wildeside
Jag vet att man inte får dra/koppla el utan behörighet så den diskussionen behöver inte tas i den här tråden.
Sitter och funderar på en vettig fördelning av förbrukarna till nytt hus.
Så här långt har jag kommit i mina funderingar.
Diagram, möjligtvis för el-plan, med rutor, nummer och rumstermer, schematisk översikt, sidnummer 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker ni att det verkar som en vettig uppdelning?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tänk ut så att kökets värmeapparater fördelas så att de hamnar på olika faser.
Nu vet jag inte vad du har på dina köksbänkar, men det är trist om vattenkokare + spisens populäraste platta + ugn + brödrost och kaffebryggare + något annat hamnar på L1. (tillsammans med din LLVP och annat som BVP drar på L1)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Är det tänkt att ena jfb betjänar övre raden och andra jfb rad 2-3? Kanske bör utomhusgrupperna (och ev 400 V-uttaget) bara dela jfb med okänsliga grupper såsom belysning och köksbänksuttag och inte med flvp?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att man inte får dra/koppla el utan behörighet så den diskussionen behöver inte tas i den här tråden.
Sitter och funderar på en vettig fördelning av förbrukarna till nytt hus.
Så här långt har jag kommit i mina funderingar.
[bild]
Tycker ni att det verkar som en vettig uppdelning?
Etikett för elskåp med säkringar och gruppindelning för elinstallationer, fastsatt på en klämmapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svensk elektrisk kretsschemalista för gruppfördelning, säkringsstorlekar och kablar i mm².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är min fördelning men i ny central
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
wildeside
A Anders243 skrev:
Tänk ut så att kökets värmeapparater fördelas så att de hamnar på olika faser.
Nu vet jag inte vad du har på dina köksbänkar, men det är trist om vattenkokare + spisens populäraste platta + ugn + brödrost och kaffebryggare + något annat hamnar på L1. (tillsammans med din LLVP och annat som BVP drar på L1)
Det har du rätt i, dom va LLVP på L1 o köket på L2 och L3 innan jag fippla om lite då hamna dom fel.
Nu är det återställt.
Tack!
Schematisk tabell, möjligen underhålls- eller arbetsplan, innehåller benämningar, numrerade rutor, text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
S Skopan skrev:
Är det tänkt att ena jfb betjänar övre raden och andra jfb rad 2-3? Kanske bör utomhusgrupperna (och ev 400 V-uttaget) bara dela jfb med okänsliga grupper såsom belysning och köksbänksuttag och inte med flvp?
Ja så är det tänkt.
Är det några problem med att ha det som jag planerat. Kan FLVP eller LLVP ta skada av att ligga på samma JFB?
 
wildeside
P Putte 9497 skrev:
[bild]
[bild]
Detta är min fördelning men i ny central
Tack då har jag lite mer att titta på och jämföra med..
Det här med el verkar vara väldigt hemligt🤔.
 
wildeside wildeside skrev:
Ja så är det tänkt.
Är det några problem med att ha det som jag planerat. Kan FLVP eller LLVP ta skada av att ligga på samma JFB?
Jag tänkte bara att utomhusgrupperna är de enda som har någon nämnvärd sannolikhet att lösa ut jfb. Och så tänkte jag att värmepumpar dels inte bör stängas av på det sättet, dels är sådant som kan vara besvärligt att förlora strömmen till när man inte är hemma. Kyl och frys är ju också exempel på sistnämnda.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
wildeside
S Skopan skrev:
Jag tänkte bara att utomhusgrupperna är de enda som har någon nämnvärd sannolikhet att lösa ut jfb. Och så tänkte jag att värmepumpar dels inte bör stängas av på det sättet, dels är sådant som kan vara besvärligt att förlora strömmen till när man inte är hemma. Kyl och frys är ju också exempel på sistnämnda.
Du har nog rätt i det.
Flyttade utomhus faserna och 3 fas uttaget till JFB2 Så nu ligger bara FLVP och LLVP på JFB1.
Man kanske skulle lägga utomhus belysning och uttag över en personskyddsbrytare?
 
wildeside wildeside skrev:
Tack då har jag lite mer att titta på och jämföra med..
Det här med el verkar vara väldigt hemligt🤔.
wildeside wildeside skrev:
Jag vet att man inte får dra/koppla el utan behörighet så den diskussionen behöver inte tas i den här tråden.
Sitter och funderar på en vettig fördelning av förbrukarna till nytt hus.
Så här långt har jag kommit i mina funderingar.
[bild]
Tycker ni att det verkar som en vettig uppdelning?
Jag har även läst senare inlägg i denna tråd och några ändringar har ju redan föreslagits i fråga om att tänka på lastfördelning i köket.

