Hej allihopa!

Jag får snart solceller installerat på mitt hus och försöker lära mig allt om omkring hur jag ska gå till med att sälja överskottet som jag producerar.

Som jag har lärt mig är att man alltid säljer till samma bolag man köper el av. Nu undrar jag om det finns några här som vill berätta vilken leverantör dom har, vad dom får för pris när dom säljer, och om dom är nöjda med leverantören?
Skulle också vara intressant att veta om din leverantören har en app med ”real time” info om både användning av elen och försäljning av elen så man kan planera sin förbrukning.

Tackar i förväg för infon och hjälpen!
 
Hej,
All el du säljer sälj till spotpris, finns vissa leverantörer som ger lite extra, men är viktigare o mer lönsamt att ha bra abonomang att köpa el (helst byta varje år för att ta del av erbjudande).

Data hur du förbrukar och säljer brukar nätleverantören ha (vi har eon som jag kan se det).

Själv testar jag eon nu, då de hade bra erbjudande samt säljer el till spot + 10 öre (när man har både nät och elabonnemang hos dem). Men kanske byter nästa år beroende på erbjudande eller andra omständigheter.
 
laverda1999,

När det gäller att köpa sin nödvändiga ström finns alternativen:
-till tim-spotpris(priset per kWh varierar varje timma)
-till månadsmedel-spotpris(fast pris per kWh hela månaden, nästa månad kan det vara annat pris).
-till fast pris bundet t.ex. 1 år, 3 år eller 5 år.


När det gäller att sälja sin ström finns alternativen:
-till tim-spotpris(priset per kWh varierar varje timma)
-till månadsmedel-spotpris(fast pris per kWh hela månaden, nästa månad kan det vara annat pris).
-till fast pris, bundet, kan vara 6 månaders uppsägningstid eller liknande.

Alla elhandelsbolag erbjuder inte alla 3 alternativen vid ditt köp av ström eller vid din försäljning av ström. Det är olika från elhandelsbolag till elhandelsbolag.

Det elhandelbolag man köper ström av måste man sälja sin solström till. Det är väl för att de ska kunna tjäna på karusellen vad de förlorar på gungorna).

Av sitt elnätsbolag ska man få så kallad nätnyttoersättning, kan vara ca 0,05 till ca 0,20 kr/kWh såld solström. Det är för att strömmen man matar ut på allmänna elnätet kan ju de närmaste grannarna förbruka, alltså väldigt kort transportsträcka och därmed knappt några förluster alls, jämfört med den långa transporten från kraftverk i norrländska floderna med de stora transportförlusterna.

byffyin,
de 10 örena/kWh du får av Eon kanske är nätnyttoersättning? Eller får du utöver dessa +10 öre/kWh dessutom nätnyttoersättning för din sålda solström?
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
laverda1999,

När det gäller att köpa sin nödvändiga ström finns alternativen:
-till tim-spotpris(priset per kWh varierar varje timma)
-till månadsmedel-spotpris(fast pris per kWh hela månaden, nästa månad kan det vara annat pris).
-till fast pris bundet t.ex. 1 år, 3 år eller 5 år.


När det gäller att sälja sin ström finns alternativen:
-till tim-spotpris(priset per kWh varierar varje timma)
-till månadsmedel-spotpris(fast pris per kWh hela månaden, nästa månad kan det vara annat pris).
-till fast pris, bundet, kan vara 6 månaders uppsägningstid eller liknande.

Alla elhandelsbolag erbjuder inte alla 3 alternativen vid ditt köp av ström eller vid din försäljning av ström. Det är olika från elhandelsbolag till elhandelsbolag.

Det elhandelbolag man köper ström av måste man sälja sin solström till. Det är väl för att de ska kunna tjäna på karusellen vad de förlorar på gungorna).

Av sitt elnätsbolag ska man få så kallad nätnyttoersättning, kan vara ca 0,05 till ca 0,20 kr/kWh såld solström. Det är för att strömmen man matar ut på allmänna elnätet kan ju de närmaste grannarna förbruka, alltså väldigt kort transportsträcka och därmed knappt några förluster alls, jämfört med den långa transporten från kraftverk i norrländska floderna med de stora transportförlusterna.

byffyin,
de 10 örena/kWh du får av Eon kanske är nätnyttoersättning? Eller får du utöver dessa +10 öre/kWh dessutom nätnyttoersättning för din sålda solström?
Jag får 10öre påslag på spotpriset utöver nättnytta.

