i minst 15 år med två filterbyten per år. Jag har haft återkommande problem med rotorstopp, bytt rem, o-ring m.m.. Det tar några timmar för mig att skruva på aggregatet när rotorn ska demonteras och ny rem hängas på.

Jag har i dagarna köpt och monterat ett nytt kit med kilrem, borstar och rotortätningar från Östberg. Hoppas det håller. Men rotomotorn dras ned lite ändå från sin plats.

En hissensor, möjligen, med rullar, kablar och pilskylt som visar uppåtriktning. Metall och industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Ulff skrev:
Jag har min Heru 130s i stående montage med elkontakter ovanpå. Det gör att rotomotorn glider ned. Rotormotorn är ju på ovansidan av aggregatet och dras nedåt av rem och gravitation? Eller fattar jag fel?

Kan jag göra något för att den inte ska glida ned?

Jag är överlag besviken på aggregatet, det har krånglat nästan varje år sedan montering. Jag hade förväntat mig att det skulle stå och snurra i minst 15 år med två filterbyten per år. Jag har haft återkommande problem med rotorstopp, bytt rem, o-ring m.m.. Det tar några timmar för mig att skruva på aggregatet när rotorn ska demonteras och ny rem hängas på.

Jag har i dagarna köpt och monterat ett nytt kit med kilrem, borstar och rotortätningar från Östberg. Hoppas det håller. Men rotomotorn dras ned lite ändå från sin plats.

[bild]
Tycker delbar rem är bättre som föreslagits tidigare i tråden. Jag hade även i detta fallet tyckt att det ör att föredra.
Med delar rem kan du korta av den om den slackar när aggregatet är monterat på det där sättet.
Jag har haft bekymmerfritt sen jag bytte till delbar rem, behöver ingen oring på drivhjulet. Den nöts endå ner snabbt
 
@
U Ulff skrev:
Jag har min Heru 130s i stående montage med elkontakter ovanpå. Det gör att rotomotorn glider ned. Rotormotorn är ju på ovansidan av aggregatet och dras nedåt av rem och gravitation? Eller fattar jag fel?

Kan jag göra något för att den inte ska glida ned?

Jag är överlag besviken på aggregatet, det har krånglat nästan varje år sedan montering. Jag hade förväntat mig att det skulle stå och snurra i minst 15 år med två filterbyten per år. Jag har haft återkommande problem med rotorstopp, bytt rem, o-ring m.m.. Det tar några timmar för mig att skruva på aggregatet när rotorn ska demonteras och ny rem hängas på. Det gamla aggregatet fungerade fortfarande då vi valde att byta.

Jag har i dagarna köpt och monterat ett nytt kit med kilrem, borstar och rotortätningar från Östberg. Hoppas det håller. Men rotomotorn dras ned lite ändå från sin plats.

[bild]
Körde mitt Heru aggregat i 17 år utan problem. Fick byta rem en gång, rotormotor samt en fläkt vid ett tillfälle. Har nu bytt till ett nytt heru aggregat som är ännu bättre eftersom det är mycket lättare att demontera alla delar.

Kan det vara att aggregatet är monterat i stående läge eller att det inte är helt i lod? Östbergs support har varit otroligt bra de gånger jag haft frågor...du kan ju testa att fråga dem....
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Aggregatet står korrekt. Kilrem har ingen o-ring och det har funkat några dagar i rad nu, även om rotomotor gled ner lite. Remmen greppar, men är å andra sidan ny. Jag litar inte på det än.

Har mailat Östberg om motorns placering och glidande. Precis som du har jag bra erfarenhet av deras support. Jag gillar inte att skruva på sånt här liggandes på knä och rygg på vind långa stunder. Det är svårt att komma åt när det är en större demontering. Det här var defnitivt en dålig investering tyvärr. Det måste finnas smidigare aggergat.

Grå metallbehållare med handtag och texten "OK!" ovanpå, eventuellt en utrustningslåda eller behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U Ulff skrev:
Jag har min Heru 130s i stående montage med elkontakter ovanpå. Det gör att rotomotorn glider ned. Rotormotorn är ju på ovansidan av aggregatet och dras nedåt av rem och gravitation? Eller fattar jag fel?

Kan jag göra något för att den inte ska glida ned?