Själv tillhör jag skolan att kritiska laster såsom kyl och frys och ev bredband och ev belysningen vid elcentralen skall ligga på egna personskyddsautomater. Jag vet att alla inte tycker som jag. Jag använder GARO PSA som bara tar en modul i anspråk. Alla utomhusuttag samt kablar till andra byggnader vill jag ha skyddat av egna PSA. Dvs huvudbyggnaden blir inte mörk bara för att något av dessa får vatten i sig.
Samt att belysningen vid elcentralen inte heller slocknar om den vanliga jordfelsbrytaren löser ut.

Jag har nyligen låtit renovera elen i vårt hus. Vid detta tillfälle revs hela elcentralen (som var i tvättstugan (!) och ny sattes upp på andra sidan väggen, i en hall.

Eftersom vi rev hela den gamla centralen och drog om nästan all el var det "fria händer". Men begränsad till att det var en befintlig byggnad och det ibland var att hålla sig till de rör som redan fanns. Samt att de nedgrävda kablarna redan var där.

Jag valde att bygga en central med 3 rader. Under projekteringens gång utökades detta till 4 rader. Och därefter med 2 rader till. Totalt har jag nu alltså 6 rader. Varje rad kan ta 27 moduler.

Det finns en del vakanta grupper som kan vara bra att ha om man vill flytta en last från en fas till en annan.

Rad 1:
- Inkommande elplint för PEN. (inkommande kabel var så kort så elektrikern valde att skarva PEN-ledaren i en plint) (1,5 moduler)
- Huvudbrytare (3 moduler)
- Elmätare för fjärravläsning (4 Moduer)
- Strömtransformatorer för överbelastningsskydd (4,5 moduler)
- 3 fas personskyddsautomat för automatiken för överbelastningsskydd (4 moduler)
- Ingenting (1 modul)
- Överbelastningsskydd med hårdvaru reläutgång (2 moduler)
- Ingenting (7 moduler)

Rad 2: (Normala laster)
- 3 fas jordfelsbrytare (4 moduler)
- Spis (3 moduler, C16) L1-L3
- Torktumlare (1 modul, C10) L1
- Tvättmaskin (1 modul, C10) L2
- Tvättstuga belysn mm (1 modul, C10) L3
- Hall, vissa belysningsgrupper, samt del av kökets kraftuttag. (1 modul, C10) L1
- Eluttag arbetsrum (1 modul, C10) L2
- Förråd (1 modul, C10) L3
- Sovrum (1 modul, C10) L1
- Luft Luft värmepump 1 (1 modul, C10) L2
- Luft Luft värmepump 2 (1 modul, C10) L3
- Gillestuga (1 modul, C10) L1
- Trappa och nedre hall (1 modul, C10) L2
- Reserv (1 modul, C10) L3
- Reserv 3-fas (3 moduler, C10) L1-L3
- Reserv 3-fas (3 moduler, C16) L1-L3
- Matsal (1 modul, C10) L1
- Belysning arbetsrum samt resten av kökets kraftuttag. (1 modul, C10) L2

Rad 3: (Lågprio = Bortopplingsbara laster)
- 3 fas jordfelsbrytare (4 moduler)
- Varmvattenberedare (2 moduler C10) L1&L2
- Golvvärme (2 Moduler, C10), L3&L1
- Värme Kök, Hall, Toa (2 Moduler C10), L2&L3
- Värme Arb rum (2 Moduler C10), L1&L2
- Värme Sovrum (2 Moduler C10), L3&L1
- Värme Tvättstuga o Gillestuga (2 Moduler C10), L2&L3
- Värme Storstuga (2 Moduler C10), L1&L2
- Värme Matsal (2 Moduler C10), L3&L1
- Värme Förråd1 (2 Moduler C10), L2&L3
- Värme Förråd2 (2 Moduler C10), L1&L2
- Reserv (1 modul C10), L3
- Reserv (1 modul C10), L1
- Reserv (1 modul C10), L2