Svensk faktura för solelproduktion och försäljning till E.ON med moms och nettobelopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Btw har inte sätt något företag som köper solel för fast eller medelpris när jag kolla i våras. (kan varit så innan kanske?).
 
byffin,
Det var ju ganska bra nätnyttoersättning 0,1257 kr/kWh. Vi får bara 0,06 kr/kWh.
De 0,10 kr/kWh pålägg du får, det är väl bara under första året, sedan tar Eon bort dem, lockpris?

Falkenberg Energi köpte solström till fast pris (0,60 kr/kWh) i vart fall fram till våren 2022, då vi övergav dem för timspotpris hos annat elhandelsbolag. Falkenberg Energi erbjöd då inte timspotpris. Om de har kvar fast pris(kanske höjt det?) för solström vet jag ej, men vi skulle ha förlorat väldigt mycket på att ha det kvar. I juni förra året fick vi 1,80 kr/kWh för såld ström, och i aug 2022 hela 3,00 kr/kWh.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
byffin,
Det var ju ganska bra nätnyttoersättning 0,1257 kr/kWh. Vi får bara 0,06 kr/kWh.
De 0,10 kr/kWh pålägg du får, det är väl bara under första året, sedan tar Eon bort dem, lockpris?
Spot+10 öre har jag tillsvidare enligt avtalet. Man får det om man har Eon både som elnätsleverantör och elleverantör. Finns ingen info om det med hitta andra skriva och jag ringde prata med dem, de bärkrafts att det stämde. Har installerat min solceller med en lokal firma.

Ja nättnytta är hög här nere. Eon räknar ut den dynamiskt och olika för olika områden. Men sen har vi bland de dyraste elnäts abonnemang :(

”Nätområdets nätförlust* x vårt pris för inköp av nätförluster + våra kostnader för att köpa en kWh överförd el från det överliggande nätet = Ersättning för nätnytta i öre/kWh. 

*Olika beroende på i vilket geografiskt område produktionsanläggningen finns”
 
Jag kör med Tibber, de har en trevlig app där man kan följa hur mycket man använder och säljer.

Varning för Jämtkraft!
De har fruktansvärt dålig kundservice, och lyckas göra det ena felet efter det andra, så undvik dem i alla fall!
 
Vilka bolag betalar extra utöver spotpriset på produktionsavtal ?
Jag har för närvarande valt Vattenfall som ger 20 öre extra de första 12mån. Sen är månadskostnaden 0kr/mån de första 12mån också samt 75% rabatt på påslaget på konsumtionsavtalet. Timspot på bägge avtalen.

11öre/kwh exkl moms för nätnyttan från min nätägare f.ö
 
P
Finns det inte fler här på Byggahusforumet som har erfarenhet av att sälja el från solpaneler?

Vår anläggning är installerad och testkörd så nu väntar vi på att nätägaren ska godkänna den.
Nätägaren ska byta elmätare också, fastän den byttes för cirka 1.5 år sen.

Fler erfarenheter av solelförsäljning efterlyses alltså!
 
P pmd skrev:
Finns det inte fler här på Byggahusforumet som har erfarenhet av att sälja el från solpaneler?

Vår anläggning är installerad och testkörd så nu väntar vi på att nätägaren ska godkänna den.
Nätägaren ska byta elmätare också, fastän den byttes för cirka 1.5 år sen.

Fler erfarenheter av solelförsäljning efterlyses alltså!
Vilket elbolag och nätägare har du?

Vanligast är att man säljer till samma elbolag som man har.
Ibland sker detta automatiskt och ibland måste man kontakta dem för produktionsavtal.

Ibland har har nätägaren extra betalt om man har abonnemang hos dem, i mitt fall får jag spot+10ör då jag har E.on på båda delarna.

