kashieda kashieda skrev:
Hur får man ögonkontakt med en bil?
Min erfarenhet av bilar i trafiken är att det oftast sitter en förare bakom ratten.
 
  • Gilla
Alekto
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte bara ett övergångställe, utan det är även en cykelöverfart.
Demmpa Demmpa skrev:
Det är inte bara en trottoar/gångväg utan det är en kombinerad GC-väg och det är en cykelöverfart ihop med övergångsstället.
Var vi inte överens om att det är en cykelpassage?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så du cyklade på övergångsstället? Om du gjorde det så var det du som hade väjningsplikt som nämnts.
Nej
 
P
C cotillion skrev:
Nu är det inte en cykelöverfart utan en obevakad cykelpassage.
Då ska cyklisterna lämna företräde.
 
…och så undrar folk varför cyklister envisas med att cykla på bilvägen istället för på den intill anlagda cykelbanan. Den här tråden förklarar utmärkt väl varför.
 
  • Gilla
VidarH och 8 till
  • Laddar…
rovil rovil skrev:
Cyklar skall alltid framföras gående på övergångsställen. Så skyll dig själv. Finns inget vidrigare än cyklister som tror de har företräde överallt.
Korsningen har cyckelpassage i kombination med övergångsställe. TS har cycklat precis där han skall bredvid. Spydiga ”jag vet bäst” kommentarer av folk som inre ens orkar sätta sig in i tråden är inte värdiga forumet.
Man brukar annars välkommna till första inlägget, men jag avstår.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Jag vidhåller det jag sa tidigare. Nämligen att väldigt många på detta forum INTE borde ha körkort.
Man behöver tyvärr inte körkort för att framföra en cykel.
 
P
M mojjen skrev:
Korsningen har cyckelpassage i kombination med övergångsställe. TS har cycklat precis där han skall bredvid. Spydiga ”jag vet bäst” kommentarer av folk som inre ens orkar sätta sig in i tråden är inte värdiga forumet.
Man brukar annars välkommna till första inlägget, men jag avstår.
Fast kommer man på en cyckelpassage, ska man lämna företräde för trafiken på gatan.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Robert4568 Robert4568 skrev:
Nej
Du har varit medlem i fyra år och laddat för ditt första inlägg. Och så kom det här mästerverket i argumentationsteknik. Lust att utveckla?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi publicerat otaliga skärmdumpar, som alla pekar på att hajtänderna gör att bilisten skall lämna företräde. Sen har inspel kommit att nja, bara om han cycklat på huvudleden inte på passagen. Så jag dumpar en till. Från Umeå kommun. Här definierad tydligt kombinationen huvudled. Och det står för mig äntligen klart. Bilisten skall ALLTID lämna företräde i denna situation. Oavsett vilken sida om blockmarkeringen han cycklar. Vad som skulle gälla om han cyckladr just på övergångsstället låter jag vara osagt. Även här hamnar det om en prioritetsfråga mellan vägmärke och regel att cyckel på övergångsställe. Jag utesluter inte att bilisten har väjningsplikt för cycklust även här. Dvs vägmärke går före regler, på samma sätt som att vägmärke går före högerregel.
 
  • Illustration av väjningsplikt vid cykelpassage med bil, cykel, och varningsskyltar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hodo och 6 till
  • Laddar…
Eftersom där sitter en väjningsplikt skylt för biltrafikanten så borde den gälla först och främst även om det är en cykel-passage? Varför bråkar ni? Bilden säger allt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast kommer man på en cyckelpassage, ska man lämna företräde för trafiken på gatan.
Nej det skall man inte om det finns en väjningsplikt för den korsande trafiken. Har du plöjt tråden eller precis hoppat in? (Annars är kvällen räddad med lektyr) Detta är väl en av frågorna som presenterats tillräckligt med evidens för att vara obestridligt😇
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
W woody57 skrev:
Du framför ett fordon och då gäller trafikreglerna för dig med ..sen å andra sidan borde ju bilisten sett dig ,och bromsat ...hen satt kanske o fippla med telefonen ..
Och vilken regel har han inte följt? Läst tråden?

Edit
Ser att du nu läst tråden och raderat ditt inlägg:)
 
Redigerat:
S Stubai skrev:
Av den länken tolkar jag det som att cyklisten är vållande.
Framförallt förundras jag över att ts inte hade koll på bilen. Av korsningen att döma borde bilen ha varit det primär att ha fokus på.
TS hade koll på bilen. Föraren hade börjat sakta in vilket tolkades som att hon släppte förbi TS. Sen fortsatte föraren ändå och klippte TS i bakhjulet.

Jag hoppas att föraren lämnade över sina uppgifter, för annars är det smitning. Den påkörda hamnar lätt i chock så det är extra viktigt att bilföraren inte lämnar denne vind för våg även om de hävdar att allt verkar gått bra.
 
  • Gilla
Stuff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.