Rad 4 (Högprio laster samt laster i andra byggnader, alla med egen PSA)
- 3-fasuttag i källare (4 moduler, C16), L1-L3
- 3-fasuttag i garagebyggnad (4 moduler, C16), L1-L3
- Automatikskåp för pumpanläggning (4 moduler, C10), L1-L3
- Uttag för motorvärmare (1 modul, C10) L1
- Reserv (1 modul, C10) L2
- Kabel till Undercentral i gästhus 2,5 kvmm (1 modul, C16) L3
- Belysning i rummet med elcentralen (1 modul, C10) L1
- Uttag för UPS (1 modul, C10) L2
- Uttag för Antennförstärkare (1 modul, C10) L3
- Manöverspänning för kontaktorer (1 modul, C10) L1
- Reserv (1 modul C10), L2
- Reserv (1 modul C10), L3
- Reserv (1 modul C10), L1
- Reserv (1 modul C10), L2
- Reserv (1 modul C10), L3
- Ingenting (3 moduler)

Rad 5:
Vänster halva:
Plintar, manöverorgan, kontaktrorer för golvvärme
Höger halva:
Kontaktorer för elvärmegrupperna

Rad 6:
Vänster halva:
Kontaktorer för laststyrning av golvvärme
Höger halva:
Mottagare för fjärrstyrning.
Tidreläer för idiotsäker sekvensinkoppling av laster efter strömavbrott eller efter hårdvaruindikerad överbelastning.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
[bild]
[bild]
Detta är min fördelning men i ny central
Riktigt fint gjort.

Blueeye: jag tycker du har ett sunt tänk där. Ser jättebra ut.
 
  • Gilla
Blueeye
  • Laddar…
Tommty
Mina förslag, säkert redan skrivet tidigare:

extra JFB för enbart utomhusgrupper

Större central, inte mycket marginal där för nybygge, efter ett par år skall det in styrning, elmätare, astrour, plintar m.m. ta iallafall 4x18.

Egen säkring enbart till teknik/wifi, kanske låter onödigt men väldigt trevligt när renovering skall göras, eller något annat och just den gruppen som man bryter säkringen brukar oftast också innehålla nätverket.

Blanda Övervåning och Entrevåning på olika JFB, drygt om jfb löser och hela våningen blir svart.

PSA till kyl/frys. kanske någon mer del som är kritisk.

Nu bytte jag nyligen elcentral, men hade jag gjort om så skulle jag byggt med fler PSA med ljusbågsdetektor/AFDD.
Ljusbågsdetektor
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Riktigt fint gjort.

Blueeye: jag tycker du har ett sunt tänk där. Ser jättebra ut.
ProgeCAD har jag ritat i och standardiserat måtten efter eget tycke. Qubinon finns för närvarande inte i centralen men ska på sikt ge mig info om total elförbrukning av bergvärmepumpen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
wildeside
Tack för era förslag och funderingar!
Jag anpassar min central vartefter.

Tommty Tommty skrev:
extra JFB för enbart utomhusgrupper

Större central, inte mycket marginal där för nybygge, efter ett par år skall det in styrning, elmätare, astrour, plintar m.m. ta iallafall 4x18.

Egen säkring enbart till teknik/wifi, kanske låter onödigt men väldigt trevligt när renovering skall göras, eller något annat och just den gruppen som man bryter säkringen brukar oftast också innehålla nätverket.

Blanda Övervåning och Entrevåning på olika JFB, drygt om jfb löser och hela våningen blir svart.

PSA till kyl/frys. kanske någon mer del som är kritisk.
La utomhus grupperna på egen PSA

Det finns marginal i de tänkta centralen 2 rader X 18 platser för diverse styrning och mätning.
Nätverk med mera ligger på samma säkring som belysning/uttag teknikrum.

Det här med att bestycka elcentralen med mängder av JFB och PSA är jag väl inte så övertygad om att det är så nödvändigt.
Dom 10 åren jag varit bosatt på fastigheten så har mina JFB aldrig löst ut.
Har 1 JFB i varje byggnad =4 st., att ny bygget får 2 st JFB och 1 PSA är en markant ökning🤔.

Största problemet här ute på landet är strömavbrotten som uppstår så fort det är lite oväder, mot det hjälper det inte att ha JFB eller PSA i centralen.
Åtgärda det med elverk kostar mer en det smakar😀

Så här ser min fördelning ut nu.
Schackrutnät med text, antagligen projektplanering eller schema, olika faser och aktiviteter listade, omfattande layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Är du nöjd med synpunkter eller vill du ha fler ;)
Jag skulle fördelat så här
- LVP'erna utanför alla JFBer.
- JFB1: kyl/frys, kontor, teknikrum, golvvärmeskåp kanke, spis,
- JFB2: bel o uttag utomhus, TM, DM, TT, CEE-uttag
- fördela övrig bel o uttag mellan JFBerna.
 
  • Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.