Isakare Isakare skrev:
Det är möjligt, var nog 30 år sen han skrev det. Sitter o funderar på vad han hette, Fiberg kommer upp i huvudet ?? Han skrev iaf krönikor på sista sidan i TV, tror han bodde i Brasilien sista tiden (om det är rätt gubbe jag tänker på)
Gunnar Friberg dog 53år gammal
 
  • Gilla
dibb och 2 till
  • Laddar…
Gammal Merca har jag redan ;)

Grå sedanbil parkerad framför klippiga backar och grönska. Klassisk design, rena linjer, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
galento
Skattebefrade Mercedes är populära i trakten och bes vartannat år är ju fint.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento galento skrev:
Skattebefrade Mercedes är populära i trakten och bes vartannat år är ju fint.
tyvärr känns det som att den behöver besiktigas varje gång den används, men så är det ju en reservkärra 😎
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ge mig ett alternativ med 2 soffor och full size. Behöver inte vara som en F1 i väghållning. Jag kan tänlka mig en Impala, jag gillar bilarna
Som sagt var; Valfri minibuss.
 
useless useless skrev:
Som sagt var; Valfri minibuss.
Det är ju som att gå med mjukisbyxor överallt 🥴
 
På tal om 80-talsstuk så är jag även ett fan av Peugeot 405 MI16 så gud var pepp jag blev när de visade E-Legend;
Tokslut Tokslut skrev:
Det är ju som att gå med mjukisbyxor överallt 🥴
Är det inte mjukisbyxor som utgör fjädringen i amerikanska bilar? ;)
 
OTC 7249 känns som ok Kvalité, nu kan man även byta knutkors "på plats" om man skulle vilja 😎

Ett öppet verktygset för kullagerservice, delvis använt, med mätband, grå plastväska, MADE IN USA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
En DRB III diagnostikverktyg från Chrysler Corporation på ett läderunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyförvärv och bra att ha om man grejar med -90tals jeep... och jag har en gammal Grand Cherokee... och lagar mina bilar själv...
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
OTC 7249 känns som ok Kvalité, nu kan man även byta knutkors "på plats" om man skulle vilja 😎

[bild]
Liknande "press" lånade jag när jag bytte spindelleder på framaxeln på jeepen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Någon som har koll vart man kan köpa fästet till bak stötdämpare till volvo v40?
 
D Dublin skrev:
När vi är inne på ämnet - har en riktigt tråkigt problem på min Fiat Freemont (Dodge Journey på andra marknader). Fick problem, "hugg" i vissa lägen på lågfart, ibland även lukt av bränd olja. Felsökte hos en duktig mek, olja i bakdiffen såg normal ut, men i mittdiffen var den svart. Testade att byta olja i mittdiffen - det var ok i 2 timmar sen pressades oljan ut (kändes på lukten) och problemen tillbaka. Han bytte mittdiffen - men efter 2 timmars körning tappar jag drivningen helt och det skrapar och rasslar. Är rädd att det är växellådan, även om det är märkligt då symptomen (hugg på enskilda hjul, hjul som inte "hänger med" vid vändning på grusplan, etc) pekar på diff bekymmer.
Bilen är tillbaka hos meken, är rädd att han ringer och säger att växellådan rasat...

Nån som har nån idé om vad som kan ha hänt? Bilen har inte gått mer än 11tusen mil...
Pratade med meken och han har inte hittat felet. Oljan i växellådan (automat) är klar och fin, men i den nya(begagnade) mittdiffen är oljan missfärgad. Kan det ändå vara nåt fel i växellådan som gör att diffen inte funkar som den ska? Ända alternativet som jag ser det är att de mittdiff vi fick tag på var kass från början, men det känns inte helt sannolikt. Nån som stött på liknande trubbel?
 
D Dublin skrev:
Pratade med meken och han har inte hittat felet. Oljan i växellådan (automat) är klar och fin, men i den nya(begagnade) mittdiffen är oljan missfärgad. Kan det ändå vara nåt fel i växellådan som gör att diffen inte funkar som den ska? Ända alternativet som jag ser det är att de mittdiff vi fick tag på var kass från början, men det känns inte helt sannolikt. Nån som stött på liknande trubbel?
Jag har en idé som kanske inte alls är rätt. Hurdan fyrhjulsdrift har bilen? Är det sådan som är inkopplad hela tiden eller är kopplas den in när den behövs? Om det är sån som kopplas i när den behövs kan det då vara så att någonting gör att den är inkopplad för mycket så att oljan i mittdiffen blir för varm ?

Jag antar att din mek redan har kollat det men har du däck som är lika stora runtom? Att tex inte ena bakdäcket är betydligt mera slitet än dom andra. Samt att dom är från samma tillverkare.
 
N Niq skrev:
Jag har en idé som kanske inte alls är rätt. Hurdan fyrhjulsdrift har bilen? Är det sådan som är inkopplad hela tiden eller är kopplas den in när den behövs? Om det är sån som kopplas i när den behövs kan det då vara så att någonting gör att den är inkopplad för mycket så att oljan i mittdiffen blir för varm ?
Vet faktiskt inte hur den funkar på Freemonten

N Niq skrev:
Jag antar att din mek redan har kollat det men har du däck som är lika stora runtom? Att tex inte ena bakdäcket är betydligt mera slitet än dom andra. Samt att dom är från samma tillverkare.
Nya sommardäck sen förra sommaren (vilket också känns bortkastat nu när jag börjar fundera på om detta kommer att sluta med skroten för den här bilen 😢 )
 
D Dublin skrev:
Vet faktiskt inte hur den funkar på Freemonten


Nya sommardäck sen förra sommaren (vilket också känns bortkastat nu när jag börjar fundera på om detta kommer att sluta med skroten för den här bilen 😢 )
Dom är helt nya och inte regumerade? Är det kollat så inget har slitits onormalt mycket? Det kanske inte alls påverkar det här felet men det är en sak jag skulle kollat. Troligen har er mek redan kollat det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.