Annars finns en lista här men säger inte så mycket.
https://hemsol.se/solceller/salja-solel/basta-elavtal/
 
P
Vilka bolag jag har abonnemang hos för närvarande spelar väl föga roll? Jag är intresserad av vilka erfarenheter folk har av att sälja el till olika elhandelsbolag och vilka elhandelsbolag som betalar bra.

Men det kanske kan ha betydelse vilket elnätbolag min anläggning är ansluten till? Det är Vattenfall.

Elhandelsbolaget jag köper el av är också Vattenfall, men ett helt annat Vattenfall förstås eftersom elnätbolag inte får bedriva elhandel.

Enklast är att fortsätta att köpa el av Vattenfall och då även sälja till det bolaget, men det kanske finns bättre elhandelsbolag att köpa och sälja el av/till?

Tack för länken till listan av elbolag. Jag ska studera den och se om den hjälper mig.
 
P pmd skrev:
Vilka bolag jag har abonnemang hos för närvarande spelar väl föga roll? Jag är intresserad av vilka erfarenheter folk har av att sälja el till olika elhandelsbolag och vilka elhandelsbolag som betalar bra.

Men det kanske kan ha betydelse vilket elnätbolag min anläggning är ansluten till? Det är Vattenfall.

Elhandelsbolaget jag köper el av är också Vattenfall, men ett helt annat Vattenfall förstås eftersom elnätbolag inte får bedriva elhandel.

Enklast är att fortsätta att köpa el av Vattenfall och då även sälja till det bolaget, men det kanske finns bättre elhandelsbolag att köpa och sälja el av/till?

Tack för länken till listan av elbolag. Jag ska studera den och se om den hjälper mig.
Du har vattenfall idag, då måste du ringa och teckna produktionsavtal med dem https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/mikroproduktion/ rekommenderas att gör direkt och tycker du ska passa på och fråga om att vissa har fått högre betalt som Mortimer ovanför (troligen köpt solceller genom dem). Men de kanske är snälla?

Idag betalar nästan alla spotpriset men finns några få undantag. Som sagt så har jag E.on/E.on o får spot+10öre. Men är svårt att få högre betalt än.

Telge hade spot+ något om man räkna längre avtal men vet ej om de har det kvar.

För de flesta så kan man nog spara genom att bytta elavtal varje år (nykunds rabatt) som lite extra på spot.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag har inte köpt solceller från Vattenfall och sedan har jag inte de som nätägare heller.

Det man ska tänka på också är att man nästan alltid säljer mer el än man köper, så ersättningen för såld el är mer motiverad än lågt pris på köpt.

Befintlig elleverantör för köpt el har automatiskt mottagningsplikt enligt lag även för din sålda el, MEN då får du enbart spotpris eller kanske t.om spotpris minus(-) några ören. Tecknar du produktionsavtal med de istället så får du oftast bättre villkor

Som buffyin skriver här ovan så bör man "utnyttja systemet" och byta elleverantör var 12e månad
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
B buffyin skrev:
Du har vattenfall idag, då måste du ringa och teckna produktionsavtal med dem
Jo, men jag försöker hitta det bästa elhandelsbolaget för mig, och teckna produktionsavtal med det.
Bara för att jag köper el av Vattenfall idag måste jag ju inte sälja min överskottsel till Vattenfall.
B buffyin skrev:
Idag betalar nästan alla spotpriset men finns några få undantag. Som sagt så har jag E.on/E.on o får spot+10öre. Men är svårt att få högre betalt än.
Tack. Jag ska kolla med Eon …
B buffyin skrev:
Telge hade spot+ något om man räkna längre avtal men vet ej om de har det kvar.
… och Telge.
 
P pmd skrev:
Jo, men jag försöker hitta det bästa elhandelsbolaget för mig, och teckna produktionsavtal med det.
Bara för att jag köper el av Vattenfall idag måste jag ju inte sälja min överskottsel till Vattenfall.

Tack. Jag ska kolla med Eon …

… och Telge.
Hej självklart inte men jag bra att skaffa produktionsavtal ASAP på vissa bolag tar några veckor på sig :/ o går sen lätt att bytta (bytte från Telge till Eon).

Sen så avtalet mortimer har bland de bästa jag hört om. Så skadar inte fråga.

Hoppas du hittar något som passar dig!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.