Hej,

Jag och min sambo har precis fått nycklarna till vår allra första villa, byggd -31. Vi visste vid köp att det var totalrenovering som gällde, och vi inledde med att kontakta dräneringsfirma eftersom huset aldrig dränerats. De såg inga problem med det vid besiktning, och kom hit i går för en provgrävning. Med en gång var det dåliga nyheter. Källarväggarna har gett vika vid flera ställen och buktar in av jordtrycket. Enligt firman vi anlitat har huset skiftat i sidled efter alla år, och väggarna behöver bytas ut helt. Det räcker inte med att förstärka, menar de.

Den inledande offerten låg på omkring 260.000 och det senaste vi hörde var en miljon och uppåt, vilket skulle innebära att i princip hela vår renoveringsbudget går till att rädda huset. Det är heller inte säkert att vi kommer kunna bo i huset under tiden de arbetar, då det kan föreligga rasrisk (detta ska undersökas vidare imorgon).

Nu är min fråga - har någon varit med om något liknande förut? Hur slutade den historien? Kan det verkligen vara så här illa? Vilka alternativ har vi? Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på försäkring? Säljare har en dolda-fel-försäkring tecknad. Besiktningsprotokollet nämner fuktläckage i källare, men inget mer. Det var svårt att ta vettiga bilder, hoppas man kan se någorlunda.
 
  • Avkapade små trädgrenar, sprucken mur, skuggor, jord och lövverk i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med sprickor, avrinningrör, jord, skuggor, solljus, fallna löv. Byggnadsunderhåll eller skadeutvärdering behövs eventuellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop längs husgrund, exponerade fundament, förberedelse för möjlig dränering eller reparation, utomhusarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grund vid hus, exponerad källarvägg, jordhögar, gräsmatta bakom, renovering eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det kan ju vara så att ni har en väldigt bra och seriös entreprenör men när det kommer till påståenden om att så pass stora insatser krävs så skulle jag i era skor undersöka om detta verkligen stämmer. Markentreprenadbranschen är i kris just nu och det kan ju handla om en oseriös företagare som med ljus och lykta letar intäkter för att hålla företaget vid liv.

D v s kan du ta in annan expertis för ett second opinion innan du rullar vidare med miljonprojektet?

Det är väldigt svårt att se hur illa det är på foton här på nätet.
 
  • Gilla
Anders 222 och 62 till
  • Laddar…
Hur ser det ut på insidan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Noterat, ska se till att få en second opinion. Det ser inte jättebra ut, lyser in efter provgrävning.
 
  • Källare med vitmålade väggar, tomma trähyllor, fönster, betonggolv och takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd källare med betongväggar, stödbjälkar, ett avloppsrör och en trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Som sagt ta in en eller två till.
Det kan finnas metoder för att fixa som inte den första entrepenören vill göra men som blir mycket billigare.
 
  • Gilla
OFP och 13 till
  • Laddar…
Det första jag tänker på är att får dit balkar från vägg tiill vägg och sedan stående bakar som trycker ut väggen. Fårde gå gå utmärkt att slamma upp allt på utsidan så det håller sig rakt. Bort med balk och sedan putsa på insidan. Det är ju såfall jordtrycket som gjort det och det minskar ju om markfirman gör rätt. Buktade väggen innåt redan innan man började att gräva?
 
  • Gilla
TS123 och 9 till
  • Laddar…
Jag har sett liknande lösningar när jag kollat runt online, ska höra mig för. Väggen buktade inåt innan gräv.
A atomlab skrev:
Det första jag tänker på är att får dit balkar från vägg tiill vägg och sedan stående bakar som trycker ut väggen. Fårde gå gå utmärkt att slamma upp allt på utsidan så det håller sig rakt. Bort med balk och sedan putsa på insidan. Det är ju såfall jordtrycket som gjort det och det minskar ju om markfirman gör rätt. Buktade väggen innåt redan innan man började att gräva?
 
  • Gilla
Magnus N Andersson och 3 till
  • Laddar…
Ser jag fel eller ligger stenarna bara på varandra utan murbruk emellan?

Det ser ju ut som de börjat bygga en stödmur i betong, som bara går några meter. De kanske inte byggde klart källaren?
 
  • Gilla
One2
  • Laddar…
Ta inte in en entreprenör som konsult, här måste du anlita en erfaren konstruktör som kan hjälpa dig.
 
  • Gilla
cpalm och 59 till
  • Laddar…
D
W witten skrev:
Ta inte in en entreprenör som konsult, här måste du anlita en erfaren konstruktör som kan hjälpa dig.
Håller med, du ska köpa en utredning om möjlig åtgärd först. Och det ska du inte ta av den som senare ska utföra jobbet.

Inte när det handlar om så stora summor.
 
  • Gilla
cpalm och 31 till
  • Laddar…
sunnis
Är det inte bara att stämpa upp byggnaden och mura om källarväggen där det har tryckt in det som värst? En balk och antal antal stöttor, en konstruktör kan säkert hjälpa hur mycket det behöver stöttas upp.

Lättklinkerblock, murbruk och puts är billigt byggmaterial och ingen direkt raketforskning som ska behöva kosta över en miljon.

Antar att ni har tänkt att kavla upp ärmarna själva och fixa med renoveringen? Utmärkt första utmaning.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 38 till
  • Laddar…
låter som grannhuset dom stämde säljaren som hade dolda fel försäkring och nu står det ett helt nybyggt hus där
 
  • Gilla
  • Wow
Ants och 15 till
  • Laddar…
Och det står inget i ert besiktningsprotokoll om sprickor i källarmuren och källarväggar som buktar inåt och att fördjupad undersökning krävs?

Men jag är inte förvånad över prisbilden, det har gått helt överstyr vad firmor vill ha betalt. Fick offert på 1,5Mkr för att renovera kök, badrum och två rum. Förvisso i gammalt timmer/plankhus och med två väggar skulle öppnas men inget avancerat alls. Detta exklusive vitvaror och köksinredning och inga dyra ytskikt.

När Ica-handlarna höjde priserna och tog ut miljonvinster blev de uppkallade till politiken. Byggfirmorna har betydligt högre avans men istället för självsanering när tiderna blir tuffare höjer staten rot-avdraget.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Haha
Lived och 55 till
  • Laddar…
R
A atomlab skrev:
Det första jag tänker på är att får dit balkar från vägg tiill vägg och sedan stående bakar som trycker ut väggen. Fårde gå gå utmärkt att slamma upp allt på utsidan så det håller sig rakt. Bort med balk och sedan putsa på insidan. Det är ju såfall jordtrycket som gjort det och det minskar ju om markfirman gör rätt. Buktade väggen innåt redan innan man började att gräva?
Det håller alldrig med bara putsen, när en murad vägg har knäckts så är det bara ommurning eller på gjutning utav väggen som håller det finns alldeles för många hemmafixare som tror sig veta.
Det man kan se ifrån bilderna så är det ganska allvarligt att väggen buktar in såpass mycket.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Torskläsk och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.