Jag är överlag besviken på aggregatet, det har krånglat nästan varje år sedan montering. Jag hade förväntat mig att det skulle stå och snurra i minst 15 år med två filterbyten per år. Jag har haft återkommande problem med rotorstopp, bytt rem, o-ring m.m.. Det tar några timmar för mig att skruva på aggregatet när rotorn ska demonteras och ny rem hängas på.

Jag har i dagarna köpt och monterat ett nytt kit med kilrem, borstar och rotortätningar från Östberg. Hoppas det håller. Men rotomotorn dras ned lite ändå från sin plats.

[bild]
Jag håller med om att motorn inte sitter fast särskilt bra. Jag fäste den lite extra med ett buntband när jag bytte kullager för några år sen.
 
  • Gilla
Ulff
  • Laddar…
david_better david_better skrev:
Jag håller med om att motorn inte sitter fast särskilt bra. Jag fäste den lite extra med ett buntband när jag bytte kullager för några år sen.
Schysst, jag tänkte den tanken också idag. Men samtidigt tänkte jag att det kanske fanns någon baktanke med konstruktionen att den skulle glida ner om rotorn gick trögt.

Jag spänner fast motorn och släpper tron på att rena originaldelar ska fixa detta =)
 
  • Gilla
david_better
  • Laddar…
En mycket bra tråd!

Jag har en Heru 100 S EC och jag har samma många andra fått upp Rotorstopp, nu har jag inte var varit upp och tittat än, men om man skulle börja med remspray, hur sprayar man då? :)
Direkt på remmen eller på ytan på rotorn där remmen går?
Ska aggregatet vara igång eller ska man stänga av allt innan?
 
Redigerat:
W Wip3 skrev:
En mycket bra tråd!

Jag har en Heru 100 S EC och jag har samma många andra fått upp Rotorstopp, nu har jag inte var varit upp och tittat än, men om man skulle börja med remspray, hur sprayar man då? :)
Direkt på remmen eller på ytan på rotorn där remmen går?
Ska aggregatet vara igång eller ska man stänga av allt innan?
Sprayade på remmen.
Men kladda inte överallt försök hålla dig koncentrera rem för det blir kladdigt med remspray
 
Tyckte mig läsa nåt om CRC Belt-nånting? Eller vilken spray rekommenderas?
 
W Wip3 skrev:
Tyckte mig läsa nåt om CRC Belt-nånting? Eller vilken spray rekommenderas?
belt grip , ja den funkar
 
Jag var nu upp och tittade och jag ser att trumman är helt still, inget fel på remmen. Dock så var motorn till remmen VÄLDIGT varm, det tog nog 10 min innan man kan känna på den.

Snurrar jag på hjulet som remmen ligger på så låter det i motorn, som att något ligger emot eller tar emot.
Ett skrapande ljud.
Är det normalt eller ska det vara rätt så tyst? Jag misstänker dock att det är lagerna?
 
W Wip3 skrev:
Jag var nu upp och tittade och jag ser att trumman är helt still, inget fel på remmen. Dock så var motorn till remmen VÄLDIGT varm, det tog nog 10 min innan man kan känna på den.

Snurrar jag på hjulet som remmen ligger på så låter det i motorn, som att något ligger emot eller tar emot.
Ett skrapande ljud.
Är det normalt eller ska det vara rätt så tyst? Jag misstänker dock att det är lagerna?
Haka av remmen och snurra på motorn. Du känner om den har lagerproblem. Känns det bra så snurra på rotorn. Rotorn ska ha lite motstånd. Jag misstänker, som du, lagren i elmotorn.
Känns det helt ok på båda så kan det vara gummiringen på elmotorn som blivit sliten.
 
Micke501 Micke501 skrev:
Haka av remmen och snurra på motorn. Du känner om den har lagerproblem. Känns det bra så snurra på rotorn. Rotorn ska ha lite motstånd. Jag misstänker, som du, lagren i elmotorn.
Känns det helt ok på båda så kan det vara gummiringen på elmotorn som blivit sliten.
Otålig som man är så tog jag isär motorn, ser ut så här!? Snurrar jag på tappen som sticker ut så tycker jag att det snurrar lätt, men med ett litet ljud. Måste jag ta isär hela för att kolla detta?
 
  • Två högtalarelement med skadad kon, smält eller bränd material, ligger på mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.